Web Analytics Made Easy - Statcounter

با محرومیت باشگاه شهر خودرو مشهد از ۲ پنجره نقل و انتقالاتی, جمع تیم‌هایی که با این محرومیت در لیگ برتر فوتبال مواجه شده‌اند به عدد ۴ رسید. به گزارش جنوب نیوز، امروز (دوشنبه) کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال یک بار دیگر رای بر بسته شدن 2 پنجره نقل و انتقالاتی برای یک باشگاه دیگر داد. این کمیته پیش از این تیم‌های سایپا و فولاد را با این محرومیت سنگین روبه‌رو کرده بود و حالا نوبت به شهر خودرو رسید تا در دو دوره زمانی نقل و انتقالات اجازه جذب هیچ بازیکنی را نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این فهرست باید باشگاه ماشین‌سازی را هم اضافه کنیم که از 3 پنجره محروم شده, با این تفاوت که باشگاه تبریزی از سوی فیفا با این حکم روبه‌رو شده است و ربطی به کمیته تعیین وضعیت ایران ندارد. با اضافه کردن ماشین‌سازی و شهر خودرو تعداد باشگاه‌هایی که هم‌اکنون دچار محرومیت نقل و انتقالاتی در لیگ برتر هستند به عدد 4 می‌رسد.

دلیل همه این محرومیت‌ها اما فقط یک مسئله است؛ رعایت نکردن مفاد قرارداد باشگاه‌ها با بازیکنان و یا جذب بازیکنی که تحت قرارداد باشگاه دیگری است. اتفاقاتی که فوتبال ایران به تبعات آن که محرومیت و جریمه است, عادت دارد. در کنار این محرومیت‌های قطعی که با صدور حکم همراه است, در فصول نقل و انتقالاتی مختلف بسیاری از باشگاه‌ها به دلیل باز بودن پرونده انضباطی یا مالی در فدراسیون اجازه ثبت قرارداد ندارند و این نشان می‌دهد که باشگاه‌های ما علاوه بر بحران مالی‌ که با آن دست و پنجره نرم می‌کنند از خیلی مباحث حقوقی و مفاد قراردادها بی‌خبر هستند یا حداقل روی آنها تسلط کامل ندارند که کارشان به اینجا می‌رسد. 

به طور مثال باشگاه فولاد خوزستان در ابتدای فصل به دلیل اینکه آشنایی کامل با بحث بازیکن آماتور و حرفه‌ای نداشت, اقدام به جذب محمد بلبلی که تحت قرارداد سپیدرود بوده, می‌کند و در آخر با محرومیت روبه‌رو می‌شود. باشگاه شهر خودرو نیز بر سر جذب میلاد سرلک و حسن جعفری و فسخ غیر قانونی این بازیکنان با نساجی, کارش بیخ پیدا کرده و حالا باید با محرومیت نقل و انتقالاتی دست و پنجه نرم کند. این مورد دقیقاً برای سایپا و موضوع جذب محمدصادق بارانی از شاهین نیز برای این باشگاه تهرانی تکرار شد.

با توجه به اینکه صدور آرای فوق از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال صادر شده و یک حکم داخلی به حساب می‌آید, نمی‌توان خیلی روی قطعی بودن اجرای آن اطمینان داشت, از این جهت که گفته می‌شود اگر باشگاه محکوم شده بتواند رضایت شاکی خود را جلب کند, این محرومیت با تخفیف و یا بخشودگی همراه خواهد بود. علاوه بر این حرف و حدیث بر سر اعلام این آرا نیز زیاد است و باشگاه‌هایی که با محورمیت مواجه شده‌اند, اعتقاد دارند که کار اشتباهی نکرده‌اند و تخلف‌شان جای دفاع دارد.

دلیل دیگر رخ دادن این اتفاقات را می‌توان به داغی بازار نقل‌وانتقالات در زمان مقررش ربط داد. باشگاه‌ها مدام در حال رایزنی برای جذب بازیکنان مورد نیازشان هستند و می‌خواهند در این رقابت از سایر رقبا پیشی بگیرند و همین موضوع باعث می‌شود تا قراردادها با عجله و پر از ابهام امضا شود.

همچنین امروز ابراهیم شکوری سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به سازمان لیگ به 17 باشگاه ایرانی از جمله پرسپولیس اخطار داده که ظرف یک هفته نسبت به پرداخت بدهی‌های خود اقدام  کنند. فدراسیون تهدید کرده در صورت عدم ارسال رضایت‌نامه‌ها وفق بند الف و ب ماده 89 مقررات نسبت به جریمه نقدی, کسر امتیاز و یا محرومیت از ثبت‌نام بازیکن جدید و یا سقوط به دسته پایین‌تر حکم مقتضی صادر خواهد شد و این یعنی اینکه در صورت اجرای قانون تیم‌های بیشتری درگیر خواهند شد. در این رابطه صنعت نفت آبادان, تراکتور تبریز, نساجی مازندران, پارس جنوبی, استقلال و پرسپولیس هم در نیم فصل برای جذب بازیکن دچار مشکل شدند و حتی در این بین آبادانی‌ها در نهایت موفق به کسب مجوز برای جذب بازیکن جدید نشدند.

پیش از این استقلال خوزستان و پرسپولیس و خیلی باشگاه‌های دیگر نیز با محرومیت‌های قطعی از پنجره‌های نقل و انتقالاتی مواجه بوده‌اند و این نشان از همان تیشه‌ای می‌دهد که در حال زدن ریشه فوتبال باشگاهی ایرانی است. باشگاه‌ها با همه مشکلاتی که دست و پنجه نرم می‌کنند, اگر قرار باشد به اندازه 2 یا 3 پنجره نقل‌وانتقالاتی‌شان نیز محروم باشند, مشکلی به مشکلات زیادشان اضافه خواهد شد. در این وضعیت بهتر است باشگاه‌ها کمیته‌های حقوقی خود را فعال‌تر و با قوانین و مقرارات انتقال بازیکن و مربی بیشتر آشنایی پیدا کنند چون اگر با همین فرمان محرومیت و بسته شدن پنجره‌ها ادامه پیدا کند, باید منتظر انتقال بازیکن تنها بین 4-3 باشگاه باشیم.

منبع: تسنیم

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: نقل و انتقالاتی جذب بازیکن باشگاه ها شهر خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش فدراسیون برای ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران

پس از گذشت حدود یک هفته از اعلام قانون جدید فدراسیون فوتبال، مدیر تیم فوتبال سپاهان به کمیته اخلاق احضار شد که به نظر می‌رسد راهکار جدید فدراسیون برای پیشگیری از حواشی تقابل سپاهان و پرسپولیس و پیرو آخرین بخشنامه جرایم باشگاهی باشد.

به گزارش ایسنا، در چند روز گذشته فدراسیون فوتبال در ادامه قوانین جدید این فصل، این بار سراغ صحبت‌های اعضای تیم‌ها رفت و اعلام کرد که بیانیه‌ها و مصاحبه‌های غیر فنی اعضای تیم‌ها علیه فدراسیون، سازمان لیگ، هیات فوتبال استان، باشگاه‌ها، کمیته‌های فدراسیون و اعضای باشگاه‌ها جریمه حداقل ۲ میلیارد تومانی در پی خواهد داشت که البته این قانون سکه‌ای است که دو رو دارد.

با اینکه هدف فدراسیون‌نشینان از این قوانین جلوگیری از حواشی میان باشگاهی و درگیری‌های رسانه‌ای است اما در سوی دیگر می‌تواند دموکراسی و حق انتقاد را از روح فوتبال بگیرد و تیم‌ها حق خود را در حال ضایع شدن ببینند. البته این محکومیت‌ها عموما دامن‌گیر تیم‌هایی می‌شود که در جنگ رسانه‌ای کمتر از رقبا دست دارند و با افزایش بار مالی، رغبتی به ادامه نخواهند داشت.

مجتبی فریدونی، مدیرعامل پیشین ذوب‌آهن در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جریمه‌های فدراسیون بار مالی باشگاه‌ها را سنگین‌تر کرده و شاید لیگ را از پویایی خارج کند. باشگاه‌ها همین الان هم در بودجه‌هایشان مشکل دارند و پرداختی‌هایشان عقب افتاده است. باشگاهی که در مخارج فعلی‌اش مانده، جریمه را نمی‌تواند بپردازد.

فریدونی همچنین با انتقاد از «سیاست کسب درآمد فدراسیون از طریق جرایم،» ادامه می‌دهد: رویکرد سازمان لیگ در این مدت تنها جریمه کردن است و ظاهرا تنها ممر درآمدی سازمان لیگ و فدراسیون است. درست است که این جرایم بازدارندگی ایجاد می‌کند اما به هر حال بازیکن یا سرمربی تحت شرایط و فشار بازی ممکن است چیزی بگوید و نمی‌توان آن را با جرایم کنترل کرد. لیگ همین است و شاید با این قوانین آزادی انتقاد گرفته شود.

فرشید طالبی، بازیکن پیشین سپاهان نیز تصمیمات فدراسیون را پاک کردن صورت مساله دانست و در خصوص راه حل درست گفت: باید مشکلات را بپذیرند و برای حل آن اقدام کنند. برای این کار باید به جای اتخاذ تصمیمات سفت و سخت، با شیوه هم‌اندیشی پیش بروند.

او خاطرنشان کرد: در لیگی که تمام تیم‌ها مشکل و شکایت دارند، پس قطعا یک جای کار می‌لنگد. باید به جای محکومیت، هم‌اندیشی شود. کمیته انضباطی امسال پول کمی از جرایم نگرفته و فکر کنم لیگ ما با پول جرایم می‌چرخد! باید فدراسیون بپذیرد که در این قوانین ابهاماتی وجود دارد که باید رفع شوند.

طالبی ادامه داد: قبول دارم که برخی تیم‌ها شور موضوع را درمی‌آورند و این هم بد است. انتقاد و بیان مشکل، روش دارد. اگر قرار است حقی ضایع نشود تا زمان ورود VAR حل نخواهد شد.

مجید محافظت‌کار، مربی تیم آلومینیوم نیز در واکنش به این موضوع تصریح کرد: ما موظفیم که به قانون احترام بگذاریم اما اگر قوانین به طور یکسان اجرا شوند. اگر سرمربی تیم ما به خاطر یک مصاحبه سریعا محروم می‌شود، برای دیگر تیم‌ها نیز همین طور باشد. همسان نبودن در اجرای قوانین ما را اذیت می‌کند ولی باید احترام بگذاریم.

با این حال ابراهیم صادقی، مربی ذوب‌آهن معتقد است که بیانیه‌نویسی هیچ کمکی به فوتبال نمی‌کند و باید به مسائل فنی بپردازیم.

قوانین باید ابتدا به تصویب هیات رئیسه فدراسیون فوتبال برسند و اجرایی شوند اما شاید تدوین این مقررات دست فضاهای رسانه‌ای غیررسمی را به فضای انتشار محتوا باز کند که حقوق تیم‌ها در این موضوع یکسان نخواهد بود و همین امر می‌تواند تنش در بازی‌های حساسی چون تقابل سپاهان و پرسپولیس را بیشتر کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دو ستاره خارجی لیگ برتری در سبد خرید تابستانی پرسپولیس
  • فوتبال کلمبیا دنیا را شگفت زده کرد
  • ادامه سیاست ادواردز؛ آرنه اسلوت قدرت نقل و انتقالاتی ندارد
  • آماده‌باش فدراسیون برای ال‌کلاسیکوی ایران
  • آماده‌باش فدراسیون برای ال‌کلاسیکوی فوتبال ایران
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • فوتبالیست قرمزپوش لیگ برتری در ۷ سال فقط یک‌دقیقه بازی کرده!
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • چرا برناردو سیلوا دیگر اولویت نقل و انتقالاتی بارسلونا نیست؟
  • باشگاه‌های لالیگایی در خطر محرومیت از حضور در رقابت‌های اروپایی