Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@20:30:49 GMT

جزئیات وام گردشگری ویژه کرونا

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۸۷۴۸۹

جزئیات وام گردشگری ویژه کرونا

معاون گردشگری جزئیاتی از تسهیلات حمایتی گردشگری برای جبران خسارت‌های ویروس کرونا را اعلام کرد: ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر شغل اختصاص می‌یابد.

ولی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که گردشگری بیشترین تسهیلات حمایتی را دریافت کرده است، به ایسنا گفت: نرخ سود این تسهیلات ۱۲ درصد است که پرداخت آن از نیمه اردیبهشت ماه در بانک‌ها آغاز می‌شود و تنفس آن تا ابتدای مهرماه امسال است و دوره بازپرداخت آن دو ساله تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: جزئیات این تسهلیات برای ۱۰ رسته که بیشترین زیان را از ویروس کرونا متحمل شده‌اند، مشخص شده است که گردشگری جزو آن است. قرار شد این تسیهلات به سه دسته ۱. مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و سایر فعالان به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ۲. دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری، ۳ . صنایع دستی، مشروط به حفظ مشاغل و براساس فهرست بیمه به ازای هر نفر شاغل، اختصاص یابد. مثلا اگر یک هتل و یا دفتر خدمات مسافرتی ۲۰ نفر شاغل بیمه‌ای داشته باشد، به ازای هر نفر ۱۶ میلیون تومان تسهیلات تخصیص می‌یابد.

معاون گردشگری گفت: تعداد مشاغل هر یک از رسته‌های تعیین شده براساس فهرست بیمه در ماه‌های دی، بهمن و اسفندماه مشخص می‌شود و این‌گونه نیست که تاسیسات و متقاضیان این تسهیلات درباره تعداد کارمندان، خوداظهاری داشته باشند، اقدام صرفا براساس فهرست بیمه است.

تیموری درباره حمایت‌های مالی از مشاغل بدون بیمه همچون راهنمایان گردشگری، بومگردی‌ها و هنرمندان صنایع دستی و سایر مشاغل مرتبط با این حوزه‌ها، توضیح داد: این مشاغل غیر رسمی محسوب می‌شوند که در فهرست بیمه قرار ندارند، البته گروهی از شاغلان این حوزه‌ها بیمه دارند که از تسهیلات ۱۶ میلیون تومانی می‌توانند استفاده کنند اما گروهی که بیمه ندارند جزو دسته اول و در بخش «سایر فعالان» تعریف شده‌اند که به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای دریافت همین میزان تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌شوند.

وی افزود: سایر رسته‌ها با مساله مشاغل غیررسمی مواجه نیستند و فقط گردشگری و صنایع دستی چنین شاغلانی دارد که حمایت مالی از آن‌ها ساز و کار متفاوتی خواهد داشت، در این‌باره با وزارت کار و بانک مرکزی صحبت‌هایی شد که از محل همین تسهیلات، از مشاغل غیررسمی گردشگری حمایت شود.

تیموری درباره تصویب رقم درخواستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به ملبغ ۳۸ هزار میلیارد ریال، ‌ اظهار کرد: این عدد را در اختیارمان قرار ندادند، ساز و کار پرداخت تسهیلات جبران خسارت ناشی از ویروس کرونا این‌گونه تعریف نشده که عدد خاصی را مصوب و به رسته شغلی اختصاص دهند، بلکه از کل رقم تسهیلات بانکی درنظر گرفته شده، براساس فهرست بیمه، مبلغی به صورت وام اختصاص می‌یابد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قبلا در دیدار با معاون اول رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی، میزان خسارت وارد شده به سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را ۳۸ هزار میلیارد ریال برآورد کرده بود و درخواست داشت این مبلغ از ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای حمایت از مشاغل در دوران کرونا، اختصاص داده شود. طبق گزارش وزارت صنعت، گردشگری جزو صنایعی است که شیوع ویروس کرونا با ۱۰۰ درصد خسارت مالی مواجه شده است. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قبلا گفته بود: اگر این مبلغ را اختصاص ندهند، سیل بیکاری در گردشگری راه می‌افتد. او تعداد شاغلان مستقیم در گردشگری را حدود ۸۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گردشگري صنایع دستی راهنمای تور بسته حمایتی دولت ویروس کرونا وام بيمه گردشگری و صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۷۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کردستان گفت: مراسم آئینی سنتی کومسای روز جمعه چهاردهم اردیبهشت‌ سال‌جاری در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، منصور مهرزاد اظهار کرد: ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان و وجود ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی در این منطقه موجب شده است تا هورامان به یکی از قطب‌های مهم گردشگری کشور تبدیل شود و همواره مورد توجه تعداد بی‌شماری از گردشگران قرار گیرد.

وی افزود: کومسای از جمله برنامه‌هایی است که هرساله در نیمه اردیبهشت در این منطقه جهانی به‎ صورت ویژه و باشکوه هرچه تمام‌تر برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان خاطرنشان کرد: این مراسم آیینی روز جمعه چهاردهم اردیبهشت سال‌جاری با حضور گردشگران داخلی و خارجی در محوطه‌ای مجاور زیارتگاه سیدمصطفی مشهور به پیرشالیار از نوادگان و سادات حضرت امام جعفرصادق (ع) برگزار می‌شود.

مهرزاد ادامه داد: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات منطقه، دف‌نوازی، اجرای شمشال هورامی و شعرخوانی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده این مراسم آئینی است.

وی ابراز امیدواری کرد همواره بتوانیم با همکاری شایسته مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌های مربوطه با ارائه خدمات مناسب و کسب رضایتمندی گردشگران در سفر به کردستان، انگیزه حضور دوباره و زمینه انتخاب استان به عنوان مقصد گردشگری را فراهم آوریم.

به گزارش ایمنا، کومسای در هورامی از دو کلمه «کو» به معنی جمع شدن و مجمع و «مسای» به معنی یادگیری تشکیل شده است. روایت می‌شود با توجه به وضعیت خاص منطقه و فرهنگ تعاون و همزیستی نشأت گرفته از طبیعت سخت هورامان و فرهنگ کوچ‌نشینی و هوارنشینی، هر ساله اواسط فصل بهار مردم، روستا را ترک و به هوارهای دور و نزدیک در منطقه کوچ می‌کردند و مدتی بیش از شش ماه از سال را از همدیگر دور بودند و قبل از کوچ لازم می‌دیدند که در جلسه و مراسمی مقرراتی را سامان‌دهی کرده و امورات ضروری اجتماعی را میان خود تقسیم و به افراد واجد شرایط واگذار کنند و برای کوچ آماده می‌شدند.

در ورای این ماجرا یک افسانه روایت می‌شود که پیرشالیار مردی بزرگوار بوده و کرامات خاصی داشته است که به عنوان مثال گفته می‌شود او توانسته شاه بهارخاتون را که دختری کر و لال بوده، شفا بدهد.

همچنین روایاتی وجود دارد که روزی یکی از مریدان پیرشالیار به نام درویش گومار نزد پیرشالیار رفته و از کمبود شیر دام‌های خود گله و شکایت می‌کند، پیرشالیار به او می‌گوید در نزدیکی مزار درویشی که دامپزشک بوده سنگی هست، قطعه‌ای از آن را بِبُر و به مشک دام‌های خود ببند تا شیرشان افزون شود؛ به‌همین دلیل هنوز هم در پایان مراسم کومسای تکه سنگ سفیدی را که در جوار مزار پیرشالیار وجود دارد می‌شکنند و برای تبرک با خود می‌برند که بنا بر اعتقاد اهالی هورامان، خاصیت برکت‌بخشی دارد.

مراسم جشن عروسی پیر شالیار هم یکی از جشن‌های رایج در منطقه جهانی هورامان است که هر ساله در اواسط بهمن و هم‌زمان با جشن سده برگزار می‌شود، این مراسم در واقع سالگرد ازدواج پیر افسانه‌ای به نام شالیار است که ریشه در اسطوره‌ها و اعتقادات و آیین قدیم مردم این سرزمین دارد.

منطقه هورامان تخت در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مریوان و غرب شهرستان سروآباد با جمعیتی بیش از ۳۵۰۰ نفر در میان کوه‌های سر به فلک کشیده تخت‌ثانی، پیررستم، مله‌اسب و کوسالان محصور است و نماد و قلب تپنده منطقه جهانی هورامان به‌عنوان منظری تاریخی و فرهنگی محسوب می‌شود.

کد خبر 749453

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل در ارومیه
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • اختصاص ۳۰۰ نفر بیمه به کارگران ساختمانی در کردستان
  • تولید بیش از ۸۵ نوع صنایع دستی در فارس
  • پرداخت ۱۲۰ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی شهر همدان
  • اصلاح قبوض گازبهای تاسیسات گردشگری و صنایع‌دستی
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • در جشنواره شکوفه‌های بادام ‌شهر زیبای دژکرد چه گذشت؟