چرا قرآن کریم حضرت عیسی را نشانه قیامت معرفی کرده است
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۳۲۷۹
گروه اندیشه ـ آیتالله هادوی تهرانی ضمن اشاره به آیه 61 سوره زخرف و اینکه ضمیر «إِنَّهُ» در عبارت «وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَة به حضرت عیسی برمیگردد، به توضیح درباره این مسئله پرداخت که چرا حضرت عیسی به عنوان نشانه قیامت معرفی شده است.
به گزارش ایکنا؛ چهلمین جلسه تفسیر سوره مبارکه زخرف توسط آیتالله هادوی تهرانی، صبح امروز 30 دیماه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این عبارت یعنی چه؟ جناب علامه میفرمایند یعنی عیسی یک نشانهای است از قیامت، به خاطر اینکه عیسی به صورتی معجزهآسا بدون داشتن پدر متولد شد. از آن طرف عیسی مردگان را زنده میکرد. بنابراین قرآن میفرماید خود عیسی با خصوصیاتش یک دانشی است نسبت به قیامت. اگر خداوند میتواند انسانی اینچنین بدون پدر ایجاد کند، اگر میتواند به این انسان این قدرت را بدهد که مردگان را زنده کند، پس خود خدا هم میتواند مردگان را زنده کند. آیه میفرماید شما که عیسی و معجزات او را دیدید یا اینکه به تواتر به شما رسیده است، در قیامت تردید نکنید.
دانلود
وی در ادامه به توضیح درباره آیه 18 و 19 سوره حدید پرداخت و گفت: خداوند در آیه 19 سوره حدید میفرماید: «وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُولَئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَالشُّهَدَاءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ؛ و كسانى كه به خدا و پيامبران وى ايمان آوردهاند آنان همان راستينانند و پيش پروردگارشان گواه خواهند بود [و] ايشان راست اجر و نورشان و كسانى كه كفر ورزيده و آيات ما را تكذيب كردهاند آنان همدمان آتشند». معنای تحت اللفظی آیه این است کسانی که به خدا و پیامبران ایمان آوردند همان صدیقین و شهدا هستند. آیه چه میخواهد بگوید؟ میخواهد بگوید کسانی که به خدا و انبیا ایمان میآورند صدیقین و شهدا هستند؟ یعنی هر کس به خدا ایمان بیاورد صدیق و شهید محسوب میشود؟
هادوی یادآور شد: چون این آیه به این شکل با آیات دیگر و مضامین دیگری که در دین است ناسازگار به نظر میرسد جناب علامه آیه را این طور معنا میکنند: کسانی که به خدا و انبیا ایمان بیاورند، در مرتبه صدیقین و شهدا محسوب میشوند؛ یعنی به منزله صدیقین و شهدا هستند؛ یعنی درست است مقام صدیقین و شهدا را ندارند، ولی چون به خدا و انبیا ایمان آوردند به منزله آنها هستند.
وی افزود: ظاهر آیه این نیست که ایشان فرمودند، بلکه ظاهرش این است که گویا دارد صدیقین و شهدا را تفسیر میکند و میگوید این صدیقین و شهدا همین افراد هستند. اگر این معنا را در نظر بگیریم، آنگه ایمان به خدا و انبیا ایمان در مرتبه بسیار بالایی است که صدیقین دارند و شامل مطلق ایمان نمیشود.
دانلود انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا تفسیر قرآن هادوی تهرانی حضرت عیسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۳۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، طرح جدید اداره امور مسجد الحرام و مسجد النبی (ص) با عنوان «مقرأة الحرمین» خدمتی برای تصحیح قرائت، یادگیری تجوید، اتمام حفظ و یادآوری حفظیات قرآنی به ۶ زبان عربی، انگلیسی، اردو، اندونزیایی، مالایی و هوسایی است و پس از یادگیری کامل، گواهینامه و اجازه قرائت با سند متصل از سوی معلمان دارای مجوز در علم قرائت به قرآنآموزان اعطا میشود. این خدمت با هدف اینکه مرجع نخست در آموزش قرآن کریم باشد، راهاندازی شده است.
مقرأة الحرمین با هدف سهولت در آموزش کتاب خدا و یادگیری ترتیل قرآن برای کسانی که تمایل دارند در هر زمان و مکانی با استفاده از فناوری جدید و اجرای بهترین روش در آموزش قرآن کلام وحی را فرا بگیرند، اجرا میشود و به حجاج و عمرهگزاران نیز فرصت آموزش قرائت صحیح قرآن کریم را میدهد و به آنان گواهینامه و اجازه قرائت اعطا میکند.
این پروژه دارای برنامههای متعدد آموزشی از جمله تصحیح قرائت، حفظ، یادآوری محفوظات، یادگیری تجوید، اصول قرائات، جلسات تلاوت قرآن، پیگیری آموزشی و جلسات پخش زنده است.
انتهای پیام/