Web Analytics Made Easy - Statcounter

«حکم امهز» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، انگیزه های آنکارا برای لشکرکشی مستقیم به خاک سوریه در روزهای اخیر را از دو جنبه مواضع رسمی و غیر رسمی ترکیه قابل بررسی دانست.

این کارشناس لبنانی خاطرنشان کرد که ترکیه در مواضع رسمی بارها اعلام کرده که خواهان تامین امنیت مرزهای جنوبی خود با سوریه جهت جلوگیری از ورود تروریست ها و موج جدید آوارگان به این کشور است و پیشتر هم شاهد آن بودیم که آنکارا تمام تلاش خود را به کار بست تا یک کمربند امنیتی میان مرزهای خود و مناطق تحت کنترل کردهای مسلح سوریه ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صاحبنظر مسائل غرب آسیا در خصوص اهداف دیگر ترکیه از حضور در سوریه که در مواضع رسمی مقامات این کشور مطرح نمی شود گفت: موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک خاص سوریه این فرصت را به ترکیه می دهد تا با حضور در این کشور تسلط خود بر شرق مدیترانه را تثبیت کند و از این طریق خود را به قطب اول سیاسی منطقه تبدیل کند.موقعیت جغرافیایی و زئوپلیتیک خاص سوریه این فرصت را به ترکیه می دهد تا با حضور در این کشور تسلط بر شرق مدیترانه را تثبیت کند و از این طریق خود را به قطب اول سیاسی منطقه تبدیل کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همه این دلایل را عاملی دانست که باعث شد پس از آغاز عملیات آزادسازی استان ادلب و پیشروی های نظامیان سوری در این استان، ترکیه آن را تجاوز به خطوط قرمز آنکارا تلقی کند و خود مستقیم وارد نبرد با دولت و ارتش سوریه در ادلب شود.

امهز همچنین خارج شدن استان ادلب از کنترل تروریست های همپیمان ترکیه را به منزله بر باد رفتن تمامی رویاهای آنکارا در منطقه دانست که باعث می شود دولت اردوغان را به رویارویی مستقیم با دمشق در ادلب وادار کند.

ترکیه توان مقابله نظامی و سیاسی در ادلب را ندارد

کارشناس مسائل غرب آسیا حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه را دارای پیامدهای منفی بسیاری برای دولت اردوغان دانست و تاکید کرد که برای نمونه تلفات سنگین ارتش ترکیه در روزهای اخیر در داخل خاک سوریه می تواند آینده سیاسی اردوغان را با چالش ها و مخاطرات جدی رو برو کند.

وی به بهره برداری اپوزیسیون ترکیه از شرایط پیش آمده برای فشار به اردوغان  نیز اشاره کرد و گفت: مخالفان حزب حاکم عدالت و توسعه در ترکیه معتقدند، این کشور در دوران اردوغان از یک کشور بدون مشکل با همسایگان خود به کشوری با صد در صد مشکل با همسایگانش تبدیل شده است.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه صحبت های خود به موانع جدی در برابر ترکیه برای دستیابی به اهداف خود در سوریه نیز پرداخت.

وی تاکید کرد که توانایی نظامی سوریه و همپیمانان آن در شرایط کنونی بسیار بالا بوده و ارتش سوریه و محور مقاومت در تمامی این سال ها توانسته اند در برابر گروه های تروریستی با وجود حمایت های برخی کشورهای غربی و عربی ایستادگی کنند و در شرایط کنونی ارتش ترکیه به تنهایی توان مقابله با نیروهای مسلح سوریه را ندارد.

امهز دیگر سد جدی در برابر ترکیه را حمایت های روسیه از دولت دمشق دانست و تاکید کرد که مسکو در بعد سیاسی مقابل پیشروی های ترکیه خواهد ایستاد و این موضوع قطعا مانع از تحقق اهداف ترکیه در سوریه خواهد شد.

تنش های سیاسی و نظامی میان آنکارا و دمشق درپی عملیات آزادسازی استان ادلب سوریه به اوج خود رسیده است

روسیه به دنبال خروج آبرومندانه ترکیه از باتلاق ادلب است

این کارشناس لبنانی در خصوص اقدامات اخیر رییس جمهوری ترکیه گفت که اردوغان عادت دارد در مواجهه با تهدیدها سخنان تند و شدیدی بر زبان بیاورد تا از این طریق بر طرف های موثر در سوریه فشار وارد کند مانند آنچه درخصوص باز کردن مرزهای ترکیه به روی آوارگان سوری مطرح کرد اما وی ثابت کرده است که در میز مذاکره بر اساس واقعیت های موجود و چارچوب های مشخصی رفتار می کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه به گفت و گوهای پیش رو میان سران ترکیه و روسیه در مسکو درخصوص شرایط ادلب هم اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم توان ترکیه برای ادامه حضور در ادلب احتمالا مسکو این فرصت را به آنکارا بدهد تا آبرومندانه از این منطقه خارج شود و در مقابل ترکیه هم از برخی خواسته های خود کوتاه بیاید.

وی همچنین تاکید کرد که خارج نشدن ترکیه از سوریه به ضرر آنکارا و مسکو تمام خواهد شد زیرا در صورت ادامه شکست های ترکیه این آمریکا خواهد بود که با بهره مندی از فرصت پیش آمده از شرایط سوریه به نفع خود استفاده خواهد کرد و برای همین احتمالا روسیه تلاش خود را به کار می بندد تا ترکیه با تحمل شکست کمتر از شمال سوریه خارج شود.

در صورت ادامه شکست های ترکیه این آمریکا خواهد بود که با بهره مندی از فرصت پیش آمده از شرایط سوریه به نفع خود استفاده خواهد کرد و برای همین احتمالا روسیه تلاش خود را به کار می بندد تا ترکیه با تحمل شکست کمتر از شمال سوریه خارج شود.این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا خروجی احتمالی نشست پیش رو میان پوتین و اردوغان را نیز تاکید دو طرف بر توافق های پیشین همچون آستانه و سوچی و التزام مجدد به ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب پیش بینی کرد.

اهرم فشار آوارگان سوری دیگر برای اردوغان کاربردی ندارد

کارشناس مسائل غرب آسیا به اقدام ترکیه در باز کردن مرزهای خود به روی آوارگان سوری برای فشار به کشورهای اروپایی جهت کمک به وی در سوریه نیز پرداخت و گفت: اتحادیه اروپا دیگر تحت تاثیر این فشارها قرار نمی گیرد و با استحکام بخشیدن به مرزهای اتحادیه به ویژه در یونان مانع از ورود آوارگان سوری به کشورهای اروپایی می شود. در یک کلام کارت آوارگان سوری دیگر برای اردوغان کار نمی کند و به یک مهره سوخته تبدیل شده است.

این کارشناس لبنانی حمایت های ناتو و آمریکا از ترکیه در نشست اضطراری اخیر ناتو را نیز تنها منحصر به کلام دانست و تاکید کرد که واقعیت میدانی چیز دیگری است؛ ناتو و آمریکا تمایل دارند تا ترکیه با ورود به تنش ها در سوریه بیش از پیش در برابر غرب ضعیف شود.

آمریکا از افزایش تنش ها در سوریه بهره می برد

امهز به یک سوال اساسی در خصوص افزایش تنش ها در سوریه نیز پاسخ داد و آن اینکه آمریکا و همپیمان آن یعنی رژیم اسرائیل چگونه از درگیری میان ترکیه و سوریه در ادلب بهره می برند.

این کارشناس تاکید کرد که وجود امنیت در سوریه این فرصت را به دمشق می دهد تا به بازیابی توان خود در همه ابعاد و توسعه زیرساخت ها و تقویت ارتش بپردازد و پس از آن حضور خود در دو منطقه راهبردی یعنی مرزهای جنوبی سوریه با سرزمین های اشغالی را از یک سو و حضور در شرق فرات به عنوان مناطق تحت کنترل کردهای مسلح همپیمان آمریکا را از سوی دیگر تقویت کند، موضوعی که قطعا به ضرر آمریکا و اسرائیل تمام خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه بر اساس این دلایل بهترین شرایط سوریه برای آمریکا و رژیم اسرائیل را عدم ثبات در این کشور و تنش میان آنکارا و دمشق توصیف کرد.

امهز در پایان مجموع شرایط سیاسی و نظامی را به نفع سوریه دانست و خاطرنشان کرد که ترکیه نخواهد توانست به حضور خود در ادلب ادامه دهد زیرا در غیر این صورت متحمل شکست های متعدد سیاسی و غیر سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی خواهد شد.

برچسب‌ها مسکو روسیه شمال سوریه اتحادیه اروپا سوریه ناتو اسرائیل دمشق آنکارا ایالات متحده آمریکا ترکیه پروندهٔ خبری جنگ پشت دیوارهای ادلب سوریه منازعه جدید نظامی ترکیه و سوریه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسکو روسیه شمال سوریه اتحادیه اروپا سوریه ناتو اسرائیل دمشق آنکارا ایالات متحده آمریکا ترکیه سوریه ترکیه ترکیه سوریه سوریه ترکیه سوریه سوریه ترکیه سوریه ترکیه ترکیه سوریه ترکیه ترکیه ترکیه سوریه ترکیه سوریه ترکیه ترکیه ترکیه سوریه سوریه سوریه ترکیه سوریه ترکیه روسیه ترکیه ترکیه سوریه سوریه روسیه ترکیه ترکیه سوریه ترکیه ترکیه روسیه ترکیه ترکیه ترکیه سوریه ترکیه آمریکا سوریه روسیه ترکیه سوریه ترکیه آمریکا سوریه روسیه ترکیه سوریه ترکیه سوریه آمریکا ترکیه آمریکا ترکیه سوریه آمریکا سوریه سوریه آمریکا ترکیه سوریه سوریه سوریه آمریکا آمریکا سوریه آمریکا سوریه ترکیه مسکو روسیه شمال سوریه اتحادیه اروپا سوریه ناتو اسرائیل دمشق آنکارا ایالات متحده آمریکا ترکیه مسائل خاورمیانه کارشناس لبنانی مسائل غرب آسیا کارشناس مسائل آوارگان سوری شمال سوریه تنش ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۳۶۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد که عملیات طوفان الاقصی دلیلی برای جنایت در غزه نمی شود.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه اعلام کرد: ما حماس را یک جنبش آزادیبخش ملی در فلسطین می دانیم و ۷ اکتبر بهانه ای برای جنایات اشغالگر نیست.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به موج تظاهرات دانشجویی در آمریکا در محکومیت جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه گفت: هرکس از اسرائیل انتقاد کند متهم به یهودی ستیزی است، اما ما تسلیم این نوع تهدید نمی شویم.

«برنی سندرز» سناتور آمریکایی هم خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: وقتی که ۳۴ هزار زن و کودک در غزه کشته شده اند، تظاهرات در دانشگاه های آمریکا یهودی ستیزی نیست.

سندرز یادآور شد که نتانیاهو نمی تواند به بهانه یهودستیزی حواس مردم را از جنگ غیراخلاقی در غزه منحرف کند.

نتانیاهو دیروز در واکنش به اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه جنگ در غزه، دانشجویان معترض را اوباش نامیده بود.

کد خبر 6089254

دیگر خبرها

  • انهدام تجهیزات زرهی تروریست‌ها در حومه حلب، ادلب و لاذقیه
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • سفر اردوغان به آمریکا به تعویق افتاد
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
  • اردوغان: حماس یک گروه مقاومت در فلسطین است
  • برگزاری بیش از ۲۵ تظاهرات در ادلب برای سرنگونی «الجولانی»
  • اردوغان: حماس را نه گروه تروریستی بلکه گروه مقاومت می‌دانیم
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد