Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: افق سنددار کردن اراضی کشاورزی در سال ۹۹ را در راستای اجرای قانون رفع تداخلات و کاداستر، ۲ میلیون هکتار در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم بتوانیم بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی کشور را سنددار کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا اورنگی در رابطه با امضای تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اظهار کرد: ما در اجرای قوانین متعددی مانند قانون حدنگار یا کاداستر اراضی، رفع تداخلات اجرای مقررات موازی اراضی کشاورزی و منابع ملی و قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها، مطابق احکامی که در این قوانین وجود دارد، نیازمند یک تعامل و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به منظور تسریع و تسهیل اجرای به موقع این قوانین بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تفاهم‌نامه اصلاحات در فرایندهای اجرایی این قوانین را برای سال ۹۹ تنظیم کردیم که به فرموده مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است.

اورنگی ادامه داد: این تفاهم نامه یک کار حقوقی و هماهنگ بین کارشناسان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی بوده که و یکی از مفاد آن صدور اسناد اراضی کشاورزی کشاورزان در قالب اسناد تک برگی در راستای اجرای قانون رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع ملی است.

وی با اشاره به این نکته که بخش دوم این تفاهم‌نامه در راستای اجرای قانون حفظ اراضی زراعی و باغ‌ها است، خاطرنشان کرد: با اجرای این تفاهم‌نامه با همکاری سازمان ثبت اسناد کشور نسبت به ثبت و صدور سند برای اراضی کشاورزی در کشور اقدام می‌کنیم.

اورنگی افزود: سازمان ثبت از یک سامانه به‌روز به نام شمیم در تهیه نقشه‌های مورد نیاز صدور اسناد استفاده می‌کند که در این تفاهم‌نامه، ما از آن به عنوان یکی از ظرفیت‌های اجرایی مؤثر در تهیه نقشه‌های کشاورزی استفاده خواهیم کرد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در رابطه با استفاده کشاورزان از اسناد تک برگ برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها، تصریح کرد: کشاورزان در حال حاضر به دلیل نداشتن اسناد مالکیت اراضی برای اخذ تسهیلات یا منابع اعتباری از بانک‌های عامل دچار مشکل هستند که با اجرای این تفاهم‌نامه کشاورزان  دارای اعتبار می‌شوند و با استفاده از این اسناد در اخذ تسهیلات بانکی به عنوان وثیقه در بانک‌های عامل، بسیاری از مشکلات سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی تسهیل خواهد شد.

وی افزود: سند دار شدن اراضی کشاورزی کشاورزان از برنامه‌های اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی است که با اجرای این تفاهم نامه هم اسناد اجرای قانون اصلاحات اراضی در مراحل سه‌گانه را با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تسهیل خواهیم کرد و هم برگه‌های بنچاقی و نسقی را به اسناد رسمی و تک برگی تبدیل می‌کنیم.

اورنگی ادامه داد: این تفاهم‌نامه گام بزرگی برای ایجاد اطمینان در مالکین اراضی کشاورزی است و ما با استفاده از سنددار شدن می‌توانیم مانع خرد شدن اراضی شده و تجمیع و یکپارچگی اراضی را تسریع کنیم.

وی تأکید کرد: همچنین پایش و نظارت بر تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تغییر بهره‌برداری کشاورزان در طول زمان، با ورود اسناد کشاورزان در سامانه‌های جامع این سازمان تسهیل می‌شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در رابطه با افزایش سنددار کردن اراضی کشاورزی در سال ۹۹ گفت: تا پیش از این تفاهم‌نامه و از سال ۹۳ تاکنون دو میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار نقشه‌های کاداستر اراضی انجام شد که در سامانه ثبت اسناد کشور جانمایی کردیم اما در سال جاری بنا بر هماهنگی صورت گرفته، افق سنددار کردن اراضی کشاورزی در سال ۹۹ را در راستای اجرای قانون رفع تداخلات و کاداستر، ۲ میلیون هکتار در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم تا پایان برنامه ششم بتوانیم بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی کشور را سنددار کنیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی اسناد کشاورزان قانون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور راستای اجرای قانون وزارت جهاد کشاورزی اراضی کشاورزی تفاهم نامه رفع تداخلات سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۹۶۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد

رئیس حوزه قضایی بخش قلعه‌نو از آزادسازی بیش ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو در محدوده روستا و شهرک صنعتی عشق‌آباد خبر داد و گفت: قلع‌وقمع ۸۶ فقره از ساخت‌وسازهای غیرمجاز با هدف حفظ اراضی کشاورزی انجام شد. - اخبار استانها -

یاسر حسین یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ری، با اشاره به تخریب ساخت‌وسازهای غیرمجاز در حوزه قلعه‌نو اظهار داشت: در روستای عشق‌آباد بخش قلعه‌نو شهرستان ری و شهرک صنعتی از حدود 7 سال گذشته تا به حال هیچ‌گونه برخوردی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز که اغلب با هدف تبدیل اراضی کشاورزی به باغچه، سوله، دامداری و ... احداث شده، صورت نگرفته است.

وی افزود: در راستای دستور رئیس‌کل دادگستری استان تهران در خصوص حفظ حقوق عامه، اقدامات لازم به جهت قلع‌وقمع 86 فقره از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی موسوم به عشق‌آباد واقع در حوزه قضایی بخش قلعه‌نو، انجام شد.

رئیس حوزه قضایی بخش قلعه‌نو در ادامه گفت: در این منطقه افراد سودجو به‌صورت غیرمجاز اقدام به قطعه‌بندی، احداث بنا و سوله و محوطه‌سازی و دیوارکشی کرده بودند که با اجرای قانون 293 هزار و 600 مترمربع از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.

آزادسازی زمین‌های راکد در شهرک‌های صنعتی سیستان و بلوچستان

یزدی در پایان خاطرنشان کرد: مقابله با ساخت‌وساز غیرمجاز در بخش قلعه‌نو از یک سال پیش در روستاهای زمان‌آباد، فیروزآباد، کریم‌آباد و ... آغازشده و در روزهای گذشته نیز تخریب و آزادسازی اراضی کشاورزی در عشق‌آباد اجرایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اردبیل در صدور اسناد اراضی کشاورزی رتبه اول را کسب کرد
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۹۳ هزار تن گندم از مزارع شهرستان میاندوآب
  • ۵۴ درصد اراضی کشاورزی کشور حدنگاری شد
  • کسب رتبه اول کشوری اردبیل در صدور اسناد اراضی کشاورزی
  • نشای ۵۴ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان
  • ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد
  • رفع تداخلات اراضی پیش‌نیاز تثبیت مالکیت است
  • سند مالکیت حدنگار و تک‌برگ اراضی خجیر به نام دولت صادر شد
  • ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی