Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان انتخابات در نظام جمهوری اسلامی یکی از مؤلفه های اصلی مشارکت همگانی توأم با احساس مسئولیت مردم در اداره کشور خود است. افتخار نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته، تلفیقی از دینداری و مردم سالاری در مدل جمهوری اسلامی است.مردم ایران به طور متوسط در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هر سال یک بار در انتخابات شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا به مناسبت برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سعی کردیم در این مطلب به تحلیل آماری ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان بپردازیم تا مروری بر اسامی اشخاصی که در آن زمان مورد تایید مردم بودند داشته باشیم.

دور اول مجلس شورای اسلامی

نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند ۱۳۵۸ برگزار شد و در آن هنگام عباس عباسی و غلامعباس زائری در مرحله اول به ترتیب با کسب ۵۹ و ۵۶ درصد آرا به عنوان نمابنده مردم بندرعباس انتخاب شدند و در همان دور مجلس در سال ۵۹ نیز در مرحله دوم غلامحسین حقانی با کسب ۷۰ درصد آرا به عنوان نماینده اولین دورهٔ مجلس شورای اسلامی هرمزگان وارد این مجلس شد که با شهادت شهید حقانی در مجلس ،سال ۶۱ در انتخابات میاندوره ای عباس متین با کسب ۵۰ درصد آرا به عنوان نماینده مردم بندرعباس انتخاب شد.

دور دوم مجلس شورای اسلامی

دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۲۶ فروردین ماه سال ۶۳ نیز مردم  هرمزگان پای صندوق های رای رفتند و به سه نماینده استان خود رای دادند که سید مصطفی ذوالقدر در مرحله اول  ۶۵ درصد کل آرا  را کسب کرد و انتخاب دو نفر دیگر به مرحله دوم در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه همان سال کشیده شد که آقایان  عباس متین و غلامعباس زائری به ترتیب با کسب ۵۷ و ۵۱ درصد کل آرای آن زمان توانستند به مجلس راه یابند.

دور سوم مجلس شورای اسلامی

نمایندگان هرمزگان در دور سوم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۹ فروردین ۱۳۶۷ برگزار شد در مرحله اول سید عبدالله حسینی با کسب ۴۴، مصطفی ذوالقدر  ۷۴ و غلامعباس زائری ۳۷ درصد آرای ماخوذه بودند که البته در این دوره عباس عباسی نیز در میاندوره ای اول در هفتم آباد ماه همان سال با کسب ۳۸ درصد آرای ماخوذه به جمع نمایندگان هرمزگان پیوست.

دور چهارم مجلس شورای اسلامی

دور چهارم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۲۱ فروردین ۱۳۷۱ برگزار شد که اولین جلسه آن در ۷ خرداد ۱۳۷۱ بود این مجلس پس از خاتمه جنگ و دفاع مقدس(اعلام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد در ۲۷تیر۱۳۶۷ و آتش بس با عراق)و تثبیت نظام سیاسی انقلابی جمهوری اسلامی ایران نیز محسوب می شد به همین سبب محور و موضوع اصلی آن ورای مجلس سوم که جنگی و بازسازی بود، این مجلس به دنبال توسعه بویژه توسعه زیربنایی در تداوم بازسازی و سازندگی ملی کشور بود.

در این دوره هرمزگان پنج نماینده روانه مجلس کرد از بندرعباس غلامعباس زائری با کسب ۳۷ درصد در مرحله اول و محمد رضایی سردره با ۵۱ درصد آرای ماخوذه در میاندوره ۱۸ اذر همان سال ، از شهرستان میناب نیز آقایان عباس عباسی با ۴۷ و سید علی میر خلیلی با ۴۷ درصد در مرحله اول و در نهایت سید عبدالله حسینی از بندرلنگه با ۵۷ درصد آرای ماخوذه در مرحله اول وارد مجلس شدند.

دور پنجم مجلس شورای اسلامی

دور پنجم مجلس شورای اسلامی که انتخابات آن در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار و از استان هرمزگان چهار نفر وارد مجلس شدند که به ترتیب آقایان سید علی میرخلیلی با ۶۴، عباس عباسی با ۵۵، محمد رضایی سردره با ۵۱ و سید عبدالله حسینی با ۴۸ درصد در مرحله اول انتخاب شدند.

دور ششم مجلس شورای اسلامی

مجلس ششم شاید جنجالی‌ترین دورهٔ مجلس بوده‌است. این دوره از ۷ خرداد ۱۳۷۹ تا چهار سال قانون‌گذاری کشور را بر عهده داشت. در این دوره اصلاح‌طلبان اکثریت مطلق را در دست داشتند.

در دور ششم مجلس طبق ماده ۱،تبصره۱،بند ۱۹،ردیف۳۱  مصوبه شورای اسلامی در ۱۲ آبان سال ۱۳۷۸ یک نماینده به حوزه انتخابیه "‌بندرعباس، قشم ، ابوموسی و حاجی آباد" افزوده شد و تعداد نمایندگان این حوزه از دو به سه نفر افزایش یافت.

نماینده های این دور از حوزه انتخاباتی بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی آقایان احمد حبیبی با ۶۲، سید مصطفی ذوالقدر با ۴۶ و علی دیرباز با ۳۹ درصد کل آرای ماخوذه در مرحله میاندوره در۱۸ خردادماه ۱۳۸۰ وارد مجلس شدند همچنین سید عبدالله حسینی به عنوان نماینده مردم غرب استان با کسب ۴۸ درصد آرا در مرحله اول در ۲۹ بهمن ماه ۱۳۷۸و سید علی میر خلیلی با ۴۶ درصد کل آرا در میاندوره ای ۱۸ خرداد ماه ۱۳۸۰ به عنوان نماینده شرق هرمزگان وارد مجلس شدند.

دور هفتم مجلس شورای اسلامی

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی ، اول اسفند ۱۳۸۲ برگزار شد که در این مجلس نیز استان هرمزگان پنج نماینده داشت، شهریار مشیری با ۴۲ ، محمد آشوری با ۵۱ و علی دیرباز با ۲۸ درصد آرای ماخوذه به عنوان نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی و سیدعبدالله حسینی با ۴۶ درصد به عنوان نماینده غرب استان و علی معلمی پور با ۴۸ درصد از آرای ماخوذه نیز به عنوان نماینده مردم شرق هرمزگان در مرحله اول در اول اسفندماه سال ۸۲  نمایندگان مردم هرمزگان بودند.

در این دوره تمام نماینده های استان در اعتراض به انتصاب استاندار جدید هرمزگان دسته جمعی استعفا کردند، آن ها پس از شنیدن خبر انتصاب استاندار جدید این استان در اقدامی اعتراضی استعفای خود را در نامه ای به رییس مجلس به نمایندگان مجلس اعلام کردند و در همین راستا هیچ یک از نمایندگان استان در جلسه علنی چهارم اردیبهشت ۱۳۸۶حاضر نشدند. شهریار مشیری، نماینده بندرعباس، علی دیرباز، نماینده حاجی آباد، محمد آشوری، نماینده قشم و ابوموسی، عبدالله حسینی، نماینده بندر لنگه و بستک و علی معلمی پور، نماینده میناب و رودان در نامه ای سرگشاده به غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس دسته جمعی استعفا کردند.

دور هشتم مجلس شورای اسلامی

انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۶ برگزار شد نمایندگان هرمزگان عبارت بودند از بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی محمد آشوری تازیانی با ۳۳،سید مصطفی ذالقدر با ۳۴ و محمد امین فرج زاده با ۲۶ درصد از کل آرای ماخوذه، از شرق استان سید علی میرخلیلی با ۳۶ درصد آرا  و احمد جباری از غرب استان با ۵۸ درصد کل آرا که به مجلس راه یافتند.

دور نهم مجلس شورای اسلامی

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد که در این دوره نیز هرمزگان پنج نماینده به مجلس فرستاد؛محمد آشوری تازیانی با ۳۵ درصد، منصور آرامی با ۳۲ درصد و ابولقاسم جراره با ۳۹ درصد از کل آرای ماخوذه به عنوان نمایندگان مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم و ابوموسی انتخاب شدند. در این دوره عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی با کسب ۵۸ درصد آرای ماخوذه به عنوان نماینده شرق استان و احمد جباری با ۳۸ درصد آرا نماینده مردم غرب استان انتخاب شدند.

دور دهم مجلس شورای اسلامی

هفتم اسفندماه سال ۹۴ دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان با استقبال ۶۷درصدی واجدین شرایط شرکت در انتخابات برگزار شد.
دراین دوره از انتخابات مردم حوزه های انتخابیه مرکز،شرق و غرب هرمزگان آقایان حسین هاشمی تختی، احمد مرادی، محمد آشوری تازیانی(برای چهارمین دوره) و حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی ذوالقدر(برای پنجمین دوره) برای حضور در مجلس دهم انتخاب کردند. در حوزه غرب هرمزگان نیز به دلیل ابطال انتخابات از سوی شورای نگهبان، در انتخابات میان دوره ای نیز ناصر شریفی راهی بهارستان شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی انتخابات 98 دوم اسفند 98 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره مجلس شورای اسلامی عنوان نماینده مردم مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی سید عبدالله حسینی درصد آرای ماخوذه وارد مجلس شدند آرای ماخوذه مصطفی ذوالقدر مردم بندرعباس جمهوری اسلامی استان هرمزگان قشم و ابوموسی مرحله اول انتخاب شدند درصد کل آرا محمد آشوری عباس عباسی سید مصطفی غرب استان حاجی آباد برگزار شد انتخاب شد درصد آرا کل آرای سید علی دوره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۷۹۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا،  تبلیغات دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۸ صبح ادامه دارد.

انتخابات در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود و در تهران برای هر شعبه ۴ صندوق الکترونیکی و در باقی حوزه‌های انتخابیه برای هر شعبه، ۳ صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان کاندیدا‌های حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • گنبدکاووس آماده برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در تبریز
  • از «جهانبخش امینی» چه می‌دانیم؟
  • انتخابات ۱۴۰۲ توسط ۷۵ هزار نفر عوامل اجرایی استان تهران برگزار شد
  • کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • اظهارات جدید وزیر کشور درباره دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس