Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوروز بار سفرش را بست و رفت، اما کرونا نه. دوباره خیابان ها شلوغ شده و برخی به زندگی عادی بازگشتند، با اینکه شرایط عادی نیست. همه این را می دانیم که ما در جامعه مان افراد روزمزد کم نداریم، اما برخی از افراد هم بدون داشتن دلیلی موجه و با وجود امکان در خانه ماندن، از قبول این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قبول مسئولیت اجتماعی برای در خانه ماندن نیاز به آموزش و زمینه سازی دارد که در گفتگو با یک روانشناس به بخشی از این آموزش‌ها پرداخته شده است.

آرزو بختیاری در گفت و گو با ایسنا، درباره مسئولیت اجتماعی و مفهوم مسئولیت پذیری اظهار کرد: در این روزهای کرونایی با توجه به شرایطی که بیماری کووید-۱۹ مسبب آن شده، شرایط پر استرسی را در جامعه می گذرانیم؛ به طوری که می توان گفت همه افراد، چه آن هایی که با رعایت اصول پیشگیری بیماری را به خانه خود راه ندادند و چه آن هایی که از فاصله گذاری اجتماعی تبعیت نکردند و از قبول این مسئولیت اجتماعی مهم و حیاتی سر باز زدند، درگیر استرس و اضطراب هستند.

وی ادامه داد: این روزها یکی از مهم ترین مفاهیمی که با آن سر و کار داریم و مورد توجه قرار گرفته، مسئولیت اجتماعی است؛ این موضوع که چقدر در مورد خود و دیگران احساس مسئولیت داشته باشیم، چقدر سرنوشت خود و جامعه برایمان اهمیت داشته باشد و چقدر نقش پذیری داشته باشیم از مسائل مهم امروز است. 

وی با بیان اینکه متاسفانه به علل مختلفی که شاید متوجه خود افراد باشد یا نباشد، برخی با مفهوم مسئولیت پذیری فردی آشنا نیستند، گفت: شاید بتوان مفهوم مسئولیت پذیری فردی را اینگونه معنی کرد که تلاشی ناشی از یک الزام و تعهد درونی است برای انجام کاری که به عهده هر فردی گذاشته می شود.

وی ادامه داد: یکی از نظریاتی که مسئولیت پذیری را در روانشناسی بررسی میکند، نظریه وجود گرایان است. وجود گرایی یک رویکرد از روانشناسی است که مطابق آن گفته می شود مسئولیت پذیری در دورن افراد وجود دارد و با تعلیم و تربیت می توانیم آن را شکوفا کنیم. به همین خاطر هر چقدر فرد نسبت به این مسئولیت آگاهی داشته باشد احساس مسئولیت بیشتری می کند و هر چه برای رشد و آگاهی خود تلاش کند احساس مسئولیت بیش از پیش با فرد همراه می شود.

این روانشانس مسئولیت پذیری را به سه مولفه یا رفتار تقسیم کرد و گفت: مسئولیت پذیری از چند بخش تشکیل شده است. برای مسئولیت پذیری باید رفتارهایی را انتخاب کنیم که نیازهای اصلیمان را برآورده کند، پیامد رفتارمان را ببینیم و بپذیریم و مانعی برای برآورده شدن نیاز های دیگران نباشیم. 

بختیاری ادامه داد: یکی از اندیشمندان به نام آگوست کنت معتقد بود که انسان ها برای مسئولیت پذیری دو انگیزه مجزا دارند که یکی از آن ها وابسته به خواستن خود و دیگری نوع دوستی است، از نظر این اندیشمند نوع دوستی پایه و اساس زندگی در جامعه است. حتی در زمینه بررسی تجربی خودکشی،  دیده شده که در جوامعی که انسجام بیشتری وجود دارد احتمال از جان گذشتگی برای منافع  همنوع، همانکه در فرهنگ ما ایثار نامیده می شود، بیشتر دیده می شود.

این روانشناس ضمن بیان مثالی در زمینه خودکشی های نوع دوستانه گفت: در این موارد افراد خود را فدای منفعت و بقای دیگران می کنند، ما این فدا شدن افراد را در زمان جنگ نیز دیدیم و حالا با شیوع بیماری کووید۱۹ درمیان کادر درمان نیز میبینیم اما باید بدانیم که ما هم در برابر این افراد مسئولیت هایی داریم. در جوامعی که نوع دوستی وجود نداشته باشد بین روابط اختلال ایجاد می شود. 

وی در ادامه به مسئولیت اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: مسئولیت پذیری اجتماعی واکنشی فردی است که انسان در موقعیت های گوناگون به علت وجود حس تعلق خود به افراد جامعه اش نشان می دهد. ما انسان هایی هستیم که در اجتماع زندگی می کنیم و از آن جایی که انسان موجودی اجتماعی است و ناگزیر است که حیاتی اجتماعی داشته باشد باید برخی معیار های اجتماعی را رعایت کنیم.

وی  گفت: شاید به هر دلیلی فردی تا کنون مسئولیت اجتماعی و مسئولیت پذیری را فرا نگرفته باشد، اما حالا که در شرایط فعلی تنها راه مقابله با بیماری کووید۱۹ قبول مسئولیت اجتماعی و در خانه ماندن است این دسته از افراد را هم باید به قبول مسئولیت اجتماعی دعوت کرد و با تشریح معنای مسئولیت اجتماعی از آن ها خواست که مسئولیت پذیر باشند. یکی از تاثیرگذار ترین راه های آموزش در کوتاه مدت فرهنگ سازی از طریق رسانه ها است.

به گفته این روانشناس، رسانه ها باید به صورت مستمر در این زمینه فعالیت و از هر فرصتی استفاده کنند که معنای مسئولیت اجتماعی، مسئولیت پذیری و چرایی در خانه ماندن را تشریح کنند؛ چرا که خواه ناخواه بخشی از فضای فکری افراد از طریق رسانه های جمعی شکل می گیرد.

وی با اشاره به نظریه نقش گفت: طبق "نظریه نقش" انسان ها جزیی از ساختار اجتماعی بزرگتری محسوب می شوند، فرض کنید که انسان قطعه ای از یک دستگاه است، اگر هر یک از این قطعات به درستی و آنطور که باید عمل نکنند، دستگاه به درستی کار نمی کند و معیوب می شود. ما باید بیاموزیم که به خود و جامعه خود احترام بگذاریم تا ما آن قطعه معیوب یک دستگاه نباشیم.

وی ادامه داد: شاید اثر پروانه ای به گوش خیلی افراد رسیده باشد، اثر پروانه ای که در ابتدا در فیلم های علمی و تخیلی به کار برده شد به این معنی است که کوچک ترین اتفاقات در زندگی ما می تواند تاثیرات بزرگی بگذارد، معروف ترین جمله ای که درباره این اثر گفته می شود این است که اگر پروانه ای در منطقه ای بال بزند می تواند در قاره ای طوفان به پا کند. گاهی ما فکر می کنیم که تصمیمات و کارهای ما تاثیر چندانی ندارد، اما شاید همین تصمیمات اثر زیادی داشته باشد و زندگی ما را تغییر دهد.

بختیاری گفت: در رابطه با بیماری مثل کرونا که بر اساس گفته کارشناسان شاید ما ناقل باشیم اما به دلیل سیستم ایمنی بالا علائم خاصی نداشته باشیم محدود نکردن ارتباطات اجتماعی و در خانه نماندن می تواند منجر به تغییرات بسیاری در روند شیوع بیماری شود، هر چند که علایمی از بیماری نداشته باشیم.  

این روانشناس در پایان ضمن معرفی دو فیلم در زمینه معنای اثر پروانه ای گفت: شاید اثر پروانه ای در ابتدا در داستان‌های علمی و تخیلی استفاده می شد اما وقتی به آن فکر می کنیم چقدر می تواند درست باشد. یکی از این دو فیلم اثر پروانه ای است که نشان می دهد اگر امکان این را داشتیم که در زمان سفر کنیم و دستکاری های جزیی انجام دهیم چقدر آینده دگرگون می شد. همچنین فیلم دیگری در این زمینه فیلم فرکانس محصول سال ۲۰۰۰ است که طی آن پدر و پسری از طریق امواج رادیویی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و سعی می کنند گذشته را تغییر دهند. شاید تماشای این فیلم ها نشان بدهد که نقش ما به اندازه نقش همان پرستار یا پزشکی که مدتی است عزیزان خود را ندیده اند، در روند کنترل شیوع بیماری موثر است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کرونا کووید 19 جلوگیری از شیوع کرونا مسئولیت اجتماعی مسئولیت اجتماعی مسئولیت پذیری خانه ماندن اثر پروانه ای داشته باشیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۵۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، علی دیانتی معاون بهبود تولیدات گیاهی استان در بازدید از مزارع گندم مرگور با اشاره به مشاهده علائم اولیه آلودگی بیماری زنگ زرد گندم در برخی از مزارع شهرستان، در خصوص پایش مستمر مزارع و مبارزه با زنگ زرد گندم و سایر بیماری های برگی غلات هشدار داد.

  وی ضمن دستور به کارشناسان پهنه جهت حضور و پایش مستمر مزارع برای کنترل به موقع سن در مرحله مادری ادامه داد: با توجه به وزش باد و بارندگی روزهای آتی و مرحله حساس رشدی گندم، رصد بیماری های برگی غلات و در صورت تداوم شرایط مساعد، مبارزه با بیماریها را با جدیت پیگیر شوند.   در ادامه دیانتی افزود: کنترل علف های هرز حاشیه مزارع به منظور جلوگیری از ورود به مزارع و کاهش بانک ژنی علف های هرز آموزش و ترویج داده شود.   این بازدید به منظور پایش، بررسی و نظارت بر روند مبارزه با عوامل خسارتزا گیاهی با حضور مدیر زراعت سازمان و کمیته فنی جهاد کشاورزی ارومیه در منطقه مرگور انجام و توصیه های فنی لازم به کارشناسان پهنه و کشاورزان ارائه شد.   تاکنون  بیش از ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت مضر سن غلات و ۶۸۰۰ هکتار علیه علف های هرز سمپاشی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • مکتب امام صادق مکتب انسان ساز و مسئولیت پذیری است
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • دارندگان واحدهای صنفی بخوانند /دریافت این شناسه الزامی است
  • ضرورت ساماندهی تور‌های بدون مجوز برای جلوگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی
  • همه واحدهای صنفی باید شناسه یکتا دریافت کنند
  • کد یکتا برای واحدهای صنفی اجباری است
  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟
  • مسئولیت علم در کلاس امام صادق(ع)