Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@22:39:48 GMT

کابوسی که اردوغان را به «ادلب» کشانده است

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۳۴۰۶۴

به گزارش جام نیوز، نیروهای مقاومت روز گذشته توانستند کنترل شهر راهبردی "سراقب" را بار دیگر در اختیار بگیرند؛ شهری که چندی پیش با حمایت همه‌جانبه ترکیه از تروریست‌ها، به تصرف "جبهه النصره" و سایر شورشیان مسلح درآمده بود.

 

آزادسازی این شهر از آن جهت حائز اهمیت است که امنیت بخشی از اتوبان حلب ـ دمشق معروف به "M5" را تامین می‌کند و نقطه اتصال آن به اتوبان  "M4" است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارتش ترکیه همچنین با کنترل سراقب به‌دنبال آن بود که نوعی دستاورد را برای استفاده در هرگونه مذاکرات احتمالی در اختیار داشته باشد.

 

از طرف دیگر، اگرچه ارتش ترکیه توانست دو جنگنده ارتش سوریه را سرنگون کند، اما در مقابل نیروهای سوریه هم با اعلام منطقه پرواز ممنوع بر فراز ادلب، چندین پهپاد پیشرفته ترکیه را ساقط کردند.

 

واقعیت آن است که درگیری‌ها در ادلب را حتی می‌توان از آزادسازی حلب نیز دشوارتر توصیف کرد.

اگرچه در آزادسازی حلب فشارهای سیاسی بسیار بالا بود و تروریست‌ها هم از تسلیحات عمده‌ای برخوردار بودند، اما آنچه ادلب را متفاوت می‌سازد، حضور مستقیم ترکیه در درگیری‌هاست.

 

در این رابطه باید توجه داشت که رجب طیب اردوغان به‌شدت بیم دارد که تروریست‌های دست‌پرورده‌اش با آزادسازی ادلب رهسپار ترکیه شوند.

این برای ترکیه یک کابوس تمام‌عیار به‌شمار می‌رود و به همین دلیل آنکارا با هرآنچه در اختیار دارد در صدد ممانعت برآمده است.

 

بخشی از تجاوزهای ترکیه از خطوط قرمز در ادلب نیز به رؤیاهای شخصی اردوغان و همچنین کینه‌های او بازمی‌گردد.

گویی رئیس‌جمهور ترکیه هیچ خوش ندارد ببیند بشار اسد در قامت یک پیروز، ادلب را مانند شهرهای دیگر سوریه از لوث تکفیری‌ها پاکسازی کرده و پایان کار تروریست‌هایی که ترکیه هزینه هنگفتی در حمایت از آن‌ها کرده است را رقم بزند.

 

جالب اینجاست، ترکیه در حالی از توافق "سوچی" سخن به میان می‌آورد و بر لزوم بازگشت ارتش سوریه به مواضع قبل از عملیات تأکید می‌ورزد، که این کشور در طول مدت پس از توافق نه‌تنها هیچ گامی در راستای خروج گروه‌های تروریستی از مناطق تعیین‌شده برنداشته و حتی به تقویت آن‌ها نیز پرداخته است.

 

از این رو باید توجه داشت که مشارکت ارتش ترکیه در نبرد ادلب و تجهیز تروریست‌ها به تسلیحات ضدزرهی و موشک‌های دوش‌پرتاب، وضعیت پیچیده‌ای را برای خود ترکیه رقم زده است.

 

بسیار واضح است که تلفات غیرمترقبه ترکیه در مدت اخیر به‌ویژه کشته شدن سی و سه سرباز ترک تنها در یک عملیات، فشار سنگینی را به آن‌ها وارد ساخته و اینک سؤال افکار عمومی در ترکیه آن است که دلیل حضور نظامی در سوریه چیست؟

ادامه حضور ترکیه در ادلب بی‌شک وضعیت بغرنج‌تری را برای آن‌ها به بار می‌آورد.

 

ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان علی‌رغم تلفاتی که در مدت اخیر دادند، توانستند با پایداری خود، سراقب و مناطق مختلف دیگری را بار دیگر به آغوش ملت سوریه بازگردانند و دست برتر خود را حفظ کنند.

 

وضعیت ادلب شرایط بسیار پیچیده‌ای را رقم زده است و احتمالا طی روزها و هفته‌های آینده شاهد تحولات بسیار سریع و مهمی خواهیم بود که به‌هیچ‌وجه به مذاق دولت اردوغان خوش نخواهد آمد.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: سراقب ادلب جبهه النصره یادداشت اردوغان کابوس مقاومت بحران ترکیه سوریه تروریست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۴۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت دفاع ملی ترکیه امروز دوشنبه در بیانیه‌ ای از عملیات این کشور در منطقه خاکورک در شمال عراق خبر داد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) در عملیاتی که هفته گذشته در منطقه خاکورک در شمال عراق انجام داد، ۱۵ تروریست را که برای اقدامات خرابکارانه آماده می‌ شدند، از پای درآورد.

بر اساس اعلام منابع امنیتی ترکیه، میت یک گروه تروریستی را که برای اقدام علیه یگان های نیروهای مسلح ترکیه و پاسگاه های مرزی در حال آمادگی بودند را هم شناسایی کرده است.

در این عملیات ۱۵ تروریست از جمله شماری از سرکردگان آنها از پای درآمدند.

در بیانیه وزارت دفاع ترکیه اضافه شده است که نیروهای مسلح این کشور بدون وقفه به مبارزه موثر و قاطع با تروریست‌ها ادامه می‌دهند تا تروریسم را در نطفه ریشه کن کنند.

این در حالیست که ترکیه در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریست های پ ک ک، بر خلاف منشور ملل متحد در لزوم عدم نقض تمامیت ارضی یک کشور مستقل، بدون کسب مجوز از بغداد بارها به خاک عراق تجاوز کرده است؛ اقدامی که اعتراض عراق را نیز به همراه داشته است.

کد خبر 6092365

دیگر خبرها

  • احمد داود اوغلو با هنیه دیدار کرد
  • رسانه عبری: باکو میانجی بالقوه تل‌آویو و آنکارا است
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • ترکیه: ۱۵ تروریست در شمال عراق از پای درآمدند
  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه | ویدئو
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد