Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@04:06:45 GMT

روش مواجهه جامعه ایمانی با ابتلائات عمومی

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۳۴۹۰

روش مواجهه جامعه ایمانی با ابتلائات عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده در سخنانی با موضوع «روش مواجهه جامعه ایمانی با ابتلائات عمومی» گفت: برخی مطرح می‌کنند که در این ایام که این عامل بیماری زا شیوع پیدا کرده است، چه باید کرد؟ چرا صاحب نفسی پیدا نمی‌شود که دعایی بکند و این ماجرا تمام شود؟

وی ادامه داد: شکی در این نیست که اگر مشیت الهی تعلق بگیرد و حکمت خدا اقتضا کند، به دعای حتی یک نفر، این بلاها و گفتاری ها تمام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لکن به نظر می‌آید مشیت و سنت و حکمت الهی در مواردی نظیر این گرفتاری‌های گسترده و عمومی، اینطور اقتضا می‌کند که اصلاً مشیت و خواست الهی این نیست که یک نفر دعا کند و با دعای او مشکل حل شود. اگر یک نفر بنا بود دعا کند و با دعای او مشکل حل شود، چه کسی بهتر از حضرت ولی عصر (عج)؟

وی افزود: به نظر می‌آید در این جور امور که سابقاً در طول تاریخ بشر رخ داده است، خداوند می‌خواهد یک تنبه و توجه عمومی بدهد و قرار است یک غفلت عمومی برطرف شود. یک توجهی به امت و جامعه و مردم شود. در چنین مصیبت‌هایی خیلی وقت‌ها روش انبیای گذشته هم این بوده است که یک نفری دعا نمی‌کردند و مردم را جمع می‌کردند و دسته جمعی دعا می‌کردند.

حجت الاسلام ملک زاده گفت: در مورد نماز باران، امام رضا (ع) در رأس یک جمعیت عظیمی، نماز را اقامه می‌کند. قرار بر این است که بیداری و یقظه و تنبه عمومی ایجاد شود و این غفلت از خدا و یاد خدا برطرف شود. یعنی ذکر و مقام یاد خدا از حالت فردی و انفرادی خارج شود و حالت عمومی پیدا کند.

وی ادامه داد: «کلمه الله هی العلیا و کلمه الشیطان هی السفلی» از حالت فردی خارج شود و حالت عمومی و اجتماعی پیدا کند و همه جا اعلا کلمه الله شود. همه باید برگردند و توبه کنند و انابه و درخواست کنند. معاصی ما که در نظر خودمان کوچک است ولی در مقام واقع پر اهمیت است، همین غفلت از خداست. ما خدا را فراموش کرده ایم. خدا کجای زندگی ماست؟ سکولاریسم یعنی همین. یعنی شما خدا را کنار می‌گذارید. یعنی زندگی منهای خدا. این همان نسیان و غفلت است. خدا خودش می‌فرماید «فاذکرونی اذکرکم» مرا یاد کنید من هم شما را یاد می‌کنم.

وی افزود: این گرفتاری‌ها و مشکلات، بلا و ابتلاء و آزمایش است. هم برای کسی که گرفتار می‌شود و هم برای کسی که گرفتار نمی‌شود، همه آزمایش می‌شوند. در مقام دعا هم همه باید تضرع کنیم و دست به دعا بلند کنیم. حالا اگر از اجتماعات منع شده است، اشکالی ندارد، جدا جدا هر کس در منزل و خانه خود دعا کند. ماه رجب ماه دعاست.

وی اظهار داشت: برخی صرفاً در خانه نشسته اند و غمباد گرفته اند و مرتباً صرفاً اخبار را دنبال می‌کنند که چه تعدادی مبتلا شده اند و یا چه تعدادی فوت کرده اند. خب این چه فایده‌ای دارد؟ اگر می‌توانیم به شکل میدانی کمکی انجام دهیم که خیلی خوب است. الان عزیزان طلبه ما که قشر مظلومی هستند، اینقدر زحمت می کشند و صدق نیت دارند. اما از مسئول مملکتی گرفته تا بقیه، نه کسی می بیند و نه کسی از آنها سخنی می‌گوید. کما اینکه در دوره دفاع مقدس هم شهدای روحانیت در میان همه اقشار و اصناف بالاترین میزان را دارند، اما آیا اینها گفته می‌شود؟

این کارشناس دینی گفت: نکته‌ای که هست این است که نباید در این لحظات از یاد خدا غافل شویم. همه با هم باید دعا کنیم. قرار بر این است که غفلت زدایی عمومی و اجتماعی صورت بگیرد. قرار است همه بیدار شوند. چه فایده‌ای دارد که یک نفر دعا کند؟ اینهمه ادعیه که ما داریم برای رفع بلا، سوره‌های قرآن و… باید خوانده شود.

وی ادامه داد: در شبکه‌های اجتماعی که بحث‌های دروغ و تهمت و مطالب لغو و بی خاصیت و بی فایده زیاد است، به جای این چیزها باید یاد خدا را تبلیغ کنیم. باید تبلیغ کنیم که همه باید یاد خدا بکنند و غفلت را کنار بگذارند.

وی افزود: واضح است که توجه به خداوند، توجه به مسبب الاسباب است، توجه به سبب ساز و سبب سوز است و این به معنی غفلت از اسباب مادی و طبیعی و دنیوی هم نیست. همه اینها به دست خداست.

حجت الاسلام ملک زاده در پایان گفت: در عین حال که مسائل بهداشتی را باید رعایت کنیم، دعا را هم فراموش نکنیم. با دعا به عنوان یک امر تشریفاتی برخورد نکنیم.

کد خبر 4879724

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا کنفرانس بین المللی هندوستان معرفی نشریات مسلمانان معرفی کتاب قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حجت الاسلام محمد قمی امام علی ع رادیو گفتگو تازه های نشر آیت الله جوادی آملی رضا داوری اردکانی سازمان تبلیغات اسلامی یاد خدا یک نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۳۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: بر اثر مسمومیت چند مسافر که در یکی از مراکز اقامتی قم مستقر بودند، پنج نفر مسموم شده که به بیمارستان منتقل شدند.

در حال حاضر حال عمومی بیماران خوب گزارش شده و خدمات درمانی در حال انجام است که در چند ساعت آینده مرخص خواهند شد.

دیگر خبرها

  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • تاثیرات سلوکیان بر خاورمیانه: از تاثیر بر هنر و فلسفه تا مواجهه با شورش یهودیان
  • غفلت ایران از سریلانکا بازار نفت آن را از ایران گرفت و به عربستان سپرد / لزوم توجه ایران به خلیج فارس در جاده نوین ابریشم
  • حمله عجیب روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه: پیـام پنهان دارد | از بعد نمادین روزها غفلت نکنید!
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم
  • سند راهبردی جامعه قرآنی عصر رونمایی شد
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • اتمام ۱۰ پروژه عمرانی بلاتکلیف در شمال تهران