Web Analytics Made Easy - Statcounter

 نزدیک به یک میلیارد نفر در سراسر جهان با ناتوانی زندگی می‌کنند. از این آمار حدود 275 میلیون نفر دارای کم شنوایی هستند و حدود 5 میلیون نفر دارای کم شنوایی عمیق هستند.

با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل آسیب‌های شنوایی و بر اساس برنامه اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) هر ساله سومین روز از ماه مارس میلادی به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری شده است که امسال سازمان بهداشت جهانی 12 اسفند ماه را با  شعار" اجازه ندهید کم شنوایی شما را محدود کند"  نامگذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غربال شنوایی سنجی بیش از 150 هزار نوزاد در استان

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم بیان کرد: برنامه کنترل و پیشگیری کم شنوایی و ناشنوایی از نیمه دوم سال 87 در استان اجرا  شد و در طی این 10 سال، بالغ  بر 150 هزار نوزاد در بدو تولد در زایشگاه‌های استان تحت پوشش برنامه قرار گرفته است. 

اعظم احمدی شادمهری با اشاره به اینکه یک هزار و 736 کودک بیمار تشخیص داده شده است افزود: از این مجموع  یک هزار و 650 کودک شناسایی و تحت مداخلات طبی و توانبخشی قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: از مجموع 160 کودک کم شنوای شناسایی شده 144 کودک سمعک دریافت کرده که 108 کودک سمعک دولتی دریافت کرده و 36 نفر سمعک غیردولتی و  31 کودک کاشت حلزون شده‌اند.

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از این مجموع 101 کودک در مراکز غیردولتی توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا سازمان بهزیستی پذیرش و تحت آموزش‌های گفتار درمانی، تربیت شنیداری، مشاوره و آموزش والدین و فعالیت‌های هنری و فوق برنامه و موسیقی درمانی قرار گرفته‌اند یادآور شد: کلاس‌های تربیت شنیداری پس از کاشت حلزون با نظارت مرکز کاشت حلزون استان خراسان رضوی برای این کودکان در مراکز فوق برگزار می‌شود.

پوشش 100 درصدی موالید استان برای غربالگری شنوایی

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: 100 درصد موالید استان در 11 ماهه نخست سالجاری تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

احمدی شادمهری با بیان اینکه از ابتدای امسال 14 هزار و 302 نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند خاطرنشان کرد: از این مجموع 220 کودک به مرحله تشخیص راه یافتند که پس ار ارزیابی تشخیصی 121 کودک به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی راه یافتند. 

وی ادامه داد:  تمام زایشگاه‌های استان به عنوان مراکز دائمی غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد در استان در طول سال فعالیت می‌کنند.

وجود 17 دستگاه غربالگری شنوایی مجهز در استان 

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی، دارای 17 دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته برای  اجرای برنامه است افزود: 20 مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در استان در حال ارائه خدمت به همشهریان است.

احمدی گفت: در حال حاضر 21 مجری غربالگری آموزش دیده‌اند و 16 مسئول برای پیگیری کودکان شناسایی شده در برنامه تاحصول نتیجه درمان و 4 کارشناس شنوایی شناس در کلینیک‌های ارزیابی شنوایی شناسی فعالیت می‌کنند و 11 نفر متخصص گوش و حلق و بینی و اطفال در استان همکاری دارند.

وی تصریح کرد: از آنجایی که افت شنوایی مسئله‌ای شایع است و  براساس تحقیقات متخصصان از هزار تولد زنده تا سه نوزاد با نوع و مقداری از افت شنوایی دائم به دنیا می‌آیند در صورت عدم تست و آزمایش نشدن به سادگی از نظرها پنهان می‌ماند و در صورت عدم شناسایی این مشکل تا قبل از 6 ماهگی اختلالات و تاخیر در یادگیری و کسب گفتار و زبان به وجود آورده و تبعات دیگری نیز که البته قابل اجتناب و پیگیری هستند بروز می‌کند.

زمان طلایی جهت تشخیص کم شنوایی تا 3 ماهگی است

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به اهمیت این برنامه به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم در بدو تولد از غربالگری شنوایی نوزادان خود مطمئن شوند و مراقب شنوایی فرزندان خود باشند.

احمدی خاطرنشان کرد: بی علامتی شایع‌ترین علامت افت شنوایی در  بدو تولد است و  بهترین زمان طلایی برای تشخیص تا 3 ماهگی و درمان کم شنوایی تا 6 ماهگی است. 

وی یادآور شد: خانواده‌ها باید بدانند معلولیت هزینه دارد و هزینه آن هم فقط برعهده شخص نیست و خانواده و جامعه نیز در پرداخت این هزینه‌ها سهیم هستند و نوع این هزینه‌ها هم بسیار متنوع است. 

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی تاکید کرد: گاهی هزینه‌های روانی و اجتماعی آن بسی بیشتر از هزینه‌های آشکار اقتصادی آن است. 

احمدی توصیه کرد: تاکید اصلی ما به عنوان متولیان بحث پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و مجری برنامه کشوری غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران این است که خانواده‌ها از سلامت شنوایی نوزادان خود و بالاخص غربال اولیه در بدو تولد مطمئن شوند.

48

کد خبر 1359675

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۱۸۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی

به گزارش قدس خراسان، سید محسن اصغری نکاح امروز، ۷ اردیبهشت‌ماه در همایش روز روانشناسی و مشاوره با شعار «روانشناسی در خدمت جامعه» که در مرکز همایش‌های شهدای سلامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در پزشکی، سبک زندگی و پیشگیری و آسیب‌زدایی مبتنی بر آن جزء محورها و راهبردهای اساسی شده است. نمی‌توانیم با مسائل عاطفی، هیجانی و روانشناختی سر و کار داشته باشیم اما سراغ سبک زندگی نرویم؛ نمی‌توانیم روانشناس باشیم و برای شناخت چالش‌های روانشناختی جامعه تنها در کلینیک بنشینیم.

وی افزود: رویکرد پیش روی ما برای رشد دادن و زمینه‌سازی جهت ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب‌های متعدد از جمله تغییر سبک زندگی، اگر جامعه‌محور نشود، در پیشگیری و حل بحران‌ها موفق نخواهیم بود.

رئیس شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ادامه داد: راهبرد سازمان نظام روانشناسی جامعه‌محور بودن است و در این جامعه‌محوری تعامل با سازمان‌ها و نهادهایی که مسئولیت دارند جزء اساسی‌ترین موضوعات است.

اصغری نکاح اضافه کرد: استان خراسان رضوی یک کلان‌استان بوده و شورای استانی باید به صورت ویژه دیده شود. بیشترین حجم همکاران دارای عضویت، پروانه و کلینیک‌ها پس از تهران در خراسان بوده و اساتید بزرگی در خراسان و مشهد وجود دارند.

وی خاطرنشان کرد: ۷۹۶ نفر در استان در آزمون صلاحیت حرفه‌ای نمره قبولی کسب کرده‌اند و این افراد باید توسط شورای استانی خراسان رضوی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد مصاحبه قرار بگیرند. رویکرد ما مشاوره همگانی بوده و جدا از نام دانشگاه‌ها و موسسات، صلاحیت‌های حرفه‌ای دیده می‌شود.

دانشیار گروه آموزشی روانشناسی مشاوره و تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد تصریح کرد: امروزه همکاران ما از نظر ارائه خدمات با توجه به هزینه‌های بسیار سنگین جاری جهاد می‌کنند. زمانی هویت روانشناسی را برای جامعه احراز می‌کنیم که خدمات ارزنده‌ای به جامعه بدهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند
  • برگزاری 120 برنامه در هفته عقیدتی _ سیاسی در خراسان جنوبی
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • اجرای ۱۲۰ برنامه هفته عقیدتی سیاسی در خراسان جنوبی
  • ابلاغ برنامه‌ ارتقای بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • ابلاغ برنامه‌های ارتقای بهره‌وری به دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی