Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل خانه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب به صورت مجازی می‌تواند به برگزاری هرچه بهتر آن در فضای واقعی کمک کند.

به گزارش قدس آنلاین، نیکنام حسینی پور مدیر عامل خانه کتاب، در خصوص برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت مجازی گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به صورت مجازی ایده ای بود که به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد پیشنهاد دادیم تا ببینیم آیا امکان برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی وجود دارد یا نه؟ یادمان باشد که برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مقایسه با دیگر نمایشگاه های جهان کمی متفاوت است؛ زیرا جنبه فروشگاهی نمایشگاه کتاب بر جنبه‌های دیگر آن غلبه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بحث فروش برای ناشران بسیار مهم است؛ بخشی از اقتصاد نشر در طول سال در نمایشگاه کتاب رقم می خورد که با همین دغدغه و با توجه به زیرساخت بانک های اطلاعاتی خانه کتاب و لزوم ارتباط با نهادهای مختلف از جمله مخابرات، شرکت پست، شرکت های دانش بنیان و ... به معاونت فرهنگی پیشنهاد دادیم که در صورت امکان نمایشگاه کتاب به صورت مجازی برگزار شود.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه دغدغه برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی به سال‌های قبل باز می‌گردد، بیان کرد: من پیشنهاد می‌کنم که اگر این اتفاق رخ دهد تا شاید حرکت جدیدی در صنعت نشر و همین طور نمایشگاه کتاب در سال‌های آتی باشد. قطعاً همه استان‌ها و شهروندان سراسر کشور امکان حضور در تهران و نمایشگاه کتاب را ندارند؛ ولی می‌توان در کنار برگزاری فیزیکی نمایشگاه کتاب، با همان شکل، با همان قرارگیری غرفه‌ها و البته به صورت گسترده‌تر نمایشگاه را در فضای مجازی برگزار کرد.

او ادامه داد: مشکلی که همواره در نمایشگاه کتاب داریم، مشکل فضا و امکانات است؛ اما در فضای مجازی این مشکل وجود ندارد و شاید بتوان به تعداد ثبت نام کنندگان غرفه واگذار کرد. مردم هم برای خرید کتاب اقدام می کنند و البته می‌توان زیر ساخت استفاده از بن‌های دانشجویی و بن‌هایی که معاونت امور فرهنگی ارائه می‌دهد را برای مردم و ناشران هم قرار داد. البته این مسئله نیاز به هماهنگی و جلسات کارشناسانه دارد.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به اینکه نمایشگاه کتاب در فضای فیزیکی با فضای مجازی متفاوت است، بیان کرد: در فضای فیزیکی به عنوان یک باشگاه و تفرجگاه فرهنگی به نمایشگاه کتاب نگاه می‌شود؛ حضور نویسندگان، اهالی قلم و جوانان و گفت و گوهای رسمی و غیر رسمی در محیط واقعی نمایشگاه اتفاق می‌افتد که حتی منجر به تولید و اندیشه می‌شود. قطعا این موضوع قابل مقایسه با برگزاری نمایشگاه در فضای مجازی نیست، اما فضای مجازی می‌تواند مکمل فضای فیزیکی باشد. قطعا نمی‌توان تمام بخش‌هایی که در نمایشگاه کتاب رخ می‌دهد را در فضای مجازی جا داد، اما می‌توان بخش‌هایی از آن را در فضای مجازی برگزار کرد.

حسینی‌پور درباره برگزاری طرح بهارانه کتاب هم گفت: طرح بهارانه کتاب شبیه همان طرح‌های فصلی گذشته خواهد بود. البته امسال نگاه ما این است که از فضای مجازی استفاده کنیم. برخی از کتابفروشان زیرساخت‌های لازم را برای فروش کتاب در فضای مجازی دارند؛ این دسته از کتابفروشی‌ها در طرح بهارانه شرکت می‌کنند. هفته بعد اعلام می‌کنیم طرح بهارانه چه زمانی اجرا می‌شود. امیدواریم همزمان با ماه مبارک رمضان بتوانیم این طرح را اجرایی کنیم. تا سقف دو میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفته شده است.

او در پایان درباره مشکلات کتابفروشی ها تصریح کرد: باید با تأمل بیشتر برای کتابفروشی ها فکر کرد؛ به نظرم باید بسته خاصی برای هریک از  آنها درنظر گرفت. مشکلات کتابفروشی های شهرستان با کتابفروشان تهران تفاوت دارد. شرایط کرونایی باعث شده است شرایط کتابفروشی‌ها بدتر شود. ما دغدغه تعطیلی برخی کتابفروشی ها را داریم. قطعاً مشکلات کتابفروشی‌های کوچک با کتابفروشی های بسیار بزرگ و کتابفروشی‌هایی که در مراکز تجاری هستند، تفاوت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب مجازی کتاب به صورت مجازی برگزاری نمایشگاه نمایشگاه کتاب فضای مجازی کتابفروشی ها طرح بهارانه خانه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۳۹۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که هرساله با قرار گرفتن در آستانه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران داغ می شود بحث محل برگزاری نمایشگاه است.

نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی کشور در قریب به ۴۰ سال که عمر خود را سپری میکند هیچگاه محل ثابتی برای خود نداشته و همیشه مستاجر مصلای تهران بوده است.

سال ۱۳۹۴ که شهر آفتاب به بهره برداری رسید و همه حدس و گمان ها بر این بود که نمایشگاه کتاب بالاخره صاحب یک مکان دائمی شد اما طولی نکشید تا پس از برگزاری ۲ دوره این نمایشگاه در شهر آفتاب، دوباره نمایشگاه به مصلای تهران منتقل شد و همه محاسبات در خصوص جانمایی این نمایشگاه برهم ریخت.

ساخته شدن مصلای امام خمینی برای کار و منظوری دیگر و همچنین قرار گرفتن مصلا در منطقه‌ای شلوغ و پرترافیک از جمله دلایل مهمی است که باعث می شود این مکان محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب با آن حجم عظیم از حضور مردم نباشد.

اما در ۲سال اخیر این موضوع ابعاد جالب تری پیدا کرده است.

اوایل سال ۱۴۰۱ بود که عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران با انتشار توییتی ضمن اعلام برگزاری نمایشگاه ۱۴۰۱ در مصلای تهران، خبر برگزاری نمایشگاه ۱۴۰۲ را در شهر آفتاب اعلام کرد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت:

«نمایشگاه کتاب امسال در مصلی تهران برگزار خواهد شد و شهرداری تهران نیز به امید خدا با همه توان در کنار وزارت ارشاد، خادم اصحاب فرهنگ و مردم عزیز خواهد بود. در عین حال تلاش می‌کنیم با تمهید بهترین امکانات، زمینه انتقال این رخداد بزرگ فرهنگی را از سال ۱۴۰۲ به شهر آفتاب فراهم کنیم.»

پس از این اعلام موضع سخنگوی شهرداری تهران همه منتظر بودند تا سال بعد یعنی نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ در شهر آفتاب برگزار شود.

تا اینکه با قرار گرفتن در آستانه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اختتامیه بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ درباره انتخاب مکان نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ عنوان کرد: از مدتی قبل، مکاتباتی با شورای شهر و شهرداری تهران داشتیم و نیازهای نمایشگاه کتاب درباره فضای مسقف و خدمات مورد نیاز خود را مطرح کردیم.

وی افزود: در نامه‌ای که تابستان به شهرداری تهران ارسال کردیم، گفته بودیم اگر می‌خواهند در «شهر آفتاب» میزبان نمایشگاه باشند، شرایط این مجموعه را به شرایط ما ـ معاونت امور فرهنگی و مجری برگزاری نمایشگاه ـ نزدیک کنند تا بازدیدی هم داشته باشیم.

احمدوند با اشاره به بازدیدی که چند روز گذشته از مجموعه شهر آفتاب انجام شد، توضیح داد: در این بازدید مشخص شد وضعیت شهر آفتاب نسبت به قبل فعال شده و در حال پیشرفت است؛ البته از مصلا هم بازدید داشتیم و شرایط مصلی را برای برگزاری نمایشگاه دقیق‌تر می‌دانیم.

علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و قائم مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در صفحه شخصی خود اعلام کرده است: نمایشگاه از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی بزرگ امام خمینی برگزار می‌شود.

به این ترتیب و برخلاف همه تصورات، نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ همچنان در مصلای تهران برگزار شد و بازهم شهرآفتاب رنگ نمایشگاه کتاب را به خود ندید.

با قرار گرفتن در آستانه نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصاحبه ای ضمن اعلام مصلا به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: برای انتخاب مکان برگزاری، بازدیدی از مجموعه «شهر آفتاب» و «مصلی امام خمینی (ره)» داشتیم، مصلا شرایط بهتری برای میزبانی دارد.

ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز طی مصاحبه‌ای با بیان اینکه معتقدم با رفع اشکالات نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب باید در سال‌های آینده نمایشگاه کتاب را به آنجا منتقل کرد، افزود: به نظرم در حال حاضر با توجه به کمبودهایی که در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب داریم این مکان برای برگزاری نمایشگاه کتاب فضای مناسبی نیست؛ دو دوره‌ای هم که آنجا برگزار شد مشکلاتی ایجاد کرد. مدیریت شهری باید نمایشگاه شهرآفتاب را کامل کند و دسترسی و ظرفیت‌های آن را بهبود ببخشیم و اصلاح کنیم.

عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص فراهم نبودن زیرساخت های نمایشگاهی برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: اینطور نیست و سال گذشته ۴۰ نمایشگاه تاثیرگذار در این محل برگزار کردیم که برای مثال نمایشگاه خودرو به لحاظ کمی میزبان طیف گسترده ای از بازدیدکنندگان بود.

تقدسی نژاد افزود: مجموعه شهرآفتاب کاملا آماده همکاری با کلیه ارگان ها است و اگر مجموعه‌ای صلاح نداند با ما همکاری کند کاری از دست ما ساخته نیست.

وی با بیان اینکه ما یک مجموعه دولتی هستیم و این محل از پول بیت المال ساخته شده بیان کرد: تمام تلاش ما این است تا بتوانیم باری از دوش تهران برداریم.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی شهرآفتاب در پاسخ به این سوال که چرا می گویند شهرآفتاب آماده برگزاری نمایشگاه کتاب نیست افزود: برید از خودشان بپرسید و من قبلا دفاعیات خودم را بارها اعلام کرده‌ام.

حال با توجه به انتظارات چند ساله و همچنین ادعاهای معاون فرهنگی وزارت ارشاد در خصوص شرایط بهتر مصلی تهران برای برگزاری نمایشگاه کتاب و ادعای مدیرعامل شهرآفتاب در خصوص آمادگی برای میزبانی از نمایشگاه کتاب باید دید چه دلیلی باعث جلوگیری از انتقال نمایشگاه کتاب به محل شهرآفتاب می شود و آیا سال آینده وعده انتقال نمایشگاه به این محل محقق خواهد شد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228727 برچسب‌ها کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دیگر خبرها

  • مشارکت بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز یزدی در طرح «نوآوین»
  • «مصلای تهران» یا «شهرآفتاب» داستان یک تلخی بی‌پایان
  • «مگره و مردان محترم» در کتابفروشی‌ها دیده شدند
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • «حسنا و ملکه‌های رنگی» به کتابفروشی‌ها آمدند
  • یمن میهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب