Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های اخیر میزان بارندگی نسبت به سال‌های قبل، بسیار مساعدتر بوده که این امر تاثیر مستقیمی را روی کشاورزی، محیط زیست و آب و هوا در استان ایلام داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، کاهش بارش‌ها طی سال‌های اخیر مشکلات زیست محیطی بسیاری را در اکثر مناطق کشور و به تبع در استان ایلام در پی داشت که بروز پدیده ریزگردها، آسیب به مزارع استان، خشکیدگی بسیاری از رودخانه‌های استان، افزایش دما و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. از جمله تاثیرات مخرب کاهش بارشها در این استان محسوب می‌شود.

پس از گذشت سالها خشکسالی و کاهش شدید بارش خوشبختانه از سال گذشته شاهد بارش‌های مطلوبی در اکثر مناطق کشور بودیم که این نزولات تا حدی توانست بر کاهش مشکلات پیش آمده تاثیرگذار باشد که کاهش ورود ریزگردها از جمله پیامدهای مثبت بارشهای سال گذشته است که کاهش روزهای آلوده استان طی سال جاری خود گواهی بر این مدعاست‌.

خوشبختانه در سال جاری نیز شاهد بارش‌های مطلوبی در سطح استان بودیم که مسلما این بارش‌ها نیز بر کاهش آلودگی هوا، افزایش تولید محصولات کشاورزی و... تاثیرگذار خواهد بود.

افزایش میزان بارش‌ها نسبت به بلندمدت

احسان یارمحمدی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام، گفت: بارش‌های سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است اما میزان بارش‌ها نسبت به بلند مدت افزایش داشته است.

وی افزود: کاهش میزان بارش‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته با هم متفاوت است، به طوری که بارش‌ها در شهرستان ایلام نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته و نسبت به بلند مدت ۳۱ درصد افزایش داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام ادامه داد: اما در شهرستان ملکشاهی بارش‌های سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۴۹ درصد کاهش داشته است و ۷ درصد نسبت به دراز مدت افزایش داشته است.

یارمحمدی با اشاره به حجم کنونی سد‌های سه‌گانه استان و رهاسازی آب‌های مازاد آنها، گفت: حجم مخزن سد ایلام ۶۴ میلیون متر مکعب است که با رهاسازی انجام شده حجم کنونی آن به ۵۲ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه میزان حجم نهایی سد دویرج ۲۰۰ میلیون مترمکعب است که هم اکنون حدود ۸۳ درصد حجم آب این سد معادل ۱۶۳ میلیون مترمکعب پر شده است، افزود: حجم کلی سد کنگیر ایوان نیز ۱۹ میلیون مترمکعب است که تاکنون بیش از ۷۳ درصد حجم آن پر شده است.

تاثیر بارش‌ها بر تولیدات کشاورزی

بی شک میزان بارش‌ها مهمترین فاکتور تولیدات کشاورزی محسوب می‌شود و قطعا میزان بارش‌ها بر کاهش و افزایش تولیدات کشاورزی اثرگذار خواهد بود.

 با توجه به اینکه اقتصاد برخی از مردم استان بر تولیدات کشاورزی متکی است، میزان بارش‌ها تاثیر مستقیمی بر درآمد و وضعیت اقتصادی برخی از مردم استان خواهد داشت؛ بی‌شک بارش‌های مطلوب امسال سبب خرسندی کشاورزان شده است.

فتاح سلیمی یکی از کشاورزان ایلامی در این باره می‌گوید: خدا را شاکریم که بارش‌های سال زراعی امسال سبب مطلوب بودن وضعیت محصولات کشاورزی شده است و امید است این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد.

وی افزود: وضعیت برداشت محصولات کشاورزی در اراضی دیم وابسته به میزان بارش‌هاست و در صورتی که بارش‌ها مطلوب باشد میزان برداشت محصولات نیز مطلوب خواهند بود.

افزایش برداشت گندم و کلزا در استان

محمدعلی اقدسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌و‌گو با فارس گفت: بارش‌ها در ابتدای سال زراعی امسال با تاخیر آغاز شد اما به مرور وضعیت بارش‌ها بهبود پیدا کرد.

وی افزود: خوشبختانه طی روزهای اخیر شاهد بارندگی‌های مطلوبی در سطح استان بوده‌ایم که قطعا این بارش‌ها بر افزایش تولیدات کشاورزی تاثیرگذار خواهد بود‌.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان ایلام  با بیان اینکه بارش‌ها به ویژه در افزایش محصولات کشاورزی اراضی دیم استان موثر است، ادامه داد: بارش‌های امسال در افزایش برداشت محصولاتی مانند گندم و کلزا موثر خواهد بود.

اقدسی با اشاره به اینکه نزولات جوی بر محصولات کشاورزی مناطق جنوبی استان تاثیرگذارتر است ادامه داد: ادامه بارش‌ها کماکان می‌تواند بر میزان برداشت محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد و هم اکنون نمی‌توان درصد افزایش محصولات کشاورزی را پیش‌بینی کرد.

درصد افزایش یا کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال جاری درصد افزایش یا کاهش بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته نام ایستگاه ردیف ۳۱ درصد منفی ۱۳ درصد ایلام 1 ۴۶ درصد منفی ۳۶ درصد مهران 2 ۵۶ درصد منفی ۳۲ درصد دهلران  3 ۲۴ درصد منفی ۳۸ درصد دره‌شهر 4 ۴ درصد منفی ۴۷ درصد ایوان 5 ۳۴ درصد منفی ۳۱ درصد سرابله 6 ۳۲ درصد منفی ۴۱ درصد آبدانان 7 ۷ درصد منفی ۴۹ درصد  ارکواز 8 ۴۰ درصد منفی ۲۸ درصد  لومار 9

۵۳ درصد

منفی ۴۰ درصد بدره 10


 خبرنگار: مریم نظری

انتهای پیام/9708

منبع: فارس

کلیدواژه: استان ایلام کشاورزی بارندگی آب تولیدات کشاورزی محصولات کشاورزی برداشت محصولات میلیون مترمکعب میزان بارش ها درصد افزایش استان ایلام نسبت به سال بارش ها سال گذشته درصد منفی سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، جواد محجوبی مدیر عامل این شرکت گفت: در سال آبی جاری یعنی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا امروز، ۱۰۹.۵ میلی متر بارندگی در سطح استان یزد داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۶ درصد و نسبت به متوسط دوره آماری بلندمدت ۲۷.۲ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: این در حالی است که متوسط بارندگی کشور ۱۹۰ میلی متر بوده و استان یزد به لحاظ بارندگی رتبه ۲۷ را در بین ۳۱ استان داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد ادامه داد: تفت با ۲۵۳.۲ میلی متر و بافق با ۶۶.۲ میلی متر بیشترین و کمترین بارندگی را به خود اختصاص داده اند. بیشترین آمار بارندگی در ایستگاه منشاد با ۳۹۸ میلی متر ثبت شده و کمترین میزان نیز مرتبط به بافق بوده است.

محجوبی با اشاره به تاثیر بارش باران بر کاهش برداشت از سفره‌های زیرزمینی تصریح کرد: این بارش‌ها سبب پر شدن چشمه‌ها و قنوات می‌شود، اما نباید انتظار داشت که سبب بالا آمدن دائمی سطح آب می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد ابراز کرد: با وجود بارندگی‌های خوبی که اتفاق افتاده است به دلیل افت بالای کسر حجم مخازن تجمعی، اثرات این بارش‌ها به صورت موقت است.

محجوبی گفت: در سطح استان یزد ۲۵ پروژه تغذیه مصنوعی با حجم ۲۷ میلیون متر مکعب وجود دارد که علاوه بر کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی را انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد در پایان بر صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از آبخوان‌ها و اجرای برنامه سازگاری با کم آبی تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی
  • کاهش شدت وزش باد در ایلام/آغاز بارش‌ها از هفته آینده
  • ۴۰ درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند
  • بیش از ۱۰ برنامه فرهنگی ورزشی در خلیل آباد اجرا می‌شود
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • افزایش ۲۱ درصدی ترانزیت کالا از مرز مهران