Web Analytics Made Easy - Statcounter

عروسک‌ با فرهنگ و تاریخ هر کشور گره خورده‌، که یادآور ارزش‌ها و باورهای سنتی قوم و قبیله‌ای است که با هنرشان، فرهنگ اصیل را به یادگار گذاشته‌اند. عروسک‌هایی که شب‌ها سر بر بالین بسیاری از دخترکان گذاشته‌اند و تا سحر به رازهایشان گوش سپرده‌اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کردتودی،  عروسک وسیله و اسبابی برای بازی کودکان است تا سرگرم شوند و اوقات فراغت خود را سپری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با کمی تامل نمی‌توان این معنی را به همه عروسک‌ها نسبت داد. عروسک‌ با فرهنگ و تاریخ هر کشور گره خورده‌، که یادآور ارزش‌ها و باورهای سنتی قوم و قبیله‌ای است که با هنرشان، فرهنگ اصیل را به یادگار گذاشته‌اند. عروسک‌هایی که شب‌ها سر بر بالین بسیاری از دخترکان گذاشته‌اند و تا سحر به رازهایشان گوش سپرده‌اند.

عروسک‌هایی که با دامن چین‌دار و نقش و نگارهای گُل، بهار و سبز و بُته‌جقه عصاره مهربانی و محبت را تزریق کردند. عروسک‌هایی که با شمایل شرقی یاد داده‌اند، سیرتی زیبا داشته باشیم. البته دور از ذهن نیست که روند و تولید عروسک‌ها تغییرات اساسی و بنیادین داشته و هرکدامشان تشکیلات و اتاق مجزا و لوازم شخصی دارند و کمدهایشان پُر از لباس رنگارنگ و متنوع است. شرکت‌هایی که روز به‌روز با تکنولوژی‌های مختلف انواع و اقسام عروسک‌ها را در  قالب زنان قهرمان و الهام‌بخش تولید می‌کند، اما انگار آن عروسک‌های با لباس‌های کُردی و سوزن‌دوزی بلوچ فرق دارند و حس و حال زندگی کردن را زمزمه می‌کنند.

 

مغازه‌داران فروش محصولات فرهنگی -دستی به این موضوع اشاره دارند که عروسک‌های سنتی انتقال دهنده فرهنگ مختلف اصیل ایرانی هستند و ضروری است هر کودکی از این عروسک‌ها داشته باشد. البته گفته فروشنده‌ها بعضی از خانواده‌ها رویکرد سلیقه‌ای و تزیینی به عروسک‌های سنتی دارند و عروسک‌ها را در دکوراسیون خانه‌هایشان گنجانده‌اند. حتی به کودکان اجازه بازی با این عروسک‌ها را نمی‌دهند. در حالیکه باید فرهنگ‌سازی شود تا این عروسک‌ها به‌عنوان انتقال‌دهنده صلح، دوستی و محبت به کودکان شناسانده شود.

ستان کردستان نیز با دارا بودن از پیشینة تاریخی، حرفهای بسیاری در عرصة پوشاک برای گفتن دارد که بازگویی نشده و متاسفانه این فرهنگها و سنتها آنگونه که باید و شاید در بستری مناسب هم راستا و همه‌گیر با مدرنیته پیش نرفته است. 

عروسک هایی با لباس محلی کُردی

فاطمه الیاسی مدیر عامل شرکت زمرد و تولید کننده ی انواع لباس محلی و کردی است که با داشتن تنها 49 سال ، بیش از 20 سال است که در این حوزه مشغول به کار است.

وی در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار کرد: وقتی کشورهای پیشرفته در جشن‌ها و مناسبت‌های خود از لباس محلی استفاده می‌کنند چرا ما از پوشاک اقوام مختلف خود غافل مانده‌ایم.

وی می گوید: لباس کردی در بخش آقایان و خانم ها باتوجه به ویژگی های خاصی از جمله طرح، رنگ و تنوعی که دارد در سالهای نه چندان دور و حتی در میان سایر ملل از استقبال چشمگیری برخوردار بود ولی متاسفانه هر روز که می گذرد از محبوبیت آن در میان تمامی اقشار به ویژه جوانان کاسته می شود و اگر وضعیت بر همین روال باشد تنها یک دهه دیگر کافی است که برای دیدن فرهنگ و پوشش چند هزار ساله مردم کردستان باید سراغ موزها و کتابهای تاریخی رفت  لذا به این فکر افتادم که چرا ما همانند سایر کشورها این لباس زیبا را که جزء فرهنگ هزار ساله ی ماست را حفظ و به همه جا معرفی نکنیم چرا که  با توجه به اینکه تنوع بالای لباس های زنانه کردی و در عین حال استفاده از الیاف کاملا محلی و بومی از جمله ویژگی های اصلی این نوع لباس به شمار می رود ولی متاسفانه امروز این تنوع در رنگ و جای خود را به تولیدات چینی و ترکیه ای داده است و دیگر نام و نشانی از لباس های محلی کردی زنان در کردستان در میان نیست بنابراین بر آن شدیم تا این فرهنگ را زنده کنیم .

وی در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم گرفتید که به سراغ آداب و فرهنگ زنان کُرد بروید، گفت: زمانی که می‌خواهیم قوم یا ملتی را خوب بشناسیم، ابتدا سراغ آداب و رسوم و فرهنگشان می‌رویم. این موضوع در زبان و گویش آنان یا غذاهایی سنتی و نوع پوشش‌شان متبلور می‌شود، به گونه ای که اگر بخواهیم اقوام مختلف را بشناسیم، نخستین نمادی که جلب توجه می‌کند، لباس‌هایی با زیورآلات ویژه آن منطقه و قوم است؛ مانند لباس‌های کردی که اجزای مختلف تشکیل‌دهنده آن نوعی نظم، زیبایی و یکپارچگی را در خود نهفته دارد لذا این موضوع بیانگر اصالت مردم کردستان است و برای بسیاری از هموطنان جذابیت ویژه ای دارد و به عنوان یکی از سوغات اصلی استان مطرح می‌شود. لباس کردی ازجمله بهترین لباس‌ها هم ازنظر اصیل بودن و هم حفظ حجاب است که دوخت آن زحمات بسیاری دارد و تصمیم گرفتم که در این حوزه راه پیدا کنم.

وی با اشاره به حوزه ی کاری خود می گوید: در سال 89 کارگاه زمرد را راه اندازی کردم در ابتدا با آموزش های فنی حرفه ای دانش آموخته هایی را تربیت کردم و هدفم زنده کردن لباس های بومی محلی و تبعیت نکردن از لباس های غربی بود .

الیاسی افزود: در حال حاضر 9 نفر خانم به صورت مستقیم و 18 نفر به صورت غیر مستقیم در این کارگاه کارهای نواربافی، خیاطی، طراحی، سوزن دوزی و ... را بر روی لباس های کردی انجام می دهند.

وی سرمایه ی اولیه ی شروع کاری خود را یک و نیم تومان عنوان کرد و افزود: امروزه خوشبختانه درآمدم زیاد شده است و با توجه به مشتری هایی که در شهرهای دیگر دارم کارم را به استان های اصفهان، تهران ، کرمانشاه و سلیمانیه عراق نیز صادر می کنم .

 

این بانوی هنرمند سنندجی گفت: اگر مشتری جنسم را دوست می‌داشت، نمی‌گذاشتم دست خالی برود. آن سالها، کمتر کسی کارش را در ویترین به نمایش می‌گذاشت. اما من به خاطر دارم که به عنوان یک تولیدکننده، نخستین ویترین را زدم. اگر بخواهی در کاری موفق شوی، باید نوآوری و شجاعت داشته باشی. اگر قرار باشد کاری را بکنی که همه انجام می‌دهند و مطیع آنها باشی، پیشرفت و موفقیتی به دست نمی‌آید.

الیاسی خاطر نشان کرد: برای معرفی و شناساندن این لباس و فرهنگ کُردی، عروسک هایی را با مدل های لباس کردی در نمایشگاه های محلی استانه های دیگر قرار می دهم تا مردم کاملا با انواع این لباس ها آشنا شوند و خوشبختانه 5 سالی است که از سایر استانها مشتری هایمان بواسطه ی این ایده روز به روز زیادتر می شود.

همه حرفم این است که لباس کردی هویت ماست و این را به کل جامعه می‌گویم؛ چون در شرایط کنونی، کاری را که غرب با یک واحد توان می‌تواند انجام دهد، همان ملت و جامعه باید با صد واحد تلاش انجام دهد. دلیل این امر دشمنی های آنان است که به قوت خود باقی مانده و در هر بخش به نوعی خودنمایی می‌کند.

لذا فروش عروسک‌هایی که با لباس قومیت‌های مختلف عرضه می‌شوند تقریبا فروش آن نیز راضی‌کننده است، شاید جایگاه چنین عروسک‌هایی در دکور و کمدهای شیشه‌ای باشد اما دلیل بر این نیست که متقاضی برای خرید نداشته باشد. خیلی از خانواده برای انتقال فرهنگ‌های مختلف به فرزندانشان از این عروسک‌ها خریداری می‌کنند تا به کودکانشان آموزش دهند که چه قومیت‌هایی در سرزمین‌مان داریم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عروسک هایی عروسک ها گذاشته اند لباس کردی لباس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۹۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سمانه سلطانی پور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: با صدور مجوز فعالیت فروشگاه صنایع‌دستی آروند با مدیریت آقای حسین میری، واقع در بازار سرپوشیده شهر شاهرود، تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: بر اساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی، متقاضیان می‌توانند با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و پس از بررسی درخواست توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجوز خود را دریافت کنند.

سمانه سلطانی پور گفت: در حال حاضر ۶ فروشگاه صنایع‌دستی در سمنان، ۹ فروشگاه صنایع‌دستی در شاهرود، ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در دامغان و ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در مهدی‌شهر تحت مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان فعالیت می‌کنند.

46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900631

دیگر خبرها

  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود