Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@12:27:42 GMT

همایش هزاره خیام در اسپانیا برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۳۶۷۲۳

همایش هزاره خیام در اسپانیا برگزار شد

همایش دو روزه بزرگداشت هزاره خیام روز دوشنبه در دانشگاه نبریخای مادرید با سخنرانی «حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سفیر ایران با قدردانی از برگزار کنندگان این همایش بر ضرورت تلاش به منظور شناخت همه ابعاد شخصیت خیام در شعر و ادب، ریاضیات و نجوم تاکید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت این شخصیت بزرگ از شهر نیشابور پایتخت آن روزگاران ایران برخاست و با اقدامات ارزشمند خود در خلق رباعیات، در تدوین تقویم جلالی و در طرح معادله درجه ۳ در ریاضیات و همچنین تکمیل هندسه اقلیدوسی، گام بلندی در بین المللی شدن افکار و تلاش های خود برداشت. 

در ادامه این همایش بین المللی « خوان کایون » رئیس دانشگاه نبریخا نیز درسخنانی گفت موجب افتخار این دانشگاه است که میزبانی برگزاری چنین همایش مهمی را در گرامیداشت چنین شخصیت جهانی را بر عهده دارد.

در ادامه، دکتر «نجمه شبیری» استاد دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دبیر علمی‌ کنفرانس و رئیس مرکز خیام ضمن تبیین برنامه های دو روزه این کنفرانس به اهمیت مرکز خیام در اشاعه فرهنگ و زبان ایران پرداخت و متذکر شد که من از زمان دانشجویی ام در این کشور همواره معتقد بودم که هر ایرانی در هر جایگاه اعم از اداری یا رایزنی فرهنگی باید به نشر افکار و فرهنگ و ادبیات ما بپردازد و این نشست به مناسبت هزارمین سالگرد تولد خیام، محصول فعالیت چندین ماهه همکارانم  فاطمه بیات فر (مدرس و مسئول مرکز خیام) و دکتر مهدی محمدبیگی دبیران اجرایی این کنفرانس است.

وی افزود: در ۶ ماه اخیر حدود هزار ایمیل بین دبیران اجرایی رد و بدل شد و مقالات بسیاری دریافت کردیم که از بین آنها ۵۲ مقاله توسط داوران پذیرفته و در مجموعه مقالات چاپ شد. 

شبیری خاطرنشان کرد: امید است در جهانی که امکان گفت و گو در آن رو به زوال است این نشست های علمی همدلی اهل قلم جهان را به همراه داشته باشد. 

در ادامه در نشست اول، سخنران ها به ترجمه های خیام در روسیه، رباعیات خیام در انگلستان از آغاز دوره ویکتوریایی، جست و جوی شادی در رباعیات خیام، خیام در هندوستان، رباعیات خیام در مانیفست های دیونیسی، پرداختند و سپس جلسه پرسش‌ و پاسخ و بحث بین اساتید انجام شد و بعد از استراحت، در نشست دوم به موضوعات زیر پرداخته شد.

خیام از دیدگاه اگزیستانسیالیستی، ترجمه خیام در جهان عرب زبان، بازآفرینی متن در ترجمه رباعیات خیام در زبان عربی، مروری بر ترجمه رباعیات خیام در ژاپن، رباعیات خیام و کتاب (عشق خوب)، خیام در تاجیکستان، دیگر مباحث سخنرانان در روز اول این کنفرانس بودند .

در این همایش جمع قابل ملاحظه ای از اساتید خیام شناس از ایران، اسپانیا، روسیه، رومانی، هند، بنگلادش ...  به ارائه مقالات خود در خصوص خیام می پردازند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اسپانیا هزاره خیام رباعیات خیام مرکز خیام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۳۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش پیاده روی خانودگی در بهبهان +فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، با حضور جمعی از خانواده‌ها، ورزشدوستان و شهروندان بهبهانی همایش پیاده روی خانوادگی در این شهرستان برگزار شد.

در این همایش پیاده روی  که به نام پویش سلامتی را قدم بزن و به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، شرکت کنندگان در یک فضا پرنشاط پیاده روی کردند.

مژگان اعتبار، معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان گفت:  پیاده روی نقش بسزایی در کاهش قند خون، فشار خون و در مجموع برای سلامت بسیار مناسب است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
  • نشست «اقلیم، طبیعت، بیان هنری» برگزار شد/ نگاه فلسفی به زیبایی
  • همایش «ادزآپ» در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی
  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • تصاویری از نشست خبری همایش بین المللی اندیشه های قرآنی آیت الله العظمی خامنه ای
  • برگزاری همایش پیاده روی خانودگی در بهبهان +فیلم