Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@02:38:52 GMT

کرونا و محرومیت فردیس از بیمارستان فعال

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۰۱۴۶۵

کرونا و محرومیت فردیس از بیمارستان فعال

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، نبود بیمارستان، درد دیرینه فردیس است که درخواست‌های فراوان مردم و چندین بار کلنگ زنی هنوز نتوانسته ساختمانی در قامت بیمارستان برای این شهرستان نمایان کند.

 یک دهه از کلنگ زنی اولین بیمارستان دولتی در فردیس، استان البرز می‌گذرد اما این پروژه هر بار به دلایلی مسکوت مانده و با پیشرفت فیزیکی اندک نمی‌توان چشم‌انداز دقیقی برای راه‌اندازی این مجموعه متصور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه مسئولان در ادوار مختلف وعده‌هایی مبنی بر تکمیل این پروژه داده‌اند اما آنچه در عمل می‌توان شاهد بود روند ساخت است که سال‌به‌سال پیش‌نمایشی اندک دارد.

اینکه فردیس با جمعیت فراوان هنوز حتی یک‌تخت بیمارستانی ندارد، از جمله ضعف‌هایی به شمار می‌رود که نمونه مشابه آن را نمی‌توان در هیچ‌یک از شهرستان‌های کشور سراغ داشت.

کلنگ ساخت اولین بیمارستان فردیس با ۱۶۰ تخت در سال ۸۹ در زمینی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع در زمین‌های معروف به ۱۱۰ بلوار منظریه شهر فردیس به زمین زده شد، اما به دلیل تأمین نشدن اعتبار آن، این پروژه به مدت پنج سال مسکوت ماند.

به دنبال درخواست‌های مردمی پس از پنج سال، پرونده ساخت این بیمارستان به‌عنوان پروژه‌ای ملی و یکی از مطالبات به‌حق انبوه جمعیت فردیس، با اهتمام ویژه دولت یازدهم و تخصیص اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارهای سفر دکتر روحانی رئیس‌جمهوری در آبان ماه سال ۹۵ به استان البرز، دوباره از سر گرفته شد اما هنوز ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کرونا و نبود بیمارستان فعال در فردیس

در این ماه‌ها که ویروس منحوس کرونا در کشور و فردیس جولان می‌دهد، ساکنان فردیس برای درمان بیماران خود راهی این شهر و آن شهر می‌شوند و در مواقع اضطرار هم آمبولانس‌ها آژیر زنان بیماران و حادثه دیدگان فردیسی را چند کیلومتر دورتر انتقال می‌دهند.

با این اوصاف در نبود بیمارستان بخشی از بار انتقال بیماران و حادثه دیدگان فردیسی بر دوش آمبولانس‌ها و بخش دیگر نیز مردم و خود بیماران متحمل می‌شوند و به‌طور حتم در این شرایط کرونایی تنها چیزی که دم دست مردم نیست، بیمارستان است.

ویروس جهنده کرونا اگرچه تاکنون آمار قربانیان و مبتلایان آن در فردیس اعلام‌نشده اما با این تراکم جمعیتی و نبود امکانات بهداشتی به‌طورقطع ضربه‌هایش در فردیس محکم‌تر از سایر مناطق البرز به نظر می‌رسد.

آنچه در روزهای فردیس تنها امکان خدمات‌رسانی شناخته شد، راه‌اندازی یک نقاهتگاه توسط برخی دستگاه‌ها بود که بنا به گفته برخی همراهان بیماران کرونایی، این نقاهتگاه هم از پذیرش معدود مراجعه‌کنندگان صرف‌نظر کرد.

پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی بیمارستان فردیس

 رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس می‌گوید: با توجه به تأمین بودجه دولتی، بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی این شهرستان تا پایان امسال تکمیل و راه‌اندازی می‌شود.

دکتر محمدرضا ترابی با تأکید بر اینکه بیمارستان فردیس از مصوبات هیات دولت است و با بودجه ملی در حال ساخت است، افزود: این بیمارستان ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

البته دکتر حسین کریم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز تکمیل و راه‌اندازی این بیمارستان را به سال آینده موکول کرد و گفت: تلاش‌ها بر تکمیل این پروژه در سال آینده است.

درعین‌حال دکتر ترابی، رئیس بهداشت و درمان فردیس با اشاره به اینکه این شهرستان حتی یک‌تخت بیمارستانی ندارد، گفت: در این شرایط کرونا ناگزیر شدیم فقط سالن چندمنظوره ورزشی فردیس را برای درمان اضطراری بیماران کرونایی تجهیز کنیم.

وی اضافه کرد: البته برای پیشگیری از کرونا تمام ادارات از جمله آموزش‌وپرورش، ورزش و جوانان، هلال‌احمر، بسیج و کمک‌های مردمی برای ضدعفونی معابر عمومی مشارکت داشتند، به‌نحوی‌که یک هزار نیروی داوطلب مردمی و تشکل‌های اجتماعی در طرح مقابله با کرونا با بهداشت و درمان فردیس همکاری می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردیس همچنین به راه‌اندازی بزرگ‌ترین کارخانه تولید ماسک در استان البرز اشاره کرد و افزود: البته کارگاه‌های زیرزمینی که ماسک‌های معمولی تولید می‌کنند مورد تائید شبکه بهداشت و درمان فردیس نیست.

 احتمال ۳۰۰ تختخوابی شدن بیمارستان

بیمارستان فردیس که هنوز نمای آجری یا سیمانی آن به‌طور کامل ساخته نشده، برخی مسئولان از احتمال تبدیل این مجموعه به بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی خبرمی دهند.

به‌هرحال تکمیل بیمارستان فردیس در ۲ قالب ۱۶۰ یا ۳۰۰ تختخوابی مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام برای خدمات‌رسانی به بیماران بوده که انتظار می‌رود هر چه سریع این مشکل درمانی در منطقه مرتفع شود.

کاهش مراجعه بیماران به مناطق مختلف نقش مؤثری در پایین آمدن هزینه‌های درمانی مردم و خدمات‌رسانی سریع به بیماران دارد و چه‌بسا در مواقع اضطرار از مرگ‌ومیر بیماران و حادثه دیدگان جلوگیری می‌کند.

انتظار می‌رود مسئولان امر به مطالبه دیرینه مردم فردیس جامه عمل پوشانده و آن را در کمترین زمان ممکن محقق کنند.

شهرستان فردیس در جنوب شرقی کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

کد خبر 507167 برچسب‌ها استان البرز كرونا در ايران بیماری - بیمارستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان البرز كرونا در ايران بیماری بیمارستان بیمارستان فردیس بهداشت و درمان استان البرز راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۰۱۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

ایسنا/اصفهان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که مکمل یاری پروبیوتیک همراه با مصرف منظم دارو  می‌تواند شدت صرع در کودکان مقاوم به درمان را کاهش دهد.

غلامعلی حمیدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آنجا که یک سوم بیماران به درمان‌های دارویی پاسخ مناسب نمی‌دهند و یافتن روش‌های مکمل درمان صرع ضروری است پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان یک مطالعه را با مشارکت ۹ کودک مبتلا به صرع مقاوم زیر ۱۶ سال شروع کردند.

وی افزود: در فاز اول مطالعه، کودکان از نظر فرکانس صرع مورد پایش قرار گرفته و در فاز دوم به مدت دو ماه مکمل پروبیوتیک خاص در کنار داروهای روتین آنها برای درمان صرع تجویز شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تاکید کرد: در این پژوهش، فرکانس صرع و سطح آنزیم‌های  کبدی، کراتینین، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم و قند خون ناشتای آنان قبل و بعد از دریافت پروبیوتیک با هم مقایسه شد. شدت صرع آنان نیز قبل و بعد از دریافت پروبیوتیک، بر اساس مقیاس NHS۳ و HASS سنجش و توسط آزمون آماری ویلکاکسون مورد سنجش قرار گرفت.

حمیدی گفت: صرع یک بیماری مزمن مغزی است و علاوه ‌بر ویژگی‌های ژنتیکی بیمار، عوامل محیطی مانند اختلالات الکترولیتی در عود حملات تشنج، نقش دارند که بر اساس یافته‌های پژوهش، تجویز دو ماه مکمل پروبیوتیک به طرز معنی‌داری فرکانس و شدت صرع را کاهش داده و در برخی مقیاس‌ها نیز بهبود بخشید.

وی افزود: بر اساس آمار یک بررسی ملی که در سال ۲۰۲۱ در نشریه نیچر منتشر شد، شیوع صرع در ایران ۱۶.۶ در ۱۰۰۰ نفر است که میزان ابتلای بیماری در رده سنی ۱۵ تا ۱۹ سال نیز از همه رده‌های سنی بالاتر است و داروهای ضدّتشنج نیز در یک‌سوم این بیماران کارایی کافی ندارند.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تأکید کرد: اهمیت انجام این پژوهش در حالی است که تشنج‌های کنترل نشده و مکرر در بیماران مبتلا به صرع علاوه بر تهدید سلامتی بیمار، منجر به کاهش کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنان می‌شود.

حمیدی اظهار کرد: این پژوهش توسط فاطمه زارعی، احمد طالبیان، اژدر حیدری، سید محمد اسماعیلی طبا و محمود سلامی، اعضای گروه اطفال دانشکده پزشکی کاشان انجام شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • اضافه شدن چهارمین دستگاه دیالیز، به تجهیزات بیمارستان دارالشفاءمیرجاوه
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • چهارمین دستگاه دیالیز در بیمارستان بین‌المللی دارالشفاء میرجاوه راه‌اندازی شد
  • اختصاص ۱۱۰ میلیارد ریال برای احداث مرکز جامع سلامت مهاباد
  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد