Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@01:22:57 GMT

جشنواره غذاهای سنتی در مهاباد برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۱۰۱۵۱

جشنواره غذاهای سنتی در مهاباد برگزار شد

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد روز پنج‌شنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: جشنواره غذاهای بومی با هدف حفظ آیین و سنت‌های بومی قدیمی این شهرستان و به نمایش گذاشتن توانمندی‌های بانوان برپا شده است.

قرنی مصطفی‌پور افزود: در این جشنواره ۱۰۰ نفر از بانوان و دختران این شهرستان انواع غذاهای محلی و بومی مهاباد را تهیه و در این جشنواره عرضه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بانوان شرکت‌کننده در این جشنواره بیش از ۶۰ نوع غذای سنتی، فانتزی، انواع آش، سوپ، کیک، شرینی‌ و نان‌های محلی را در این جشنواره تهیه و عرضه کردند.

وی بیان کرد: «آش محلی»، «بربه‌سیل»، «کفته»، «شورباو»، «دوکلیو»، «دولمه»، «کشک بادمجان» و شیرینی‌های محلی از جمله غذاهای سنتی و بومی مهاباد به شمار می‌رود که در این جشنواره توسط بانوان خوش‌ذوق پخته و ارایه شد.

رییس اداره ورزش و جوانان مهاباد اظهار داشت: در این جشنواره همچنین ۱۰ نوع دسر و شیرینی‌های مخصوص قبل و بعد از غذا توسط بانوان هنرمند مهابادی تهیه شده بود.

وی افزود: به نفرات اول تا سوم این جشنواره بر اساس میزان توجه به سنت‌ها و آیین‌های بومی و محلی در پخت غذا و طعم آنها در سه بخش غذاهای سنتی، غذاهای فانتزی و کیک و شیرینی با نظر کمیته داوران جوایزی اهدا شد.

وی با بیان اینکه در این مراسم بیش از ۳۵۰ نفر از بانوان این شهرستان نیز حضور داشتند گفت: به قید قرعه به ۱۵ نفر از این بانوان نیز جوایزی اهدا شد.

در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی بیش از ۲۰ برنامه متنوع فرهنگی و هنری با مشارکت بانوان در قالب کمیته‌های بانوان و کودک و نوجوان ستاد دهه فجر این شهرستان برگزار شد.

۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه به مناسبت ورود تاریخی امام خمینی(ره) به میهن اسلامی و پیروزی انقلاب اسلامی ایران به نام ایام‌الله دهه فجر نامگذاری شده است و امسال جشن‌های چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب در سراسر کشور در حال برگزاری است.

همچنین دهه فجر امسال ۶۱ طرح در زمینه‌های مختلف عمرانی و خدماتی با ۶۱۰ میلیارد ریال در شهرستان مهاباد افتتاح و کلنگ‌زنی خواهند شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا اداره ورزش و جوانان امام خمینی انقلاب انقلاب اسلامی ایران کودک و نوجوان انتخابات 98 بودجه 99 جشنواره فیلم فجر ۳۸ ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی غذاهای سنتی دهه فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۱۰۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ آیین پهلوانی دو هزار ساله بیل‌گردانی با حضور اقشار مختلف مردم شهرستان محلات و مسولان برای استقبال از کشت‌های بهاره در شهر نیم ور این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: بیل گردانی ریشه در فرهنگ مردم نیم ور دارد و مردم این منطقه معتقدند، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.

مرادی افزود: در این آیین ۱۲۰ نفر از کشاورزان از نیمه اسفند تا نیمه فروردین، مسیر ۱۸ کیلومتری از نهر‌ها و کانال‌های آب شهر را که مملو از گل و لای و گیاهان شده با همکاری هم پاکسازی می‌کنند. پس از لایروبی جوی‌های آب، در آیینی بیل گردانان به نوبت، هفت بیل را در دو دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و با مهارت و قدرت در دو جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند و قدرت نمایی می‌کنند.

به گفته مرادی ریشه آیین بیل‌گردانی به دلیل اهمیت آبیاری در این شهر و جنگ دیرینه انسان و طبیعت بر سر آب اجرا می‌شود.

این مراسم با اجرای موسیقی محلی و برگزاری غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی در نیم ور از توابع شهرستان محلات اجرا شد.

آیین بیل گردانی در سال ۱۳۸۹ ثبت معنوی شده است ومقدمات ثبت جهانی آن در حال انجام است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • ساز هنرمندان جنوب کرمان بر سکوهای بین‌المللی کوک می‌شود
  • دومین جشنواره بازی‌های بومی محلی میناب در روستای گورزانگ برگزار شد
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • رقابت عشایر در رشته های بومی و محلی جشنواره بین المللی کوچ عشایر
  • جشنواره توانمندی‌های بومی، محلی و ورزشیِ روستاییان در اسلام آباد مغان