Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:37:57 GMT

دل نوشته فرماندهان در رثای مرحوم حسین اردستانی

تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۷۶۹۴۳

دل نوشته فرماندهان در رثای مرحوم حسین اردستانی

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سومین سالگرد درگذشت این محقق، پژوهشگر، استاد دانشگاه برای نخستین بار دل نوشته‌های برخی از فرماندهان را در فراق رئیس پیشین مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر کرده است.

به گزارش ایسنا، پنجم فروردین ۱۳۹۹ سومین سالروز درگذشت سردار دکتر حسین اردستانی رئیس  مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر حسین اردستانی از سال ۱۳۶۲ از سوی دفتر سیاسی سپاه به‌عنوان راوی صحنه‌های نبرد عازم جبهه‌های جنگ شد و اولین تجربه راوی‌گری را در عملیات والفجر مقدماتی، در سپاه سوم صاحب‌الزمان (عج) و لشکر ۱۴ امام حسین (ع) به دست آورد. او سپس به قرارگاه قدس، نزد عزیز جعفری – سرلشکر محمدعلی جعفری - رفت و سپس راوی قرارگاه خاتم شد و راوی‌گری را تا پایان جنگ ادامه داد.

گزارش‌های عملیات‌های مرحوم اردستانی به اذعان نویسندگان، پژوهشگران و محققان در حوزه دفاع مقدس از منابع معتبر به شمار می‌رود. تشکیل گروه‌های روزشمار جنگ، تاریخ شفاهی، مطالعات غیرنظامی، گروه نظامی و مطالعات جامعه‌محور ازجمله اقدامات سردار حسین اردستانی در طول ۱۰ سال مدیریت ایشان شمرده می‌شود.

سردار اردستانی در فروردین سال ۱۳۹۶ پس از یک دوره حضور فعالانه در مناطق جنوبی کشور و بازدید از یادمان‌های دفاع مقدس و تجدیدعهد با شهدا، به تهران بازگشت و در پنجم فروردین در هنگام انجام ورزش روزانه، دچار عارضه قلبی شد و پس از انتقال به بیمارستان، دار فانی را وداع کرد.

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سومین سالگرد درگذشت این محقق، پژوهشگر، استاد دانشگاه برای اولین بار دل نوشته‌های برخی از فرماندهان را در فراق رئیس فقید مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر کرده است:

متن دست نوشته سرلشکر محمد باقری

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عروج ناگهانی و ملکوتی برادر ارجمند ما سردار دکتر حسین اردستانی موجب تأثر و تألم عمیق اینجانب و همه دوستداران ایشان و رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس گردید.

تلاش این عزیز سفرکرده و همکاران محترم ایشان در احیاء تاریخ و معارف دفاع مقدس امری حیاتی، پسندیده و از جنس ایثار و تلاش رزمندگان و ایثارگران دفاع مقدس بود.

ایشان در دوران مسئولیت خود در مجموعه‌ی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منشأ تحولات و حرکت بسیار متعالی در تدوین واقعیات دفاع مقدس گردید و ان‌شاءالله همرزمان و همکاران ایشان با همان توان و روحیه راه ایشان را ادامه دهند.

برای آن عزیز سفرکرده غفران الهی و برای خانواده محترم و معزز ایشان صبر و اجر الهی و برای همه‌ی دوستان و همکاران ایشان آرزوی تأسی به مشی ایثار و تلاش ایشان را دارم.

سرلشکر پاسدار محمد باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

۹۶/۱/۱۱»

متن دست نوشته سردار حسین سلامی

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ

حسین اردستانی روایتگر یک عاشورای هشت‌ساله بود، راوی زیباترین لبخندهای متصل به شهادت مردان آسمانی روی زمین. راوی تجلی شکوهمندترین فضیلت‌ها، ایثارها، گذشت‌ها، شجاعت‌ها، فداکاری‌ها، وفاداری‌ها، مردانگی‌ها و جوانمردی‌ها و تصویرگر ایمان‌های عمیق و دریاهای پرخروش عشق مردان مجاهد فی سبیل الله. او خود هم از همان قبیله بود از جنش مردان عاشورائی و سرانجام سال‌ها حافظ معارف شکوهمندترین تاریخ انقلاب بزرگ اسلام. او پیرو امام روح‌الله الخمینی رحمه الله علیه و رهرو راه ولی امر عزیزمان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بود.

راه او ادامه دارد.

خداوند با شهیدان محشورش بگرداند.

جانشین فرمانده کل سپاه

سرتیپ پاسدار حسین سلامی

۹۶/۱/۱۱»

متن دست نوشته محسن رضایی

«بسمه تعالی

نمی‌دانم با چه زبانی درباره برادر مجاهدم حسین اردستانی صحبت کنم. یکی از بهترین دوستان و یارانم را ازدست‌داده‌ام. مثل شمع پای میراث شهدا و سربازان خمینی کبیر و یاران ملت ایران سوختند.

 دغدغه‌های او درباره دفاع مقدس بی‌نظیر بود. سی سال از جنگ گذشته بود ولی مشابه همان راوی ضبط بدست شب‌های عملیاتی از این مصاحبه به آن مصاحبه می‌رفت و شبانه‌روز همانند شب‌های عملیاتی دل می‌سوخت تا واقعیت‌های تاریخی ذبح عظیم ابراهیمی و حسینی کربلای ایران را برای آیندگان زینب‌وار ثبت کنند.

درود خدا بر این سرباز فداکار ولایت، درود بر این مجاهد فی سبیل الله.

سلام بر اردستانی که حسینی‌وار در مسیر کربلا به ارباب و مولایش امام حسین پیوست.

امیدوارم که یاران و شاگردان این انقلابی صادق راه ایشان را که راه زینبی هستند ادامه دهند.

من بیش از همه به ایشان مدیون هستم، هم بدلیل شب‌های سخت و تنهایی عملیات که ضبط بدست وقایع را ثبت می‌کرد و هم بدلیل اینکه در این چند سال اخیر تمام‌وقت اش را صرف خاطرات فرماندهان و اینجانب کردند. حقیقت‌اش را بخواهید اگر ایشان نبود من لب به سخن نمی‌گشودم. اخلاص ایشان و اصرار و پافشاری ایشان مرا به سخن کشاند.

از خدای متعال عاجزانه می‌خواهم که ایشان را با شهدای کربلا محشور سازد و اجر و پاداش فداکاری‌های ایشان به نحو احسن بپردازند و در قرب خویش مأوا سازد.

برادر حسین اردستانی

محسن رضایی»

متن دست نوشته سید یحیی(رحیم) صفوی

«بسم رب الشهداء و الصدیقین

عروج ناگهانی همرزم عزیزم دکتر حسین اردستانی که انسانی مؤمن و خردمند و شجاع بود غمی جانکاه برای اینجانب و خانواده و دوستان و همرزمان این عزیز سفرکرده بود.

او به مدت ده سال با خردمندی و مدیریتی توانمند توانست بیش از یک‌صد جلد کتاب ارزشمند راجع به دفاع مقدس منتشر سازد و حقیقت و واقعیت جنگ را برای تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی بنویسد.

از سال‌های اول دفاع مقدس تا اسفندماه سال ۹۵ از نزدیک با او آشنا بودم. او را استاد اندیشمندی یافتم که در دانشگاه شهید بهشتی بسیار خوب درخشید. اندیشه و تفکر او قرانی و اسلامی بود. او به حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری عشق می‌ورزید. او از بصیرت سیاسی و انقلابی برخوردار بود. او در اخلاق و رفتار یک انسان مطلوب اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت بود.

عملکرد او خصوصاً در سپاه پاسداران و در طول دفاع مقدس و پس‌ازآن یک عملکرد شایسته و ماندگار در حفظ حماسه‌های دفاع مقدس فرزندان رشید اسلام است.

از خداوند متعال و حضرت بقیه‌الله اعظم برای خانواده محترم و فرزندان عزیزش طلب صبر و اجر الهی دارم.

سید یحیی (رحیم) صفوی

یازدهم فروردین‌ماه ۹۶»

متن دست نوشته سرلشکر مصطفی ایزدی

«بسم رب الشهداء و الصدیقین

«ان الجهاد باب من ابواب الجنه فتحه الله لخاصه اولیائه» حضرت علی (ع)

یاد مجاهد فی سبیل الله برادر ایثارگر و دانشمندمان را گرامی می‌داریم و امیدواریم این انسان مخلص، ولایی، پرتلاش و جهادگر در همه عرصه‌های زندگانی پربرکتشان، با هم‌رزمان شهیدش در دوران دفاع مقدس شکوهمند و پر معنویت دفاع مقدس محشور گردد.

یقیناً این فقید سعید در همه دوران حیات منورشان در مسیر پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای ارزشمند آن در جهاد دائمی بودند و در این راه شب و روز نمی‌شناختند. نقش ارزشمند این برادر گران‌قدر در دوران دفاع مقدس و در ثبت ارزش‌های الهی و دفاع نورانی امت اسلام در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس بسیار کارساز و ماندگار است. امید است این حرکت الهی ارزشمند توسط یاران این انسان باافتخار و پرشور تداوم یابد.

و من الله توفیق و علیه التکلان

سرلشکر پاسدار ایزدی

۹۶/۱/۱۱»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ستادكل نيروهاي مسلح مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس دکتر حسین اردستانی متن دست نوشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۷۶۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد

از ۲۹ فروردین تاکنون، پیکر ۱۲ شهید دوران دفاع مقدس از منطقه عملیاتی والفجر یک (فکه) تفحص شده است.

پیکر این شهدا قرار است، پس از مراسم استقبال برای شناسایی به معراج شهدای تهران منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت

دیگر خبرها

  • پیکر ۵ شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی والفجر یک تفحص شد
  • خبر‌هایی از بزرگداشت مرحوم آیت الله ترابی در دامغان
  • عکسی از مادر سیدحسن خمینی در مراسم تشییع پیکر عروس ارشد امام /دختر امام هم آمد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در استان
  • تصاویری متفاوت از سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • وضعیت منـزل سید حسین خمینی بعد از فوت مادرش را ببینید | تصویـر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش + تصاویر
  • تصاویری از حال و هوای منزل سیدحسین خمینی بعد از فوت مادرش
  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • مراسم گرامی داشت مقام آیت‌الله ترابی برگزار شد