Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-28@13:55:32 GMT

علت اصلی انقراض دایناسورها چه بود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۶۴۷۰۵

علت اصلی انقراض دایناسورها چه بود؟

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «پینسلی هال»، استادیار زمین شناسی و ژئوفیزیک دانشگاه «ییل» در مقاله جدید تحقیقاتی خود که در «Science » منتشر شد، استدلال می کند که تأثیرات زیست محیطی ناشی از فوران های گسترده آتشفشانی هند در منطقه معروف به « Deccan Traps» قبل از واقعه انقراض کرتاسه -پالئوژن یعنی 66 میلیون سال پیش اتفاق افتاده و بنابراین در این انقراض گسترده نقشی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکثر دانشمندان اذعان می کنند این رویداد انقراض جمعی که با نام K-Pg نیز شناخته می شود، پس از برخورد یک سیارک با زمین رخ داده است. بعضی از محققان نیز به دلیل این که فعالیت‌های آتشفشانی در آن زمان رخ داده روی تاثیرات آتشفشان متمرکز شده‌اند.

هال، نویسنده اصلی تحقیق در این رابطه گفت: «آتشفشان‌ها به دلیل انتشار گازهای زیادی مانند SO2 و CO2 می توانند آب و هوا را تغییردهند؛ جهان را اسیدی و باعث انقراض‌های دسته جمعی شوند اما کار اخیر بر زمان فوران گدازه بیشتر از انتشار گاز تمرکز داشته است.

هال و همکارانش برای اشاره به زمان انتشار گازهای آتشفشانی، تغییر دمای جهانی و ایزوتوپ‌های کربن (ایزوتوپ اتمی با تعداد بیشتر یا پایین تر از نوترون ها نسبت به حالت عادی است) از فسیل های دریایی را با مدل‌هایی از اثر آب و هوایی انتشار CO2 مقایسه کردند. آنها نتیجه گرفتند که بیشتر انتشار گازها قبل از برخورد سیارک اتفاق افتاده و این سیارک تنها محرک انقراض بود.

«مایکل هنهان» از دیگر محققان که بررسی سوابق دما را برای مطالعه انجام داده است گفت:« فعالیت آتشفشانی در اواخر کرتاسه باعث ایجاد رویداد تدریجی گرم شدن کره زمین (در حدود دو درجه) شد اما باعث انقراض انبوه نشده است.

تعدادی از گونه‌ها به سمت قطب‌های شمالی و جنوبی حرکت کردند اما قبل از برخورد سیارک ها به عقب رانده شدند.

هال اضافه کرد که بسیاری از مردم معتقدند که آتشفشان‌ها در رویداد انقراض کرتاسه-پالئوژن نقش دارند در صورتی‌که ما معتقدیم این‌گونه نبوده است.

تحققیات انجام شده در Deccan Trapsهند نیز به فوران‌های گسترده در پی انقراض انبوه K-Pg اشاره کرده است. این نتایج برای دانشمندان تعجب برانگیز بوده زیرا هیچ رویدادی برای توجیه گرم شدن زمین وجود ندارد. مطالعه اخیر نیز توجیهی برای پاسخ این معما ندارد.

«دونالد پنمن» یکی از همکاران این تحقیق که کار مدلسازی را انجام داده است گفت: « K-Pg انقراضی گسترده بود که چرخه جهانی کربن را به شدت تغییر داد.»

بر اساس نتایج تحقیقات بنیاد ملی علوم و دانشگاه ییل، این تغییرات به اقیانوس اجازه می دهد مقدار زیادی CO2 را در مقیاس‌های طولانی جذب و شاید تأثیرات گرم شدن را پس از آتشفشان پنهان کند.

انتهای پیام/

178 / 159 دایناسورها انقراض دایناسورها سیارک زمین

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دایناسورها انقراض دایناسورها سیارک زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۶۴۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) اولین حضور مهدی فضائلی در یک مراسم بعد از حملات تندروها به او بخاطر توئیتش

 بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابان ها و فیلم های منتشر شده از برخوردهای خشن علیه زنان نه تنها واکنش های چهره های سیاسی و فعالان مجازی را به همراه داشت، بلکه مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب نیز با انتشار توئیتی خبر از تذکر رهبر انقلاب به مسئولان درباره نحوه برخوردها داده بود. هرچند او نیز از سوی حامیان گشت ارشاد با حملات تندی روبرو شد اما سردار جعفری صحت تذکر رهبری را تایید کرد.

در ادامه اولین عکس از فضائلی و حضورش در یک مراسم بعد از حملات مذکور را مشاهده می‌کنید.

منبع: تسنیم

tags # حجاب اسلامی سایر اخبار اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ شهاب سنگی که دایناسورها را منقرض کرد به کجای زمین خورد و آن روز چه اتفاقی رخ داد؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • فال حافظ امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • دومین پنالتی مهمی که وحید امیری از دست داد
  • (ویدئو) ضربات پنالتی دیدار آلومنیوم و پرسپولیس
  • (ویدئو) ضربات پنالتی دیدار پرسپولیس آلومنیوم و پرسپولیس
  • (ویدئو) ۸گل تماشایی دیدار پرسپولیس و آلومنیوم اراک
  • صعود شاگردان «مسعود شجاعی» با شکست مس
  • (ویدئو) تحقیر بلینکن در چین با عدم استقبال رسمی
  • (ویدئو) قمه‌کشی رعب‌آور در خیابان‌های ارومیه
  • (تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی
  • (عکس) اولین حضور مهدی فضائلی در یک مراسم بعد از حملات تندروها به او بخاطر توئیتش