Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،بیش از حدود یک هفته از تشخیص ورود کرونا به ایران می‌گذرد همان ویروسی که یکی دو ماهی است در دنیا سر و صدای به پا کرده است و حالا پایش به ایران رسید و شهر به شهر می‌چرخد.

با تشکیل کمیته‌ای برا پیشگیری و کنترل کرونا اهالی آن تعطیلی اجتماع‌های بزرگ مانند مدارس و دانشگاه‌ها را یکی از راهکار‌ها برای جلوگیری از تعطیلی مدارس دانستند و بر این اساس تعطیلی یک هفته‌ای دانشگاه‌ها و بعد از آن هم تعطیلی قطره چکانی مدارس به مدت یک هفته ادامه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعدد تعطیلی مدارس و عقب ماندن از برنامه آموزشی

شرایط اقلیمی و آلودگی هوا موجب شد تا دانش آموزان بیش از سال‌های قبل تعطیلی در برنامه درسی خود داشته باشند، اما از طرفی حفظ سلامت آن‌ها در کنار آموزش ضرورتی دوچندان داشت بر همین اساس و علی رغم کاستی‌ها و انفعالی که وزارت بهداشت به عنوان متولی امر در اعلام تعطیلی مدارس داشت این کار انجام شد.

حال در میان انتقال و شیوع کرونا هم تغییری نکرده و احتمال ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد بنابراین ضدعفونی کردن مدارس و رعایت نکات بهداشتی نگرانی خانواده‌ها را کم نکرده است بنابراین آنطور که فضای فکری جامعه و به خصوص خانواده نشان می‌دهد گویی حضور در مدارس برای دانش آموزان ضرورت ندارد هرچند که وزارت بهداشتی‌ها با تاخیر در اعلام تعطیلی و بلاتکلیف گذاشتم دانش آموزان و خانواده‌هایشان سعی بر حضور آن‌ها در کلاس‌های درس داشته باشند.

با وجود این شرایط، جبران عقب ماندگی‌های تحصیلی نیازمند راهکاری است تا دانش آموزان بدون حضور در مدرسه آموزش را ادامه دهند وهمین مقدمه‌ای است تا راهکار‌هایی همچون آموزش از طریق فضای مجازی که مدت‌هاست کمرنگ شده بار دیگر فوت گیرد.

بیشتر بخوانید: معلمان در تعطیلات مربوط به کرونا باید در مدارس باشند

استفاده از پیام رسان‌ها برای آموزش

اقدامی خودجوش در برخی از استان‌های کشور جبرانی برای تعدد تعطیلات و حضور نداشتن در کلاس درس شد و حالا در استان‌های اصفهان و قم مدارس سمپاد پیشگام شدند تا این بار فضای مجازی با رویکردی مثبت برای دانش آموزان به کار گیرند.

کلیم‌الله بابایی رئیس اداره استعداد‌های درخشان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به تعطیلات‌ای که از هفته گذشته داشتی مدارس سمپاد اصفهان به ویژه فرزانگان آن با تجهیزاتی که داشتن وارد عمل شدند و فیلم‌های آموزشی را از طریق معلمان ضبط کرده و در سایت مدرسه آپلود کردند که دانش‌آموزان با ورود به سایت امکان بهره مندی از این آموزش‌ها را داشتند

او ادامه داد: در ابتدا دسترسی محدود برای دانش آموزان مدرسه وجود داشته، اما با توجه به اینکه استقبال خوبی از این طرح شد قرار بر این است تا سایر دانش آموزان و مدارس سمپاد هم از این فرصت استفاده کنند تا جبرانی برای عقب ماندگی درسی آن‌ها باشد.

بابایی درباره نحوه تدریس در این کلاس‌های مجازی اظهار کرد: ساعات تدریس کاهش پیدا کرده است، اما بر اساس برنامه درسی که وجود داشت آموزش را ادامه می‌دهیم و در این مسیر از بستر پیام رسان‌ها استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: جزئیات برگزاری کلاس‌های آموزشی دانش‌آموزان از صدا و سیما

پیام رسان‌های داخلی به کمک آموزش آمدند

هرچند آموزش‌های تلویزیونی از فردا برای جبران عقب ماندگی‌های تحصیلی دانش آموزان در نظر گرفته شدند، اما برخی مدارس از حداقل فرصت‌ها هم بهره گرفتند.

طالبی رئیس اداره استعداد درخشان قم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش در این باره گفت: با توجه به تعطیلی که از هفته پیش با آن مواجه شدیم و دغدغه همکاران برای جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان از طریق بستر پیام رسان‌های داخلی وارد عمل شده و تمهیداتی را برای آموزش در نظر گرفتیم تا اگر تعطیلات حتی ادامه پیدا کرد خدمات کامل آموزشی را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم.

او ادامه داد: با توجه به ظرفیت مدرسه در وهله اول کانال‌های پیام رسان‌های فارسی به کار گرفته شدند و پس از آن بازآموزی مباحث تدریس شده از طریق فیلم، پاورپوینت و حتی فایل‌های صوتی مورد توجه قرار گرفت و بر اساس برنامه درسی این کار انجام شد.

رئیس اداره استعداد‌های درخشان قم گفت: فعلاً کار را در بستر مدارس سمپاد انجام دادیم که این کار البته منوط به اعلام رضایت خانواده‌ها بوده است و با توجه به بازخورد‌های مثبتی که تاکنون داشتیم اگر تعطیلات استمرار داشته باشد تمامی مدارس سمپاد را تحت این آموزش‌ها قرار می‌دهیم.

استفاده البته در کنار این راهکار‌ها هنوز بستر مناسب فضای مجازی، تجهیزات و اینترنت شاخصه‌ای ضروری است تا فرصت آموزش الکترونیک را برای دانش آموزان فراهم کند، اما هنوز این بستر آنطور که باید شما نگرفته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش مدارس سمپاد تعطیلی مدارس برای دانش آموزان پیام رسان ها مدارس سمپاد عقب ماندگی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۷۱۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟

ایرج شاه ملکی، با بیان اینکه هدف مدارس از راه دور پوشش تحصیلی «دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل» است گفت: دانش‌آموز زیر ۱۸ سالی می تواند در مدارس از راه دور ثبت نام کند که مجوزی با عنوان «کمیسیون خاص» با توجه به شرایط جسمی، روحی، مالی، بیماری، دوری راه و صعب العبور بودن مسیر، داشته باشد.

وی با بیان اینکه تحصیل در مدارس از راه دور برای دانش آموزان زیر ۱۸ سال واجب التعلیم راحت نیست، محدودیت دارد و منطقه یا آموزش و پرورش باید تاییدکننده شرایط دانش آموز باشد افزود: برای دانش آموز بالای هجده سال تحصیل در مدارس از راه دور هیچ ممنوعیتی ندارد.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش در خصوص تحصیل دختران ازدواج کرده نیز ادامه داد: این افراد می توانند در شیفت عصر مدارس دولتی، از راه دور، بزرگسالان تحصیل کنند. همچنین آیین نامه اجرایی هم به آن ها اجازه داده با رعایت ملاحظاتی در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند.

شاه ملکی با اشاره به اینکه برای دانش‌آموزان زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال برای سه ترم، ثبت نام و همچنین نیم سال تحصیلی داریم گفت: برای ترم مهر ماه، بهمن و دوره تابستان امکان ثبت نام برای دانش آموزانی که شرایط ثبت نام دارند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه مدرک مدارس از راه دور همچون مدرک مدارس عادی است عنوان کرد: حتی قبولی تحصیل دانش آموزان از راه دور را در رشته پزشکی نیز داشته‌ایم.

مدیر آموزش الکترونیکی و از راه دور وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که نیروی آزاد «گزینش شده»، ملاک فعالیت معلمان در این مدارس است.

شاه ملکی اظهار کرد: شهریه ثابت هرسال نسبت به سال قبل تغییر می‌کند، مبلغ سال تحصیلی جاری، ۲۴۰ هزار تومان بابت «شهریه ثابت» در سراسر کشور اعلام شده بود اما «شهریه متغیر» واحد درسی به خود استان‌ها واگذار شده که براساس شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تعیین می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل دارد
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • تکلیف کلاسهای درس شلوغ مشخص شد ‌
  • تعطیلی مدارس دهستان بخش سندرک میناب
  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است