Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه لاله مظفری کارشناس نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : برای یک رژیم غذایی مناسب، باید روزانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم غلات (شامل برنج، گندم، ذرت، جو) و سیب‌زمینی مصرف شود.

او گفت : روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم غذا‌های پروتئینی با کیفیت بالا (شامل گوشت بدون چربی، ماهی، میگو، تخم مرغ، شیر، لوبیا و فراورده‌های آن‌ها) باید مصرف کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تاکید بر اینکه از لبنیات بخصوص از انواع پروبیوتیک آن غافل نشوید، گفت: روزانه بیش از پنج نوع سبزیجات و میوه‌های تازه، ترجیحاً بیش از ۵۰۰ گرم میل کنید؛ صیفی‌جات و میوه‌جات رسیده مانند اسفناج، کرفس، کلم بنفش، هویج، گوجه فرنگی، پرتقال، نارنگی، سیب، کیوی و ... را انتخاب کنید.

او با تاکید بر اینکه باید همه روزه انواع جوانه‌ها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید، افزود: مصرف مکمل روی در دوز پایین مفید است، روی در حبوبات، آجیل خام، سبوس و جو فراوان است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه چای سبز، زعفران و زردچوبه بسیار مفیدند، افزود: مصرف چربی‌های با کیفیت بالا، از جمله روغن‌های گیاهی سرشار از اسید‌های چرب n-۹ برای پخت و پز و دانه‌های روغنی مغذی مانند بادام زمینی و گردو را قدری افزایش دهید. کل انرژی تأمین شده توسط چربی باید به ۲۵ تا ۳۰% از کل رژیم غذایی برسد.

مظفری با تاکید بر اینکه آب کافی بنوشید، روزانه ۱/۵ تا ۲ لیتر در چند نوبت و مقادیر اندک نورد نیاز است، گفت: قبل یا بعد از غذا آب جوشیدۀ گرم، چای کم‌رنگ، سوپ سبزیجات، سوپ ماهی، سوپ مرغ و ... نوش جان کنید.

او یاداوری ورد حیوانات وحشی را لمس نکنید و نخورید.

او گفت: برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و غذا‌ها را به طور منطقی انتخاب کنید. غذای خام و پخته شده را از هم جدا کنید و اطمینان حاصل کنید که گوشت کاملاً پخته شده است.

او گفت: اعضای خانواده باید از بشقاب‌های جداگانه غذا بخورند و از مصرف سیگار یا الکل جداً بپرهیزید.

مظفری افزود: غذا‌هایی مانند سبزیجات تازه، میوه و آجیل سرشار از ویتامین‌های B، C و E هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان و تنظیم کنندۀ ایمنی اثرات قوی دارند، باید به عنوان مکمل مصرف شوند. سایر مکمل‌های غذایی را نیز می‌توان در مقادیر مناسب اضافه کرد.

او با بیان اینکه لوبیا و فراورده‌های لوبیا، زرشک و سایر مواد غذایی حاوی فلاوونوئیدها، بتائین و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، گفت: گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین است و همۀ این‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

او افزود: کسانی که اشتهایشان را از دست داده‌اند و به قدر کافی مواد غذایی مصرف نمی‌کنند، باید به مصرف ویتامین‌های B، C، A، D و سایر مواد مغذی بیشتر توجه کنند.

او گفت: در خوردن هیچ چیز زیاده‌روی نکنید. کل کالری دریافتی را کنترل کرده تعادل انرژی را حفظ کنید .

 

 

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیمه سلامت علوم پزشکی درمان بیماری رژیم غذایی مواد غذایی او گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۳۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید

آب نه تنها مایع حیات که نیاز مبرم بدن برای حفظ و ارتقای سلامتی در همه سنین است بلکه به ویژه در فصل گرما که نیاز به هیدراتاسیون (آبرسانی) بیشتر می‌شود، اهمیت آن بیش از پیش افزایش می‌یابد چرا که در گرما بدن ما تمایل دارد آب بیشتری را از طریق تعریق در شرایط آب و هوایی سوزان از دست بدهد.

به گزارش مهر، بدن ما همچنین به تغذیه کافی برای جبران مواد مغذی از دست رفته و حفظ تعادل الکترولیت‌ها نیاز دارد.

یک راه ساده برای هیدراته (پر آب) نگه داشتن بدن، افزودن سبزیجات تازه به رژیم غذایی است که سرشار از مواد مغذی و همچنین محتوای آب بالا هستند، در این مطلب به برخی از سبزیجات رایج که برای آبرسانی به بدن به طور طبیعی عالی هستند، اشاره شده است.

اهمیت سبزیجات آبرسان

سبزیجاتی مانند خیار و کرفس دارای محتوای آب بالایی هستند و برای حفظ تعادل الکترولیت سالم ضروری هستند. این سبزیجات ساده نه تنها سرشار از آب هستند، بلکه در عین حال مقادیر زیادی از مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم دارند که به تنظیم تعادل مایعات در بدن کمک می کنند. گنجاندن این مواد غذایی آبرسان در رژیم غذایی تابستانی نه تنها بدن را سرحال و پرانرژی نگه می‌دارد، بلکه به جلوگیری از کم آبی بدن و گرمازدگی نیز کمک می‌کند.

خیار

خیار به طور طبیعی سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی حیاتی است و محتوای آب بالایی در حدود ۹۵ درصد دارد.

کاهو

انواع کاهو حاوی حدود ۹۶ درصد آب هستند که آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای آبرسانی به بدن تبدیل می‌کند. رایج ترین شیوه مصرف کاهو در سالاد است اما همچنین می‌توان آن را به عنوان سبزی شاداب کننده نیز به تنهایی مصرف کرد.

کرفس

کرفس به طور طبیعی از حدود ۹۵ درصد آب تشکیل شده است که نه تنها آبرسان است، بلکه کالری کمی نیز دارد، که آن را به میوه‌ای ایده‌ال برای قصل گرما تبدیل می‌کند.

تربچه

تربچه یکی دیگر از سبزیجات ترد است که با حدود ۹۵ درصد آب یک سبزی آبرسان محسوب می‌شود که برای تابستان بسیار مناسب است.

کدو سبز

کدو سبز با محتوای بالای آب در حدود ۸۵ درصد، نه تنها آبرسان است، بلکه همه کاره است و می‌تواند به روش‌های بسیار جالبی استفاده شود.

گوجه فرنگی

این سبزی آبدار تقریبا ۹۴ درصد آب دارد و افزودن آن برای افزایش رطوبت به سالادها، ساندویچ‌ها و سس‌ها عالی است.

فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای قرمز، سبز و زرد تقریبا ۹۲ درصد از آب تشکیل شده‌اند که آنها را به یک مکمل رنگارنگ و آبرسان برای وعده‌های غذایی تبدیل می‌کند.

اسفناج

این سبزی برگ سبز حاوی حدود ۹۱ درصد آب و هم آبرسان و هم غنی از مواد مغذی است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  • آب نمی‌خورید؟؛ این ۸ سبزی را بخورید
  • امحاء بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی در بوکان
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان