Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول نیوز - وزیر کشور در نامه‌ای خطاب به کدخدایی نوشته است: «توییت جناب‌عالی درخصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیئت دولت را مشاهده کردم، ادبیات و واژه‌های به‌کاررفته در این متن در شأن رئیس‌جمهور قانونی و منتخب مردم و جناب‌عالی به‌عنوان یک حقوق‌دان باتجربه نمی‌باشد؛ لذا بر خود لازم می‌دانم نکات زیر را متذکر شوم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پول نیوز، با اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزد‌ها توسط شورای نگهبان، اختلاف میان دولت و شورای نگهبان بالا گرفته و رد صلاحیت گسترده نامزد‌های اصلاح‌طلب به چالشی جدی تبدیل شده است و در کنار واکنش‌های توییتری دو طرف که همچنان ادامه دارد، شورای نگهبان چهارشنبه‌شب بیانیه داد و روز پنجشنبه هم وزیر کشور خطاب به کدخدایی نامه رسمی نوشت.
حجم وسیع رد صلاحیت‌ها تا جایی است که به گفته حجت‌الاسلام رهامی صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس برای حضور در انتخابات پیش‌رو رد شده است؛ ازاین‌رو روحانی در جلسه هیئت دولت به نقد عملکرد شورای نگهبان پرداخت و گفت: «مردم را ناراحت نکنید، به مردم نگوییم که در برابر یک صندلی مجلس ۱۷ نفر، ۱۷۰ یا هزارو ۷۰۰ نفر کاندیدا هستند، ببینیم از چند جناح هزارو ۷۰۰ نفر کاندیدا هستند؟ ۱۷ نفر از چند جناح، از یک جناح؟ اینکه انتخابات نمی‌شود. مثل اینکه در مغازه‌ای از یک جنس، دو هزار عدد وجود داشته باشد».
کدخدایی این انتقاد را برنتابید و در توییتی نوشت: «جنجال برای تأیید افراد فاقد صلاحیت تازگی ندارد، اما پیشگامی رئیس‌جمهور در این پروژه ضد ملی تأسف‌بار است. البته نمی‌دانستیم عدم تأیید بستگان به معنی حذف جناح‌های دیگر است».
اشاره کدخدایی به رد صلاحیت داماد رئیس‌جمهور است که کامبیز مهدی‌زاده در واکنش به این سخنان، توییتی منتشر کرد که در بخشی از پاسخ توییتری مهدی‌زاده آمده است: «آقای کدخدایی! در عجبم که افرادی که پرونده آن‌ها در سال ۸۴ در دست آقای روحانی بود و نگذاشت منتشر شود، چطور تأیید شده‌اند! نسبت‌داشتن با کسی نباید باعث تأیید یا رد صلاحیت شود، اما چرا جاده شما یک‌طرفه است؟ خبرنگاران از آقای ربیعی درمورد این پرونده سؤال کنند».
اشاره داماد روحانی به پرونده محمدباقر قالیباف است که روحانی در سومین و آخرین مناظره کاندیدا‌های انتخابات در سال ۹۶ به آن اشاره کرده و گفته بود «اگر پرونده سال ۸۴ آقای قالیباف را که دست من بود و نگذاشتم پرونده بشود و دعوا کردم با بعضی‌ها در دبیرخانه که نباید کسی مطلع شود، اگر آن مردانگی را نکرده بودم هم‌اکنون شما اینجا ننشسته بودید».
دولت هم در جوابیه‌ای به توییت کدخدایی نوشت: «سخنگوی شورای نگهبان با شخصی‌کردن یک موضوع ملی، این دعوت رئیس‌جمهور را که زمینه‌سازی در راستای وحدت و انسجام ملی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه بوده، ضد ملی خوانده و با به‌کار‌بردن ادبیات و کلماتی سخیف، نسبت به سخنان رئیس‌جمهور اعلام موضع کرده است».
با ادامه توییت‌ها و واکنش‌ها، در ساعات پایانی چهارشنبه‌شب، شورای نگهبان نیز بیانه‌ای رسمی منتشر کرد و روحانی را به بی‌اطلاعی متهم کرد. در این بیانیه آمده است: «آنچه امروز رئیس‌جمهور در سخنانی که به‌طور زنده نیز از رسانه ملی پخش می‌شد مطرح کرد، نشان از بی‌اطلاعی ایشان نسبت به روند بررسی‌ها در هیئت‌های نظارت استانی و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دارد و زیبنده یک مقام اجرائی رسمی نیست که بدون تحقیق و بی‌محابا درباره افراد فاقد صلاحیت سخن بگوید. دقت در نتایج بررسی‌های شورای نگهبان نشان می‌دهد این نهاد در بررسی صلاحیت‌ها تمایزی میان این جناح و آن جناح قائل نشده است و در میان افراد تأیید یا ردشده از همه جناح‌ها حضور دارند».
در پاسخ به این بیانیه، وزیر کشور در نامه‌ای خطاب به کدخدایی نوشته است: «توییت جناب‌عالی درخصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور محترم در جلسه هیئت دولت را مشاهده کردم، ادبیات و واژه‌های به‌کاررفته در این متن در شأن رئیس‌جمهور قانونی و منتخب مردم و جناب‌عالی به‌عنوان یک حقوق‌دان باتجربه نمی‌باشد؛ لذا بر خود لازم می‌دانم نکات زیر را متذکر شوم».
در بخش دیگر نامه آمده است «رمز موفقیت‌های ملت ما در آزمون‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت، انسجام و همبستگی ملی که همواره از زبان امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (دامه برکاته) بدان تأکید شده، بوده است؛ لذا امروز هیچ مسئله‌ای نبایستی وحدت و انسجام کشور را خدشه‌دار نماید». رحمانی‌فضلی در این نامه متذکر شده است: «انتظار می‌رود شورای محترم نگهبان و شخص جناب‌عالی به‌عنوان فرد مؤثر و فعال درخصوص انتخابات، صحبت‌های دلسوزانه و مشفقانه و قانونی رئیس‌جمهور را با نظر حسن و وسع در چارچوب قانون و تحقق ارکان چهارگانه (مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت) در انتخابات پیش‌رو تلقی کنید».
لازم به توضیح است اختلاف نظر دولت و شورای نگهبان در نحوه نظارت این نهاد در انتخابات، پیش از این هم خبرساز شده بود. در مهرماه سال جاری روحانی مجلس اول را بهترین مجلس معرفی کرده بود، زیرا آن زمان نظارت این‌چنینی وجود نداشت و کدخدایی هم در مقام پاسخ، اظهارات رئیس‌جمهور را نادیده‌انگاشتن قانون اساسی و فراخوانی برای رعایت‌نکردن قانون بیان کرده بود.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: رد صلاحیت نامزد ها شورای نگهبان نمایندگان کدخدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۵۸۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • واکنش شورای نگهبان به اظهارات روحانی
  • چرا پاسخ سخن‌گوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت رییس جمهور پیشین قانع کننده نیست؟
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • واکنش شورای نگهبان به اظهارات روحانی درباره دلایل رد صلاحیتش
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • واکنش محمد مهاجری به دلایل رد صلاحیت روحانی