Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:43:06 GMT

بازگشایی صنوف به معنی پایان اپیدمی کروناویروس نیست

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۷۷۸۶

ایسنا/همدان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: بازگشایی صنوف به معنی پایان اپیدمی کروناویروس نیست اما لازم است توازن بین سلامت، امنیت و اقتصاد در مهار کرونا توأم باشد.

دکتر منوچهر کرمی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک هفته سلامت به کارکنان بهداشت و درمان استان اظهار کرد: خوشبختانه در استان همدان موج شیوع کرونا نداشتیم و نرخ ابتلا به کرونا در استان همدان در رده‌های پایین قرار داشت اما طبیعتاً بعد از خروج اصناف از تعطیلی موقت بروز اپیدمی امکان‌پذیر است که باید با توان هر چه بیشتر برای مهار آن بکوشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: به هر صورت نمی‌توان مردم و کسبه را از روند زندگی عادی محروم و به تعطیلی دائم اصناف و بازار اقدام کرد اما لازم است با حمایت و همراهی مردم در مهار این ویروس بکوشیم از این رو تلاش هستیم طرح «مدیریت مردمی اپیدمی کروناویروس» را در سطح استان اجرایی کرده و با همراهی مردم در مهار شیوع بکوشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ادامه داد: با بازگشایی صنوف وارد مرحله‌ای شدیم که نمی‌توان به مدت طولانی برای قرنطینه مردم اقدام کرد اما لازم است تحرکات اجتماعی را براساس پروتکل‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم در این راستا اقدامات متعددی از جمله راه‌اندازی کارناوال سلامت در سطح شهر کرده‌ایم.

وی افزود: بازگشایی صنوف به معنای پایان اپیدمی کرونا نیست و همچنان باید هوشمندانه اقدامات مراقبتی و کنترل‌های لازم انجام گیرداز این رو تداوم روند نظارت‌ها و بازرسی‌های بهداشتی و اجرای طرح همیاران بازرسی و فراخوان نیروهای بهداشت محیط و حرفه‌ای نیز در این راستا اجرا می‌شود.

کرمی همچنین با بیان اینکه سامانه ۱۹۰ آماده دریافت گزارش‌های مردمی در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط اصناف است، اعلام کرد: هفته سلامت که از امروز آغاز شده، تأکید بیشتری بر آموزش‌های لازم در حوزه کرونا دارد و بازگشایی صنوف و بازار باید تابع آموزش‌های طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی باشد.

وی خطر شیوع کرونا را همچنان جدی برشمرد و تبیین کرد: مردم نباید در موارد غیرضرور بیرون از منزل حضور یابند و این ضرورتی برای حفظ آمادگی و ایمنی در مقابله با کروناست که خوشبختانه توانی که تاکنون در مقابله با این بیماری داشته‌ایم، به علت همین حمایت و همکاری مردم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تشریح کرد: در سطح مرکز بهداشت ۱۲۰ واحد اداری با حدود ۸۵۰ نفر پرسنل در بحث غربالگری فعالیت داشتند و خوشبختانه این غربالگری در آگاهی وضعیت شیوع و مهار آن نقش بسیار مؤثری داشته‌است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس بازگشایی صنوف اپیدمی کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۷۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک نشانه مهم زوال عقل

مطالعه‌ای که به تازگی توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در بلومبرگ انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال زوال عقل در افراد مسن با شدت بالای کم‌شنوایی بیشتر است، اما این احتمال در بین کسانی که از سمعک استفاده می‌کنند پایین‌تر است.

نتایج حاصل از این مطالعات (روی بیش از ۲۴۰۰ سالمند)، بیانگر این است که کاهش شنوایی ممکن است عاملی در افزایش خطر زوال عقل باشد و بر همین اساس، درمان کم‌شنوایی می‌تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد. کاهش شنوایی یک مسئله حیاتی در زمینه سلامت عمومی است و این خطرِ روبه‌رشد (که کاهش شنوایی ممکن است با خطر زوال عقل مرتبط باشد]، میلیون‌ها نفر را در جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در این مطالعه، ۲۴۱۳ نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند که حدود نیمی از آنها بالای ۸۰ سال داشتند و طی همین بررسی‌ها ارتباط واضحی بین شدت کم‌شنوایی و زوال عقل در آنها مشاهده شد؛ شیوع زوال عقل در میان شرکت‌کنندگان با کم شنوایی متوسط تا شدید، ۶۱ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگانی بود که شنوایی نرمال داشتند. شیوع زوال عقل در ۸۵۳ شرکت‌کننده کم‌شنوا که از سمعک استفاده می‌کردند نیز تا ۳۲ درصد کمتر بود.

چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال عقل هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما نتایج این تحقیقات به مجموعه اطلاعاتی که حاصل از بررسی ارتباط جرئی بین کم‌شنوایی و زوال عقل است، اضافه می‌کند.

امید بر این است که به تدریج، اطلاعات کامل‌تری از تأثیر کم‌شنوایی بر عملکرد شناختی و زوال عقل در سالمندان حاصل شود و داده‌های موجود در این زمینه تکامل یابند.

منابع: upi ، neurosciencenews

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901098

دیگر خبرها

  • هشدار نارنجی دشت کاشان در پایان هفته
  • اگر دولت و قضات، مردم را ناراضی کنند، باید فاتحه را بخوانیم/ جلب نظر مردم لازم است (فیلم)
  • اتفاقی که «تانیا» از پشت صحنه «نون خ» فاش کرد
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیاردی تسهیلات در آران و بیدگل
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • پلمب ۴۸ واحد صنفی متخلف در مرند
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • فلسفه نام‌گذاری ماه‌های شمسی چیست؟