Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-جعفر صالحی با اشاره به نقشه راه دستیابی به فناوری ماهواره‌ای در پژوهشگاه فضایی گفت: ایران در مسیر دستیابی به فناوری ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور است.

علی جعفر صالحی معاون طراحی و تدوین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران در برنامه زنده تلویزیونی در خصوص مأموریت ناهید ۲ گفت: زیر سیستم پیش‌دانش از زیرسیستم‌ها و فناوری‌های بسیار مهم و پیچیده‌ای است که معمولا در انحصار کشور‌های خاصی قرار دارد، برای اینکه ما بتوانیم ماهواره‌ها را پس از پرتاب در مدار قرار دهیم و یا کنترل وضعیت دقیق‌تری داشته باشیم و یا اگر قرار است که ماهواره از مدار پارکینگ خود به مدار بالاتری مانند مدار ژئو که معمولا ماهواره‌های مخابراتی در این مدار قرار می‌گیرند، ارسال بشود نیازمند آن هستیم که بر روی ماهواره زیر سیستم پیش‌دانش را به کار بگیریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون طراحی و تدوین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به وجود انواع زیرسیستم‌ها بیان کرد: زیر سیستم‌های پیش‌دانش متقاوتی از جمله زیرسیستم‌های شیمیایی که خود شامل زیرسیستم‌های سوخت مایع و جامد می‌شود و همچنین زیرسیستم‌های پیش‌دانش الکتریکی در دنیا توسعه پیدا کرده‌اند. آنچه رئیس پژوهشگاه فضایی به آن اشاره داشته است، زیرسیستم پیش دانش سوخت جامد است که برای بلوک انتقال مداری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در واقع این فناوری از این جهت در انحصار آمریکا بوده است که این کشور برای توسعه فناوری پیش‌دانش در فضا به طور همزمان با زیر سیستم‌های سوخت مایع و جامد پیش رفته است.
ما در پژوهشگاه فضایی بر چالش‌های موجود غلبه کرده‌ایم

او افزود: عمده کشور‌هایی که در حال حاضر دارای این فناوری هستند، پایه آن را از ایالت متحده گرفته‌ند، اینکه بیان شد ما به این فناوری به عنوان دومین کشور دست یافته‌ایم به این مفهوم نیست که کشور‌های دیگر در حال حاضر این موتور را در اختیار ندارند بلکه به این معناست که این کشور‌ها پایه این فناوری را از کشور آمریکا اخذ کرده‌اند؛ در این فناوری شکل‌دهی تیتانیوم مورد توجه است و جوشکاری تیتانیوم، ترکیبات سوخت، سرهم بندی، انجام تست‌های محیطی (تست در شرایط خلاء که موتور بتواند در آن کار کند) از موضوعاتی است که به نوعی جزء چالش‌های فناوری محسوب می‌شود که در پژوهشگاه فضایی ما توانسته‌ایم بر این چالش‌ها غلبه کرده و تست‌های عملکردی این موتور را با موفقیت به انجام برسانیم.

جعفر صالحی با ذکر این نکته که ماهواره ابتدا در یک مدار پارکینگ ۴۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این ماهواره باید ارتفاع مداری خود را تا مدار عملیاتی توسط یک بلوک انتقال مداری ارتقا دهد، این بلوک انتقال مداری شامل زیر سیستم‌های پیش دانش متفاوتی است که یکی از آن‌ها زیر سیستم موتور اصلی است که وظیفه آن ارتقا مدار، از مدار ۴۰۰ کیلومتر به ۷ هزار کیلومتر است که این موتور و سایر موتور‌هایی که بر روی این بلوک انتقال مدار تعبیه و پیش بینی شده است در پژوهشگاه فضایی ایران توسعه پیدا کرده و تست‌هایش با موفقیت انجام شده است.

معاون طراحی و تدوین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران درباره کاربرد این فناوری، گفت: در نقشه راه دستیابی به فناوری فضایی، دو مسیر در پژوهشگاه فضایی ایران پیش‌بینی شده است: نخست مسیر دستیابی به فناوری ماهواره‌های مخابراتی و دوم مسیر دستیابی به فناوری ماهواره‌های سنجش از دور است. ماهواره‌های مخابراتی عمدتاٌ برای مأموریت برود کستینگ (broad casting) در مدار ژئو که ۳۵ هزار کیلومتر از سطح زمین است، قرار می‌گیرد که در این صورت مدار عملیاتی این ماهواره‌ها مدار ۳۵ هزار کیلومتر است، برای اینکه این ماهواره‌ها که معمولاً تا چند تن وزن دارند در آن مدار عملیاتی قرار بگیرند نیاز است که با یک پرتاب‌گر مخصوص به خود در مدار قرار بگیرند.

او افزود: عموما به صرفه نیست که پرتاب کننده مستقیما ماهواره را در آن مدار عملیاتی قرار دهد، از این رو نخست این ماهواره را در یک مدار پارکینگ که اصطلاحا GTO نامیده می‌شود، قرار می‌دهند و از مدار پارکینگ با بلوک انتقال مداری که ماهواره بر روی آن نصب است به تدریج ارتقا می‌یابد تا به مدار ۳۵ هزار کیلومتری برسد، در مدار ۳۵ هزار کیلومتر زیر سیستم‌های پیش‌دانش دیگری وجود دارد مانند زیر سیستم‌های پیش‌دانش الکتریکی و یا زیر سیستم‌های پیش دانش شیمیایی تک مؤلفه که وظیفه کنترل ماهواره و غلبه بر اغتشاشات مداری را که در آن مدار بر ماهواره وارد می‌شود، بر عهده دارد؛ خوشبختانه این زیرسیستم‌های پیش دانش هم در پژوهشگاه فضایی توسعه پیدا کرده؛ نمونه مهندسی آن ساخته شده و مسیر ساخت نمونه پروازی آن با موفقیت در حال طی شدن است.
وظیفه ناهید ۱ توسعه ارسال اطلاعات و برقراری ارتباطات بین کاربر‌های زمینی در باند KU است

صالحی با تاکید بر اینکه ما در مسیر توسعه فناوری جهت رسیدن به یک محصول فضایی که بتواند مأموریت برود کستینگ را برای ما در مدار ژئو انجام دهد، یک نقشه با گام‌های میانی داریم، تصریح کرد: ما یک نقشه راه با گام‌های میانی داریم؛ در گام اول ماهواره ناهید ۱ تعریف شده است که وظیفه آن توسعه ارسال اطلاعات و برقراری ارتباطات بین کاربر‌های زمینی در باند KU است که این باند هم در ماهواره‌های ژئو مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین دوربین‌هایی بر روی این ماهواره نصب شده که بتواند عملکرد مکانیزم‌های فضایی را بر روی ماهواره چک کند.

معاون طراحی و تدوین مأموریت پژوهشگاه فضایی ایران ادامه داد: این ماهواره در سال ۹۵ به اتمام رسید، به کارفرما تحویل داده شد و تست‌های دوره سه ماهه بر روی این ماهواره در حال انجام شدن است تا ان شاءلله در اولین فرصت در مدار، پرتاب شود. ماهواره دوم ناهید ۲ است که در حال حاضر نمونه مهندسی آن طراحی، ساخته و تحویل داده شده است و به دنبال ساخت نمونه کیفی آن هستیم؛ در این ماهواره محموله KU ارتقا پیدا کرده و همچنین یک محموله ارتباطی بین ۲۵۵ کاربر بر روی این ماهواره تعبیه شده است یعنی ۲۵۵ ایستگاه زمینی می‌توانند اطلاعات خود را از طریق آن ارسال یا دریافت کنند؛ همچنین رله تلفنی و یک محموله دوزی متری که میزان تشعشعات فضایی را در آن مدار اندازه‌گیری می‌کند، در این ماهواره پیش‌بینی شده است. در ناهید ۲ ما برای اولین بار یک زیر سیستم پیش‌دانش شیمیایی تک مؤلفه داریم.

باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: ماهواره‌های مخابراتی

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ماهواره های مخابراتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۱۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فو فایتر؛ چشم پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها!/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آژانس توسعه فضایی (Space Development Agency) آمریکا به تازگی اعلام کرد که شرکت میلنیوم اسپیس سیستمز (Millennium Space Systems) قرار است ماهواره های دفاع موشکی پروژه فو فایتر ( FOO Fighter ) را توسعه دهد. طی قراردادی به ارزش 414 میلیون دلار، میلنیوم اسپیس سیستمز هشت ماهواره برای ارائه "کنترل آتش" سامانه دفاع موشکی زمینی را ارائه خواهد کرد.

براساس گزرش عصرایران، به طور کلی، کنترل آتش شامل فناوری های مختلفی مانند رادار یا حسگرهای دیگر، کامپیوترها و تسلیحات را در یک سامانه منسجم ترکیب می کند که توانایی شناسایی تهدیدات و اهداف را فراهم کرده و سپس سلاح ها یا دیگر اقدامات متقابل را به سمت آنها هدایت می کند.

تحویل فو فایتر تا سال 2027

میلنیوم اسپیس سیستمز که در مالکیت شرکت بوئینگ قرار دارد باید این ماهواره ها را تا سه ماهه اول سال 2027 تحویل دهد. این پروژه با نام کامل Fire-Control On Orbit-Support-To-The-War Fighter یا به اختصار فو فایتر بخش مهمی از زنجیره کشتار دفاع موشکی پنتاگون را تشکیل خواهد داد.

نمونه اولیه مجموعه ماهواره های فو فایتر دارای دوربین های الکترواپتیکال و فروسرخ برای ارائه گزینه های جدید کنترل آتش است.

حسگرهای کنترل آتش، آنهایی هستند که قادر به ردیابی اهداف با دقت بالا و ارائه مختصات دقیق برای جنگنده ها یا سامانه تسلیحاتی روی زمین - در این مورد، رهگیرهای دفاع موشکی - هستند.

این ماهواره ها به شناسایی، هشدار و ردیابی دقیق تهدیدات موشکی پیشرفته، از جمله سامانه های موشکی ابرصوت کمک خواهند کرد. هدف نهایی افزایش قابلیت های جهانی کنترل آتش است.

ماهواره های فو فایتر با افزایش برد تشخیص موشک های ابرصوت ارتفاع پایین، در مقایسه با موشک های بالستیک قاره پیما، زمان هشدار را برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات ابرصوت افزایش می دهند.

در شرایطی که در اصل شبیه به مجموعه لایه ردیابی (Tracking Layer) است، اما ماهواره های فو فایتر مجزا هستند. مجموعه لایه ردیابی فقط برای نظارت بر موشک های ابرصوت با قابلیت مانور بالا بهینه شده است.

به گفته درک تورنیر، مدیر آژانس توسعه فضایی، برنامه فو فایتر نمایشی عملیاتی از تلاش های کنترل آتش ارائه می کند که جدا از تلاش های جاری هشدار/ردیابی موشک و دفاع موشکی ما، اما مکمل آنها است.

ماهواره هایی برای افزایش قابلیت های دفاع موشکی

اگرچه جزئیات این پروژه بیشتر محرمانه باقی مانده است، درک تورنیر در جریان اجلاس نیروی هوایی 2023 فاش کرد که ماهواره های فو فایتر برای نظارت بر چند تهدید نامشخص که مجموعه لایه ردیابی در حال حاضر به آنها رسیدگی نمی کند، توسعه می یابد.

تورنیر به این نکته نیز اشاره داشت که در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش، فناوری حسگر کنترل آتش در ترانش 3 (Tranche 3) و ترانش 4 (Tranche 4) مجموعه لایه ردیابی، ماهواره هایی که قرار نیست به ترتیب تا سال 2028 و 2030 پرتاب شوند، گنجانده می شود.

به گفته جیسون کیم، مدیرعامل میلنیوم اسپیس سیستمز، پروژه فو فایتر برای مقابله با تهدیدات پیشرفته طراحی شده است. این یک ماموریت حیاتی است که به محافظت از آمریکا و متحدان این کشور در برابر تهدیدات پیشرفته کمک خواهد کرد.

آژانس توسعه فضایی در درخواست اولیه خود قصد داشت توسعه ماهواره های فو فایتر را به بیش از یک توسعه دهنده ارائه کند. با این وجود، این طرح تغییر کرده و میلنیوم اسپیس سیستمز به عنوان تنها توسعه دهنده این پروژه انتخاب شده است.

به گفته آژانس توسعه فضایی، این مرکز پیشنهادهای دریافت شده پس از فراخوان را ارزیابی کرده و تشخیص داد که انتخاب یک توسعه دهنده بهترین گزینه ممکن است.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902889

دیگر خبرها

  • حمل‌ و‌ نقل در ناوگان فناوری
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضایی منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • زارع‌پور: دنبال تبدیل شدن به قطب فضای منطقه هستیم / ایران توانایی ساخت ماهواره‌های کوچک زیر ۱۰۰ کیلوگرم را دارد+ فیلم
  • ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد
  • فو فایتر؛ چشم پنتاگون در مدار زمین برای ردیابی موشک‌ها!/ عکس
  • ایستگاه‌های زمینی؛ کلید توسعه فضایی ایران
  • پاکسازی زباله‌های فضایی با کمک فناوری ژاپنی
  • موشک با سوخت موم شمع به مدار رفت