Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@20:45:18 GMT

چگونه با ورزش کردن به کرونا مبتلا نشویم؟

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۴۱۸۵۶

چگونه با ورزش کردن به کرونا مبتلا نشویم؟

اقدامات توانبخشی پیشگیرانه همواره یکی از روش‌هایی است که می‌توان با تکیه بر آن‌ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها از چاقی و سایر مشکلاتی که به دلیل بیماری‌های غیرواگیر پدید می‌آیند جلوگیری کرد اما درزمان شیوع کروناویروس نیز تحرک بدنی می‌تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد. 

به گزارش ایسنا، این اقدامات می‌تواند جان مردم را در پاندمی‌های عفونی نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نقطه نظر علمی اقدامات توانبخشی پیشگیرانه به کلیه اقداماتی گفته می‌شود که باعث بهبود سلامت افراد جامعه می‌شود و قبل از اینکه استرسورهای پاتولوژیک به بدن وارد شود، بدن را آماده مقابله با این استرسورها می‌کند.

هرچند که پاندمی کرونا ویروس یک جنگ واقعی نیست اما افراد بسیاری مجبور به مبارزه با آن هستند. اقدامات توانبخشی پیشگیرانه راه مبارزه با این ویروس است که از مهم‌ترین این اقدامات انجام ورزش منظم است. در حقیقت انجام ورزش منظم یک راه جلوگیری از مضرات و معایب بی حرکتی و فعالیت نکردن طی دوران قرنطینه خانگی درپاندمی‌های عفونی است. کاهش قدرت عضلات و پایین آمدن توان قلبی - عروقی و ریوی به دنبال بی‌حرکتی خصوصا در جمعیت مسن و همراه با بیماری زمینه‌ای از جمله علل افزایش ناتوانی و مرگ و میر این قشر آسیب پذیر جامعه در جریان اینگونه پاندمی‌هاست. 

بهبود هر چند اندک قدرت عضلات و تناسب قلبی- ریوی به دنبال انجام ورزش، تاثیرات مثبت چشمگیری را در سلامت افراد جامعه بویژه قشر آسیب‌پذیر نشان داده است. به همین منظور امروزه سازمان بهداشت جهانی انجام ورزش منظم با یک برنامه منحصر به‌فرد را در افراد غیر مبتلا البته با رعایت نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی قویاً توصیه کرده است.

از دیگر اقدامات توانبخشی پیشگیرانه در همه‌گیری‌های عفونی می‌توان به رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین کافی، رعایت بهداشت خواب، خودداری از مصرف سیگار و دخانیات، کنترل قند در بیماران دیابتی، کنترل فشار خون و کاهش استرس اشاره کرد.

با توجه به گسترش تکنولوژی مدرن پزشکی از راه دور در دنیای امروز و لزوم آموزش توانبخشی پیشگیرانه به مردم با حداقل تماس فیزیکی، استفاده از این تکنولوژی در شرایط حاضر جهت این مهم می‌تواند راهگشا باشد.

بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه شهید بهشتی، پروتکل ورزشی مناسب توصیه شده به افراد غیرمبتلا به کرونا در شرایط حاضر به شرح زیر است:

- انجام ورزش هوازی با شدت خفیف تا متوسط به میزان ٢۰ الی ۴۵ دقیقه به‌صورت سه نوبت در هفته مناسب است. اگر به دنبال روش ساده‌ای هستید که نیاز به محاسبات نداشته باشد، می‌توانید از این روش شدت ورزش متوسط را محاسبه کنید: وقتی با شدت متوسط ورزش می‌کنید، ورزش برای شما قابل انجام است اما احساس می‌کنید که این ورزش کمی برای شما سخت است. وقتی  علائمی همچون تعریق، نفس کشیدن تندتر از حد معمول، احساس کشش در عضلات را دارید بدانید که شدت ورزش شما متوسط است.

روش دیگر برای تخمین شدت ورزش، تست صحبت کردن است. در ورزش با شدت متوسط شما می‌توانید جملات کوتاه را بگویید اما نمی‌توانید جملات بلند و دنباله‌دار را بگوئید یا آواز بخوانید. اگر روش دقیق‌تری می‌خواهید و ترجیح می‌دهید از محاسبات کمک بگیرید می‌توانید از تعداد ضربان قلب استفاده کنید. برای این کار باید ضربان قلب هدف را برای خود تعیین کنید. وقتی که با آخرین توان ورزش می‌کنید ضربان قلب شما در حداکثر میزان خود قرار دارد. این میزان را بشمارید. اگر شما یک فرد بالغ و سالم هستید، شدت ورزش شما باید تا حدی باشد که ضربان قلبتان بین ۶۰ تا ۸۵ درصد حداکثر ضربان قلب شما باشد البته اگر بیماری خاصی دارید، سابقه مشکلات قلبی ریوی دارید یا دارو مصرف می‌کنید قبل از این کار در مورد شدت ورزش باید با پزشک خود مشورت کنید.

از دیگر مواردی که حتما هنگام انجام فعالیت ورزشی باید رعایت کنید: 

- شستشو و ضدعفونی کردن تجهیزات ورزشی قبل و بعد از انجام ورزش

- دریافت مایعات کافی قبل و بعد از انجام ورزش جهت جلوگیری از کم آبی بدن حین ورزش

- ورزش نکردن هنگام خستگی

- ورزش نکردن در صورت داشتن علائم بیماری 

- ورزش نکردن بیش از ۵ نوبت در هفته

- ورزش نکردن در محیط‌های بسته و بدون تهویه

- ورزش نکردن تیمی

- نیاشامیدن بیش از حد مایعات هنگام ورزش

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس ورزش کردن در خانه بمانیم انجام ورزش ورزش نکردن ضربان قلب شدت ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۱۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه تاوان ثبت نکردن موادبهداشتی فروشگاه مواد غذایی در کرمانشاه

قهرمان شاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شعبه اول ویژه رسیدگی به تخلفات قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی کرمانشاه به پرونده تخلف فروشگاه مواد غذایی برای ثبت نکردن انواع مواد غذایی و بهداشتی به ارزش ۲۲ میلیارد ریال در سامانه جامع انبارها رسیدگی کرد.

وی افزود: شعبه پس از بررسی مدارک موجود در پرونده و استعلام اداره کل صنعت، معدن و تجارت با توجه به اختلاف آمار در سامانه و مغایرت‌های موجود، اتهام انتسابی را محرز دانست.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه ادامه داد: شعبه مذکور متهم را به پرداخت پنج میلیارد و ۶۹۴ میلیون ریال به جزای نقدی محکوم کرد.

شاهی در تشریح جزئیات این پرونده، گفت: بازرسان صنعت، معدن و تجارت در بازرسی از مرکز فروشگاه مواد غذایی این تخلف را کشف و پرونده آن را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از احتکار، کم‌فروشی و گران‌فروشی و… مراتب را از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی یا ۱۲۴ صمت اطلاع‌رسانی کنند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

کد خبر 6091008

دیگر خبرها

  • جریمه تاوان ثبت نکردن موادبهداشتی فروشگاه مواد غذایی در کرمانشاه
  • بررسی اقدامات انجام شده برای تامین آب شرب روستاهای مرزی اسلام آباد، دیناران و دولکان
  • تشریح اقدامات بسیج ورزشکاران در هفته ترویج فرهنگ پهلوانی
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • سال اول مجلس دوازدهم سال تعیین کننده‌ای  خواهد بود
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند