Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان یک دکترای تغذیه دام گفت: ‌توسعه کشت گیاه علوفه‌ای اسپرس ‌جزو برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

بهروز یاراحمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توسعه کشت گیاه علوفه‌ای اسپرس برای تأمین علوفه مورد نیاز دام‌های کشور، با توجه به مزایا و قابلیت‌های ویژه این علوفه در مقایسه با سایر گونه‌های علوفه‌ای، جزو برنامه‌های دفتر تولید محصولات علوفه‌ای معاونت تولیدات گیاهی ‌وزارت جهاد کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سطح زیر کشت اسپرس در استان‌های مازندران، ‌لرستان، اردبیل، کردستان، شهرکرد، آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، قزوین، زنجان بیشتر از سایر استان‌هاست. ‌

یاراحمدی اضافه کرد: محصول علوفه خشک اسپرس در ایران به طور متوسط ۴-۸ تن در هکتار است.

‌این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان افزود: پژوهش‌ها نشان داده است مهم ترین خاصیت مصرف تازه علوفه اسپرس در جلوگیری از نفخ تانن‌هاست؛ در حالی که علوفه‌هایی همچون خانواده شبدر و یونجه به صورت تازه به سرعت در شکمبه تخمیر می‌شوند و نفخ ایجاد می‌کنند. ‌

وی یادآور شد: غلظت بالای تانن‌های متراکم از مهم‌ترین خصوصیات اسپرس و تفاوت آن با یونجه است. ‌

یاراحمدی خاطر نشان کرد: ترکیبات فنلی موجود در اسپرس تأثیرات مفیدی روی مصرف اسیدهای آمینه در نشخوارکنندگان دارند. اسپرس از گیاهان علوفه‌ای است که دارای ارزش تغذیه‌ای فراوان، خوش خوراکی و سازگاری فوق العاده با شرایط کشت دیم و آبی است.

این دکترای تغذیه دام‌ افزود: این گیاه به دلیل داشتن ریشه‌های عمیق که شامل ریشه اصلی و ریشه جانبی قوی است، به خشکی مقاوم است و در مناطقی با بارندگی سالانه ۹۴۴ میلی متر می‌توان آن را به صورت دیم کشت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی وزارت جهادکشاورزی گیاهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۰۷۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود

 

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مریم طهماسبی در حاشیه بازدید از طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» که در روستای ایزی سبزوار اجرا می شود،‌ گفت: هدف وزارت جهاد کشاورزی، تبدیل هر خانه‌ روستایی به یک کارگاه تولیدی به منظور کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی است.

وی افزود:‌ وزارت جهاد کشاورزی با این طرح تلاش می‌کند با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغالزا، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص را متناسب با ظرفیت هر منطقه، امکان‌پذیر کند.

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار نیز گفت:‌ طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد»، برای نتخستین بار در استان خراسان رضوی،‌ با هدف بهبود معیشت خانوار روستایی در روستای ایزی از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار، به اجرا درآمده است.

علی اصغر امانیان افزود:‌ زنان عضو صندوق اعتباری خرد زنان روستایی، به عنوان زنان کارآمد در این طرح حضور دارند و توسعه نقش آفرینی زنان در عرصه اقتصادی و اجتماعی به عنوان بخش مهمی از جمعیت فعال جامعه یکی از ارکان مهم توسعه همه جانبه کشور و اهتمام بخشی به توسعه پایدار است.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی سبزوار این طرح را به منظور توسعه کشاورزی خانوادگی، توسعه مشاغل مکمل کشاورزی و بهبود معیشت خانوار روستایی به صورت نمونه در روستای ایزی به اجرا درآورده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار اظهار کرد: با درگیر کردن زنان روستایی در اجرای طرح های اشتغال‌زا و تشکیل زنجیره تولید پرورش مرغ بومی و تولید تخم مرغ، رونق اقتصادی و توسعه زنجیره ارزش یک محصول خاص حاصل خواهد شد.

بازدید از چند طرح تولیدی زنان روستایی در روستاهای ایزی و دولت آباد از جمله برنامه های سفر مشاور وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان سبزوار است.

روستای ایزی، با جمعیتی حدود سه هزار نفر در پنج کیلومتری شمال شرق سبزوار قرار دارد.

 
 

دیگر خبرها

  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • کشت چغندرعلوفه‌ای در ۱۰۰ هکتار از مزارع استان قزوین بصورت پایلوت 
  • صنایع کوچک روستایی در استان همدان توسعه می‌یابد
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • خواص دارویی گیاه "چوچاق" و عوارض آن
  • وزارت جهاد کشاورزی نرخ جدید شکر را سریع‌تر اعلام کند
  • ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • آماده همکاری با دولت برای بازگشت آرامش به بازار برنج هستیم
  • گزارش تحقیق و تفحص از وزارت جهاد کشاورزی به قوه قضاییه ارجاع شد