Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@23:16:14 GMT

«سوزا» در حسرت آب شیرین می‌سوزد

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۴۲۷۴

«سوزا» در حسرت آب شیرین می‌سوزد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، شهر سوزا در مرکز بخش شهاب‌ جزیره قشم قرار دارد که با وجود سیستم لوله‌کشی آب گسترده از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی محروم مانده است؛ حتی باوجود آب‌شیرین‌کن در این منطقه، مردم هرگز طعم آب شیرین را از لوله‌های آب شهر نچشیده‌اند و حتی همین اندک آب به‌اصطلاح شیرین شده را نیز با قطعی‌های طولانی‌مدت و جیره‌بندی دریافت می‌کنند و این در حالی است که بهره‌مندی از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی حق مسلم و بی‌چون‌وچرای مردم این خطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از قطعی مکرر تا آب‌شور آب‌شیرین‌کن

سلامی یکی از شهروندان سوزا درباره مشکل کم‌آبی شهر سوزا گفت: از تابستان گذشته با مشکل کمبود آب روبه‌رو بوده‌ایم و حتی باوجود دستگاه آب‌شیرین‌کن، آبی که به منازل شهری می‌رسد شور و غیرقابل آشامیدن است.

این شهروند در ادامه با تأکید بر میزان تولید آب شیرین، بیان کرد: میزان تولیدی آب شیرین برطرف‌کننده نیاز شهر نیست چراکه مصرف شهر سوزا ۸۰۰ مترمکعب در روز است اما تولیدی آب‌شیرین‌کن ۴۰۰ مترمکعب است که مردم برای جبران این کسری آب را با تانکر خریداری می‌کنند.

سلامی اضافه کرد: مردم سوزا برای هر تانکر آب ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند و حتی بااین‌وجود آب سوزا جیره‌بندی است و هر ۲۰ روز یک‌بار هر خانواده موفق به دریافت آب می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که کم‌آبی برای شهروندان ایجاد کرده است، گفت: برخی از خانواده‌ها توانایی و بضاعت مالی برای خرید تانکر آب را با چنین قیمتی ندارند؛ همچنین با توجه به وجود بیماری کرونا و ضرورت رعایت پاکیزگی و شستشو مکرر، آب اهمیتی دوچندان برای ما یافته است.

این شهروند افزود: مردم ما نیز همچون مردم سایر مناطق مبلغی را برای اخذ انشعاب آب پرداخت کرده‌اند و حق آنان است که از آب سالم بهره‌مند باشند اما شوری آب سوزا به‌قدری است که مردم مجبور به نصب دستگاه‌های تصفیه آب‌شده‌اند تا شوری این آب را به درجه‌ای برساند که مناسب استفاده باشد.

این شهروند با تأکید بر این‌که مسئولان در جریان مشکلات سوزا هستند، بیان کرد: بخشدار شهاب ۲۵ روز قبل قول داد که آب شرکت مپنا را به سوزا وصل کند؛ که تاکنون این وعده عملی نشده است.

مسئولان به وضعیت آب سوزا رسیدگی کنند

شیخ احمد سلامی سوزایی، امام‌جمعه شهر سوزا  اظهار کرد: آب شرب مناسب سوزا به معضل بزرگی برای اهالی این شهر تبدیل‌شده و زمان زیادی است که مردم با بی‌آبی و قطع شدن طولانی‌مدت آب شهر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

امام‌جمعه سوزا با تأکید بر این‌که لازمه نظافت، وجود آب است، بیان کرد: برای پیشگیری از بیماری کرونا شستشوی مکرر دست‌ها و نظافت عمومی ضروری است اما قطعی آب و در صورت وجود آن شوری به حدی است که به پاکیزگی کمکی نمی‌کند و این موضوع سلامت مردم را به خطر انداخته است.

سلامی گفت: حق شرعی تمام مردم است که از آب سالم بهره‌مند باشند، وظیفه مسئولان، نمایندگان مجلس، استاندار و فرماندار است که به وضع آب شهر سوزا رسیدگی کنند.

ابراهیم ملاحی، رئیس شورای شهر سوزا با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی شورای شهر برای حل این مشکل، اظهار کرد: شهر در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار دارد و پیگیری‌های زیادی از جانب ما صورت گرفته است و به تمام مسئولان مربوطه مراجعه کرده‌ایم اما کسی پاسخگو نیست.

رئیس شورای شهر سوزا با تأکید بر این‌که شهر یک سال است که کم‌آبی برای مردم مشکلات جدی ایجاد کرده است، تصریح کرد: کیفیت آب سوزا قابل‌قبول نیست و تنها کاری که مسئولان مربوطه شهرستان برای حل این مشکل کرده‌اند، قول دادن و بعد از آن ارجاع ما به مسئولان استانی بوده است.

ملاحی در ادامه افزود: تصمیم بر آن بود که آب شهر سوزا در ۱۰ روز به شرکت مپنا متصل شود تا اندکی از مشکل کم‌آبی شهر برطرف شود و آب باکیفیت و سالم‌تری به مردم شهر عرضه شود اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. علت آن مشکل اتصالات ولوله‌کشی‌هاست؛ حتی بااتصال سوزا به این لوله‌کشی‌ها احتمال تأمین دائمی آب شهر از این مسیر وجود ندارد.

رئیس شورای شهر با اشاره به این‌که امیدی به آب‌شیرین‌کن این شهر وجود ندارد، گفت: این آب‌شیرین‌کن به‌طور مداوم دچار مشکل است و در همه زمینه‌ها خصوصاً مدیریتی ضعف‌های اساسی دارد و ما نباید فراموش کنیم که سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اتصال آب سوزا به شرکت مپنا تا اواسط هفته آینده

علاء امیریان نژاد، معاون بهره‌برداری آبفای هرمزگان با اشاره به وضعیت آب‌شیرین‌کن شهر سوزا، اظهار کرد: به دلیل وجود تحریم و مشکلات نقدینگی اعتبار، تولید آن کاهش‌یافته است و ناچار شدیم تغییر نگرش دهیم و از شرکت مپنا کمک بگیریم.

معاون بهره‌برداری آبفا با تأکید بر ظرفیت مپنا، تصریح کرد: شرکت مپنا ظرفیتی برای تأمین برخی از روستاهای قشم دارد و با مدیریت سایر روستاها موفق به اتصال شهر سوزا به مپنا خواهیم شد.

وی در ادامه افزود: اتصال آب سوزا به شرکت مپنا دائمی خواهد بود و با مدیریت مصرفی که آبفا انجام می‌دهد، ظرفیتی را آزاد خواهیم کرد تا ظرفیت آب شهر سوزا به همراه تولیدی آب‌شیرین‌کن به هزار و ۳۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز برسد.

معاون بهره‌برداری آبفا با اشاره به مشکلاتی که آب‌رسانی صحیح را به شهر مختل می‌کند، گفت: مشکل اصلی ما در شهر سوزا ذخیره‌سازی آب در منازل است به‌گونه‌ای که این میزان به دو مترمکعب می‌رسد و شهر همیشه در پیک مصرف قرار دارد.

کد خبر 491752 برچسب‌ها آب استان هرمزگان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب استان هرمزگان آب شیرین کن شرکت مپنا شورای شهر شهر سوزا آب شهر کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۴۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند

آفتاب‌‌نیوز :

همه ما کم و بیش به شیرینی‌جات و محصولات شکر علاقه‌مندیم و آنها را مصرف می‌کنیم. برای بعضی حتی ترک آنها با وجود اطلاع از مضراتی که دارد بسیار سخت و نشدنی است.

با این حال باید بدانید هر چیزی مزایا و معایب خود را دارد. خوردن غذاهای شیرین بیش از حد ممکن است شما را شاد و راضی کند، اما همچنین می‌تواند موجب مشکلات سلامتی بیشماری شود، از جمله افزایش خطر پوسیدگی دندان، افزایش وزن و مشکلات سلامت قلب.

طیف گسترده ای از عوامل می توانند بر هوس قند تأثیر بگذارند، از جمله محرک های روانی، نوسانات هورمونی، و انتخاب های غذایی. انتخاب برخی از نوشیدنی ها ممکن است به شما کمک کند به طور طبیعی در شرایط خاص با ولع قند خود مبارزه کنید.

اگر متوجه شدید که هوس شکر دارید، در اینجا هفت نوشیدنی معرفی می‌کنیم که ممکن است بخواهید برای کمک به کاهش اشتیاق خود در نظر بگیرید.

نوشابه های کم قند
نوشابه های کم قند می تواند یک انتخاب موثر برای کسانی باشد که به دنبال کاهش مصرف شکر هستند. این نوشیدنی ها معمولاً حاوی قند کمتری نسبت به همتایان پر قند خود هستند که به طور بالقوه منجر به کاهش مصرف قند می شود. وقتی در حد اعتدال مصرف شوند، می توانند میل به طعم شیرین را بدون رساندن بار کامل قند موجود در نوشابه های معمولی برآورده کنند.

این می تواند به کاهش تدریجی میل بدن به شیرینی کمک کند و به عنوان پله ای برای اتخاذ یک رژیم غذایی سالم با محتوای قند کمتر عمل کند.

برخلاف نوشابه‌های رژیمی که ممکن است از شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای طعم شیرین خود استفاده کنند، برخی از نوشابه‌های کم قند مقادیر کمتری شکر را با شیرین‌کننده‌های طبیعی و غیرمغذی مانند برگ استویا ترکیب می‌کنند تا طعمی را که ما می‌شناسیم و دوست داریم ارائه دهند.

آب هندوانه
آب هندوانه می‌تواند تشنگی شما را برطرف کند و در عین حال به شما کمک کند میل به شکر را مدیریت کنید. یک لیوان آب هندوانه طبیعی حدود ۷۰ کالری و صفر گرم شکر دارد.

اما یکی از دلایل اصلی که این نوشیدنی در لیست ما قرار دارد این است که منبع طبیعی منیزیم است. کمبود منیزیم می تواند نقش مهمی در افزایش میل به قند داشته باشد، زیرا این ماده معدنی برای متابولیسم گلوکز ضروری است. بدون منیزیم کافی، بدن می تواند برای تنظیم سطح قند خون مبارزه کند، که منجر به افزایش میل به شیرینی به عنوان منبع انرژی سریع می شود. هر لیوان آب هندوانه ۲۴ گرم از این ماده معدنی مهم را تامین می کند.

آب
بله H۲O ساده قدیمی ممکن است به شما کمک کند میل به شکر را به طور طبیعی و راحت مهار کنید. چرا؟ برخی افراد در حالی که واقعا تشنه هستند فکر می کنند گرسنه هستند. بنابراین، نوشیدن آب هنگام شروع ولع قند ممکن است به شما این امکان را بدهد که عطش خود را رفع کنید و باالتبع، ولع قند خود را مدیریت کنید. چون شاید واقعا نیازی به شیرینی نداشتید و بدنتان فقط یک جرعه آب می خواست!

ماچا
ماچا، پودر ریز آسیاب شده ای است که از برگ های چای سبز مخصوص فرآوری‌شده تهیه می شود و به دلیل طعم منحصر به فرد و فواید سلامتی که دارد محبوبیت زیادی پیدا کرده است. توانایی آن برای کمک به مدیریت میل به شکر ناشی از محتوای بالای اسید آمینه ای که باعث آرامش و تندرستی می شود، در حالی که استرس و اضطراب را کاهش می دهد، که محرک های رایج برای میل به شکر هستند.

اگر طرفدار ماچا نیستید، چای سبز سنتی نیز به همین شکل عمل می کند.

کومبوجا
کامبوجا یک چای تخمیر شده است که به دلیل طعم تند و فواید سلامتی متعدد، به ویژه پتانسیل آن برای کمک به مدیریت سطح قند خون، شناخته شده است. این اثر مفید را می توان به وجود اسید استیک، تولید شده در طی فرآیند تخمیر نسبت داد.

اعتقاد بر این است که اسید استیک حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و به بدن اجازه می‌دهد تا از گلوکز به طور مؤثرتری استفاده کند و به طور بالقوه سطح قند خون را کاهش دهد. علاوه بر این، کامبوچا حاوی پروبیوتیک‌هایی است که به میکروبیوم روده سالم‌تر کمک می‌کند – عاملی که با بهبود متابولیسم گلوکز و هوس‌ها و تمایلات غذایی خاص مرتبط است.

داده های دانشگاه جورج تاون نشان داد که نوشیدن کامبوچا با طیف متنوعی از باکتری های پروبیوتیک ممکن است قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

سرکه سیب
سرکه سیب وقتی با آب مخلوط شود و برای خوش‌مزه شدن شیرین یا طعم‌دار شوند، به تثبیت سطح قند خون و در نتیجه مدیریت میل به شکر کمک می‌کنند. تصور می شود اسید استیک موجود در سرکه سیب هضم کربوهیدرات ها را کند می کند و منجر به آزاد شدن تدریجی گلوکز در جریان خون می شود.

این فرآیند می‌تواند به کاهش جهش‌های قند خون که اغلب منجر به افزایش میل به قند می‌شود، کمک کند و سرکه سیب را به انتخابی محبوب برای کسانی تبدیل می‌کند که به دنبال حفظ یک رژیم غذایی متعادل و مدیریت مصرف قند خود هستند.

آب سم‌زدا
آب سم‌زدا یک راه با طراوت برای هیدراته ماندن با اضافه کردن میوه ها، سبزیجات و گیاهان دارویی به آب سرد است. این فرآیند نه تنها طعم آب را بیشتر و آن را جذاب‌تر می‌کند، بلکه اسانس‌ها و مواد مغذی آنها را نیز در خود جای می‌دهد.

وقتی نوبت به مدیریت میل به شکر می رسد، آب سم‌زدا می تواند انتخاب خوبی باشد. شیرینی طبیعی میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، هندوانه یا مرکبات می‌تواند میلتان به شیرینی را بدون مصرف قندهای افزوده کم کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تا رفع مشکل سیل‌زدگان، خدمات‌رسانی نیروی دریایی ارتش انجام می‌شود
  • نبود سالن ورزشی مشکل اصلی روستاهای دهستان الوندکوه غربی
  • آقای اوسمار نقد را ول کردی نسیه را چسبیدی | حسرت بزرگی خوردم بابت دوبار از دست دادن برتری دوگله
  • هشدار معنادار رشیدی کوچی درباره خطاهای استراتژیک و لجبازی عده ای خاص با مردم /دلم می سوزد...
  • حسرت بزرگ پرسپولیس: مجتبی حسینی!
  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • فیلم| شعرخوانی شاعران شیرین‌زبان اصفهان در شب شعر کمال
  • وضع برخی جاده‌های شرق اصفهان در بدترین شرایط است
  • حسرت شوت‌زنی که پنالتی از دست داد (عکس)