Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شینا انصاری» مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انتشار مجدد بوی نامطبوع در روزهای گذشته به ارائه تازه‌ترین یافته‌ها در این باره پرداخت و گفت: در روز گذشته در مناطق ٦و ٧ با شدت بیشتر و در مناطق ۱۰، ۱۱ و ١٩ نیز  بوی نامطبوع احساس شد و این در حالی است که در ۲۳ دی ماه انتشار بو در مناطق ۸، ۷، ۱۷، ۱۹ و بخش‌هایی از مناطق ۴، ۶، ۱۱، ۱۸ و ۲۰ ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه پایش بو خریداری شد؟ اظهار داشت: دو دستگاه پایش بو توسط شهرداری خریداری شد و از روز گذشته در اختیار ما قرار گرفت و اندازه‌گیری و پایش انتشار بو با این دستگاه ها آغاز شد. 

انصاری ادامه داد: اندازه‌گیری با دستگاه پایش بو در منطقه ۶ نشان داد که میزان ‌گوگرد (H۲S) در این منطقه بالا بوده است، اما باید برای بررسی دقیق‌تر باز هم اندازه‌گیری انجام شود.  

مدیر کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا بوی نامطبوع ارتباطی با آلودگی هوا دارد؟ گفت: در روز گذشته هوا برای گروه‌های حساس ناسالم بود و از طرفی در شرایط اینورژن و پایداری هوا به سر می‌بریم و همچنین سرعت باد محدود است که با انتشار بوی نامطبوع همزمان شده است.

انصاری به پیچیدگی شرایط بررسی با توجه به رفتارهای متفاوت انتشار بو اشاره کرد و گفت: بوی نامطبوع در تاریخ ۱۱، ١٧ و ۲۳ آذر ماه و ۱۰، ۲۳ و ۲۵ دی ماه در شهر تهران گسترش یافت و بررسی مناطق مختلف انتشار بو نشان داد، هر بار رفتار انتشار با دفعات قبلی متفاوت بوده است.  برای مثال نقشه انتشار بو و مناطق تحت تأثیر در تاریخ ۱۰ دی با ۲۳ دی ماه متفاوت است، در تاریخ دهم در غرب و جنوب غرب تهران بو گزارش شده است، این در حالی است که در ۲۳ دی در مناطق ۴ و ۸ بیشتر گزارش شده که نشان می‌دهد با مساله مجهول و پیچیده‌ای روبرو هستیم و این مساله تشخیص علت و عوامل را سخت‌تر می‌کند. 

نواحی ثبت گزارش بوی نامطبوع در تاریخ ۱۰ دی ماه

نواحی ثبت گزارش بوی نامطبوع در تاریخ ۲۳ دی ماه

او تاکید کرد: با این دستگاه می‌توانیم با اطمینان بیشتر درباره نوع گازهایی که در این بو دخالت دارند حرف بزنیم و تاکنون احتمال گوگردی بودن منشا بیشتر است،‌ اما نیازمند بررسی ها و مستندات بیشتری است. 

مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مراحل بررسی و شناسایی منشا بو تغییر کرده است، گفت: تا پیش از این از ۱۳۷ شهرداری برای شناسایی نقاط انتشار کمک می‌گرفتیم، اما اکنون پرسش‌نامه‌هایی توسط کمیته علمی راهبری موضوع متشکل از اساتید دانشگاهی طراحی شده که در آن شدت بو درجه بندی شده است. همچنین برای کارشناسان محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری یک دوره آموزشی برگزار شده است و آنها به محض احساس بو گزینه‌های موجود در پرسش‌نامه را تیک می‌زنند در نتیجه پهنه بندی براساس نظر کارشناسی است.

او درباره اینکه آیا از دستگاه پایش بو تنها در روزهای انتشار بوی نامطبوع استفاده می‌شود؟ اظهار داشت: درحال حاضر در مسیرهای احتمالی قبلی از جمله مسیر فرودگاه بین المللی امام و دیگر مسیرها استفاده می‌شود. 

انصاری در پاسخ به این سوال که برای پایش مستمر بو در تهران و مقایسه روزهای انتشار بوی نامطبوع و روزهای عادی  و رسیدن به یک نتیجه مشخص آیا برنامه مشخصی درنظر گرفته شده است؟ تصریح کرد: بله، باید پایش‌های مستمر داشته باشیم، اما حتما باید انتشار بو هم باشد تا متوجه شویم نوع گاز چیست و از مقایسات آماری و مدلسازی انتشار به نتیجه درستی برسیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انتشار بوی نامطبوع در تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۳۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D

به گزارش خبرگزاری مهر، این ابزار بسیار انعطاف‌پذیر بوده و استفاده از آن آسان است و می‌توان آن را برای استفاده در یک دستگاه پوشیدنی برای کمک به یک حفظ یک رژیم غذایی خاص شخصی‌سازی کرد. جزئیات این پروژه در مقاله‌ای در ACS Applied Nano Pathers منتشر شده است.

ویتامین‌های C و D ریز مغذی‌هایی هستند که در مسیرهای متابولیکی درگیر در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها نقش مهمی داشته و در سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار هستند. نظارت بر این ویتامین‌ها از این نظر مهم است که سطح ویتامین‌ها را در بدن در محدوده مشخصی حفظ می‌کند.

با این حال، روش‌هایی که در حال حاضر برای این کار در دسترس است، نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پرهزینه دارد که توسط متخصصان باید استفاده شود. این روش‌ها مستلزم جمع‌آوری نمونه خون هستند و زباله‌های خطرناک تولید می‌کنند. تشخیص و تجزیه و تحلیل هر دو ویتامین در یک نمونه به صورت همزمان زمان دشوار است.

برای ساده‌سازی فرایند، محققان انستیتوی فیزیک سائو کارلوس از منابع نسبتاً ارزان مانند کربن و پروتکل‌های سریع عملیاتی برای توسعه یک تراشه الکتروشیمیایی برای نظارت بر ویتامین‌های C و D استفاده کردند.

این تراشه یکبار مصرف است و حاوی دو حسگر بوده که هر یک از آن‌ها از جریان الکتریکی برای تشخیص ویتامین استفاده می‌کند. در مورد ویتامین C، این حسگر از نانوذرات کربنی به عنوان یک الکتروکاتالیست استفاده می‌کند. حسگر ویتامین D از نیترید کربن گرافیتی و نانوذرات طلا همراه با لایه ای از آنتی‌بادی‌های ۲۵(OH)D۳ ساخته شده است.

این تراشه به راحتی کار می‌کند. تمام کاری که کاربر باید انجام دهد این است که آن را به یک دستگاه الکترونیکی قابل حمل کوچک شبیه به گلوکومتر وصل کند، نمونه‌ای از بزاق یا سرم خون را وارد آن کرده و منتظر بماند تا جریان الکتریکی نشان دهنده حضور و سطح ویتامین‌ها نمایش داده شود. نتیجه در کمتر از ۲۰ دقیقه بدست می‌آید.

تیاگو سرفیم مارتینز محقق کالج امپریال لندن می‌گوید: «با بی‌حرکتی گونه‌های الکتروشیمیایی فعال روی سطح یکی از حسگرها، ما توانستیم نیاز به برچسب و پروب‌های ردوکس را حذف کنیم و در نتیجه دستگاه را ساده کنیم و پیچیدگی تجزیه و تحلیل را کاهش دهیم. این کار باعث می‌شود تراشه به طور بالقوه کاربردی تر و کارآمدتر باشد، و این امکان را فراهم می‌کند تا مستقیماً در داروخانه و کلینیک‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است که برای استفاده به عنوان یک دستگاه پوشیدنی مناسب باشد.»

کد خبر 6091264 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • پیش‌تولید سریال پایتخت ۷ آغاز شد
  • پیش تولید « پایتخت ۷ » آغاز شد
  • طرح پایش هوشمند سارقان سابقه‌دار با پابند الکترونیکی در گفت و گو با رئیس پلیس آگاهی پایتخت | ماجرای سرقت دو سارق با پابند الکترونیکی چه بود
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد
  • پیش‌تولید «پایتخت ۷» آغاز شد
  • آغاز پیش تولید «پایتخت ۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • پیش تولید «پایتخت ۷» آغاز شد
  • پیش تولید «پایتخت۷» آغاز شد؛ تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد
  • آغاز پیش تولید «پایتخت۷» / تصویربرداری قصه‌های خانواده معمولی از مرداد