Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود نیلی احمدآبادی روز پنج شنبه ۱۰ بهمن‌ماه در بیست و ششمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور در دانشگاه شیراز افزود: اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه باشد. 
رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یکی از موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران، درخشش دانشگاه‌های کشور در مجامع علمی دنیاست، اظهار داشت: بر همین اساس جایگاه دانشگاه های ایران سال به سال در نظام های رتبه بندی بین المللی بهبود و ارتقا می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیلی احمدآبادی بیان داشت: هم‌اکنون شبکه همکاری علمی دانشگاهیان کشور در سراسر دنیا گسترده شده و از اساتید و دانشجویان فعال، خوش فکر و علاقه مند به خوبی استقبال می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها رسالت بزرگتری برای خود قائل هستند و آن مشارکت در حل مسائل و مشکلات جامعه است.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: هم اکنون حدود ۷۰ درصد انتشارات مقالات علمی معتبر کشور توسط ۱۳ دانشگاه بزرگ صورت می گیرد و بزرگترین پژوهش های کاربردی نیز به صورت مشترک در این دانشگاه ها اجرا می شود.

نیلی احمدآبادی گفت: دانشگاه ها مرکز تفکر و تعقل هستند و اجرای سیاست‌های کلان و راهبردهای کشور در حوزه علم و فناوری برعهده دانشگاه های بزرگ است.

رساله‌های دانشگاهی با هدف حل مسائل جامعه نگاشته می‌شود
وی بیان کرد: با همکاری مسئولان اجرایی، صندوقی ایجاد شده که رساله ها و پایان نامه های دانشگاه ها بیش از پیش به سوی مسائل و معضلات جامعه سوق داده شود.

رییس دانشگاه تهران عنوان داشت: ایجاد ساختار فرآیند فعال و سازمان‌یافته بین تقاضای جامعه و توانمندی دانشگاه از جمله مواردی است که در اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور مورد تأکید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: دانشگاه های بزرگ کشور به نمایندگی از سایر دانشگاه ها اعلام می‌کنند که توان حل مسائل و مشکلات کشور را داریم و با هم‌افزایی می توانیم به سوی آینده ای روشن گام برداریم.

رییس دانشگاه شیراز نیز در این اجلاس اظهار داشت: نشست روسای دانشگاه های بزرگ کشور هر دو تا سه ماه یکبار در یکی از دانشگاه ها برگزار می شود و مسائل کلان آموزش عالی در آن مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

حمید نادگران افزود: هدف از برگزاری این اجلاس ایجاد وحدت رویه و سیاست‌گذاری کلان دانشگاه‌هاست و خروجی این نشست ها در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار می گیرد.

ایجاد خوشه‌های فکری برای حل مسائل کشور هدف از اجلاس دانشگاه‌هاست
وی نتیجه اجلاس یادشده را تشکیل خوشه‌های فکری در دانشگاه های بزرگ کشور عنوان کرد و ادامه داد: در این خوشه‌ها مسائل بزرگ در حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌های اجتماعی و علوم انسانی با حضور استادان صاحب نام و مبرز مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد و نتایج آن به دولت و دستگاه‌های اجرایی منتقل می‌شود.

رییس دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه با حدود ۱۷ هزار دانشجو و نزدیک به ۷۲۰ عضو هیأت علمی جایگاه ویژه ای در آموزش عالی کشور دارد .

نادگران انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی اثربخش، ارتباط موثر با صنعت و جامعه، تشکیل استارت آپ ها و شرکت های نو پای دانشگاهی، نو آوری، کارآفرینی و حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم را از رویکردهای اخیر دانشگاه شیراز برشمرد و بیان کرد: با همین هدف چارت جدید دانشگاه شیراز در حال شکل گیری است.
وی گفت: باوجود مسائل و مشکلاتی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند، تلاش می شود که با تمام توان دانشگاهیان برای مسائل مشکلات کشور راهکارهای عالمانه و کارشناسی ارائه کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز نیز در این نشست، ابراز داشت:عزتمندی از اهداف انقلاب اسلامی است و  برای حفظ این عزت باید فعالیت‌هایی مبتنی بر علم و دانش صورت گیرد.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام بیان داشت: با حذف دانایی، توانایی، عزت و سربلندی به دست نمی‌آید؛ ولو اینکه در برهه‌ای بعضی اقدامات عزت‌آفرین است؛ اما نتیجه طولانی‌مدت آن چون مبتنی بر علم و دانش نبوده است مطلوب و ماندگار نیست.

وی با بیان اینکه موتور حرکت دانش کاربردی، عمل صالح است و تا در این عرصه وارد عمل نشویم نمی‌دانیم برای مرحله بعد باید چه تولید کنیم.

امام جمعه شیراز با اشاره به موانع نقشه جامع علمی کشور، ابراز داشت: فکر ما معطوف به حل مسائل اصلی کشور نیست و گیر ما این است که می‌خواهیم ببینیم دیگران چه کردند و ما همان را انجام دهیم و تکرار کنیم.

برای حل مشکلات باید راه حل بومی ارائه کرد

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید برای حل مشکلات اصلی اجتماعی و فرهنگی راه حل بومی و علمی پیدا کنیم، ابراز داشت: راه حل همین است که کار کف جامعه و نیاز ملموس کشور را به دانشگاه دهیم تا برایش راه حل و راهکار تعریف کند و این تولید علم است.

وی عنوان کرد: عمل صالح زمینه‌ساز تولید مطالب جدید نظری و علمی است. یکی شروع می کند و دیگری تکمیلش می کند و دیگری مسئله ایجاد می کند و آن پاسخ می دهد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس عنوان کرد: در طول سال‌های گذشته با نزدیک کردن دانش به عمل و نزدیک کردن کاربرد آن به هم در صنایعی همچون صنایع نظامی شاهد پیشرفتی مناسب بوده‌ایم؛ اما همان‌گونه که مقام معظم رهبری نیز چندین بار اشاره کرده‌اند پیشرفت در بخشی از مسائل علمی جالب نیست و اندام علمی کشور نامتقارن رشد می کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امروز رشد نامتوازنی در عرصه‌های علمی دیده می‌شود، گفت: رشد علمی باید همه‌جانبه باشد.

وی ادامه داد: امروز در شیراز با معضل مهاجرت و حاشیه‌نشینی روبه رو هستیم و به‌دلیل این مهاجرت‌ها در شهر شیراز آسیب های اجتماعی فراوانی مانند ساخت و ساز بیجا ایجاد شده است که با آنکه به صورت قانونی با آنها برخورد می شود، با افزایش مهاجرت هر دولتی که سر کار باشد حاشیه شهر شیراز بزرگ تر می‌شود و آسیب های اجتماعی افزایش می یابد.

راه‌حل مسائل اجتماعی سیاسی برخورد کردن نیست

آیت‌الله دژکام عنوان کرد: راه حل این مساله در سیاسی برخوردکردن نیست؛ بلکه باید به نقطه‌ای بازگردیم که دانشگاه به کمک شهرداری بیاید تا مسئله را جمع کنند.

امام جمعه شیراز گفت: امروز توقع ما در زمینه تولیدات فکری و راه حل های عملی مسائل اجتماعی و انسانی زیاد است و کشور از این لحاظ بسیاری مشکلات حل نشده دارد.

وی با قدردانی از حمایت دانشگاه شیراز از فعالیت‌های دانش‌بنیان، پیشنهاد ایجاد ناحیه فناوری در سطح شیراز با کمک دانشگاه شیراز و شهرداری را ارائه کرد و گفت: شیراز از این نظر نیز ظرفیت بسیار خوبی دارد وبا بهره‌گیری از تجربیات تهران، می‌توان به نتیجه‌ای مطلوب رسید.

برچسب‌ها امام جمعه شیراز دانشگاه شیراز محمود نیلی احمد آبادی حمید نادگران شیراز دانشگاه تهران فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام جمعه شیراز دانشگاه شیراز شیراز دانشگاه تهران فارس امام جمعه شیراز دانشگاه شیراز شیراز دانشگاه تهران فارس اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور رییس دانشگاه تهران امام جمعه شیراز نیلی احمدآبادی برای حل مشکلات آیت الله دژکام مسائل و مشکلات دانشگاه شیراز قرار می گیرد مشکلات کشور حل مسائل خوشه ها راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۱۵۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی

در دیدار روسای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اوفای روسیه، قرارداد همکاری مشترک با هدف گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وادیم زاخاروف رئیس دانشگاه علم و فناوری اوفای روسیه با همراهی ریتا فیلیپووا معاون بین‌الملل دانشگاه و امینا اوزاوا رئیس دانشکده تاریخ و روابط بین‌الملل این دانشگاه، با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با عبدالله معتمدی رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه انجام شد، قرارداد برنامه آموزشی شبکه‌ای کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای بین دوطرف امضا شد که بر اساس این قرارداد دانشگاه «اوفا» درس‌های تعیین شده‌ای را برای دانشجویان رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علامه‌طباطبائی دروس مشخصی را برای دانشجویان رشته روابط بین‌الملل دانشگاه «اوفا» به منظور بهره‌مندی از توان علمی استادان هر دو دانشگاه ارائه می‌دهند.

معتمدی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های علمی و سیاسی میان ایران و روسیه گفت: زمینه‌های مشترک همکاری‌ها و وحدت‌نظر در مورد مناسبات بین‌المللی در راستای منافع دو کشور، زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های روزافزون شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال‌های گذشته بیان کرد: درخصوص تبادل استاد و دانشجو و برگزاری برنامه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی تجربه خوبی با دانشگاه‌های روسیه داشته‌ایم. امیدواریم بتوانیم تعاملات نزدیک‌تری در راستای منافع ملی و بین‌المللی دو کشور داشته باشیم.

در ادامه رئیس دانشگاه «اوفا» نیز توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌های این دانشگاه بیان کرد و گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علامه‌طباطبائی را امضا کردیم و بسیار خرسندیم که در مدت کوتاه این قرارداد همکاری مشترک به مرحله اجرا رسیده است.

وادیم زاخاروف گفت: دانشگاه «اوفا» انجمن‌های دوستی بسیاری با دانشگاه‌های خارجی دارد و در این خصوص ایران نخستین جایگاه را در بین کشور‌های دوست با روسیه دارد. او با بیان این که جمهوری باشقیرستان یکی از جمهوری‌های روسیه است که به لحاظ زبان و فرهنگ، نزدیکی زیادی با زبان و ادبیات فارسی دارد. این موضوع خود زمینه همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌های ایران، به‌ویژه دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی را فراهم کرده است. امیدوارم این قرارداد نیز زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

نرگس سنائی رئیس میز روسیه و رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه نیز به اهمیت تقویت روابط علمی و فرهنگی ایران و روسیه در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد: امضای قرارداد برنامه‌های مشترک آموزشی شبکه‌ای گام نوینی در روابط دانشگاهی ایران و روسیه محسوب می‌شود.

سعید شکوهی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو و مهدی خانمحمدی مدیر سنجش، نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه نیز در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است دانشگاه «اوفا» یکی از دانشگاه‌های مهم روسیه است که در جمهوری باشقیرستان واقع شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۴۸ هزار دانشجو دارد و نیز بیش از ۳ هزار دانشجو از ۶۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. ۳۰ درصد از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است.

دیگر خبرها

  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • ظرفیت تبادل برق با کشور‌های همجوار به ۵ هزار مگاوات افزایش می‌یابد
  • ‌ساخت زورخانه بزرگ مرکزی شیراز
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد
  • دستور لازم برای رفع مشکلات آزاد راه پیامبر اعظم(ص) داده شده است
  • رئیس‌جمهور: بازدید از اکسپوی تهران فرصتی بسیار ارزشمند برای آشنایی آفریقا با ظرفیت‌های ایران است
  • افتتاح دفتر همکاری‌های علمی تاجیکستان و علوم پزشکی شیراز