Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:36:14 GMT

زبان فارسی نقطه وصل اقوام در افغانستان است

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۷۶۴۷۸۹

زبان فارسی نقطه وصل اقوام در افغانستان است

بنابر برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های رایزنی فرهنگی ایران در هرات با معاونت بین‌الملل بنیاد سعدی و همکاری دانشکاه علامه طباطبایی، برای اولین بار ۱۸ تن از اساتید زبان و ادبیات فارسی دری دانشگاه دولتی هرات، دانشگاه کهکنشان شرق و اداره معارف ولایت هرات برای ارتقا ظرفیت علمی و آشنایی با فعالیت مراکز آموزش زبان فارسی جمهوری اسلامی ایران و همزمان با شروع دهه فجر به تهران اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دوره دانش‌افزایی به میزبانی بنیاد سعدی (۱۲ تا ۲۳ بهمن‌) در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

مباحث ارائه شده در این دوره دانش افزایی شامل شعر و نثر معاصر فارسی، درآمدی بر نظریه‌های ادبی، تاریخ زبان فارسی و آشنایی با شخصیت‌ها و مفاخر زبان فارسی است. همچنین، پیش از اعزام این اساتید به دوره‌های دانش افزایی بنیاد سعدی جلسه‌ای جهت هماهنگی بیشتر بین اساتید و آشنایی با برنامه‌های بنیاد سعدی در محل مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران با حضور رضایی‌دستجردی، وابسته فرهنگی و اساتید اعزامی برگزار شد.

در این دوره دانش افزایی ۱۸ نفر از استادان از شهر هرات شرکت کرده‌اند که دکتر احمد غنی خسروی، رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه هرات به همراه همکاران و استادان بخش زبان فارسی دانشگاه هرات همچنین معاون علمی دانشکده و استاد بخش فارسی دانشکده ادبیات دانشگاه کهکشان شرق، به همراه معاون امور محصلان و استادان بخش فارسی دانشکده ادبیات این دانشکده حضور دارند و در این نشست ضمن معرفی خود، نظرها و پیشنهادهایی برای بهره مندی بیشتر از این دوره و وضعیت زبان فارسی در دانشگاه خود مطرح کردند.

وی خاطرنشان کرد: زبان فارسی میراث مشترک همه سرزمین‌های ماست و بسیاری از منابع و بزرگان این زبان در همین محدود جغرافیایی افغانستان امروزی و خراسان بزرگ دیروز و ایران کبیر بوده‌اند از جمله خواجه عبداله انصاری، سنایی غزنوی، مولانا نورالدین عبدالرحمان جامی، ملأ حسین واعظ، ناصرخسرو قبادیانی، امام فخرالدین رازی، مولانا بلخی، امام فخرالدین در پیشرفت و توسعه زبان فارسی تلاش کرده‌اند. اگر زبان ما، در میان بیش از ۶ الی ۸ هزار زبانی که در دنیا وجود دارد، در رده ۱۰ زبان عمده جهان است، بر اساس کوشش این بزرگان و آثار خلق شده توسط آنهاست و امیدواریم بتوانیم این میراث بزرگ را حفظ کرده و به فرزندان خود و نسل‌های بعدی انتقال دهیم.

دانشگاه هرات در سال ۱۳۶۷ و حدود ۳۰ سال پیش افتتاح شده است و ما حدود ۲۰ هزار دانشجو داریم و با دانشگاه‌های مختلف در ارتباط هستیم. انتظار داریم ارتباط ما با دانشگاه‌های ایران بیشتر از ارتباط با دانشگاه کشورهای دیگر باشد. ضمن آنکه با وجود آنکه دانشگاه کابل، سابقه بیش از ۱۰۰ سال دارد، اما در بحث زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرات قطب تدریس زبان فارسی به شمار می آید.

وی با بیان اینکه قطب زبان فارسی، ایران است، گفت: فرزندان ما در افغانستان شاید زبان‌های دیگر را به خوبی آموخته باشند اما درباره ادبیات فارسی، طبیعی است تحت تأثیر ایران هستیم و کتاب‌های درسی ما در دانشگاه‌ها، اکثراً کتاب‌های ایران است. به همین منظور می‌خواهیم در کنار ارسال کتاب‌های بیشتر برای کتابخانه های تبادل استاد و دانشجو نیز داشته باشیم.

معاون بین‌ الملل بنیاد سعدی نیز در جمع استادان زبان فارسی افغانستان شهر هرات گفت: افزایش تبادل اطلاعات و ارتباطات با استادان زبان فارسی خارج از کشور، بر اهداف ما که گسترش زبان فارسی در جهان است، کمک می‌کند.

شهروز فلاحت پیشه، افزود: بنیاد سعدی وظیفه گسترش زبان فارسی در جهان را بر عهده دارد و همکاری‌های خوبی با رایزنی‌های فرهنگی در خارج از کشور از جمله رضایی دستجردی داشته و موجب شده شما استادان با همکاری بنیاد سعدی و دانشگاه علامه طباطبایی، در این دوره حضور پیدا کنید.

ایران، افغانستان و تاجیکستان عموزاده‌هایی در یک سرزمین

ایران، افغانستان و تاجیکستان، مانند عموزاده هایی هستیم که در یک سرزمین بزرگ کنار هم زندگی می‌کنیم و زبان فارسی و مفاخر ادبی و علمی این زبان، میراث همه ما هستند که به آنها افتخار می‌کنیم، مانند خواجه عبدالله انصاری که پیر هرات است.

معاون بین‌الملل بنیاد سعدی افزود: زبان فارسی  ما را به یکدیگر پیوند داده است؛ همانطور که در ایران از قومیت‌های مختلفی از جمله کرد و آذری، لر و بلوچ زندگی می‌کنند به واسطه زبان فارسی پیوند خورده‌ایم، در جهان نیز زبان فارسی این ارتباط و پیوند ناگسستنی را ایجاد کرده است. بنیاد سعدی به واسطه مسئولیتی که برعهده دارد با کشورهای هم زبان، مانند افغانستان برنامه‌های منسجم با استادان دانشگاه‌ها و اهل فن این کشورها دارد تا بهره بیشتری از این فرصت ببریم.

فلاحت پیشه افزود: همکاران ما برای این دوره‌های دانش افزایی، در کنار برنامه‌های آموزشی، مجموعه بازدیدهایی از جمله بنیاد ایرانشناسی، کتابخانه ملی ایران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی و دیدار با دکتر غلامعلی حدادعادل و آشنایی با گروه‌های مختلف فرهنگستان، دیدار با استاد محمدرضا شفیعی کدکنی، دیدار با گروه‌های زبان وادب فارسی دانشگاه‌هایی همچون علامه طباطبایی، شهید بهشتی و دانشگاه تهران و … در نظر گرفته‌اند تا به گنجینه اطلاعات شما بیافزاید.

همچنین رئیس گروه کانون استادان بنیاد سعدی و مسؤل برگزاری این دوره دانش افزایی گفت: این سومین دوره دانش افزایی برای استادان زبان فارسی از افغانستان است که در دوره‌های قبل میزبان دوستان دیگری از دانشگاه کابل و مزار شریف بودیم.

مسعود حسنی گفت: این دوره‌ها با استادان زبان فارسی خارج از کشور، از دو نظر برای ما مهم است؛ اول آنکه تبادل تجربیات می‌کنیم و ارتباطی همیشگی شکل می‌گیرد و دوم آنکه تصویری که از ایران متأسفانه در رسانه‌های غربی مخابره می‌شود، تصویری تاریک و غلط است اما تجربه ثابت کرده دوستانی که از نزدیک به ایران سفر می‌کنند، گواهی می‌دهند ایران واقعی بسیار متفاوت از اخبار رسانه‌های غربی است.

بنیاد سعدی در سال ۱۳۸۹ با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقویت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و ایجاد تمرکز، هم‌افزایی و انسجام در فعالیت‌های مرتبط با این حوزه و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های موجود کشور، تاسیس شد. این بنیاد ضمن تالیف کتاب های آموزشی زبان فارسی، تربیت مربی، همه‌ساله دوره های آموزشی را در این راستا برای مدرسان زبان فارسی دنیا برنامه ریزی و اجرا می کند، همچنین برگزاری دوره های دانش افزایی برای علاقه‌مندان و دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان و رشته های مرتبط از دیگر فعالیت های این بنیاد است.

تالیف ۱۶ عنوان کتاب در زمینه آموزش زبان فارسی، برگزاری ۲۰۵ دوره‌ آموزش زبان فارسی با ۱۰ هزار فارسی‌آموز و تربیت معلم، فعالیت در فضای مجازی برای آموزش زبان فارسی بخشی از فعالیت های این نهاد است که به صورت هیات امنایی و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور (رئیس هیات امنا)، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (دبیر هیات امناء)، رئیس بنیاد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر آموزش و پرورش، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، رئیس سازمان صدا و سیما و ۵ نفر صاحب نظر در حوزه زبان و ادبیات فارسی به پیشنهاد رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تأیید هیات امناء و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی با ریاست غلامعلی حدادعادل اداره می شود.

برچسب‌ها آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی آموزش زبان فارسی بنیاد سعدی فرهنگستان زبان و ادب دوره های دانش افزایی دوره دانش افزایی زبان و ادبیات فارسی آموزش زبان فارسی دانشکده ادبیات علامه طباطبایی انقلاب فرهنگی دانشگاه هرات استادان زبان بنیاد سعدی خارج از کشور گسترش زبان دانشگاه ها دوره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۷۶۴۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است

سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه اظهار داشت حکومت کنونی افغانستان فراگیر است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

واکنش طالبان به اظهارات «امیرعبداللهیان»: در راستای حکومت فراگیر تلاش می‌کنیمچین: از طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر حمایت می‌کنیمواکنش طالبان به درخواست‌ها برای تشکیل حکومت فراگیر: موضوع داخلی است

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایند‌گان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل درباره رامین یکتاپرست ؛ کسی که یک فاحشه‌خانه را در آلمان اداره می‌کرد | یکتاپرست وابسته به سپاه بود؟
  • دستاوردسازی خیالی اسرائیل و رسانه‌هایش درباره رامین یکتاپرست
  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا