Web Analytics Made Easy - Statcounter

ماندن در خانه آن هم در روزی مثل سیزده بدر برای هیچ فردی آسان نیست، اما وقتی پای حفظ سلامتی در میان باشد باید گفت یک سال هزار سال نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ ایران کهن از جمله کشورهایی است که تاریخ و وقایع مختلف تاثیر زیادی بر فرهنگ و پیشینه آن گذاشته و آداب و رسوم بیشماری را در دل خود به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از جمله این آداب و رسوم «سیزده بدر» است که در سیزدهم فروردین ماه هرسال با عنوان  «روز طبیعت» شناخته شده و از دیرباز جزو جشن های نوروزی ایرانیان محسوب می‌شد.

 

دلایل و موضوعات مختلفی برای نامگذاری و گرامیداشت این روز عنوان شده اما آنچه مرسوم است این است که در روز طبیعت باید از خانه خارج شویم و با دوستان یا خانواده به دامان طبیعت رفته و گوشه‌ای را برای اتراق انتخاب کنیم و تمام روزمان را در طبیعت سپری کنیم.

 

هرساله سیزده بدر صبح زود از خانه به امید پیدا کردن جای بهتر در بوستان‌های شهر، سفرهای یک روزه خانوادگی، خوردن انواع خوراکی‌های محلی، یک جا جمع شدن فامیل و انجام بازی‌های گروهی به بیرون از خانه می زنیم.

 

این روزها که همه جا صحبت از ویروس ناشناخته و مهمان ناخوانده‌ای است که با سرعت همه‌گیر، تمامی کشورهای بزرگ و کوچک توسعه‌یافته و در حال توسعه را درگیر خود کرد؛ با سیزده بدری متفاوت روبرو هستیم ، امسال همانند سال‌های گذشته نیست  و اکنون زمان مناسبی برای خروج از منزل محسوب نمی‌شود؛ چرا که اگر شما فردی سالم باشید با رفتن به بیرون  ممکن است از افراد ساکن در آنجا یا وسایلی که در محیط پیرامون قرار دارند کرونا بگیرید و در صورتی هم که فردی ناقل باشید حتما ویروس را به دیگران منتقل خواهید کرد.

 

پس با مشارکت همگانی در منزل بمانیم تا برای همیشه با ویروس خطرناک کرونا خداحافظی کنیم و در انتظار آینده‌ای آرام باشیم و با خودخواهی با جان هزاران نفر انسان بازی نکنیم.

 

ورودی همه پارک‌ها و دامن طبیعت به‌روی همگان بسته شده است و مسئولان از مردم خواسته‌اند که برای قطع زنجیره کرونا در خانه‌های خود بمانند.

 

در استان سمنان نیز امسال روزی به نام طبیعت در سیزدهم فروردین نیست و به هیچ وجه اجازه ورود مردم به پارک‌ها و ایجاد تجمعات در روز سیزده‌‌به‌در داده  نشده است.

 

 در همین حال، خود مردم هم با قاطعیت اعلام کرده اند که برای قطع زنجیره کرونا و پیشگیری از شیوع این بیماری و همراهی کادر پزشکی و درمانی، از خانه‌هایشان بیرون نمی‌آیند.

 

«در خانه می مانیم و به سیزده‌به‌در نمی‌رویم» سخن مردم سمنان در روز طبیعت

«مهران قزوینیان » یکی از جوانان سمنانی با اشاره به اینکه امسال نوروزو13 بدری متفاوت به‌دنبال جلوگیری از شیوع کرونا برای همه مردم رقم‌ خورد گفت: برای حفظ سلامتی خود و خانواده ام نکته‌های پزشکی را رعایت می‌کنم و در خانه می‌مانم.

 

وی با تاکید بر اینکه تفریح و شادی یک‌‌روزه ارزش از دست دادن سلامتی و حیات را ندارد ادامه داد: سهل‌انگاری در این روز شاد در سال جاری می‌تواند دیدن روز طبیعت سال آینده را از ما بگیرد و اگر مردم به توصیه مسئولان و پزشکان مبنی بر عملی کردن شعار«در خانه بمانیم» همت نکنیم بیماری کرونا سخت‌تر کنترل می‌شود و می‌تواند جان بسیاری را به خطر بیندازد.

 

«لاله میرزایی» مقابله با ویروس کرونا  را رسالت و وظیفه همه مردم  دانست وافزود: خانه این روزها امن‌ترین جا در راستای مقابله با این ویروس است.

 

این دانشجو با بیان اینکه باید برای سلامتی خود و خانواده به توصیه‌های بهداشتی توجه و از سیزده‌به‌در رفتن پرهیز کنیم اضافه کرد: مردم با رعایت  توصیه‌های بهداشتی زمینه سلامتی خود و خانواده را فراهم می‌کنند.

 

«امیرحسین خورشیدی» یکی از کودکان سمنانی گفت: سیزده‌به‌در امسال را مانند تمام روزهای عید نوروز و قبل از آن در خانه می‌مانیم تا بتوانیم کرونا را شکست بدهیم.

 

این کودک هشت ساله با ابراز ناراحتی از اینکه به مدرسه نمی رود تابتواند درس بخواند وبا دوستان خود بازی کند افزود: دلم برای معلم مهربانم ودوستانم تنگ شده اما طاقت می آورم ودر خانه می مانم ودعا می کنم زودتر این روزها تمام شود.

 

کنترل ترددها با سخت‌گیری بیشتری اعمال خواهد شد

«علیرضا آشناگر»ضمن بیان اینکه قطع زنجیره انتقال کرونا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت در شرایط فعلی است گفت: مردم روز سیزدهم فروردین‌ماه به مناسبت روز طبیعت از مراجعه به اماکن تفرجگاهی استان سمنان خودداری کنند.

 

استاندار سمنان با اشاره  براینکه در این روز کنترل ترددها با سخت‌گیری بیشتری اعمال خواهد شد اظهارداشت: مردم تاکنون همکاری مطلوبی در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی داشتند.

 

وی همچنین بر لزوم عدم خروج از منزل تاکید داشت و بیان کرد: مردم کمک کنند تا همچون چند روز گذشته ترددهای درون و برون‌استانی با کنترل و رصد منظم به انجام رسد.

 

آشناگر با اشاره به اینکه مردم با رعایت نکات بهداشتی و مقررات اعلام‌شده در خصوص ترددها، هم به‌سلامت خود و خانواده کمک می‌کنند و هم یاریگر کادر بهداشت و درمان استان سمنان خواهند بود اظهار خرسندی کرد: با توجه به برخی شواهد روند شیوع کرونا شیب نزولی پیدا کرده و در صورت توجه مردم به مقررات و استمرار ماندن در خانه، این امر تثبیت خواهد شد.

 

استاندار سمنان پیشگیری را بهتر از درمان عنوان کردوافزود: شکست کرونا تنها با صبر و استقامت مردم و تحمل خانه‌نشینی و رعایت مقررات و اصول بهداشتی که از سوی کارشناسان و جامعه‌ پزشکی اعلام‌شده است محقق می‌شود.

 

وی با اشاره به همکاری کسبه و صنوف مختلف در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی  اضافه کرد: برخورد با متخلفانی که سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند در دستور کار قرار دارد.

 

تعطیلی بوستان‌های روستایی و عرصه‌های جنگلی استان سمنان

«علی نقی حیدریان» ضمن بیان اینکه ورود به بوستان‌های روستایی و عرصه‌های جنگلی استان سمنان ممنوع است گفت: در راستای  حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا این تصمیم گرفته شده است که امیدواریم مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند.

 

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان از آماده باش بودن نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری سراسر استان سمنان خبردادوافزود: یگان حفاظت منابع طبیعی با همکاری ستاد مبارزه با کرونا از ورود افراد به همه پارک‌های جنگلی مخصوصاً جنگل ابر شاهرود، جنگل‌های مناطق شمالی شهرستان مهدیشهر و بوستان‌های روستایی جلوگیری خواهند کرد.

 

وی با تاکید براینکه هم استانی‌ها می‌بایست تا عادی شدن شرایط در منزل بمانندبه مردم توصیه کرد:تا از رفتن به عرصه‌های طبیعی به خصوص در روز طبیعت جداً خودداری کنند.

 

حیدریان بابیان اینکه این ممنوعیت بر اساس تصمیمات ستاد مقابله با کرونا اعمال می‌شود، اضافه کرد: برای قطع شدن زنجیره انتشار ویروس کرونا می‌بایست همه افراد به این قوانین موجود احترام بگذارند تا در آینده با فراغ بال بتوان از طبیعت در کمال صحت و سلامتی لذت برد.

 

در 13 بدر امسال همه باید با  فکر کردن به این نکته که بیرون رفتن و میهمان طبیعت شدن در اوج استرس از مبتلا شدن یا بیماری دیگران و قرنطینه بودن جمع کثیری از هموطنان و مشغله بسیار کادر پزشکی و سلامت، ارزشی نخواهد داشت ،با «در خانه ماندن» سعی بر آن کنیم که هر چه زودتر از این شرایط بیرون بیاییم و «کرونارا شکست دهیم».

 

امید امید است با همکاری در حفظ حریم قرنطینه یک روز دیگر را نیز در خانه‌های خود بمانیم و سیزده بدر را به زنجیره ابتلای دیگران به این ویروس شوم تبدیل نکنیم.

 

فرصت زیاد است برای رفتن به طبیعت و دید و بازدید اما چقدر شیرین است که به توصیه های پزشکان گوش جان دهیم تا شاهد از دست دادن عزیزی نباشیم.

 

بدانیم که در حال حاضر، دوست داشتن در ندیدن است و عید دیدنی یک ظلم بزرگ به حساب می آید.

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: خود و خانواده استان سمنان روز طبیعت سیزده بدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۴۳۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مرتضی مطیعی بعد از ظهر شنبه در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی بزرگداشت دهه کرامت به میزبانی دفتر خود در سمنان بیان کرد: ایام دهه کرامت فرصت بسیار خوبی است تا پشتوانه حمایت از اجرای طرح نور باشد.

وی ضمن اشاره به اهمیت حجاب در بین خانواده‌های استان سمنان افزود: ابراز رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح جامعه امری ارزشمند است.

امام جمعه سمنان همچنین با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم در ایام دهه کرامت بتوانیم از فیوضات معنوی و برکات امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم، گفت: اقدامات و کارهای فرهنگی مطلوبی در این خصوص تاکنون صورت گرفته که امیدواریم از این ظرفیت دهه کرامت همراه با برنامه‌های خوب بهره گیری لازم صورت گیرد.

سید محمد رضا هاشمی استاندار سمنان نیز در سخنانی کوتاه در این نشست ضمن بیان اینکه بحث فضاسازی، برپایی ایستگاه صلواتی، موکب و سایر موارد توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌های سطح راه‌های اصلی استان و همچنین فضاسازی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی در دستور کار باشد، گفت: برنامه‌ای مدون و جامع در حوزه گرامیداشت دهه کرامت در روستاها و همچنین تجلیل از مقام دختران در این ایام تدوین و ابلاغ شود.

کد خبر 6090352

دیگر خبرها

  • تبریک متفاوت شمسایی پس از قهرمانی ایران در آسیا! | فیلم
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند
  • سمنان پیشرو در نهضت ملی مسکن/ ۱۹ هزار واحد مسکونی در دست ساخت است
  • رضایتمندی مردم از اجرای طرح نور در سطح استان سمنان
  • ۱۹ کارگر در استان سمنان جان خود را از دست دادند
  • قایدی در امارات با رکورد یک استقلالی مساوی شد
  • عادت های به ظاهر بی ضرری که با آن ها ندانسته به سلامت خود صدمه می زنیم
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد