Web Analytics Made Easy - Statcounter

به مناسبت دهه مبارک فجر جشنواره غذاهای بومی محلی ابریشم به میزبانی صومعه‌سرا برگزار شد.

خبرگزاری شبستان_ صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: رنگ‌های زیبا و جذاب، عطر ادویه و طعم دل‌نشین غذاهای اصیل گیلانی، برای سومین بار از شهر ابریشم گیلان، صومعه‌سرا به مشام رسید، جشنواره‌ای که به‌همت میراث فرهنگی با هدف احیای غذاهای محلی و سنتی و اشاعه فرهنگ غذای سالم برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سفره‌هایی ساده و با رنگ‌های زیبا که نشان از طبیعی بودن غذا بدون هرگونه مواد افزودنی صنعتی دارد، غذاهایی که نخورده می‌دانی با دستان زحمت کشیده یک بانوی گیلانی طبخ شده و اکنون به میدان نمایش در آمده است.

 

در این جشنواره کودکانی با لباس‌های محلی آمده  و با تعجب به غذاها خیره شده بودند، غذاهایی که به گمانشان خارجی است زیرا تا کنون آنها را ندیده بودند زیرا زندگی فست‌فودی کاری کرده که غذاهای خوش رنگ و لعاب گیلانی که از اصالت چندین هزاران ساله برخوردار است، به فراموشی سپرده شود.

 

غذاهای سنتی هر منطقه نماد خرده ‌فرهنگ‌ها و آداب‌ و رسوم مردم بومی آن منطقه است و در واقع غذاهای جذاب و معتبر می‌تواند گردشگران را به یک مقصد گردشگری مشخص سوق دهد.

 

 

*هدف اصلی جشنواره احیای غذاهای بومی و محلی

«علیرضا مهرگان» در حاشیه این جشنواره به خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این جشنواره رقابتی و مسابقه‌ای نیست بلکه ارائه و احیای غذاهای بومی و محلی استان و انتقال آن به نسل‌های جدید و آینده بیشتر مدنظر بوده است.

 

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا افزود: این جشنواره به‌منظور ترویج فرهنگ مصرف غذاهای بومی محلی و سنتی به‌جای فست فودها برگزار شده است.

 

وی گفت: با برگزاری اینگونه جشنواره‌ها مردم علاوه بر آشنایی با غذاهای محلی می‌توانند غذاهای بومی را به سبب سازگاری با محیط و سبک زندگی مردم، قیمت ارزان و در دسترس بودن به‌جای غذاهای آماده و فاقد ارزش غذایی جایگزین کنند.

 

مهرگان تصریح کرد: کال کباب، دلمه، زرشک پلو، اناربیج، فسنجان رشتی و کباب ترش  نیز از جمله غذاهای طبخ شده توسط شرکت‌کنندگان در این جشنواره بوده است.

 

 

* باید فرزندان را از خوردن غذاهای فست فود دور کرد

«صغری حیدری» با بیان اینکه برای دومین سال پیاپی است که در این جشنواره به همراه خواهرم شرکت می‌کنم خاطرنشان کرد: دو نوع غذای باقلاخورشت و سیرقلیه را طبخ کردم و به این جشنواره آوردم.

 

این بانوی صومعه‌سرایی با بیان اینکه اینگونه جشنواره‌ها باید در طول سال چندین بار برگزار شود اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها سبب می‌شود تا کودکانی که به اینجا می‌آیند با غذاهای محلی آشنا شوند و طعم خوش و لذیذ غذا را بچشند و از مادرهایشان تقاضای اینگونه غذاها کنند.

 

وی با بیان اینکه باید فرزندان را از خوردن غذاهای فست فود فاصله داد افزود: متاسفانه اکثر خانواده‌ها به دلیل تنبلی و یا مشغله کاری وقتی برای درست کردن غذاهای محلی نمی‌گذارند و شام و ناهار خود را با غذاهای فست‌فودی می‌گذرانند.

 

حیدری گفت: مسئولان امر باید با برگزاری چندین باره اینگونه جشنواره‌ها در هر روستا و شهری غذاهای بومی و محلی را احیا کنند.

 

 

* بانوان هنرمند گیلانی می‌توانند با مواد غذایی ساده و ارگانیک، معجزه کنند

«ایراندخت یکتاپرست» با بیان اینکه فسنجون سیاه و مرغ ترش را برای شرکت در این جشنواره طبخ کرده‌ام تصریح کرد: بانوان هنرمند گیلانی می‌توانند با مواد غذایی ساده و ارگانیک، معجزه کنند.

 

این بانوی صومعه‌سرایی با بیان اینکه باید ظرفیت‌ غذاهای بومی محلی را بیش از پیش در جامعه معرفی کنیم خاطرنشان کرد: این معرفی سبب جذب گردشگر برای تست غذاهای معروف شده بومی محلی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه آشنایی هر چه بیشتر مردم با داشته‌های سنتی شهر خود از دیگر مزایای این جشنواره است اظهار کرد: بسیاری از غذاهای سنتی که در میان غذاهای امروزی از یاد رفته بود در این جشنواره به وسیله شرکت‌کنندگان احیا شد.

 

گفتنی است، این جشنواره روز شنبه(12بهمن) ساعت 18:30 تا 21:30 برگزار شد که بازارچه وسایل سنتی، اجرای موسیقی و نمایش، سخنرانی و تجلیل از شرکت کنندگان در جشنواره غذا از جمله برنامه‌های دیگر بود.

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه دهه فجر معامله قرن فهما خطبه نماز جمعه دهه فجر دهه فجر انقلاب اسلامی غذاهای بومی محلی ابریشم جشنواره غذاهای بومی و محلی غذاهای بومی و محلی غذاهای بومی محلی شرکت کنندگان احیای غذاهای جشنواره غذا غذاهای محلی غذاهای فست برگزار شد صومعه سرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۴۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: برنامه های هفته ملی خلیج فارس از 31 فروردین با اجرای تاتر پرفورمنس در شهرستان بندرخمیر آغاز شده است.
اسماعیل جهانگیری افزود: جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس یکی ازمهم ترین برنامه های جشنواره ملی خلیج فارس است که با حضور 11 گروه موسیقی ملی از روز جمعه 7 اردیبهشت کار خود را آغاز کرده و تا روز یکشنبه 9 اردیبهشت در محل تالار آوینی بندرعباس میزبان علاقمندان به موسیقی است.
وی گفت: جشنواره ملی فیلمنامه نویسی خلیج فارس با موضوع خلیج فارس از دیگر برنامه های در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید؛  برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در بندر کنگ
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: برای شرکت در این جشنواره 81 اثر به دبیرخانه رسیده که از این شمار 9 اثر به بخش پایانی راه یافته است.
جهانگیری گفت: دبروز هم به مناسبت روز ملی خلیج فارس پرواز پاراگرایدر و پاراموتور با حضور30 ورزشکار در بوستان غدیر بندرعباس برگزار شد.
وی گفت: امروز بعداز ظهر نیز برنامه های فرهنگی و هنری در جزیره هرمز برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان افزود: جشنواره تولیدات فرهنگی و اختراعات با موضوع خلیج فارس در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور در حال برگزاری است.
جهانگیری افزود: اختتامیه جشنواره ملی خلیج فارس روز دوشنبه 10 اردیبهشت با حضور سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار می شود.
وی گفت: در این جشنوراه از برگزیدگان جشنواره های ملی موسیقی و فیلنمامه نویسی تجلیل می شود.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی هرمزگان افزود: روز اختتامیه از دو کتاب تیشیرا از نویسنده پرتغالی با موضوع خلیج فارس و سفرنامه هرمز پدر، رونمایی می شود. 

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • دومین جشنواره «عروسک خونه» پایان یافت
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • برگزیدگان جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خونه» معرفی شدند
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان