Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@20:51:33 GMT

صادرات زعفران متوقف بازارها تعطیل

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۰۰۸۴۹

صادرات زعفران متوقف بازارها تعطیل

ایرران اکونومیست-نائب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به متوقف شدن صادرات طلای سرخ و تعطیلی بازار گفت: بعد از کرونا و باز شدن بازارها باید روند عرضه زعفران را مدیریت کنیم تا قیمت ها بیش از اندازه افت نکند. غلامرضا میری،با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا عملاً نمی‌توانیم صادرات زعفران داشته باشیم، گفت: درخواستی هم برای صادرات وجود ندارد و می‌توان گفت که صادرات در حال حاضر به طور کلی متوقف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه تا آخر بهمن ۹۸ صادرات زعفران تقریباً مشابه سال ۹۷ بود، افزود: در اسفندماه قطعاً با کاهش صادرات مواجه شدیم که البته هنوز آمار دقیقی را نمی‌توان در این زمینه اعلام کرد.
میری درباره آخرین وضعیت قیمت زعفران نیز توضیح داد: باتوجه به تعطیلی بازار و متوقف بودن خرید و فروش، نرخی هم نمی‌توان اعلام کرد.
نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه قبل از شیوع کرونا روزانه حداقل بین یک تا سه تن زعفران در بازار معامله می‌شد، افزود: در حال حاضر این رقم به حدود ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم رسیده آن هم در شرایط اضطراری که مثلاً کشاورزی به پول نیاز دارد و از واحدهای مربوطه تقاضا می‌کند زعفرانش را خریداری کنند.
میری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تأثیر این مساله بر بازار زعفران در سال ۹۹، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم این شرایط تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؛ زعفران یک کالای لوکس تلقی می‌شود که در شرایط فعلی رغبتی برای خرید آن وجود ندارد ضمن اینکه بخش خصوصی خریدار عمده زعفران است که در حال حاضر نیز بخش خصوصی تعطیل است و درآمدی ندارد.
وی ادامه داد: تمام واحدهای عرضه کننده زعفران، برای شب عید در اسفندماه خرید کرده‌اند که به دلیل شرایط ایجاد شده، موفق به فروش آن نشدند بنابراین وقتی بازار باز شود زعفران دارند و مجدداً خرید نمی‌کنند.
میری اضافه کرد: علاوه بر این سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز حدود ۷۰ تن زعفران خریداری کرده و منتظر فرصتی است که آنها را بفروشد همچنین در ۵ انبار بورس حدود ۱۵ تن زعفران وجود دارد و کشاورزان هم نتوانستند طی حدود ۴ ماهی که از فصل برداشت گذشته، تمام محصول خود را بفروشند بنابراین کشاورزان هم مقدار قابل توجهی زعفران موجود دارند.
نایب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: بنابراین باید دید چه زمانی شرایط به حالت عادی برمی‌گردد و چقدر زمان می‌برد تا محصول باقی مانده در انبارها به فروش برسد. با این حال ما باید بازار را مدیریت کنیم تا با جهش عرضه مواجه نشویم چرا که در این صورت قیمت‌ها بسیار افت می‌کند و کشاورزان زیان خواهند کرد.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۰۰۸۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت

منصور پوریان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران  جوان، قیمت کنونی هرکیلو بره نر را ۲۱۵ هزار تومان و دام سنگین  ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر کیلو گوشت گوسفندی در فروشگاه ها و قصابی ها ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان و گوشت نر گوساله ۰ تا ۴۲۰ هزار تومان است.

پوریان ادامه داد: عرضه گسترده دام زنده موجب شده تا گوشت به قیمت واقعی خود برسد.

رئیس شورای تامین کنندگان دام با بیان اینکه جمعیت دام سبک به بیش از ۷۱ میلیون راس و دام سنگین ۵.۵ میلیون راس رسیده است، افزود: با توجه به افزایش زایش دام ها در فصل بهار، روند جمعیت دامی افزایش می یابد که این مهم به نفع مصرف‌کنندگان داخلی است.

به گفته او، بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته واردات  روزانه گوشت گرم به ۶۰۰ تن می رسد.

پوریان گفت: واردات و توزیع مناسب گوشت منجر به اشباع شدن بازار می شود که در نتیجه این امر موجب شده تا دام زیادی روی دست تولیدکننده بماند که صادرات دام سیاست مناسبی در راستای تنظیم بازار و تعدیل قیمت محسوب می شود. گفتنی است با توجه به زایش های زمستان و بهار امکان صادرات ۵۰۰ هزار راس دام به بازارهای هدف وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • طی یک سال؛ صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • صادرات دام راه حلی مناسب برای تعدیل بازار گوشت
  • سه شنبه بازار پردیس تعطیل می شود
  • قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازار‌ها تعطیل شد؟
  • قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازارها تعطیل شد؟
  • ترکیه تجارت با اسرائیل را به طور کامل متوقف کرد