Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، به‌رغم انتشار چندین گزارش از وضعیت روستای میراحمد غریبی‌ها در بخش دهدز از شهرستان ایذه و قول‌های متعدد مسئولان برای ساماندهی وضعیت این روستا، اما تاکنون هیچ اقدام عملی برای تخلیه روستا صورت نگرفته است.

منطقه میراحمد غریبی‌ها از سال ۸۳ و روزهای آغازین بهره‌برداری از سد کارون سه، دچار رانش شد اما شدت این رانش‌ها در سال‌های اخیر زیاد ‌و زیادتر شده‌ به‌طوری‌که شکاف‌های بزرگی در اطراف این روستا پدید آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید کودکانی که از روی این شکاف‌ها می‌پرند و از آن‌ها به‌عنوان کانال‌های بازی استفاده می‌کنند متوجه عمق خطر رانش زمین محل بازی‌شان نیستند، اما آیا مسئولان که از عمق فاجعه احتمالی آگاه‌اند در صورت وقوع رانش بزرگ و ایجاد فاجعه انسانی چه پاسخی دارند؟

در این میان چندین بار راهکارهایی در این خصوص ارائه‌شده ولی یا مردم روستا راه‌حل‌های مسئولان را قابل‌قبول نمی‌دانند یا پیشنهادها مردم روستا هم موردپذیرش مسئولان قرار نمی‌گیرد، لذا مشخص نیست در این اوضاع چه باید کرد و آیا تا وقوع حادثه و احتمالاً مرگ هم‌وطنانمان و از میدان به درشدن یک‌طرف این قضیه، ‌ این بازی پیشنهادها ادامه خواهد داشت؟

موضوع کاملاً جدی است؛ باید بگوییم مدت‌هاست که آژیر خطر در میراحمد غریبی‌ها به صدا درآمدهاست و هرروز که می‌گذرد صدای این آژیر هشدار بیش‌ازپیش به گوش می‌رسد اما انگار هنوز برخی از گوش‌ها هنوز به شنیدن این صداها حساسیت چندانی ندارد.

به وجود آمدن شکاف‌های جدید و لرزش‌هایی که فقط در میراحمد احساس می‌شود

یکی از اهالی روستای میراحمد درباره آخرین وضعیت این روستا گفت: چندی پیش بعد از شکایات متعدد، کارشناسی برای قیمت‌گذاری منازل راهی میراحمد شد و قیمتی برای این خانه‌ها در نظر گرفت ولی باقیمت اعلام‌شده توسط وی حتی نمی‌توان یک‌خانه در یک روستای هم‌جوار اجاره کرد، چه رسد به خریدن خانه جایگزین.

اسلام اسدی ادامه داد: در این کارشناسی‌ها حتی باغ‌های ما را موردتوجه قرار ندادند و می‌گویند فقط پول خانه‌ها را می‌دهیم؛ با این پول‌های ناچیز چه باید می‌کردیم؟ در حال حاضر ما باکار روی باغ و زمین کشاورزی زندگی را می‌گذرانیم، در صورت تخلیه روستا چه باید بکنیم، فکری هم برای اشتغال مردم روستا نشده است.

وی افزود: پس از اعتراض مردم به این قیمت‌ها یک کارشناس دیگر به منطقه آمد که بازهم قیمت‌های پیشنهادی موردقبول مردم قرار نگرفت و اهالی به‌ناچار به ادامه زندگی در روستای میراحمد تن داده‌اند.

اسدی از به وجود آمدن شکاف‌های جدید در اطراف روستا خبر داد و ادامه داد: با بارش‌های اخیر چندین شکاف در اطراف روستا شکل‌گرفته است؛ چندین بار نیز مردم با لرزش زمین از خانه‌های خود بیرون آمدند و پس از این‌که با شهر ایذه و روستاهای هم‌جوار تماس گرفتیم متوجه شدیم که این لرزش‌ها فقط در میراحمد رخ‌داده است.

وی با انتقاد از نحوه رسیدگی به مشکلات روستای میراحمد گفت: روستای میراحمد بی‌گناه و بی‌پناه در زندان سد کارون سه گرفتارشده و هیچ‌کس برای رهایی مردم دست‌به‌کار نمی‌شود. از مسئولان می‌خواهیم قبل از این‌که اتفاق محتمل رخ دهد اقدام لازم برای حفظ جان مردم را انجام دهند.

اداره کل‌های مربوطه در رابطه با میراحمد کم‌کاری می‌کنند

بخشدار دهدز دراین‌باره گفت: چندین بارنامه نگاری‌ لازم را با مدیریت بحران استانداری خوزستان انجام دادیم و خطرات موجود که روستای میراحمد را تهدید می‌کند گوشزد کردیم.

محسن البرزی افزود: متأسفانه ادارات کل مربوطه مانند راه و شهرسازی و بنیاد مسکن کارهای مربوط به خود را به‌درستی انجام نداده‌اند و در عمل هیچ کاری در میراحمد صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: مردم میراحمد روی انتقال به منطقه رودکلو اصرار دارند و این در حالی است که در مرحله نخست، رودکلو موافقت‌نامه‌های موردنظر را کسب نکرد.

بنیاد مسکن مشکلی با اجرای تعهدات خود در قبال میراحمد ندارد

رئیس اداره بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایذه درباره موضوع جابجایی میراحمد غریبی‌ها گفت: بنیاد مسکن برای انجام مصوبات مربوط به خود در این روستا مشکلی ندارد.

سیاوش ایگدر افزود: مشکل اصلی روی محل موردنظر برای جابجایی روستاست، منطقه‌ای که انتخاب‌شده است موردقبول مردم نیست، اهالی روستا روی جابجایی به منطقه رودکلو اصرار می‌ورزند درحالی‌که این منطقه موافقت‌نامه‌های لازم را کسب نکرده است.

وی تأکید کرد: منتظر جلسه ستاد مدیریت بحران استان برای تعیین محل نهایی برای جابجایی روستا هستیم و بلافاصله پس از ابلاغ، کارهای مربوط به خود را انجام خواهیم داد.

مردم جلوی کار ما را گرفتند

رئیس اداره راه و شهرسازی دهدز گفت: پس از مصوبه‌ای که برای جابجایی میراحمد به یک منطقه در نزدیکی این روستا تصویب‌شده بود، اداره راه موظف شد که یک‌راه برای عبور وسایل نقلیه عمرانی ایجاد کند.

ماشاالله محمدی افزود: اداره راه دهدز خودروی راه‌سازی ندارد و برای ایجاد این مسیر باید با وسایل نقلیه شخصی مذاکره می‌کردیم که با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه رانندگان حاضر نبودند به این منطقه بروند اما درنهایت با سختی‌های فراوان موفق شدیم وسایل موردنیاز را برای این پروژه مهیا کنیم.

وی تأکید کرد: پس از شروع به کار، تعدادی از اعضای میراحمد غریبی‌ها جلوی ادامه کار را گرفتند و اظهار داشتند که ما حاضر نیستیم به این منطقه نقل‌مکان کنیم، به همین دلیل و برای جلوگیری از ایجاد تنش، این پروژه با نوشتن صورت‌جلسه و امضای آن توسط اهالی و شورای روستا متوقف شد.

محمدی تصریح کرد: تعدادی از اهالی روی منطقه رودکلو اصرار دارند و تعدادی دیگر نیز پس از چند روز بخشداری دهدز مراجعه و خواستار ادامه جاده‌سازی به سمت مکان تصویب‌شده بودند.

رئیس اداره راه و شهرسازی دهدز از آمادگی این ارگان برای اقدامات لازم خبر داد و تصریح کرد: ما تابع قانون و مصوبات هستیم و هر چیزی که به ما ابلاغ شود را انجام خواهیم داد.

در نشست شهریورماه سال ۹۶ مدیریت بحران استان خوزستان در دهدز مقررشده بود روستای میراحمد غریبی‌ها با توجه به مطالعات زمین‌شناسی و آثار رانش و خطرات احتمالی به مکان امن جابه‌جا شود که تاکنون این امر محقق نشده است.

اواخر فصل پاییز سال گذشته، پنج‌خانه روستایی در روستای میراحمد غریبی‌ها به دلیل بارش باران و جنس خاک منطقه تخریب‌شده بود اما در این حادثه به کسی صدمه وارد نشد.

میراحمد غریبی‌ها با حدود ۷۰۰ نفر سکنه در بخش دهدز شهرستان ایذه قرارگرفته است، دهدز با مساحت تقریبی یک‌هزار و ۳۲۱ کیلومترمربع دارای جمعیتی بالغ‌بر ۲۰ هزار نفر است که در سه دهستان دهدز، دنباله رود شمالی و دنباله رود جنوبی متشکل از ۱۰۳ روستا زندگی می‌کنند.

کد خبر 489456 برچسب‌ها زلزله استان خوزستان رانش‌زمين

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: زلزله استان خوزستان رانش زمين روستای میراحمد غریبی ها بنیاد مسکن اداره راه شکاف ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۴۲۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

دهیار روستای ابیانه از سنگ‌فرش سه هزار و ۲۰۰ مترمربع از معابر روستای ابیانه به منظور تسهیل در تردد گردشگران خبر داد. - اخبار استانها -

مجید نوری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز، گفت: در آستانه فصل باز شدن گل‌های محمدی و شروع گلابگیری در شهرستان نطنز، بافت تاریخی و طبیعت پیرامون روستای ابیانه از وجود زباله‌ها پاک شد.

وی با بیان اینکه پاکسازی بافت تاریخی و محیط منظر روستای ابیانه با مشارکت پایگاه میراث فرهنگی، دوستداران طبیعت، دهیاری و مردم روستا برگزار شد، افزود: ترویج فرهنگ محیطی پاک و جمع‌آوری زباله و حفظ و حراست از میراث طبیعی و تاریخی از اهداف اصلی برگزاری چنین برنامه‌هاست.

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ابیانه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در راستای افزایش زیبایی منظر روستایی و تسهیل تردد عابران محلی و گردشگران، معابر روستای ابیانه و کوچه‌های محلات تاریخی روستا از جمله محله پل و یوسمون سنگ فرش شد.

نوری با اشاره به اینکه اجرای این طرح علاوه بر تسهیل تردد، سبب هدایت آب‌های سطحی و انتقال به محدوده اراضی کشاورزی روستا خواهد شد، تصریح کرد: در این مرحله سه هزار و 200 مترمربع از معابر روستا، پس از بسترسازی مناسب، سنگ فرش شد و مابقی کوچه‌ها نیز در آینده سنگ فرش می‌شود، ضمن اینکه در سال‌های گذشته نیز بخش زیادی از معابر روستا توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان نطنز سنگ فرش شده است.

توزیع علوفه برای حفظ گونه‌های حیات وحش

دهیار ابیانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم یادآور شد: با توجه به اقلیم کوهستانی روستای تاریخی ابیانه و قرارگیری و همجواری آن با  منطقه حفاظت شده کرکس و وجود گونه های متنوع زیستی، عملیات توزیع علوفه در اراضی بالادست روستا همه ساله با همکاری و مساعدت اداره محیط زیست، دهیاری ابیانه و دوستداران طبیعت انجام می‌شود که در زمستان گذشته با توجه به بارش‌های سنگین برف توزیع علوفه در سه نوبت انجام شد.

هادی عسگری گفت: منطقه حفاظت شده کرکس در شمال استان اصفهان با 114هزار هکتار وسعت زیستگاه 290 گونه گیاهی از جمله گون، درمنه، زرین گیاه، بادام کوهی و 13گونه پستاندار از قبیل گرگ، کفتار، بز کوهی، قوچ و میش است.

راه‌های دسترسی شهرستان خوسف به روستاها مختل شد

به گزارش تسنیم؛ روستای ابیانه در دامنه کوه کرکس و در 40 کیلومتری شمال غرب نطنز و 70 کیلومتری جنوب کاشان در استان اصفهان، همچون نگینی می‌درخشد و اتوبان خلیج فارس که قم را به اصفهان وصل می‌کند، یکی از بهترین راه‌های دسترسی به روستای تاریخی ابیانه است.

انتهایی پیام/804

دیگر خبرها

  • از اشتغالزایی تا صادرات در روستای چهلخانه
  • مطالبات مردم روستاهای آبپخش پیگیری می‌شود
  • جاده پُر دست انداز یکی از روستا‌های فومن
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران
  • تجلیل از شورا‌های برتر شهر و روستا در قم 
  • واگذاری زمین نباید به برخی خوش‌نشین‌ها انجام شود
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • روستای نظرلو در شهرستان شبستر به شهر تبدیل شد
  • ۳۲۰۰مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد