Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@05:53:01 GMT

علت ایجاد سنگ کلیه + راه های درمان سریع

تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۸۵۹۴۱

علت ایجاد سنگ کلیه + راه های درمان سریع

یکی از مهمترین وظایف کلیه‌ها، پاکسازی مواد زائد درون خون و تولید ادرار است. گاهی اوقات نمک‌ها و سایر مواد معدنیِ درون ادرار با یکدیگر یکی شده و منجر به ایجاد سنگ کلیه می‌شوند.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، سنگ کلیه در انواع مختلف رسوبات سختی هستند که درون کلیه ها از نمک های اسیدی ساخته و موجب بروز درد در ناحیه ی کمر و پهلو می شوندکه بسته به نوع سنگ درمان آن نیز متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم و نشانه‌های سنگ کلیه

هنگامی که سنگ‌های کلیه در مجاری ادراری حرکت کنند ممکن است سبب بروز علائم زیر شوند:

 درد شدید در کمر، شکم یا کشاله ران درد مداوم و یا ادرار درناک وجودخون در ادرار (هماچوری) حالت تهوع و استفراغ

علت ایجاد سنگ کلیه چیست؟

سنگ‌های کلیوی می‌توانند به علت تغییر میزان آب دریافتی روزانه و یا تغییر در املاح دریافتی تشکیل شوند. علل متفاوت می‌تواند منجر به تشکیل سنگ‌های کلیوی متفاوت (از نظر جنس) شود.
به طور کلی علل ایجاد سنگ کلیه بسیار متفاوت است و می‌تواند از تغییر رژیم غذایی تا بیماری‌های حاد و مزمن کلیه متغیر باشد.


مراقبت‌های خانگی و توصیه‌های پزشکی برای سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه به قدر کافی کوچک باشد، پزشک به شما توصیه می‌کند تا از داروی مسکن استفاده کنید و صبر کنید تا سنگ دفع شود. توصیه‌ی بعدی طی این زمان نوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعات (روزانه حدود ۸ تا ۱۰ لیوان) می‌باشد تا ادرار شفاف شود. از مصرف زیاد نمک و سدیم در رژیم غذایی پرهیز کنید. مراقب مواد با اکسالات بالا باشید. (نظیر شکلات، نوشابه مشکی، قهوه، چای، پرتقال و…) در مصرف لبنیات و مواد غذایی غنی از کلسیم زیاده روی نکنید. به صورت دوره‌ای و منظم آزمایش دهید. آب لیمو: لیمو حاوی سیترات، ترکیبی است که به تجزیه رسوبات کلسیم کمک می‌کند و رشد سنگ کلیه را کند می‌کند، ۲ لیوان آب حاوی چند قطره آب لیمو ناشتا در صبح و چند ساعت قبل از شام، می‌تواند به شکستن سنگ‌های کوچکتر کمک کند.مهم است که برچسب‌ها را هنگام خرید محصولات آب لیمو در نظر بگیرید، زیرا بسیاری از محصولات با برچسب آب لیمو حاوی مقدار کمی از عصاره لیمو خالص و مقادیر زیاد شیرین کننده‌ها هستند که می‌تواند خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

خرید عصاره خالص یا خرید لیمو تازه گرفتن آب آن ساده‌ترین راه برای به دست آوردن آب لیمو است.

ریحان: ریحان حاوی ترکیبات شناخته شده برای کمک به تثبیت سطوح اسید اوریک است که عامل تشکیل سنگ کلیه شناخته می‌شود؛ همچنین ریحان حاوی استیک اسید، شیمیایی شناخته شده برای کمک به حل سنگ‌ها است.

یک قاشق چای خوری عصاره ریحان در پیشگیری و درمان سنگ‌های کلیه کمک می‌کند.

چای برگ گزنه: چای برگ گزنه می تواند، به طور قابل توجهی در لیست داروهای خانگی برای تسکین سنگ کلیه قرار گیرد ، یک دوم فنجان از برگ های چای برگ گزنه را، با دو فنجان آب مخلوط کنید سپس چند دقیقه صبر کنید ،تا به جوش آید و آن را صاف کنید و برگ های گزنه را خارج کنید. شما می توانید از این نوشیدنی 2 تا 3 بار در طول روز، بنوشید. سرکه سیب: سرکه سیب حاوی اسید سیتریک است که می‌تواتد به حل شدن رسوبات کلسیم کمک کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب سرخ را با چهار لیوان آب ترکیب و مصرف کنید چرا که علائم سنگ کلیه را کاهش می‌دهد و مانع از رشد آنها می‌شود؛ کافی است این مخلوط چندین بار در روز قبل از غذا مصرف شود. آب انار: یکی دیگر از داروهای مهم ،در این لیست دفع سنگ کلیه است.8 تا 12 اونس از آب انار را دو بار در روز، مصرف کنید. هنگامی که سنگ کلیه افزایش پیدا میکند، مصرف آب انار را نیز دوبرابر کنید.مطالعات نشان داده است که، آب انارکمک می کند تا از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود و باعث از بین بردن کلسیم، سدیم و اسید اوریک در ادرار می شود. که(علت اصلی در ایجاد سنگ کلیه هستند) هندوانه: یکی دیگر از خوشمزه ترین داروهای خانگی ما، برای سنگ های کلیه ،هندوانه است هنگامی که از سنگ کلیه رنج می برید، دو تا سه تکه از هندوانه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.در کل ،سعی کنید که هندوانه و خربزه را به رژیم غذایی روزانه خود، اضافه کنید ، همچنین ،از سالادهای میوه که حاوی هندوانه نیز هستند، زیاد استفاده کنید. ریشه قاصدک: برخلاف افکار مردم ،که آن را جز علفهای هرز می پندارند، یکی از مهمترین داروهای دفع سنگ کلیه می باشد ، یک فنجان آب را با یک قاشق غذاخوری ریشه قاصدک خرد شده، مخلوط کنید و اجازه دهید ،تا به مدت 5 دقیقه بماند و جوش بیاید ، سپس ،ریشه ها را خارج کنید و آن را بنوشید همچنین می توانید، برای مزه دار کردن ،مقدار کمی عسل نیز به آن اضافه کنید این نوشیدنی را به دفعات در طول روز بنوشید. همچنین می توانید ،روزانه 250 گرم از مکمل ریشه قاصدک ،استفاده کنید. ویتامین A: لیست ما از داروهای خانگی ؛برای دفع سنگ کلیه بدونویتامین A کامل نیست ؛روزانه یک عدد هویج متوسط را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهید .همچنین برای تاثیر بیشتر آن ،یک عدد کرفس نیز اضافه کنید.سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی ،کدو تنبل نیز از مواد غذایی حاوی ویتامین A هستند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: سنگ کلیه چیست اندازه سنگ کلیه ایجاد سنگ کلیه رژیم غذایی اضافه کنید آب لیمو سنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۸۵۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی

حساسیت در فصل بهار از بزرگترین چالش‌هایی است که افراد در این فصل تجربه می‌کنند و شناختن محرک‌های حساسیت‌زا و راهکارهای بهبود علائم می‌تواند کمک موثری به افراد کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آلرژی بهاره، حساسیت بهاره، رینیت آلرژیک فصلی و تب یونجه دیگر اسامی هستند که برای حساسیت فصل بهار عنوان می‌شوند؛ با شروع فصل بهار درختان، گل‌ها و علف‌های هرز شروع به گرده‌افشانی در هوا می‌کنند و استنشاق این گرده‌ها در برخی افراد می‌تواند باعث ایجاد علائم حساسیت فصل بهار شود.

در طول فصل بهار درختان و گل‌ها شروع به آزاد کردن گرده در هوا می‌کنند. استنشاق این گرده‌ها می‌تواند باعث بروز علائم آلرژی شود.

علائم آلرژی به دو شکل ظاهر می‌شود:

فصلی: علائم در فصل بهار و تابستان و در پاسخ به گرده گیاهان یا اسپور قارچ‌ها ایجاد می‌شود. دائمی: علائم در تمام طول سال وجود دارد، علل ایجاد کننده آن می‌تواند گرد و غبار، حیوانات خانگی، قارچ وسوسک‌ها باشد.

دلیل اینکه به آلرژی بهاری، تب یونجه می‌گویند، این است که در گذشته در ماه‌های گرم سال، یعنی همان زمانی که علائم آلرژی ظاهر می‌شود، کشاورزان یونجه‌ها را درو می‌کردند؛ مقدار گرده گیاهان به طور مشخصی در روزهایی که باد می‌وزد، در هوا بیشتر است، اما این مقدار در روزهای بارانی کمتر می‌شود.

علائم آلرژی بهاری

علائم حساسیت فصلی از خفیف تا شدید متغیر و بعضی از شایع‌ترین علائم آن شامل موارد زیر است:

عطسه گرفتگی یا آبریزش بینی چشمان اشک آلود و قرمز خارش گوش، بینی، دهان، چشم‌ها احتقان گوش ترشحات پشت بینی سرفه تنگی نفس سردرد تنفس صدادار نشانه‌های حساسیت فصل بهار

در بدن افراد مبتلا به حساسیت بهاری آنزیمی ترشح می‌شود که باعث متورم شدن بافت‌ها و گشاد شدن عروق خونی می‌شود، این آنزیم باعث بروز مشکلات تنفسی، شوک و حمله قلبی است و علت همه واکنش‌هایی که در نتیجه حساسیت فصلی به وجود می‌آید همین آنزیم است، که میزان این آنزیم در زن‌ها بیشتر از مردها است‌.

در بدن این افراد هیستامین نیز ترشح می‌شود که علت اصلی آبریزش بینی و آبریزش چشم است و با توجه به اینکه چه ماده‌ای باعث به وجود آمدن آلرژی یا همان حساسیت فصلی شده است علائم آن می‌تواند متفاوت باشد؛ به طور کلی واکنش‌های آلرژیک می‌تواند در سینوس‌ها، راه‌های هوایی، پوست، روده، چشم و بینی رخ دهد و باعث تولید بیش از اندازه موکوس، عطسه کردن، آبریزش بینی، آبریزش چشم، تحریک گلو، کاهش تمرکز، سیاهی زیر چشم، خارش چشم، گوش و بینی، سرفه، کهیر (موارد نادر)، نوسانات خلقی و فشار خون پایین شود.

حساسیت پوستی فصل بهار

یکی از انواع آلرژی، حساسیت پوستی است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند، حساسیت پوستی سه نوع دارد که هرکدام علائم متفاوتی دارند.

اگزما

آتوپیک درماتیت یا اگزما یکی از انواع حساسیت‌های پوستی است، که بیشتر بین کودکان شایع است، علائم آن شامل قرمزی، خارش و خشک شدن پوست است و زمانی که یک عفونت در پوست اتفاق بیفتد ممکن است به شکل جوش‌های کوچک که یک مایع سفید رنگ یا زرد درون آن است روی پوست بدن ایجاد شوند.

کهیر

تاول‌های متورم و قرمز رنگ از علائم کهیر است، کهیر حاد در کمتر از شش هفته برطرف می‌شود، اما اگر بیشتر از شش هفته زمان ببرد کهیر مزمن است.

درماتیت تماسی

علائم این نوع از حساسیت پوستی شامل سوزش، خارش، قرمزی و ایجاد تاول روی پوست است، در زمان تماس با یک ماده حساسیت‌زا ایجاد می‌شود شامپو، تماس پوست با صابون و یا بیش از حد قرار گرفتن در معرض آب می‌تواند درماتیت تماسی را ایجاد کند.

درمان آلرژی و حساسیت فصلی

مهم‌‎ترین قسمت در درمان آلرژی، یافتن علت و به عبارتی پیدا کردن آن مواد آلرژی‌‎زا است، در درمان خانگی حساسیت فصلی توصیه می‌شود:

در و پنجره‌های محل زندگی خود را ببندید. تا حد امکان مدت زمان کمتری را خارج از خانه سپری کنید. زمان خارج شدن از منزل از ماسک استفاده کنید. از هرگونه دود دوری کنید. از میوه، سبزیجات و غذاهای مناسب برای آلرژی استفاده کنید.

راهکارهای متعددی در جهت درمان حساسیت فصلی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به استفاده از میوه و سبزیجات تازه و دوری از آلودگی اشاره کرد.

در صورت شدت علائم حساسیت‌های فصلی و درمان نشدن توسط روش‌های خانگی، لازم است به پزشک مراجعه و درمان دارویی را آغاز کنید، درمان دارویی می‌تواند شامل استفاده از داروهای زیر باشد:

استفاده از داروی آنتی‌هیستامین قرص ایروکاست که ‬ برای حساسیت‌های فصلی و آسم تجویز می‌‎شود. داروی هیدروکسی زین که بیشتر برای خارش و آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. داروی کتوتیفن، این دارو برای سرماخوردگی و حساسیت‌ها به‌کار برده می‌شود. غذاهای تشدیدکننده آلرژی

اگر آلرژی دارید، از مصرف این غذاها آلرژی‌زا اجتناب کنید:

الکل کافئین لبنیات شکلات، قند و شیرین کننده‌های مصنوعی بادام زمینی غذاهای فراوری شده خربزه موز خیارها دانه‌های آفتابگردان حلزون صدف‌دار آب‌میوه بطری بابونه گندم، سویا درمان خانگی حساسیت بهاری

علاوه بر مواردی که گفته شد، می‌توان اقدامات زیر را برای بهبود علائم آلرژی در منزل انجام داد:

شست‌وشوی بینی با محلول سالین: با خارج کردن موکوس اضافی در مجرای بینی، احتقان و گرفتگی بینی را کم می‌کند. بخور گرم: با نرم کردن راه هوایی بینی باعث رفع گرفتگی آن می‌شود. طب سوزنی: برخی تحقیقات نشان داده طب سوزنی می‌تواند در برطرف کردن علائم مؤثر باشد. کد خبر 748657

دیگر خبرها

  • لزوم رسیدگی سریع‌تر به پرونده شرکت‌های پیش‌فروش خودرو
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم
  • ببینید | اظهارات تکان‌دهنده یک نماینده مجلس؛ بزرگان ما برای درمان مریضی‌شان سریع به اروپا می‌روند اما برای اقتصاد بیمار نه!
  • چرا شروع فصل بهار برای افراد آلرژی ایجاد می‌کند؟
  • ۸ روغن گیاهی که به درمان شوره سر کمک می‌کند
  • (ویدیو) گل اول آلومینیوم به پرسپولیس توسط لیمو‌چی
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل