Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:52:03 GMT

برابر دانستن کرونا با مرگ، تلقین منفی و مضر است

تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۵۰۷۵۷

برابر دانستن کرونا با مرگ، تلقین منفی و مضر است

اصغر خوش‌نظر، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متاسفانه این روزها با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در جامعه شاهد آن هستیم که یک نوع ترس و تلقین منفی در بین افراد افزایش یافته و تصور می‌شود که مبتلا شدن به کرونا انسان را به کام مرگ می‌کشاند.

وی اضافه کرد: اگر این افراد با چنین ترس و پیش زمینه ذهنی به کرونا مبتلا شوند، احتمال اینکه این بیماری افراد را از پای درآورد بیشتر است، درحالی که برخی، بیماری کرونا را همانند یک آنفلوآنزا تصور می‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا خیلی بهتر و قوی‌تر بتوانند از پس آن برآیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوش نظر تاکید کرد: نباید اجازه داد جوی در جامعه ایجاد شود که همه تصور کنند کرونا برابر با مرگ است، چون این تصورات علاوه بر اینکه میزان ترس را در افراد افزایش می‌دهد، باعث می‌شود تا میزان اختلالات روانی در سطح اجتماع نیز روند صعودی داشته باشد.

این روانشناس بالینی به اختلالات روانی ناشی از بیماری کرونا در جامعه اشاره و یادآور شد: این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان قزوین، با چند نوع اختلال روانی شامل اضطراب و تلقین روبرو هستیم که واکنش فیزیولوژی بدن را تغییر داده و با افزایش میزان ضربان، اثرات منفی فراوانی در جسم فرد برجای می‌گذارد.

وی تصریح کرد: در این نوع تلقین فرد با مشاهده یک عطسه، تنگی نفس و آبریزش بینی احساس می‌کند که به بیماری کرونا مبتلا شده و آن چنان ترسی سراسر وجودش را فرا می‌گیرد که با اختلالات روانی و فراوانی وسواس روبرو می‌شود.

این مشاور روانشناسی، وسواس را  از زیر مجموعه‌های اختلالات روانی اضطراب دانست و افزود: فرد در چنین شرایطی دچار اختلالاتی از جمله افزایش غیرضروری شستشوی دست‌ها قرار گرفته و مدام در حالت نگرانی به سر برده تا جایی که به عنوان مثال شستشویی که ۲۰ ثانیه باید به طول بیانجامد، به علت اختلالت وسواس به بیش از سه دقیقه می‌رسد.

خوش نظر به وسواس اجتنابی و تعمیم دادن بیش از حد اشاره کرد و گفت: وسواس اجتنابی یکی دیگر از اختلالاتی است که ممکن است مردم در این روزها با آن روبرو شوند، به عنوان مثال محیط‌هایی که باید از آن اجتناب کنیم، برای این افراد تعدد پیدا کرده و تعدادشان افزایش می‌یابد که این نوع حالت در علم روانشناسی ناشی از یک خطای ذهنی ذهنی بوده و به تعمیم بیش از اندازه معروف است.

روش‌های مقابله

به گفته این مدرس دانشگاه، بهترین راهکار برای مصون ماندن از چنین تصورات و اختلالاتی، افزایش آگاهی علمی برای روش‌های مقابله با بیماری کرونا است که باید در بین افراد جامعه تقویت شود و احساس روانی مطلوبی در بین مردم ایجاد کند.

خوش نظر با بیان اینکه انتشار اخبار مبتلایان بهود یافته در خصوص ویروس این بیماری و تجربه‌ای که داشته‌اند، می‌تواند آثار بسیار مطلوبی در بیننده برجای بگذارد، افزود: داشتن یک رژیم غذایی مناسب نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش دهد.

تاکنون، ۸۰ نفر در استان قزوین به بیماری کرونا مبتلا شده‌ و هفت نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی سلامت روان استان قزوین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی سلامت روان استان قزوین ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی سلامت روان استان قزوین اختلالات روانی بیماری کرونا خوش نظر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۵۰۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

ویتامین D یا همان ویتامین آفتاب که نبود آن تقریبا تمام ارگان‌های حیاتی بدن را به هم می‌ریزد. اصولاً ویتامین‌ها یکی از ضروریات بدن هستند که به هم خوردن میزان تعادل آن‌ها سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد و دقیقا همین موقع است که بیماری‌ها به بدن شما حمله می‌کنند.

درواقع، ویتامین D برای سلامت استخوان و تعداد دیگری از اندام‌های حیاتی بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ درنتیجه کمبود این ویتامین می‌تواند شما را نابود کند.

شما می‌توانید شروع صبح یا عصر دل‌انگیز پاییزی را متفاوت‌تر از قبل بسازید؛ مثلا می‌توانید در حالی که یک استکان چای دبش می‌نوشید یا در حال آفتاب گرفتن هستید با یک تیر دو نشان بزنید و البته امیدواریم که هوا ابری نشود!

آفتاب و نور خورشید؛ منبع ویتامین دی طبیعی

آفتاب‌گیری و استفاده از نور خورشید فقط مخصوص روز‌های سفر نیست! شما می‌توانید همین الان هم پنجره اتاق‌تان را باز کنید و رایگان آفتاب بخورید؛ چه نعمتی بالاتر از این!

عده‌ای از افراد کمبود ویتامین D را با خوردن قرص‌ها و مکمل‌های شیمیایی جبران می‌کنند، ولی برای عده دیگر بهترین راه همان استفاده از نور خورشید است.

ارتباط پوست صورت و ویتامین D

جالب است بدانید که میزان دریافت انرژی خورشید با پوست افراد هم در ارتباط است؛ مثلا افراد با پوست روشن میزان نور و ویتامین بیشتری نسبت به افراد با پوست تیره‌تر دریافت می‌کنند. علت آن رنگدانه ملانین است که رنگ پوست را تعیین می‌کند؛ در نتیجه انرژی‌های فرا‌بنفش نور خورشید را جذب می‌کنند و نمی‌گذارند این انرژی صرف ساخت ویتامین D شود. البته افراد چاق و سالمند هم نسبت به بقیه این ویتامین را کمتر جذب می‌کنند.

علائم اصلی کمبود ویتامین D

کمبود این ویتامین بیماری‌ها و مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند، بسیاری از بیماری‌ها نیز خبر از کمبود این ویتامین در بدن می‌دهند.

درد و ضعف ماهیچه‌ها

ماهیچه‌ها برای داشتن عملکرد درست، به مقادیر معینی از ویتامین D نیاز دارند. کمبود این ویتامین می‌تواند باعث دردناک و ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. این همان حسی است که اغلب، زمانی آن را تجربه می‌کنید که به عفونتی ویروسی مانند آنفولانزا دچار شده‌اید.

سردرد و سرگیجه

این نشانه رایج به عنوان یکی از علائم فشار خون بالاست و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا هم شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از قاتلان خاموش بدن نامیده می‌شود؛ زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشدار دهنده‌ای ندارد و آن‌ها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

ضعف سیستم ایمنی

اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه کافی قوی نباشد.

یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن، کمبود ویتامین D است که در سلول‌های ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آن‌ها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن‌شان وجود دارد، کمتر است.

مشکلات گوارشی و معده

اگر وضعیت پزشکی خاصی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهاب روده (IBD) در مورد شما تشخیص داده شده است یا اگر مشکلاتی مانند سوزش معده یا یبوست دارید، ویتامین D می‌تواند موجب کاهش سرعت عبور مواد غذایی در بدن شما شود؛ بنابراین برای رفع این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

تعرق زیاد

یکی از علائم کمبود ویتامین D عرق کردن زیاد است. اگر متوجه شده‌اید که بیش از حد عرق می‌کنید و هیچ دلیل واضحی مانند تب، هوای گرم یا تمرین ورزشی شدید برای آن وجود ندارد، این مسئله را نیز باید با پزشک خود در میان بگذارید. هنوز مشخص نشده است که چرا کمبود ویتامین D منجر به این مشکلات می‌شود، ولی با این حال، این مسئله در تحقیقات پزشکی، در حال بررسی است.

افسردگی

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D افسردگی است. از علائم افسردگی می‌توان به وجود احساس ناراحتی و بی‌ارزش بودن اشاره کرد. اما خبر خوب این است که با جبران کمبود ویتامین D در بیشتر موارد این مشکلات و بیماری‌ها از بین می‌روند.

ریزش مو

بین کمبود ویتامین D و ریزش مو هم ارتباطی قوی وجود دارد. اگر سطوح ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مدت زیادی کمتر از حد معمول باشد، مواد غذایی حیاتی مورد نیاز برای طی شدن یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول‌های مو نمی‌رسند. کمبود این مواد غذایی باعث می‌شود مو‌های شما شکننده و حساس شوند یا دچار ریزش مو شوید؛ زیرا بدن شما توانایی کامل کردن چرخه رشد مو‌ها را نخواهد داشت.

درواقع، ویتامین D یکی از مواد مغذی است که روی رشد مو تأثیر می‌گذارد. اما در کنار آن ویتامین C و بیوتین هم نقش مهمی در تغذیه مو دارند و باعث می‌شوند مو درخشندگی خود را حفظ کند و ریزش آن هم کاهش یابد.

سرطان سینه

نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D می‌تواند خطر بروز سرطان پستان را تشدید کند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در این مطالعه اپیومیولوژیک، میزان بروز سرطان همخوانی معنی‌داری با کمبود ویتامین D در بیماران مبتلا دارد؛ پس خانم‌های عزیز باید حتما ماموگرافی انجام دهند.

سرطان پروستات

محققان آمریکایی به تازگی دریافته‌اند که ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که قرص‌های ویتامین D مصرف می‎کنند، نصف افرادی است که از این قرص‌ها استفاده نمی‌کنند. آن‌ها هم اکنون در پی تحقیق بر روی مواد غذایی حاوی این ویتامین و تأثیر آن‌ها بر کاهش ریسک ابتلا به این سرطان هستند.

این تحقیقات مشخص کرده است که ویتامین D همچنین قدرت بالایی در جلوگیری یا بهبود سرطان پروستات دارد؛ بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند سرطان‌زا باشد.

حیرت‌انگیز نیست که هدیه الهی آفتاب بتواند استخوان‌های شما را مستحکم‌تر کرده و در مقابل دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی و … از بدن ما محافظت کند؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد