Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با بیان اینکه مسابقه «در خانه بخوانیم» برای ترغیب شهروندان به در خانه ماندن و بالا بردن سطح مطالعه برگزار می شود، گفت: یکی از برنامه های امسال سازمان توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،مسابقه کتاب خوانی «در خانه بخوانیم»  عنوان ویژه برنامه ای است که سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا برای تشویق و ترغیب شهروندان برای ماندن در خانه و همچنین در راستای غنی سازی اوقات فراغت و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روزهای 12 تا 15 فروردین به صورت اینترنتی  برگزار می کند، برگزاری این مسابقه کتابخوانی بهانه ای شد تا با «حجت الاسلام احمد حمیدی»، معاون فرهنگی واجتماعی و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:



مسابقه کتاب خوانی «در خانه بخوانیم» با چه هدفی برگزار می شود؟

 این مسابقه کتابخوانی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا و برای تشویق و ترغیب شهروندان برای ماندن در خانه و همچنین در راستای غنی سازی اوقات فراغت و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در ایام نوروز ۹۹ برگزار می شود، یکی از اولویت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در امسال توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است،در همین راستا برنامه هایی را طراحی کردیم که در طول سال عملیاتی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که می دانید با توجه به فراگیری کرونا در کشورما نیاز داریم خانواده ها در کنار هم باشند و در خانه بمانند و به مسافرت نروند و مهمترین بسته ای که می توانستیم ارایه دهیم مسابقه کتاب خوانی «در خانه بخوانیم» بود البته خانواده ها در طول شبانه روز برنامه های متفاوتی می توانند داشته باشند که یک قسمت هم می تواند به کتاب و کتابخوانی اختصاص پیدا کند .  

 

مسابقه کتاب خوانی «در خانه بخوانیم» برای چه گروه های سنی برگزار می شود؟

این مسابقه برای گروه سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسال و با یک بخش ویژه کتب آموزش شهروندی «شهروند خوب» ویژه مقاطع تحصیلی از پیش دبستانی تا پایه دوازدهم برگزار می شود و جوایزی هم به برگزیدگان اعطاء می شود .

بخش ویژه بیشتر به چه موضوعی اختصاص دارد؟

ما در سال 98 یک کار اساسی در حوزه کتاب برای دانش آموزان شهر تبریز انجام دادیم و کتاب «فرهنگ شهروندی» را تدوین و منتشر کردیم و در اختیار 340 هزار دانش آموز و معلم کلیه مقاطع تحصیلی قرار دادیم، ما بخش ویژه مسابقه کتاب خوانی «در خانه بخوانیم» را به این کتاب اختصاص داده ایم و کلیه دانش آموزانی که این کتاب را دارا هستند می توانند در مسابقه شرکت کنند البته دانش آموزان به جز این بخش در بخش های دیگر مسابقه هم می توانند شرکت کنند .

 

 برای ترغیب شهروندان به  حضور در این مسابقه کتابخوانی  از چه روش هایی  تبلیغی استفاده کردید؟

تبلیغات مسابقه کتاب خوانی «در خانه بخوانیم» از 2 روز قبل از عید آغاز شد و تمامی همکاران ما در سازمان  فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز نیز با اینکه در ایام  دورکاری هستند و در فضای مجازی این رویداد را تبلیغ می کنند و همچنین تیزرهایی برای این مسابقه ساخته شده که در رسانه ها رسمی پخش می شود با توجه به تعطیلی تمامی مراکز فرهنگی و هنری و فرهنگسراها و کتابخانه ها کلیه مربیان هم به کمک طرح آمده اند.

آیا با گروه های تاثیر گذار جامعه مثل هنرمندان و ورزشکاران برای این پویش کمک گرفته اید یا خیر؟

از روز گذشته تیم های کاری ما با هنرمندان و اقشار تاثیرگذار ارتباط می گیرند تا از طریق آنها بتوانند شهروندان را به مطالعه کتاب و ماندن در خانه ترغیب کنند ما از طریق این مسابقه می خواهیم هم سرانه مطالعه را بالا ببریم و هم کمک کنیم خانواده ها در خانه بمانند .

برای هر گروه سنی چه کتاب هایی را به مسابقه گذاشته اید؟

کتاب های «قانون اساسی»،«فصل فیروزه»،« مرغ سحر»،«ماندگاران» و «خاطرات مستند درباره مشروطه مشروعه و علمای تبریز » برای بزرگسالان  و کتاب های «تن تن و سندباد»، «جام جهانی در جوادیه»برای نوجوانان و کتاب های «قصه های خوب برای بچه های خوب»، «شیخ عطار»، «گلستان و ملستان»، «قصه های قرآنی» و «کلیله و دمنه» برای گروه سنی کودک به مسابقه گذاشته شده است البته شرکت کنندگان در هر بخش با انتخاب یک کتاب می توانند در این مسابقه حضور داشته باشند، این کتاب ها به صورت پی دی اف بر روی سایت  شهریار نیوز قرار گرفته است.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز برگزاری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز فرهنگ کتاب و کتابخوانی مسابقه کتاب خوانی خانه بخوانیم ترغیب شهروندان ماندن در خانه برگزار می شود کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم فرهنگ آب رفت

  زندگی فرهنگی اغلب با هزینه همراه است و محصولات فرهنگی همچون فیلم، کتاب، سفر، پوشاک و... نیاز به هزینه دارد. شاخص هزینه‌کرد فرهنگی خانوار، نسبت جامعه را با صنایع فرهنگی پیش روی ما می‌گذارد. جالب این‌که با وجودی که میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی از نظر اسمی روند صعودی داشته و درسال۱۴۰۱به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما نکته حائز اهمیت ارزش واقعی هزینه‌کرد بوده که کاهش یافته است.با احتساب تورم، میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی ازسال۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، روند نزولی داشته است. به‌طوری که سهم هزینه‌ فرهنگی خانوار از سبدخرید آنها از۱۱.۵درصد درسال۱۳۹۶ به ۹.۳درصد در سال۱۴۰۱کاهش یافته است. رشد ریالی بازار سینما، کتاب و موسیقی در سال گذشته، بیش از آن‌که ناشی از افزایش تعداد مخاطبان و میزان فروش باشد، ناشی از افزایش تورم بوده است. اتفاقی که برای سال جاری هم ضعیف‌تر شدن بازارهای فرهنگی را پیش چشم می‌گذارد. به‌عنوان مثال و بر‌اساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، سال گذشته، بالغ بر ۱۱۵هزارو۱۴۱عنوان کتاب منتشر شده که نسبت به سال۱۴۰۱رشد ۵.۸درصدی داشته است. بدون پرداختن به محتوای عناوین منتشر شده، دقت بیشتر به آمار تفکیکی نشر، گویای این است که این افزایش بیشتر از آن‌که نشان‌دهنده بهبود انتشار کتاب در حوزه فرهنگ عمومی و بزرگسال باشد متأثر از تیراژ کتاب‌های کمک‌آموزشی بوده است. به‌عنوان مثال از اردیبهشت تا مرداد سال گذشته انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشی نسبت به سال۱۴۰۱ از ۸۲ تا ۱۵۵‌درصد افزایش داشته‌ است.همچنین به‌جز فروردین واسفند۱۴۰۲که افزایش کتاب‌های کمک‌آموزشی به ترتیب رشدهای منفی۲ ومنفی۱۵درصدی را تجربه کرده‌، درسایر ماه‌های سال انتشار آنها بیش از ۲۲‌درصد رشد داشته است. همین رویه به نوعی در حوزه‌های سینما و موسیقی با بلیت‌های۹۰۰هزارتومانی ادامه دارد. هرچه هست، تورم همه اجزا حوزه فرهنگ چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش یا حذف کامل سهم آن از سبد خانوار منجر شده است. 

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی در کردستان مهیا است
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • سهم فرهنگ آب رفت