Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@00:06:31 GMT

وقتی کرونا حساب بازاریان را به هم می‌ریزد

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۰۴۹۱

وقتی کرونا حساب بازاریان را به هم می‌ریزد

نگین زیبای شما شاید این روزها یکی از بحرانی‌ترین ایام خود را سپری می‌کند. روزگار وفق مراد هیچ کس نیست. ترس و نگرانی همه جا حکومت می‌کند و پریشانی، شاه‌بیت غزل زندگی مردمان شده است، اما آنان که حساب و کتاب زندگی از دستشان در رفته، شاید شرایط بدتری را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر در سکوت فرو رفته و همه جا آرام و کوچه‌ها و خیابان‌ها خلوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رونق از بازار رخت بر بسته و رکود و خاموشی حاکم بلامنازع مرزنشینان شده است.

بازار ساحلی آستارا با یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنفی فعال یکی از مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی استان گیلان که این روزها باید مقصد بسیاری از مسافران و گردشگرانی باشد که اینجا را برای خرید و گذران تعطیلات نوروزی انتخاب کرده‌اند، این روزها در سکوتی مرگبار فرو رفته است.

نه از جنجال و هیاهوی بازاریان خبری هست نه از رفت و آمد مشتریان؛ کرکره مغازه‌ها پایین کشیده و خانه‌نشینی جای کسب و کار را گرفته است.

خطر چک برگشتی

فردین آقاوردی‌زاده از بازاریان بازار بزرگ ساحلی آستارا در صنف لوازم آرایشی و بهداشتی، می‌گوید: تعطیلی بازار اقدام بسیار خوب و سنجیده‌ای بود، سلامتی برای من از هر چیزی دیگری مهم‌تر است، اگر سلامت نباشم، مال دنیا برایم هیچ ارزشی ندارد.

او با بیان اینکه امیدواریم هر چه زودتر این بیماری از بین برود تا بتوانیم به محل کسب بازگردیم، تاکید می‌کند: زندگی خرج دارد، حتی اگر بازار تعطیل نمی‌شد هم فروش زیادی نمی‌کردیم، چون برای مقابله با بیماری جلوی مسافران گرفته شده، این روزها در تمام شهر آستارا هم گردشگری نیست.

این شهروند آستارایی یادآور می‌شود: در روزهای پایانی سال گذشته بیشتر مشتریان بازار ساحلی شهروندان آستارا بودند.

مهدی ایمان‌فر از دیگر بازاریان بازار بزرگ ساحلی در صنف کیف فروشان، می‌گوید: دولت باید از بازاریان حمایت کند و به افرادی که چک صادر کرده‌اند برای وصول تا اردیبهشت مهلت بگیرد.

او می‌افزاید: من ماهی دو میلیون تومان و بعضی از بازاریان تا ۱۲ میلیون تومان اجاره‌بها پرداخت می‌کنیم و در حال حاضر در شرایط بسیار سختی قرار گرفته‌ایم.

ایمان‌فر ادامه می‌دهد: به دلیل شیوع بیماری کرونا از ۱۵ اسفند به اجبار مغازه را تعطیل کردیم، حالا دولت گفته تا ۱۵ فروردین باید تعطیل بماند، موعد چک من دهم فروردین است و با این وضعیت نمی‌توانم آن را وصول کنم.

او می‌گوید: دولت وقتی تمامی بازارهای کشور را تعطیل کرده، باید کلیه ادارات و بانک‌ها را هم تعطیل کند، تا هر چه سریع‌تر چرخه بیماری کرونا قطع شود.

کفه ترازو به زیان بازاریان

اکبر کارگر، رئیس هیئت امنای بازار بزرگ ساحلی آستارا نیز می‌گوید: بازاریان علیرغم مشکلات مالی، همکاری بسیار خوبی با مسئولان داشته‌اند و برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مغازه‌های خود را تعطیل کردند، اما تاکنون دولت هیچ‌گونه حمایت مالی از آنان نکرده است.

او می‌افزاید: تعطیلی بازار باید خیلی زودتر به بازاریان اعلام می‌شد تا بازاریان برای فروش عید نوروز خرید نمی‌کردند.

رئیس هیئت امنای بازار ساحلی آستارا ادامه می‌دهد: دولت وعده داده بود، برای جبران ضرر و زیان به هر بازاری ۲۰ میلیون ریال پرداخت می‌کند، اما تا این لحظه این وعده عملی نشده است.

کارگر تصریح می‌کند: باید علاوه بر بازار، بانک‌ها و ادارات را هم تعطیل شود تا چرخه بیماری کرونا هر چه سریع‌تر قطع شود و عملی شدن این اقدام فقط با تعطیلی بازار امکان پذیر نیست.

دولت از بازاریان حمایت کند

اما جواد معیتی، شهردار آستارا نیز با پذیرش زیان وارده به بازاریان این شهر در اثر شیوع کرونا، می‌گوید: بازاریان آستارا در پیک کاری و در تعطیلات نوروز علیرغم داشتن مشکلات مالی، برای حفظ سلامت خود و دیگران مغازه‌های خود را تعطیل کردند و این اقدام ارزشمند آن‌ها نیازمند حمایت از سوی است.

او می‌افزاید: شهرداری آستارا برای همراهی با بازاریان در مقابله با بیماری کرونا، پارکینگ بازار بزرگ ساحلی، طرح سالم سازی دریا و کمپینگ‌های شماره یک و دو را تعطیل کرده است.

شهردار آستارا می‌گوید: در روزهای اخیر سه خودروی واحد آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری آستارا برای تهیه و خرید مواد ضدعفونی به اردبیل اعزام شده و این مواد بین شهروندان توزیع می‌شود.

معیتی خاطرنشان می‌کند: نیروهای شهرداری آستارا در یک ماه گذشته به صورت مداوم اماکن عمومی و معابر شهری را ضدعفونی و گندزدایی کرده و این اقدام تا اعلام خبر ریشه‌کن شدن بیماری کرونا از سوی وزارت بهداشت ادامه دارد.

کسادی بازار، واقعیتی انکارناپذیر

میثم الوان‌پور، سخنگوی شورای شهر آستارا نیز با بیان اینکه تعطیلی بازارهای سراسر کشور با هدف کنترل بیماری از مصوبات دولت است، می‌گوید: در این زمینه بازاریان آستارا همکاری بسیار خوبی با دولت داشته‌اند و به صورت متحد مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

او ادامه می‌دهد: بیشتر مغازه‌های بازار ساحلی آستارا به صورت استیجاری اداره می‌شود و مستأجران آن‌ها در این مدت دچار ضرر و زیان بسیار زیادی شده‌اند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر آستارا تاکید می‌کند: ما از دولت انتظار داریم با اعطای وام‌های کم‌بهره از بازاریان حمایت و بخشی از ضرر و زیان این قشر را جبران کند.

الوان‌پور اظهار می‌کند: دولت برای کنترل بیماری کرونا علاوه بر بازار باید بانک‌ها و ادارات دولتی را هم تعطیل کند و مسئولان هم باید تمهیداتی را در نظر بگیرند تا از برگشت چک‌های با موعد فروردین و اردیبهشت بازاریان جلوگیری شود.

پیشگام در اجرای اصول پیشگیرانه

حسن رستم‌زاد، فرماندار آستارا یادآور می‌شود: آستارا اولین شهرستان ایران بود که به محض شیوع کرونا در کشور چین، با دستور استاندار گیلان، حمایت دانشگاه علوم پزشکی استان و همکاری شبکه بهداشت و درمان شهرستان، اعمال تمهیدات لازم را جهت مقابله با شیوع کرونا ویروس آغاز کرد.

او ادامه می‌دهد: تیم ۱۵ نفره تخصصی شبکه بهداشت و درمان در مرز آستارا مستقر شده و روزانه سه هزار نفر از اتباع خارجی در مرز آستارا کنترل می‌شوند، تاکنون نزدیک به ۸۰ هزار نفر از این افراد معاینه و تب‌سنجی شدند و افرادی که مشکوک به بیماری کرونا بودند از ورودشان به ایران جلوگیری شده است.

فرماندار آستارا اضافه می‌کند: همزمان با کنترل نقاط مرزی، بخش داخلی بیمارستان شهید بهشتی جهت انجام قرنطینه و درمان برای افراد مشکوک به بیماری کرونا در شهرستان اختصاص یافت و نیروهای تخصصی و تجهیزات مورد نیاز مطابق با استانداردهای لازم فراهم شد.

رستم‌زاد می‌گوید: تا این لحظه در حدود ۳۳۰ نفر با علائم شبه آنفولانزا و کرونا در بیمارستان آستارا بستری شده‌اند و نزدیک به ۲۸۰ نفر از این افراد بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند، البته ۵۰ نفر نیز بستری هستند.

او عنوان می‌کند: در هفته گذشته با کمک مردم، خیران، اصحاب رسانه و مطبوعات، استفاده از فضایی مجازی و سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات بسیار خوبی برای مقابله با بیماری کرونا انجام شد؛ در حال حاضر مراجعه بیماران به بیمارستان کاهش یافته و شهرستان از وضعیت نسبتاً خوبی برخوردار است.

از مسئولان خواستیم از بازاریان حمایت کنند

فرماندار آستارا می‌گوید: جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا، بازارچه ساحلی شهر آستارا، پاساژها، مراکز خرید و کلیه فروشگاه‌های بزرگ شهر از یکم تا ۱۵ فروردین تعطیل شده و امیدواریم همکاری بازاریان در جهت حفظ سلامت خود و دیگران تداوم داشته باشد.

رستم‌زاد اضافه می‌کند: البته داروخانه‌ها، مراکز عرضه مواد غذایی و محصولات بهداشتی و نانوایی‌های شهر تعطیل نیست و این واحدهای صنفی در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.

او اظهار می‌کند: با انجام مکاتبات از مراجع ذی‌صلاح تقاضا کردیم با توجه به اینکه عمده درآمد مردم شهرستان آستارا از داد و ستد در بازار است، تدابیر و تمهیدات حمایتی لازم از طرف دولت برای این قشر اندیشیده شود.

فرماندار آستارا با تاکید بر اینکه کرونا بیماری خطرناکی است و قدرت شیوع و انتقال آن بسیار زیاد است، می‌افزاید: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و ماندن در خانه بهترین راه پیشگیری از شیوع این بیماری است، هر سختگیری که دولت اعمال می‌کند برای حفظ سلامت مردم است و شهروندان باید با خود مراقبتی در این زمینه مسئولان را یاری کنند.

رستم‌زاد خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر کادر درمانی، پزشکان و پرستاران کشور به صورت جهادی مانند رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در خط مقدم مشغول خدمت به مردم هستند و ما باید قدردان آنان باشیم و با پرهیز از ترددهای غیر ضروری و انجام رفتارهای پرخطر زحمات کادر پزشکی را مضاعف نکنیم.

او تاکید می‌کند: از دهم تا چهاردهم فروردین محدودیت‌هایی عبور و مرور به داخل و خارج آستارا ایجاد خواهیم کرد و ممکن است مسیرهای ورودی به شهرستان را ببندیم.

فرماندار آستارا خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته استانداران، فرمانداران و شهرداران در ایام نوروز با برنامه‌ریزی و بسیج امکانات، مسافران و گردشگران را به استان، شهرستان و شهر خود دعوت می‌کردند، اما در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت حفظ سلامت مردم از پذیرش مسافران معذوریم، البته اجرای این تصمیم برای هر مدیری بسیار سخت و دشوار است.

رستم‌زاد می‌افزاید: تمامی دستگاه اجرایی به ویژه شهرداری‌های آستارا و لوندویل در یک ماه گذشته اقدامات مؤثری در مقابله با بیماری کرونا انجام داده‌اند و با گندزدایی معابر و اماکن عمومی شهری و توزیع مواد ضدعفونی بین خانواده‌ها تا حد زیادی به مهار شیوع بیماری کمک کردند.

کد خبر 416351

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان مدیریت شهری شهرداری شهر ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا پیشگیری از کرونا آستارا ضدعفونی رکود و تعطیلی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بازاریان حمایت مقابله با بیماری فرماندار آستارا ساحلی آستارا بیماری کرونا تعطیلی بازار ادامه می دهد شیوع بیماری بازار ساحلی حال حاضر شهر آستارا حفظ سلامت مغازه ها رستم زاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا

به گزارش خبرنگار مهر، رضا اکبری بعد از ظهر شنبه در جریان بازدید از روند اجرایی پروژه بزرگراه آستارا – آستارا اظهار کرد: این پروژه به طول یک هزار و ۴۰۰ متر در نقطه مرزی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آذربایجان در حال احداث بوده و نقش بسزایی در حمل و نقل ترانزیتی ایفا می‌کند.

معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه این بزرگراه در کنار پایانه مرزی جدید در کاهش بار ترافیکی کامیون‌ها اثر گذار خواهد بود، افزود: قطعاً همکاری دستگاه‌های همسو به پیشبرد این پروژه کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: پروژه بزرگراه آستارا _آستارا شامل یک دهنه پل بزرگ به طول ۳۲ متر، دور برگردان غیر همسطح، ساختمان اداری مرزبانی، آبرو و زیرگذر می‌باشد.

اکبری با بیان اینکه پروژه بزرگراه آستارا- آستارا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: امیدواریم تا پایان شهریورماه این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: با توجه به تردد میانگین روزانه ۳۰۰ کامیون به خارج از کشور از طریق مرز آستارا، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل بین المللی در این شهرستان ضروری می‌باشد.

گفتنی است؛ در بازدید معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان از روند اجرایی پروژه بزرگراه آستارا - آستارا و در جلسه‌ای با حضور مشاور و پیمانکار پروژه، موانع و مشکلات اجرای پروژه مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6090391

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون نهایی طرح «زندگی با آیه ها» در آستارا
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • آزمون نهایی طرح ملی «زندگی با آیه ها» در آستارا برگزار شد
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگراه آستارا - آستارا
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟