Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@02:35:34 GMT

پیگرد مسئولان عدول کننده از قانون مدیریت پسماند

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۹۶۰۴۵

پیگرد مسئولان عدول کننده از قانون مدیریت پسماند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی معضلات محیط زیستی استان با محور آلودگی‌های ناشی از عدم مدیریت مطلوب و برابر قانون در حوزه پسماندها و همچنین آثار زیانبار و تأثیر معضلات حاصل از پسماند سوزی در آلودگی هوای استان تهران، پیش از ظهر امروز با حضور سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و جمعی از مسئولین ستادی و شهرستانی محیط زیست در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید محمودی در تبیین اهداف و مصوبات این نشست گفت: بر اساس مصوبات جلسه بررسی معضلات محیط زیستی استان با محور آلودگی‌های حوزه مدیریت پسماندها و همچنین پسماند سوزی‌ها، به استناد ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماندها ونیز ماده ۲۰ قانون هوای پاک، علیه کلیه بخشداران، دهیاران و شهرداران خاطی که از وظایف خود عدول کرده و یا قصوری داشته اند، پیگیری قضائی صورت پذیرفته و این اقدام قانونی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده هفت قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی کلیه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها، روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، به عهده بخشداری‌ها است، اظهار داشت: بر این اساس مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به عهده تولید کننده خواهد بود و در صورت تبدیل آن به پسماندهای عادی، مسئولیت و مدیریت موضوع به عهده شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها است.

محمودی در ادامه با بیان اینکه در این حوزه یا ما ضعف نظارتی داریم و یا پیگیری قانونی اصولی علیه متولیان و مسئولان نشده است، افزود: ما باید نظارت خود را در این حوزه بیشتر کنیم، ضمن اینکه برخورد با مجرمان و افرادی که در جایگاه حقوقی و مسئولیتی خود از تکالیف و مسئولیت‌های خود عدول کرده‌اند در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد، عدم مدیریت اصولی پسماندهای عادی شهر، بخش و روستا وجود داشته و متأسفانه علی رغم حساسیت موضوع و اهمیت حفظ سلامت و بهداشت عمومی جامعه، اقدام خاصی جهت رفع آلودگی‌های این بخش به انجام نرسیده است، یادآور شد: در بسیاری از موارد خود عوامل برخی شهرداری‌ها اقدام به آتش زدن پسماندها در محل دپوی آن می‌کنند که این عمل موجب آلودگی هوا و تشدید آن می‌شود.

محمودی خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان‌ها علیه مسئولان و متولیان مربوطه به علت عدم توجه به قوانین و عدم عملکرد مناسب در سنوات قبل نیز شکایاتی مطرح شده که برخی از آنها در حین رسیدگی، به طول انجامیده که تسریع در رسیدگی به این موضوعات و پرونده‌ها به جد از مراجع قضائی درحال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه در بخشی از ماده ۲۰ قانون هوای پاک، موضوع سوزاندن بقایای گیاهی اراضی پس از برداشت محصول هم ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه ۶ ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم شده است، تصریح کرد: در این خصوص با توجه به تأثیر این سوزاندن بقایای محصولات بر آلودگی هوا، وزارت جهاد کشاورزی مکلف است اقدام لازم و قانونی را برای اطلاع و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی عشایری و منابع طبیعی به انجام برساند و عدم توجه به این امر قطعاً برای متولیان و مسئولین تبعات حقوقی و قانونی در پی خواهد داشت.

بر اساس نتایج حاصل از پایش های شبانه محیط زیست استان تهران در دو ماه گذشته، عمده تخلفات صورت گرفته مربوط به پسماندسوزی و ضایعات سوزی در اطراف شهرهای استان خصوصاً در شب هنگام بوده که این موضوع باعث تشدید آلودگی هوا در این ایام شده است.

کد خبر 4838690

منبع: مهر

کلیدواژه: سعید محمودی قانون مجازات اسلامی اداره کل محیط زیست استان تهران مدیریت پسماند شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش شهر تهران بارش برف محسن هاشمی مناطق سیل زده کشور محسن حاجی میرزایی سیدابراهیم رئیسی نیروی انتظامی کمیته امداد امام خمینی قوه قضاییه آلودگی هوا تعطیلی مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۹۶۰۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی

 به دنبال فراخوان اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز و انجمن‌های محیط زیستی مبنی بر پاکسازی ساحلی رودخانه کارون و دعوت از عموم شهروندان اهوازی جهت مشارکت در این برنامه تعدادی از فعالان و دوستداران طبیعت نسبت به پاکسازی محیط اقدام نمودند.

صغری رستمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر از حضور داوطلبانه دوستداران محیط زیست در این برنامه گفت: اجرای این گونه برنامه‌ها در راستای فرهنگ سازی برای توجه به مقوله پسماند و جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیست است و خواستار مشارکت همه اقشار جامعه در این گونه حرکت‌های زیست محیطی شد.

وی افزود: امروزه یکی از مهمترین معضلات در بخش پسماند در استان، کشور و حتی جهان، پلاستیک است که باید برای کاهش آن و جایگزین با موادی که سریعتر تجزیه و آسیب کمتری به محیط زیست بزنند، اقدام کنیم.

رستمی ادامه داد: باید به کودکان یاد داد که ما نه تنها زباله‌ها را در طبیعت رها نمی‌کنیم، بلکه زباله‌های رها شده را هم جمع آوری می‌نماییم تا طبیعت زیبایمان را از وجود ناپاکی‌ها پاکسازی نماییم.

 این مراسم از کوچکترین فعال محیط زیست نیز با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد پسماند‌ها در کشور به صورت غیر اصولی دفن می‌شود
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • پاکسازی ۳ کیلومتر از حریم رودخانه در ساوجبلاغ
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • حل معضل پسماند در استان نیازمند هم افزایی مردم و مسئولان مرتبط است
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد