Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد: علت ناتوانی کشورهای عرب خلیج فارس در پاسخ دادن به طرح‌های ایران برای حفظ امنیت منطقه به چند عامل برمی‌گردد.

«حسین رویوران»، کارشناس مسائل غرب آسیا، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید ایران بر امنیت مشارکت و ارائه پیشنهاد طرح پیمان عدم تجاوز از سوی ظریف به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، همچنان این طرح بی پاسخ مانده و این کشورها همچنان بر حضور آمریکا و پایگاه نظامی آنها در منطقه تاکید دارند؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: همواره کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اعلام کردند که ایران یک قدرت منطقه‌ای با توان و جمعیت متفاوت است که از همه شیخ نشینان دیگر هم جمعیتش و هم توانش برتری دارد، به همین دلیل ما از ایران می ترسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو هم  ارتباطات و هم پیمانی‌های خود را با غرب به عنوان ابزاری برای حفظ موجودیت خودشان در مقابل ایران توجیه می کردند. 

او افزود:در مقابل، ایران نیز برای اینکه این سیاست‌های نابخردانه را زیر سوال ببرد طرح‌های مختلفی مطرح کرده است. در یک سال اخیر طرح هرمز که از طرف آقای روحانی مطرح شد بر این موضوع تاکید می کرد که یک ترتیبات امنیتی مشترک در کشورهای منطقه باشد که فقط کشورهای منطقه در آن حضور داشته باشند. همچنین این ترتیبات امنیتی تحت نظارت سازمان ملل و حتی قدرتهای دائمی شورای امنیت باشد بنابراین تا این حد ایران پذیرفت اما این کشورها این طرح را نپذیرفتند.

رویوران درباره طرح پیشنهادی ایران ادامه داد: طرحی که ظریف در مورد عدم تجاوز مطرح کرد، در واقع امضای چنین پیمانی بین این کشورها به منزله تضمینی به این کشورها است مبنی بر اینکه ایران، علی رغم تفاوت توان نظامی تجاوز نمی‌کند و این طرح می‌تواند، راهکاری برای حفظ امنیت منطقه باشد و اینها را خلع سلاح کند. این کشورها متأسفانه بدون در نظر گرفتن امنیت ایران، پایگاه‌های زیادی به آمریکا، فرانسه، انگلیس در منطقه دادند و عملا امنیت ملی ایران را نادیده گرفتند. 

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به اینکه برخی از کشورهای عربی منطقه با ایران رابطه خصمانه دارند, تاکید دارد: متاسفانه برخی از کشورهای عربی منطقه علیه ایران دشمنی آشکار می‌کنند و حتی علیه ایران تحریم‌هایی را اعلام کرده و یک جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز کرده اند اما این کشورها باز هم به این درخواست ظریف پاسخ مثبت ندادند. علت ناتوانی این کشورها در پاسخ دادن به طرح‌های ایران برای حفظ امنیت منطقه به چند عامل برمی‌گردد.

او اضافه کرد: اولین عامل این است که هم پیمانی های این کشورها با کشورهای غربی اجازه نمی‌دهد که با ایران پیمانی امضا کنند. این کشورها خودشان را در گردونه طرح آمریکا تعریف کرده اند و نمی‌توانند، بین ایران و آمریکا به جمع بندی برسند به دلیل این که این دو فعلا در حال ستیز هستند. نکته بعدی این است که متاسفانه این کشورها حاکمیت کاملی ندارند یعنی به عبارت صریح‌تر اختیارات کامل ندارند مبنی بر اینکه چنین کاری را انجام بدهند. نداشتن حاکمیت کامل در بسیاری از مسائل دیده می‌شود. به ویژه در جابجایی‌های نیروهای نظامی آمریکا که در این کشور‌ها در حال رخ دادن، است. 

او افزود: اینها نشان می‌دهد که این کشورها نمی‌توانند به آمریکا چیزی بگویند و بخشی از حاکمیت‌ و تأمین امنیت این کشورها هم بیشتر در اختیار آمریکا است. این شرایطی که در منطقه وجود دارد متأسفانه تاکنون اجازه چنین کاری را نداده و کشورهای منطقه هم در تلاش نیستند که حاکمیت خودشان را تکمیل کنند و موضع‌گیری‌های مستقلی داشته باشند و یا پیمان‌هایی با کشورهای دیگر بر اساس خواست داخلی و نه خارجی، امضا کنند. 

او در پاسخ به اینکه چرا کشورهای عربی نمی خواهند در کاهش تنش بین ایران و آمریکا نقشی ایفا کنند؟ آیا آنها هم در افزایش فشارهای آمریکا علیه ایران تاثیرگذارند؟ گفت: به نظر نمی رسد ترامپ و آمریکا بخواهد به خاطر کشورهای عربی با ایران دچار چالش و تنش شود. اینکه زمان اوباما علیرغم مخالفت عربستان و امارات اوباما توافق هسته‌ای را اعلام کرد نشان می‌دهد که مخالفت این کشورها، اهمیت چندانی برای آمریکا ندارد.

تحلیلگر مسائل منطقه ادامه داد: گاهی این کشورها نظرشان با ایران مخالف است. از این رو آمریکا به بهانه اینکه با در نظر گرفتن نظر دوستان خودش در منطقه اقدام می کند یا اینگونه وانمود می‌کند اما این شرط کامل نیست؛ یعنی آمریکا بر اساس نیاز امارات یا عربستان اقدامی انجام نمی‌دهد. ممکن است بسیاری از خواسته‌های کشورهای عربی با اقدام آمریکا هماهنگ باشد برای مثال ترامپ به یکباره می‌خواهد خودش پیمان هسته‌ای را نقض کند و اینها هم می‌خواهند و این نتیجه هم، حاصل می شود.

حسین رویوران افزود:  حال ممکن است این کشورها، خواسته ای از آمریکا داشته باشند که اساسا با منافع و نگاه آمریکا سازگاری ندارد. از این رو یقینا آمریکا نظر اینها را لحاظ نمی‌کند و برخلاف آن عمل می‌کند و شواهد بسیاری در این باره، وجود دارد. در نتیجه آمریکا پیمانکار اینها نیست بلکه ارباب کشورهای عرب است و این نکته را نباید فراموش کرد. این تصور که آمریکا براساس خواست برخی از کشورها عمل می‌کند، این در مورد کشورهای عربی صدق نمی‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به این سوال که تحرکات نظامی اخیر آمریکا در عراق چه تاثیری بر امنیت ایران و منطقه دارد؟ تصریح کرد: در عراق ما یک واقعیت میدانی و یک پروپاگاندا داریم. واقعیت میدانی این است که آمریکا از یک وضعیت تهاجمی به یک وضعیت تدافعی تغییر وضعیت داده است. یعنی از 12 پایگاه فعلی فقط در دو پایگاه عین الاسد و حریر اربیل حضور دارند. آمریکایی ها، نیروهایشان را جمع کرده و به پایگاه‌هایی منتقل کرده اند که به دلیل عمق بیشتر، آسیب‌پذیری نیروهایش را کمتر کنند. سامانه‌های پاتریوت و پدافند ضدهوایی را مستقر کرده تا مورد اصابت موشک قرار نگیرند. پس آنچه که اتفاق افتاده در میدان، یک اقدام دفاعی و عملا عقب نشینی نظامی از طرف آمریکا است.

او بیان کرد: از سوی دیگر شاهد یک پروپاگاندای تبلیغاتی از سوی آمریکایی هستیم. از جمله این که آمریکا می‌خواهد به حشد‌الشعبی حمله کند، به ایران حمله کند، ممکن است با مانوری که در امارات انجام داده شهر نجف را اشغال کند چون آنجا تمرین بر این بوده که شهری را اشغال کنند و یا آقای سیستانی را بازداشت کنند. در واقع همه این سخنان بیشتر به عنوان یک پوشش بر تغییر موضع آمریکا از تهاجمی به تدافعی است یعنی آمریکا در میدان کم آورده و به همین دلیل به تبلیغات، روی آورده است. 

او با اشاره به لزوم خروج نیروهای آمریکایی از عراق طبق مصوبه پارلمان عراق تاکید کرد: آمریکا به هر حال در عراق در مقابل یک مصوبه پارلمان این کشور قرار دارد که از آن خواسته، از این کشور عقب نشینی کند. حال اگر در حال حاضر، دولت سرپرست وجود دارد و آمریکا این مسئله را بهانه کرده، در دولت آینده مصطفی الکاظمی دولت تشکیل می‌دهد و اولین مأموریتش این می‌شود که مصوبه پارلمان را اجرا کند. دولت مجری مصوبات پارلمان است و به همین دلیل تصور می‌کنم، آمریکا در اینجا در یک وضعیت منفعلانه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کشورهای عربی علیه ایران برای حفظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۲۷۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟

با هماهنگی صورت گرفته از سوی مجموعه وزارت امور خارجه سفیران کشورهای مختلف از جمله برزیل، کوبا، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان آمادگی خود را برای حضور در نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران در جزیره قشم اعلام کرده‌اند. - اخبار استانها -

به گزارش روز شنبه خبرگزاری تسنیم از قشم، هماهنگی و مذاکرات مختلفی با کشورهای دیگری نظیر روسیه، چین، هند، عمان، عراق، امارات متحده عربی، اندونزی و چندین کشور دیگر برای حضور سفرا و شرکت های فعال آنها در این رویداد صورت گرفته است.

طبق برنامه ریزی صورت گرفته از سوی دبیرخانه نخستین رویداد بین المللی اقتصاد دریامحور ایران و با هماهنگی وزارت امور خارجه، بخش ویژه ای به عنوان پاویون بین‌الملل پیش‌بینی شده است که سفیران کشورهای مختلف و هیات همراه در آن مستقر خواهند شد.

با توجه به استقبال کشورهای مختلف برای حضور در این رویداد، پیش‌بینی می‌شود بخش بین‌الملل نقشی اثربخش در توسعه همکاری‌های تجاری در سطح بین‌الملل ایفا کند و شرکت‌کنندگان در این رویداد می‌توانند با هماهنگی دبیرخانه جلسات مذاکره با نمایندگان کشورهای مختلف را حول محورهای درخواستی خود برگزار نمایند.

بنا بر این گزارش، نخستین رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران با هدف بررسی فرصتها، چالش‌ها و راهکارها و بهبود وضعیت معیشت و ایجاد اشتغال، با تمرکز بر سیاست‌های کلی توسعه دریامحور با حضور دستگاه های عمومی، دولتی و غیردولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان و سفرای کشورهای مختلف جهان 25 تا 27 اردیبهشت ماه سال جاری در جزیره قشم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/7558/.

دیگر خبرها

  • کاهش صادرات تسلیحات تدافعی فرانسه به رژیم صهیونیستی
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روابط ایران با سایر کشورها بر اساس راهبرد برد-برد است
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • کاهش حضور آمریکا در آفریقا / حاکمان جدید ساحل آفریقا در پی کاهش روابط سیاسی و نظامی با فرانسه و آمریکا هستند/ نیجر حضور نیروهای آمریکایی را غیرقانونی اعلام کرد +فیلم    
  • وزیر دفاع روسیه: مسکو هرگز ناتو را تهدید نکرده است
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم