Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- به گفته یک کارشناس اقتصادی خروج ایران از لیست سیاه FATF زمانی می‌تواند اثر بخش باشد که آمریکا تحریمی علیه ایران و بانک‌های جهانی اعمال نکرده باشد اما در حال حاضر تاثیری بر بازار نخواهد داشت. تاریخ انتشار: 13:00 - 03 اسفند 1398 - کد خبر: ۵۹۸۹۵۶

وحید شهری شقاقی، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان درباره ورود ایران به لیست سیاه FATF و تاثیر آن بر متغیر‌های اقتصادی اظهار کرد: این اقدام تاثیری بر وضعیت تجاری، بازار دلار و سایر متغیر‌های اقتصادی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: زمانی که FATF ما را معلق نگه داشته بود تقریبا به خاطر تحریم‌های ثانوبه آمریکا هیچ بانکی حتی بانک‌های چین وروسیه حاضر به همکاری با ایران نبودند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: طبیعتا درحال حاضر نیزاتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد و روند گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

شهری شقاقی بیان کرد: خروج ایران از لیست سیاه FATF زمانی می‌تواند اثر بخش باشد که آمریکا تحریمی علیه ایران و بانک‌های جهانی اعمال نکرده باشد و آن زمان است که بود و نبود ما در FATF می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما درحال حاضر تاثیری بر بازار نخواهد داشت.

وی افزود: دو ماه گذشته که وضعیت ما معلق بود عملا هیچ بانکی به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا با ما حاضر به همکاری نمی‌شد لذا FATF در حال حاضر به درد اقتصاد ایران نمی‌خورد و هر زمانی که تحریم‌های آمریکا حذف شد و بانک‌های دنیا حاضر به تعاملات مالی با ما شدند در آن زمان FATF می‌تواند مهم تلقی شود و قابل بحث و بررسی باشد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ورود ایران به لیست سیاه FATF در اقتصاد ایران نباید تاثیری داشته باشد به دلیل آنکه شواهد از چند ماه گذشته نشان می‌داد که در ایران دو کنوانسیون FATF مورد پذیرش قرار نگرفته و تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان این دو کنوانسیون را مغایر با قانون اساسی و سیاست‌های کلی کشور قلمداد کردند و آن را نپذیرفتند لذا اثرات انتظاراتی آن به تدریج از اقتصاد ایران تخلیه شد.

شهری شقاقی درباره تغییرات نرخ ارز در مدت اخیر گفت: تغییرات بازار ارز ربطی به بحث FATF ندارد و اینکه فشار بر بازار ساز ارز وارد است به دلیل کسری تراز ارزی کشور و مشکلاتی که با کشور چین به دلیل بحث کرونا دیده می‌شود است.

بیشتر بخوانید: واکنش رئیس کل بانک مرکزی به اسم ایران در فهرست سیاه FATF

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بازار ارز اخبار اقتصادی نرخ دلار بازار ارز کارشناس اقتصادی لیست سیاه FATF

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۲۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: مولفه‌های سیاسی، حوزه‌های امنیتی و موضوعات پیرامون آن در مباحث اقتصادی کشور تاثیر دارد، اما مولفه اصلی نیست.

وی توضیح داد: دشمنان ما در پی سال‌ها علاقه‌مند بودند که بگویند که در موقع وقوع جنگ اقتصاد ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و می‌خواستند این موضوع را به شکل اغراق آمیزی بزرگنمایی کنند تا جایی که می‌گفتند حتی نان گیر مردم هم نمی‌آید و مردم باید در صف‌های طولانی نان بایستند.

وی اضافه کرد: دشمنان این موضوع را بار‌ها اعلام می‌کردند که آمریکا آماده حمله است و اگر ایران حتی یک فشنگ به اسرائیل شلیک کند آنها تمام مواضع ایران را می‌زنند؛ این موارد رعب و ترس در مردم ایران ایجاد کرد که بخشی از آن به اقتصاد کشور هم وارد شد به طوری که طبق نظرسنجی‌ها خیلی‌ها نگران مباحث اقتصادی تا امنیتی بودند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملیات «وعده صادق» نشان داد که هم هجمه نظامی دشمنان واقعیت ندارد و هم بر موضوعات اقتصادی اثرگذار نیست، پس باید راهکار رفع مشکلات در حوزه اقتصادی را در داخل کشور پیدا کنیم به عبارت دقیق‌تر کلید رفع مشکلات اقتصادی در زمین دیگران نیست و در زمین خودمان است.

پورابراهیمی در عین حال تصریح کرد: البته تحریم‌ها و تهدید‌ها به اندازه خودش اثرگذار است، اما بخش اصلی مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تهدید‌ها نیست. این چیزی است که عملیات «وعده صادق» نشان داد.

وی اضافه کرد: عملیات «وعده صادق» این موضوع را ثابت کرد که جنگ هراسی در اقتصاد کشور تاثیر زیادی ندارد و عملا تمامی نقشه‌های قبلی در ایجاد رعب بر بخش اقتصادی کشور را فرو ریخت البته که نمی‌توان تاثیر تحریم و تهدید بر اقتصاد را نفی کرد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • ستاره پرسپولیس در لیست سیاه اوسمار
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک با وجود وعده بانک مرکزی
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • ۱۶ میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟