Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-08@09:28:54 GMT

سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۸۳۸۶۴۴

سیزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) آغاز شد

آیین افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) امروز، ۲۰ بهمن‌‌ماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

به گزارش ایکنا از قم، آیین افتتاحیه سیزدهمین دوره مسابقات سراسری برادران دارالقرآن امام علی(ع) امروز، 20 بهمن‌‍ماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از قرائت قرآن کریم، متن پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی که به مناسبت آغاز سیزدهمین دوره مسابقات سراسری برادران دارالقرآن امام علی(ع) نگاشته شده بود، قرائت کردند که در بخشی از آن آمده‌است: « قرآن منبعی است سرشار از حکمت‌ها، نکات فلسفی، علمی، اخلاقی و اجتماعی که به فرموده امیر مؤمنان علی(ع): مَا جَالَسَ هَذَا اَلْقُرْآنَ أَحَدٌ إِلاَّ قَامَ عَنْهُ بِزِيَادَةٍ أَوْ نُقْصَانٍ زِيَادَةٍ فِي هُدًى أَوْ نُقْصَانٍ مِنْ عَمًى؛ هیچ‌کس در کنار قرآن نمی‌نشیند مگر اینکه هنگامی که از آن مجلس بر می‌خیزد یا چیزی بر هدایتش افزوده شده یا از اشتباهاتش کاسته گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدوارم پیام این حدیث شریف مولی امیر مومنان علی(ع) را بشنویم و بدانیم که مجالس قرآنی ما همیشه باید آموزنده باشد. البته لازم است محصول این جلسات منتشر شده و از طریق فضای واقعی و مجازی همگان از آن بهره‌مند گردند.»

حوزه حفظ و فهم قرآن وضعیت خوبی ندارد

محمدرضا پورمعین، مدیر سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) و مسئول اجرایی مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم گفت: شعار این دوره از مسابقات، ارتقای کیفیت و تحول و تنوع بخشیدن به موضوعات بود به این صورت که بخش‌های خوشنویسی و نقاشی و.. را نیز اضافه کردیم.

وی افزود: در حوزه حفظ و فهم قرآن کریم اوضاع خوبی نداریم؛ لذا قرار بر این است که فصل جدیدی را در این حوزه ایجاد کنیم و این عقب‌ماندگی را به سرعت جبران کنیم زیرا مقام معظم رهبری جندین سال است که در این حوزه مطالبات خود را بیان کردند.

ذکر قلیل کارایی ندارد

در ادامه نیز ابوالفضل بهرام‌پور، استاد و مفسر قرآن کریم در خصوص اهمیت قرآن کریم گفت: حکمت یعنی اگر انسان اصول قرآن را متوجه شد قادر به فهم خوبی‌ها و بدی‌ها می‌شود و بصیرت پیدا می‌کند و مصلحت را تشخیص می‌دهد.

وی افزود: خداوند برای هر عبادتی در قرآن کریم یک حد یقف دارد برای مثال برای نماز، روزه و خمس و.. یک حد مشخصی تعیین شده‌است، اما ذکر الله حد یقف ندارد و مادر همه عبادات است؛ ذکر قلیل کارایی ندارد؛ لذا خداوند می‌فرماید: « اذکروالله ذکرا کثیرا» بنابراین ذکر کثیر گره گشاست.

بهرام‌پور تصریح کرد: ذکر یعنی  یاد خدا و تسبیح نیز یعنی یاد خدا، اما در لغت تسبیح از ریشه سبح و سباحت است که مفهوم «فنا فی سبیل‌الله» دارد.

استاد و مفسر قرآن کریم گفت: خداوند در قرآن کریم در مورد قومی که ذکر خدا را اندک می‌شمارند می‌فرماید: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَىٰ يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا؛ همانا منافقان با خدا مکر و حیله می‌کنند و خدا نیز با آنان مکر می‌کند، و چون به نماز آیند با حال بی‌میلی و کسالت نماز کنند و برای ریاکاری آیند و ذکر خدا را جز اندک نکنند. سوره نساء/آیه 142 »

وی با اشاره به «إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ؛ خداوند از غیب آسمانها و زمین آگاه است، و آنچه را در درون دلهاست می‌داند. سوره فاطر/آیه38» ادامه داد: ذکری که در روح انسان تحول ایجاد نکند ذکر واقع نشده است؛ لذا آن ذکر خدایی، انسان را اصلاح می‌کند که معرفت انسان نسبت به خداوند را افزایش یابد.

استاد و مفسر قرآن کریم با یادآوری اینکه اگر انسان یاد خدا را انجام می‌دهد باید معرفت او نسبت به خداوند بالا رود، اظهار کرد: یک صلوات با معرفت جایگزین 14 هزار صلوات می‌شود زیرا همان یک صلوات معرفت انسان را افزایش می‌دهد.

وی با تأکید بر لزوم ارتقای معرفت خداوند در جان مردم گفت: جامعه قرآنی وظیفه دارد معرفت خداوند را به مردم القا کند زیرا امروزه حفظ، ترتیل و قرائت قرآن کریم در افزایش یافته و رغبت و میل نسبت به یادگیری آنان در جوانان وجود دارد اما آن چیزی که کمبود آن حس می‌شود معرفت قرآن است و جامعه قرآنی به خصوص داوران قرآنی باید در این زمینه تلاش کنند.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم شرکت‌کنندگان در اتاق‌های مخصوص جهت اجرای برنامه مستقر شدند تا در روز اول مسابقات با یکدیگر به رقابت بپردازند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قم خبرگزاری بین المللی قرآن مسابقات قرآن دارالقرآن امام علی سیزدهمین دوره مسابقات سراسری استاد و مفسر قرآن کریم دارالقرآن امام علی ع قرآن کریم یاد خدا ذکر خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۸۳۸۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است

نمایندگان ادیان الهی در مجلس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد، این اقدام را یک جنایت فرهنگی دانستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد را یک جنایت فرهنگی دانسته و ضمن محکوم کردن آن از مقامات سوئدی خواستند از این قبیل اقدامات علیه مقدسات اسلامی و بشری دست برداشته و با عذرخواهی از تمام مسلمانان و موحدان، جهان درصدد جبران آن برآیند.

متن بیانیه به شرح زیر است؛

اهانت به قرآن کریم، اقدام ضد اندیشه، ضد اخلاق و ضد بشری مدعیان آزادی بیان در اهانت به قرآن کریم که تحت حمایت استکبار جهانی، رژیم غاصب صهیونیستی و ایادی غرب در کشور سوئد که با حمایت مقامات این کشور انجام می‌شود یک جنایت فرهنگی است.

مقامات سوئدی که مسبب ایجاد این جنایت بوده‌اند باید از این قبیل اقدامات علیه مقدسات اسلامی و بشری دست برداشته و با عذرخواهی از تمام مسلمانان و موحدان، جهان درصدد جبران آن برآیند.

اهانت به قرآن، هتک فضیلت انسانیت و اخلاق است و دولت سوئد در این اقدام شرم آمیز، آزادی بیان را به مسلخ برد. تکرار زنجیره‌ای این اهانتها در کشورهای غربی، نشانه‌ی برنامه ریزی‌های پنهان جریانهای ضد دینی در اسلام ستیزی است، که این نشان از استیصال غرب و کارنامه سیاه خود که نشان از اسلام هراسی در آن مثل روز روشن بوده که طبعا اقدامات دین ستیز و جنون آمیز با شعارهایی همچون آزادی بیان، پرده از صورت کریه و دستان ناپاک مستکبرین عالم برداشته و ضمیر شیطانی آنان را رسوا کرده و در آینده نیز خواهد کرد.

ما نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی ایران این اقدام جنایتکارانه هتک حرمت به قرآن کریم را محکوم می‌کنیم و نیز نفرت و انزجار خود را از این تصمیم شوم و عمل کوردلانه اعلام کرده و اقدام قاطعانه تمام نهادهای بین المللی در تقابل با اینگونه رفتارهای مذبوحانه و جریحه دار کردن عواطف برادران و خواهران مسلمان را خواستاریم و از همه آزادی خواهان جهان میخواهیم در کنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به همه مقدسات و نفرت پراکنی مقابله کنند.

روبرت بگلریان نماینده مسیحیان ارمنی اصفهان و جنوب ایران
همایون سامه یح نجف آبادی نماینده کلیمیان ایران
اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان ایران
آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال ایران
شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در کابل به ایستگاه آخر رسید
  • کریم منصوری: «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • «معلمی» بزرگترین آرزویم است
  • سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس آغاز به کار کرد
  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهید علی قرلی + تصاویر
  • جان‌فشانی رزمندگان مدیون انتشار علم و معرفت معلمان است
  • خلیفه ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • خلیفه‌ کل ارامنه آذربایجان اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است