Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، سال‌هاست کشت برنج به دلیل صرفه اقتصادی و زمان کوتاه بین مرحله کاشت تا برداشت نسبت به سایر محصولات دیگر به یکی از کشت‌های مورد علاقه کشاورزان گلستانی تبدیل شده است.

معمولأ کشاورزان گلستانی از اواخر فروردین ماه نسبت به ایجاد خزانه برای نشا شالی اقدام می‌کنند تا پس از حدود دو هفته نشا شالی به زمین اصلی منتقل شود اما سال‌هاست که کشاورزان به همان روش معمول و سنتی در فضای کوچکی از اراضی خود نسبت به ایجاد خزانه اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تولید نشا در خزانه‌های سنتی گذشته از آنکه زمان و هزینه بیشتری صرف می‌کند ممکن است با آفاتی مواجه شود که مدیریت آن خارج از توان کشاورز بوده و در نهایت به یک محصول بی‌کیفیت ختم شود اما امسال کشاورزان بندرگزی برای نشا شالی خود از خزانه‌های جدیدی استفاده می‌کنند که مزایای بی‌شماری نسبت به روش سنتی دارد در این روش در یک محیط گلخانه‌ای درون سینی‌های مخصوص نشا شالی انجام می‌شود.

کاهش هزینه کشاورزان با استفاده از خزانه‌های جدید نشا شالی

در همین رابطه معاون فنی جهاد کشاورزی بندرگز با بیان اینکه سالانه حدود ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار شالی با رعایت ضوابط اعلامی از سوی سازمان جهاد کشاورزی در این شهرستان کشت می‌شود،  اظهار کرد: از این میزان یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی نسق شامل اراضی ساحلی، ۷۰۰ هکتار به صورت سر چاهی و ۵۱ هکتار به صورت خشکه‌کاری انجام می‌شود.

رضا علوی تصریح کرد: خزانه‌های درون سینی کمک می‌کند تا کشاورز با مقدار بذر کم و زمان کوتاه‌تر نشا شالی تولید کند در حالیکه خزانه‌های سنتی در هر هکتار ۱۲۰ کیلو بذر نیاز دارد اما خزانه‌های جدید که داخل سینی هستند ۳۰ تا ۴۰ کیلوگرم بذر نیاز است، در واقع با کاهش دو سوم بذر مواجه هستیم.

وی بیان کرد: وقتی بذر داخل سینی به گرم‌خانه انتقال داده شد کمتر از ۴۸ ساعت جوانه می‌زند اما در روش سنتی قدیمی به هفت روز تا هشت روز زمان نیاز داریم از آنجای که دمای  داخل گرم‌خانه بین ۳۰ درجه تا ۳۵ درجه است زمان جوانه زدن به یک سوم کاهش خواهد یافت.

معاون فنی جهاد کشاورزی بندرگز ادامه داد: در این روش وسعت خزانه هم کمتر از روش سنتی قدیمی است اندازه سینی‌ها حدود ۳۰ سانتیمتر الی ۶۰ سانتیمتر است و برای هر یک هکتار ۲۲۰ سینی تا ۲۵۰ سینی استفاده می‌شود.

جای خالی ترویج در روش‌ ایجاد خزانه‌های جدید نشا شالی

یک کارشناس کشاورزی نیز در خصوص مزایای خزانه‌های جدید نشا شالی گفت: از آنجایی که بذرهای برنج در شرایط غرقابی توانایی جوانه زدن را ندارند برای استفاده حداکثری از بذور و داشتن مزرعه‌ای یک دست ابتدا بذرها را در فضای کوچکتری تحت شرایط خاص کشت می‌کنند و پس از آماده شدن و رشد نشاها آن را به زمین اصلی منتقل و نشا انجام می‌شود.

علی میرحسینی تصریح کرد: در خزانه‌های جدید نشا شالی چون در فضای گلخانه‌ای انجام می‌شود مدیریت آفات اتفاق می‌افتد که همین امر موجب می‌شود یک نشا با کیفیت و سالم وارد زمین شود از طرفی نشاها سریع به مزرعه اصلی انتقال و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: در روش سنتی و قدیمی حدود یک ماه زمان لازم است تا شالی‌ها از خزانه به زمین اصلی منتقل شود اما در روش جدید این زمان به کمتر از دو هفته می‌رسد.

کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: در روش جدید هزینه تمام شده نشا کم می‌شود شاید در ابتدا خرید سینی و نایلون هزینه بر باشد اما این وسایل برای آینده هم قابل استفاده است.

میرحسینی گفت: از آنجایی که چند سالی می‌شود کشت شالی در گلستان و در اراضی غیرنسق ممنوع اعلام شده است بحث ترویجی خاصی در خصوص روش جدید خزانه‌های نشا شالی عنوان نمی‌شود در حالیکه کارشناسان پهنه می‌توانند با رفتن به مزارع مختلف این روش‌ها را به کشاورزان آموزش داده و از روش سنتی و هزینه بر خارج شوند که در نهایت این صرفه‌جویی هم به نفع اقتصاد کشور و  هم به نفع اقتصاد کشاورز خواهد بود.

کد خبر 503880 برچسب‌ها استان گلستان کشاورزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان گلستان کشاورزی انجام می شود روش سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۸۹۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.

 

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

دیگر خبرها

  • سال گذشته ۱۹۷ کلاس درس تحویل دانش آموزان گلستانی شد
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر توسط یک شرکت دانش‌بنیان
  • پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی برای ۲۰۱۰ مددجوی گلستانی در سال ۱۴۰۲
  • صعود ایران با حضور ۴ گلستانی به فینال والیبال دانش آموزان جهان
  • نشاء شالی در گلستان
  • واریز ۵۲۷ میلیارد تومان به خزانه دولت از محل فروش سوخت در مرز کرمانشاه
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • 60 فعال فرهنگی گلستانی گواهینامه دوره آموزشی «متنا» را دریافت کردند