Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که اثرات «خشک شدن رودخانه‌ و مادی‌ها در اصفهان»، «ایجاد نارضایتی و بی‌اعتمادی عمومی متقابل جامعه مدنی و تصمیم گیرندگان»، «دگرگونی امید به زندگی»، «دگرگونی کیفیت هوا» و «افزایش آسیب پذیری سلامت جسمی» دارای بالاترین خطرپذیری بر فعالیت مسکونی در شهر اصفهان هستند.

مسعود قاسمی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شهرسازی- برنامه‌ریزی شهری در پایان‌نامه خود به بررسی "برنامه‌ریزی فضایی راهبردی توسعه فعالیت مسکونی با تأکید بر کاهش خطرپذیری بحران خشکسالی (نمونه مطالعاتی: شهر اصفهان)" پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از چالش‌های پیش روی شهرها در هزاره سوم، بحران تغییرات اقلیم و نحوه کنترل آن است. رشد صنایع و کارخانجات از آغاز انقلاب صنعتی و به‌تبع آن مصرف روزافزون سوخت‌های فسیلی، همچنین تخریب جنگل‌ها و مراتع و تغییر کاربری اراضی کشاورزی که همگی ناشی از فعالیت‌های بشری بوده باعث بروز بحران تغییرات اقلیمی گشته است.

یکی از مهم‌ترین آثار و پیامدهای تغییرات اقلیمی، خشکسالی است. در جوامع شهری، با در نظر گرفتن ماهیت بحران خشکسالی به عنوان یک سانحه طبیعی که اثرات خود را در بلندمدت نشان می‌دهد، لزوم برنامه‌ریزی کاهش خطرپذیری به منظور به حداقل رساندن پیامدهای خشکسالی از اهمیت بالایی برخوردار است که بخشی از دستور کارهای برنامه‌ریزی و مدیریت شهری را می‌طلبد.

این پژوهش به دنبال دستیابی به دستور کارهایی برای مقابله با اثرات و پیامدهای بحران خشکسالی در شهر اصفهان از طریق فرآیند برنامه‌ریزی فضایی راهبردی است که این امر در قالب انگاشت فعالیت مسکونی بروز پیدا کرده است.

این پژوهش کاربردی و به لحاظ نوع توصیفی- تحلیلی است. بر این اساس در چارچوب فنی با ترکیب فرآیندهای برنامه ریزی کاهش خطرپذیری خشکسالی و برنامه ریزی راهبردی فضایی، فرآیند برنامه ریزی فضایی راهبردی کاهش خطرپذیری به دست آمده است که ملاک عمل در مراحل بعدی بوده است.

در فرآیند این پژوهش در نخستین گام، با مطالعات کتابخانه‌ای و واکاوی تجارب، فهرستی از اثرات خشکسالی قابل ردیابی در محدوده‌های شهری (متشکل از ۵۰ اثر) به عنوان بخشی از برونداد در چارچوب‌های نظری و تجربی گردآوری و در ادامه با پالایش این اثرات به کمک پانل خبرگان ۲۳ اثر مؤثر بر فعالیت مسکونی شناسایی شده است. در گام بعدی ارزیابی اثرات در سطح شهر اصفهان توسط پرسشنامه (با تعیین حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران ۳۸۸ پرسشنامه) انجام شد.

روش نمونه گیری طبقه‌ای از میان جمعیت کل شهر اصفهان انجام گرفت که در آن طبقه‌ها مناطق پانزده گانه هستند. همچنین انتخاب افراد برای تکمیل پرسشنامه در طبقه‌ها به صورت تصادفی ساده انجام گرفته است.

نتایج ارزیابی اثرات، حاکی از آن است که ۲۰ اثر دارای شدت بالاتر از میانگین است. علاوه بر این با بازبینی اسناد و برنامه‌های فرادست، (برنامه‌های توسعه شهر اصفهان) اقدام به تکمیل فهرست مشکلات خشکسالی اقدام شده است. به این ترتیب بیانیه نهایی مشکلات متشکل از دو مسیر (ارزیابی اثرات و بازبینی اسناد فرادست) ایجاد شده است. در ادامه، با محاسبه آسیب‌پذیری، ارزیابی خطرپذیری به روش نیمه کمی بر اساس فرمول خطرپذیری(= آسیب‌پذیری × احتمال خطر) که در آن احتمال خطر حاصل ضرب احتمال رخداد و شدت پیامد است (که به روش دلفی: توسط پانل خبرگان) تعیین و محاسبه شده است. پس از این با ورود مشکلات مذکور به فرآیند برنامه فضایی راهبردی مشکل-سو و با بکارگیری تکنیک تحلیل عرصه‌های مرتبط، سناریوهای سازگار برنامه تولید و طراحی شده است.

لازم به ذکر است در زمان مراحل تکنیک آیدا برای انتخاب سناریو برتر از اولویت بندی منتج از ارزیابی خطرپذیری استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که اثرات «خشک شدن رودخانه‌ و مادی‌ها»، «ایجاد نارضایتی و بی‌اعتمادی عمومی متقابل جامعه مدنی و تصمیم گیرندگان»، «دگرگونی امید به زندگی»، «دگرگونی کیفیت هوا» و «افزایش آسیب پذیری سلامت جسمی» دارای بالاترین خطرپذیری بر فعالیت مسکونی در شهر اصفهان هستند.

این پایان نامه در دانشگاه هنر اصفهان دفاع شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی خشكسالي فرآیند برنامه ارزیابی اثرات بحران خشکسالی کاهش خطرپذیری شهر اصفهان آسیب پذیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۰۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان

مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: هشدار‌های هواشناسی اداره‌کل هواشناسی استان و خروجی نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی برای روز‌های آینده بیانگر شرایط ناپایدار جوی و دریایی خواهد بود.

وی با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی افزود: این سامانه سبب تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاری خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: این سامانه همراه با رگبار شدید باران و رعد و برق همراه با تگرگ و تندباد لحظه‌ای خواهد بود و چهارشنبه در شهرستان‌های بستک، پارسیان، جزیره کیش، جزیره لاوان، جزیره سیری، ابوموسی، بندرلنگه، حاجی آباد و تنب بزرگ بیشترین فعالیت را خواهد داشت.

حسن زاده افزود: روز پنج شنبه نیز این سامانه بارشی در بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندرلنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، ابوموسی، جزیره سیری حاجی آباد، رودان، بشاگرد، قشم، کیش، جزیره لاوان، میناب و هشتبندی فعالیت خواهد داشت. 

وی گفت: این سامانه سبب سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، احتمال خسارت در اثر تندباد لحظه‌ای و خسارت به محصولات کشاورزی می‌شود. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: بر اساس هشدار سطح زرد هواشناسی صادر شده شاهد فعالیت سامانه بارشی در پاره‌ای از نقاط استان از صبح چهارشنبه تا آخر وقت جمعه هفته جاری خواهیم بود. 

حسن زاده گفت: بر اساس این سامانه شاهد رگبار باران و رعدوبرق گاهی تندباد لحظه‌ای با احتمال تگرگ با تاکید بر سراسر استان از جمله در شهرستان‌های بندرعباس، خمیر، سیریک، جاسک، میناب، رودان، قشم، بشاگرد، حاجی‌آباد، بندرلنگه، ابوموسی، جزیره سیری، جزیره کیش، جزیره لاوان، بستک، پارسیان، تنب‌بزرگ، هشتبندی سواحل و ارتفاعات خواهیم بود. 

وی افزود: اثر مخاطره این سامانه آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال طغیان رودخانه‎های فصلی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی است و توصیه می‌شود از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی، خودداری از صعود به ارتفاعات و چرای دام در مناطق مرتفع، اطمینان ازاستحکام سازه‌های سبک، احتیاط در تردد‌های جاده‌ای، محافظت از محصولات کشاورزی خودداری شود. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان‌های تابعه ضمن آمادگی کامل، هماهنگی لازم را به‌منظور فراهم‌نمودن تمهیدات لازم از جمله اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع از طریق رسانه‌های محلی، رعایت نکات ایمنی به‌عمل آورند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • صدور هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • برنامه‌ریزی برای توسعه ۱۶۰۰ هکتاری باغات
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • توسعه استان اصفهان با توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • دریا باید محور توسعه و برنامه ریزی استان بوشهر قرار گیرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران