Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@03:18:38 GMT

عدالت گستری شاخصه اصلی قیام جهانی حضرت مهدی(عج) است

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۵۴۸۸۳۸

عدالت گستری شاخصه اصلی قیام جهانی حضرت مهدی(عج) است

حجت الاسلام حائری پور با بیان این که عدالت گستری شاخصه اصلی قیام جهانی حضرت مهدی(عج) است، گفت: تراز تمدن مهدوی، عدل است که در پرتو آن، دیگر ارزش ها حاکم خواهد شد و به سبب جریان عدالت، بساط ظلم و ستم برچیده می‌شود.

حجت الاسلام «محمدمهدی حائری پور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک سالروز میلاد با سعادت امام زمان(عج) به تبیین یکی از اهداف ایشان پس از ظهور پرداخت و اظهار داشت: عدالت گستری اصلحترین رسالت قیام و انقلاب مهدی (ع) است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نویسنده و پژوهشگر مهدوی افزود: آثار عدالت مهدوی محدود به عرصه های حاضر نخواهد بود. بلکه در حوزه های مختلف فردی و اجتماعی آشکار خواد شد و این تفسیر «یملاء الله به الارض قسط و عدلاَ» است، بنابراین ره آورد قیام آن حضرت این است که هم فرد را در روابط گوناگون خود می سازد و هم جامعه را در بخش های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و قضائی سامان می بخشد.

 

وی با بیان این که جریان عدالت مهدوی و چگونگی آن را در عرصه های گوناگون فردی و اجتماعی قابل مطالعه و پژوهش است، گفت: عدالت در حقیقت میانه زیاده روی و کوتاهی است و به معنی آن است که در امور، زیادی و کمی نباشد.

 

حجت الاسلام حائری پور با اشاره به اقسام عدایت خاطرنشان ساخت: عدالت یا در اندیشه و افکار است؛ به این معنی که از انحراف و سستی به دور بوده و مطابق حق و راستی باشد؛ همانگونه که خداوند در قرآن دستور داده است «و آنگاه که میان مردم حکم می کنید، به عدالت داوری کنید» یا در صفات انسانی است؛ یعنی اخلاق درونی میانه باشد و هیچ تندروی و کندروی در آن نباشد و یا در حوزه اعمال است که شامل گفتار و تکالیف فردی و کارهای اجتماعی می‌شود چنانکه خدای متعال در قرآن فرموده «و آنگاه که سخن میگویید، به عدالت بگویید، اگرچه خویشاوند باشد».

 

وی با بیان این که عدالت مفهومی بسیار گسترده دارد و در همه امور عالم تشریعی جاری است، خاطرنشان کرد: طبق بعضی روایات، مثل آنچه به پیامبر نسبت داده شده که «بالعدل قامت السموات والارض» استفاده می شود که عدالت در امور تکوین و خلق نیز امری عام و همگانی است.

 

عضو هیأت مدیره انجمن مهدویت حوزه یادآور شد:آخرین حجت الهی، عصاره تمام انبیا و اولیا است و وجود بی مثال او چشمه همه خوبی ها و زیبایی هاست، اما در صدها روایت، سخن از عدالت گستری او مطرح شده و از آن بزرگوار به عنوان مظهر و تجلی کامل عدالت یاد شده است.

 

وی با اشاره به روایات و نمونه های دینی برای اثبات عدالت خواهی امام زمان(عج) یادآور شد: در کتاب مکیال المکارم آمده است:عدل آشکارترین صفات نیک امام است. برای همین (آن بزرگوار) در دعای شب های ماه رمضان «عدل »نامیده شده است، آنجا که می خوانیم «اللهم و صلّ علی ولی امرک القائم المؤمّل والعدل المنتظر6؛ خداوندا، به ولی امر خود که قیام کننده آرمانی و عدل مورد انتظار است درود فرست» و در زیارت حضرت(ع)، اینگونه با او نجوا میکنیم: «السلام علی القائم المنتظر والعدل المشتهر» یعنی سلام بر قیام کننده مورد انتظار و عدالت آشکار.

 

حجت الاسلام حائری پور تصریح کرد: بنابراین عدالت گستری مهمترین رسالت آن سفیر موعود است و دیگر ارزش ها در همین بستر و جریان زنده خواهد شد؛ آری، دوران او، روزگار پر شدن زمین و زمان از عدل و داد است و دامنه عدالت او همه جا، حتی زوایای ناپیدای جامعه را خواهد گرفت؛ همچون سرما و گرما به درون خانه های مردم نفوذ خواهد کرد و روابط آنها را در کوچک ترین نهاد اجتماعی هم تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

 

وی با بیان این که تراز تمدن مهدوی، عدل است که در پرتو آن، دیگر ارزش ها حاکم خواهد شد و به سبب جریان عدالت، در همه عرصه های جامعه، بساط هرگونه ظلم و ستم برچیده می‌شود، گفت: طبق روایات خداوند به وسیله او زمین را از هرگونه ستم پاک خواهد کرد و از هر گونه ظلم، قداست می بخشد، آنگاه که او قیام کند، ترازوی عدالت در میان مردم نهد، پس در روزگار او هیچ کس به دیگری ستم روا ندارد.

 

کارشناس مهدویت عدالت مهدوی را عدالتی فراگیر ارزیابی کرد و افزود: وقتی سخن از عدالت مطرح می‌شود، ذهن ها بیشتر به سوی عدالت قضایی یا اقتصادی می رود, به گمان افراد، مقصود از عدالت آن است که در محاکم قضایی به حق داوری شود و حق هر صاحب حقی به او داده شود یا در عرصه اقتصاد، همه افراد جامعه از مواهب مادی بهره مند باشند و در این عرصه، ستمی بر افراد نرود.

 

وی تصریح کرد: براساس آنچه در معنی عدالت گذشت، عدالت به معنی آن است که در همه عرصه ها حق و انصاف رعایت گردد؛ به همین دلیل، جامعه ای را جامعه عادل می دانیم که در همه حوزه های فردی و اجتماعی آن، عدالت حاکم باشد. بنابراین ما هم در روابط فردی و هم در روابط اجتماعی، عدالت باید خود را نشان دهد، همچنین در حوزه های گوناگون اجتماع، مثل سیاست، فرهنگ، اقتصاد، عدالت نیز حکم فرما باشد.

پایان پیام/694

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرکز تخصصی مهدویت مهدویت عدالت گستری حجت الاسلام عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۵۴۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

(عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح

دیگر خبرها

  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • حمایت دانشگاهیان قائمشهر از قیام جهانی دانشجویان
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از دانشجویان آزادیخواه اروپا و آمریکا +تصاویر
  • قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از منادیان آزادی و دانشجویان اروپا و آمریکا +تصاویر
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • اجتماع دانشجویان قائم شهر در حمایت از قیام جهانی دانشجویی
  • (عکس) سردار سلیمانی و هوگو چاوز، امام مهدی و حضرت مسیح
  • بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی