Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-28@20:44:57 GMT

مرثیه ای برای پرواز ۷۵۲؛ رکوئیمی از چکناواریان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۱۳۹۷۴

مرثیه ای برای پرواز ۷۵۲؛ رکوئیمی از چکناواریان

تین نیوز

تازه ترین اثر موسیقایی لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت کشورمان به نام «مرثیه ای برای پرواز ۷۵۲» با موضوع جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش»، تازه ترین اثر موسیقایی لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت کشورمان به نام مرثیه ای برای پرواز ۷۵۲ با موضوع جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چکناوریان با اشاره به جزییات انتشار این اثر موسیقایی توضیح داد: همان طور که در تیزر این اثر هم توضیح داده ام، این اتفاق تلخ و غم انگیزی که برای هواپیمای اوکراینی افتاد من را بسیار تحت تاثیر قرار داد. به همین جهت تصمیم گرفتم این حس و حال را به موزیک تبدیل کنم و تصور می کنم یک معجزه اتفاق افتاد که این چنین توانستم در مدت کوتاهی کار را به مرحله اجرا برسانم.

وی ادامه داد: وقتی موضوع را با دوست و همراه عزیزم یارتا یاران در میان گذاشتم او نیز شعر فوق العاده ای از سعدی را پیشنهاد کرد که من نیز با استفاده صدای خوب این هنرمند، تلاش کردم روی موسیقی از کلام هم استفاده کرده و کار را به مرحله ضبط برسانیم. البته در این راه دوستان و همراهانی بودند که در نت نویسی، تولید، نوازندگی، اجرا و ضبط اثر بهترین همکاری را با من داشتند که جا دارد از یکایک آنها تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم. به هر حال این اثر نوعی همراهی من و سایر همکارانم در پروژه با هموطنان عزیزم در این حادثه تلخ و خانواده های داغدار حادثه دیده است که امیدوارم با عشق و دعا بتوانیم از طریق زبان موسیقی کمی دردها را التیام دهیم.

پروژه موسیقایی مرثیه ای برای پرواز ۷۵۲ اثر لوریس چکناوریان با اخذ مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای مجازی منتشر و به جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی و خانواده های داغدارشان تقدیم شده است.

رکوئیم قطعه ای ارکسترال و آوازی است که برای سوگواری و یا رثای عزیزان از دست رفته تصنیف می شود از مشهورترین رکوئیم های تاریخ موسیقی می‌توان رکوئیم ولفگانگ آمادئوس موتزارت اشاره کرد.

دراین پروژه رازمیک اوحانیان، یارتا یاران، احسان بیرق دار، علیرضا راد، شاهو زندی، ناصر ایزدی و بردیا صدرنوری با لوریس چکناوریان همکاری داشته اند.

بویینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه جاری تهران را به مقصد «کی‌یف» پایتخت اوکراین ترک می‌کرد، حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد و همه مسافران آن به شهادت رسیدند.

صبح شنبه ۲۱ دی‌ماه جاری، ‌ستاد کل نیروهای مسلح ایران تاکید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت شلیک پدافند هوایی قرارگرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: لوریس چکناوریان جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی لوریس چکناوریان اثر موسیقایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۱۳۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قتلگاه نیروهای آمریکایی در تهران کجا بود؟

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: دره نیزار همانطور که از نامش پیداست، نیزار به معنای واقعی بوده که در برابر سیلاب های گاه و بی گاه شمال غرب تهران نقش سدی را ایفا کرده که البته مقاومت آن‌چنانی و به معنای امروزی نداشته است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

محمدصادق لطفعلی‌خان درباره حدود این دره تاریخی می گوید: «دره نیزار از پایین‌دست امامزاده عینعلی‌زینعلی (ع) شروع می شد و تا نهر طرشت ادامه داشت. این دره تا ۵۰ سال قبل دست‌نخورده باقی مانده بود تا اینکه در طرح گسترش پایتخت از بین رفت و بوستان نهج‌البلاغه را روی بقایای آن ساختند. دره نیزار برای اهالی طرشت اهمیت فراوانی داشت، چون مسیر عبور آبی بود که چرخ های آسیاب کهک را به حرکت درمی‌آورد و در ادامه باغ های روستای طرشت را آبیاری می کرد.»

اواسط دهه ۳۰ که نیروهای بیگانه در خیابان ها و حتی در آسمان تهران جولان می دادند خبر سقوط هواپیمای آمریکایی در دره نیزار پایتخت‌نشین ها را غافلگیر کرد. لطفعلی‌خانی درباره این حادثه تاریخی می گوید: «در دهه ۳۰ که تقریبا شروع حکومت پهلوی دوم بود، آمریکایی‌ها در پوشش کارمندان «اداره اصل چهار» در تهران فعالیت می کردند. در همان روزها هواپیمای حامل کارکنان اداره اصل چهار که مدام از آسمان محدوده طرشت عبور می کردند در دره نیزار سقوط کرد و صدای انفجار آن اهالی را به این مکان کشاند. چند روز بعد معلوم شد که دو آمریکایی در این حادثه کشته شده‌اند و جسد آنها در آتش سوخته است. بعد از این ماجرا دره نیزار هم به عنوان مکانی که هواپیمای آمریکایی در آن سقوط کرده به شهرت رسید.»

جوان های طرشتی روی سنگ یادبود قربانیان آمریکایی نشسته اند.

اواخر دهه ۳۰ و مدتی بعد از سقوط هواپیمای آمریکایی، بنای یادبود آنها در دره نیزار نصب می شود، اما سنگ‌نوشته ای که نام سرنشینان هواپیمای آمریکایی و تاریخ دقیق حادثه روی آن حک شده بود در طرح ساخت بوستان نهج‌البلاغه از بین رفت و دیگر هیچ رد و نشانه‌ای از هویت کشته‌شده‌های تاریخی‌ترین حادثه دره نیزار به جا نماند.

کد خبر 846571 برچسب‌ها تهران قدیم همشهری محله تهران

دیگر خبرها

  • گاف بی بی سی درباره پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره ایرانی
  • سقوط هواپیمای سبک ۲ کشته بر جای گذاشت
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد
  • (ویدئو) فیلمی متفاوت از اف۱۴ تامکت
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • تایوان: ۲۲ هواپیمای چینی حریم ما را نقض کردند
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • قتلگاه نیروهای آمریکایی در تهران کجا بود؟