Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون نرخ نفت خام سنگین ایران ۴۶ دلار کاهش یافت، صندوق بین‌المللی پول: در حال بررسی درخواست وام ایران هستیم، ایرانی‌ها کماکان بزرگترین خریداران ملک در ترکیه هستند، تمدید تعطیلی کارخانه سوبارو در آمریکا و پیش بینی تولید گندم با بارش‌های بهاره را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش بینی گازپروم روسیه از قیمت طلای سیاه در ۲۰۲۰

الکساندر دیوکوف مدیرعامل شرکت گازپروم نفت روسیه  اعلام کرد: چنانچه ایالت‌های آمریکا به محدودیت‌های سفر به این کشور پایان دهند، قیمت نفت می‌تواند تا پایان امسال ۴۰ تا ۴۵ دلار برای هر بشکه برسد. این سناریویی خوش‌بینانه است که بهبودی نسبتاً سریع فعالیت اقتصادی در نیمه دوم سال را مدنظر قرار می‌دهد. اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد تقاضای نفت چه سرانجامی خواهد داشت و انتظار افزایش شدید قیمت غیرواقعی است. دیوکوف در پاسخ به پرسشی درباره توافق اوپک پلاس که این بار دیگر تولیدکنندگان از جمله برزیل، نروژ و ایالات متحده هم به آن پیوستند، گفت: هنوز خیلی زود است بگوییم این توافق موفقیت‌آمیز بوده یا خیر. وی اظهار کرد: کاهش تولید برای همه تولیدکنندگان ضروری است.

نرخ نفت خام سنگین ایران ۴۶ دلار کاهش یافت

به نقل از مدیریت امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به ۱۰ آوریل (۲۳ فروردین‌ماه ۹۹) نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۶ دلار و ۹ سنت به ازای هر بشکه کاهش یافت. قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به ۱۰ آوریل امسال ۲۱ دلار و ۸۹ سنت برای هر بشکه بوده است. در میان نفت خام‌های سبد نفتی اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران کمترین کاهش و قیمت نفت خام زفیرو گینه با کاهش ۵۴ دلار و ۹۴ سنت بیشترین کاهش را نسبت به ۱۰ آوریل پارسال به خود اختصاص دادند.

صندوق بین‌المللی پول: در حال بررسی درخواست وام ایران هستیم

یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه گفت در حال بررسی درخواست ایران برای دریافت وام ۵ میلیارد دلاری از این صندوق است. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد صندوق بین‌المللی پول نوشت این نهاد بین‌المللی هنوز در حال ارزیابی درخواست ایران برای دریافت وام اضطراری ۵ میلیارد دلاری است و رسیدگی به این موضوع به دلایل مختلف از جمله تعامل اندک میان این سازمان و تهران مسئله‌ای زمان‌بر است. «جیهاد آزور»، مدیر اداره امور خاورمیانه و آسیای مرکزی در صندوق بین‌المللی پول گفت: «ما درخواستی برای کمک دریافت کرده‌ایم و از آنجا که اخیراً تعاملات اندکی با ایران داشته‌ایم، روند دریافت اطلاعات مورد نیازمان برای ارزیابی این درخواست زمان‌بر است.» وی در ادامه گفت: «تمام اعضای این صندوق، مشروط به رعایت قوانین و مجوز هیئت رئیسه از حقوق یکسانی برای دسترسی به منابع مالی و سایر منابع برخوردارند.»

این در حالی است که دولت آمریکا اعلام کرده مخالف اعطای این وام به ایران از سوی صندوق بین‌المللی پول است. «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین اظهارنظر در این خصوص روز سه‌شنبه از تلاش کشورش برای سنگ‌اندازی در اعطای وام توسط صندوق بین‌المللی پول به ایران دفاع کرد. وزیر خارجه آمریکا با اشاره به درخواست ایران برای اخذ وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول گفت: «الان وقت رساندن پول نقد به دست رژیم ایران نیست. فایده‌ای نخواهد داشت.» /فارس

ایرانی ها کماکان بزرگترین خریداران ملک در ترکیه هستند!

به دنبال شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است؛ به گونه ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در سه ماهه نخست امسال، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد کاهش داشته و به ۳۰۳۶ مورد رسیده است. به گفته مرکز آمار ترکیه، طی این مدت اتباع ایرانی با خرید ۴۶۵ خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار مسکن ترکیه بوده‌اند و عراقی ها با ۴۲۶ واحد، روس‌ها با ۲۲۷ واحد، افغان‌ها با ۱۸۴ واحد و فلسطینی ها با ۱۱۹ واحد به ترتیب دومین تا پنجمین گروه بزرگ خریدار مسکن در ترکیه بوده اند. در سه ماهه نخست امال ۳۴۱ هزار و ۳۸ مورد انتقال ملک در ترکیه به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است. ۱۰۷ هزار و ۴۳۲ خانه از خانه های فوق نوساز بوده اند. به نقل از ایسنا؛ استانبول کماکان اصلی‌ترین مقصد خرید ملک در ترکیه  بوده است؛ به گونه ای که ۱۸.۳ درصد کل املاک (معادل ۱۹ هزار و ۸۴۶ دستگاه) از خانه‌های خریداری شده مربوط به استانبول بوده است. پس از این شهر، آنکارا با ۱۲ هزار و ۴۰۹ واحد و ازمیر با ۷۱۳۱ واحد در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته اند.

قیمت کالا‌های اساسی ویژه ماه رمضان اعلام شد

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدگنندگان قیمت کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان را اعلام کرد و گفت: این سازمان در آستانه ایام ماه مبارک رمضان، طرح نظارتی ویژه این ماه را اجرا می‌کند. 

تابش تاکید کرد: ستاد تنظیم بازارتمهیدات گسترده‌ای برای تأمین کالا از محل ذخایر انجام داده است که نحوه اقدام و برنامه‌ریزی مربوط طی بخشنامه‌هایی به استان‌ها ابلاغ شده است در همین راستا عرضه ۵۰ هزار تن برنج هندی با قیمت حداکثر ۸ هزار تومان، و به همین میزان شکر با قیمت حداکثر ۵ هزار و ۹۰۰ تومان و ۲۵ هزار تن مرغ منجمد با قیمت حداکثر ۱۲ هزارت ومان، بیش از ۱۵ هزار تن گوشت قرمز منجمد با قیمت مصوب حداکثر ۴۲ هزار تومان، ۵۰ هزار تن روغن خام برای تولید انواع روغن نباتی در سقف قیمت مصوب و ۱۰۰ هزار تن انواع خرمای مضافتی و کبکاب که با توجه به نوع، کیفیت، وزن بسته بندی و سایر مشخصه‌های آن توسط کارگروه تنظیم بازار استان قیمت گذاری و عرضه می‌شود.

خسارت ۳۱۴ میلیارد دلاری کرونا به صنعت هواپیمایی جهان

زمین‌گیر شدن ایرلاین‌های هواپیمایی جهان به دلیل اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جهان خسارت‌های بی‌سابقه‌ای را به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده است. اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی هشدار داد که ادامه توقف پروازها خسارت‌های زیانباری را به این شرکت‌های هواپیمایی وارد می‌کند. این اتحادیه بین المللی در جدیدترین ارزیابی‌های خود ضمن تجدیدنظر در باره ارزیابی‌های قبلی میزان خسارت به صنعت هواپیمایی جهان از 252 میلیارد دلار به 314 میلیارد دلار افزایش داد. 

اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی با بیان اینکه محدودیت‌های مسافرت هوایی بین المللی ادامه‌دار خواهد بود، گفت: در حال حاضر مسافرت‌های هوایی نسبت به ماه ژانویه 80 درصد افت کرده است و پیش بینی می‌شود که درآمد بلیت‌های هواپیمایی در سال جاری 55 درصد افت داشته باشد. الکساندر دجونیاک، رئیس اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی اضافه کرد: لازم است دولت‌ها مسئله پروازهای هوایی را در کانون توجهات خود قرار دهند؛‌ چراکه شرکت‌های هواپیمایی برای جلب اعتماد دوباره مسافران خود نیاز ضروری به این کار دارد. رئیس اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی پیش بینی کرد بازگشایی پروازهای داخلی در سه ماهه سوم امسال یعنی جولای تا سپتامبر 2020 اجرایی شود. وی هم چنین خاطرنشان کرد: برگشت دوباره پروازها به سطح بین المللی هم چنان یک مشکل اساسی است.

پیش بینی تولید گندم با بارش های بهاره

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح کشت گندم حدود ۶ میلیون هکتار است که حدود دو میلیون هکتار آن به صورت گندم آبی و چهار میلیون هکتار گندم به صورت دیم کشت می‌شود و می‌توان گفت که دو سوم سطح کشت گندم کشور با آب سبز (آب باران)  تامین و آبیاری می‌شود. اسفدیاری پور ادامه داد: برآورد اولیه با توجه به شرایط مطلوب سال جاری، حدود ۱۴ میلیون تن تولید گندم در کشور  است.

اوضاع اقتصادی کشور‌ها امسال چطور خواهد بود؟

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرد متوسط رشد اقتصادی امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کار به منفی سه درصد برسد؛ هر چند رشد بیشتر کشورها در سال جاری احتمالا منفی خواهد بود اما برخی از کشورها آسیب بسیار بیشتری را از کرونا متحمل خواهند شد.

پایین ترین رشدهای اقتصادی

۱- ونزوئلا

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۱۵ درصد

۲- سان مارینو

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۱۲.۲ درصد

۳- لبنان

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۱۲ درصد

۴- یونان

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۱۰ درصد

۵- ایتالیا

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۹.۱ درصد

۶- کرواسی

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۹ درصد

بالاترین رشد های اقتصادی

۱- اتیوپی

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۳.۲ درصد

۲- اوگاندا

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۳.۵ درصد 

۳- سنگال

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۳ درصد

۳- ویتنام

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۲.۷ درصد

۴- ساحل عاج

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۲.۷ درصد

رشد اقتصادی دیگر کشورها

۱-آمریکا

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۵.۹ درصد

۲- کانادا

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۶.۲ درصد

۳- چین

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۱.۲ درصد

۴- هند

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: ۱.۹ درصد

۵- ژاپن

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۵.۲ درصد

۶- کره جنوبی

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۱.۲ درصد

۷- استرالیا

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۶.۷ درصد

۸- سوییس

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۶ درصد

۹- انگلیس

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۶.۵ درصد

۱۰- هلند

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۷.۵ درصد

۱۱- آلمان

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۷ درصد

۱۲- فرانسه

رشد اقتصادی پیش بینی شده برای سال جاری توسط صندوق: منفی ۷.۲ درصد

تمدید تعطیلی کارخانه سوبارو در آمریکا

شرکت خودروسازی سوبارو ژاپن به تازگی اعلام کرد که تعطیلی کارخانه خود در ایندیانا آمریکا را تا ۸ مه تمدید می‌کند. دلیل این تصمیم نیز کاهش تقاضا برای خودرو و مشکلات ایجاد شده در زنجیره تامین خودروسازان به دلیل شیوع ویروس کرونا است. سوبارو تاکید کرد که برنامه دارد تا تولید خود را از ۱۱ مه از سر بگیرد. بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی دیگر نیز ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند فعالیت خود را در ایالات‌متحده از ۴ مه از سر بگیرند. با این حال برخی دیگر از مدیران حوزه خودروسازی معتقدند که آغاز فعالیت خودروسازان در آمریکا حداقل تا اواسط مه میسر نخواهد بود و البته باید به‌صورت تدریجی انجام شود. شرکت‌های خودروسازی مانند فورد، جنرال‌موتورز، فیات‌کرایسلر و حتی لوکس‌سازان ایتالیایی نظیر فراری و لامبورگینی نیز اکنون به دلیل اعمال پروتکل‌های ایمنی دولت‌ها، اغلب با تعطیلی واحدهای تولیدی خود مواجه شده‌اند. ارزش سهام این شرکت‌ها نیز طی روزهای گذشته سقوط محسوسی داشته است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج سیامک شایقی وام یک میلیونی گازپروم روسیه قیمت طلای سیاه ویروس کرونا جهش تولید شبکه اجتماعی شاد فیلم خروج سیامک شایقی وام یک میلیونی صندوق بین المللی پول نفت خام سنگین ایران هواپیمایی جهان میلیارد دلاری میلیارد دلار قیمت نفت خام ملک در ترکیه شرکت ها هزار تن منفی ۱ ۲ درصد ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۱۹۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟

آفتاب‌‌نیوز :

سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود، به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی از ۲۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوار‌های آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود پنج درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با وجود این، مصرف‌کنندگان چینی و هم بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده است که در این مدت ۱۶ درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشور‌هایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان آوریل شاهد عقب‌نشینی بود، اما در این هفته پس از اینکه سیاست گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه، با توجه به پیش‌بینی، موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، اظهار کرد که هرگونه تصمیم گیری در مورد نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود، اما او افزود که افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملاً افزایش بیشتر نرخ بهره را رد کرد، به ماندن قیمت طلا در بالای ۲۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر جذابیت طلا را افزایش می‌دهد، زیرا معمولاً بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش می‌دهد. در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی، به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی‌ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

قیمت طلا ممکن است از ۳۰۰۰ دلار فراتر رود.

طبق گزارش اینوستینگ، راهبردشناسان گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی بازار‌های نوظهور و خانوار‌های آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گرانبها تا پایان سال به ۲۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌متحده با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به ۳۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • صادرات ۱۰۸ هزار تنی کالا به روسیه در فروردین ماه
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • شکوفایی صنعت همدان با ایجاد بندر خشک
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • جهان منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشد؟
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • تجارت خارجی ۴۱۴ میلیون دلاری از گمرکات کردستان