ماماها و سختیکاری که شرایط کرونایی به آنان تحمیل کرده است
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۰۳۷۹
خبرگزاری میزان- تولد نوزاد به خودی خود دارای حساسیتهایی است که با جان افراد در ارتباط است و حالا ماماها در این شرایط کرونایی وضعیت سختتری را تجربه میکنند. تاریخ انتشار: 13:56 - 15 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۷۹۷۷
خبرگزاری میزان|الهه قاسمی؛ سال ۲۰۲۰ در حالی آغاز شد که شیوع یک ویروس ناشناخته همه امور دنیا را تحت تاثیر قرارداد، بسیاری از رویههای مرسوم دنیا تغییر کرد به نوعی که زندگی پس از کرونا به هیچ وجه با قبل از آن قابل مقایسه نیست و مرگ و تولد هم به عنوان دو بخش مهم از زندگی افراد از این مساله مستثنی نیستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واقعیت این است که کرونا با آمدنش چهره واقعیتری از مرگ به همه ما نشان داده و شاید به همه یادآوری کرده که مرگ وجه مهمی از زندگی همه ماست که نباید آن در کنار اتفاقات ریز و درشت زندگیمان فراموش کنیم و به هرحال روزی میرسد که همه باید با همه متعلقاتی دنیا خداحافظی کنیم.
نوزادی که در ابتدای تولد به جای گریه اخم کرد
اسفندماه سال گذشته و روزهای اولیه شیوع کرونا در جهان عکسی عجیب از تولد لحظه «ایزابل پرییِرا» نوزاد برزیلی منتشر شد که این کودک بر خلاف رویه همیشگی کودکان که با گریه دنیا میآیند، نه تنها گریه نکرد بلکه با اخمی سنگین به عکاس استخدام شده برای ثبت لحظه گریه او خیره شد و تنها وقتی که قرار شد بند نافش را از مادرش جدا کنند، ناراحتی خود را با گریه کردن نشان داد. تصویری که شاید بیانگر این موضوع باشد که تولد افراد هم با وجود کرونا معنای جدیدی به خود گرفته است.
در این میان با وجود همه ناملایمات و سختیهایی که این دنیا با خودش به همراه دارد، نباید فراموش کرد که تولد هر کودک به نوعی امید مجددی است که خداوند به زندگی انسانها دارد و شاید قشنگترین وجه زندگی هر کودک لحظه به دنیا آمدنش باشد و ماندگار کردن این لحظه همواره به دست فرشتگان زمینی به عنوان ماماها رقم میخورد.
پانزدهم اردیبهشت ماه در تقویم شمسی به نام روز ماما ثبت شده است و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا سختیهای کار یک ماما در شرایط کرونایی و غیرکرونایی در گفتگو با یک مامای نمونه بررسی کنیم.در همین ارتباط گفتوگویی را با دکتر ناهید ابراهیمی اصل کارشناس مامایی و عضو هیات مدیریت انجمن علمی استان اصفهان یکی از ماماهای باسابقه کشورمان هستند، انجام دادیم.
ابتدا از او درباره نقش یک ماما در کشور سوال کردم و او جواب داد: «حوزه کاری یک ماما بسیار وسیع است و ما نقش مهمی در ساختار سلامتی یک خانواده داریم چراکه یک ماما از بدو تولد تا زمان یائسگی به عنوان مشاور در کنار خانوادهها حضور دارند. قطعا اینکه یک نفر با وجود حساسیتهای یک شغل به سمت شغل مامایی میرود، قطعا با عشق و علاقه شدید همراه است چراکه نفس کار مامایی به عنوان تولد یک نوزاد، سلامت یک مادر و مراقبتهای دوران بارداری با حفظ جان دو نفر مرتبط است و این مساله به بهترین شکل بر اساس پروتکلهای وزارت بهداشت از سوی همکاران ماما در سراسر کشور در حال اجراست.»
آماده باش همگانی نیروهای ماما در شرایط کرونا
در ادامه صحبتم با او از سختی کار ماماها در این شرایط کرونایی پرسیدم و او گفت: «همکاران ماما در این شرایط کرونایی حتی در روزهای تعطیل با خانوادهها و مادران باردار در ارتباط بودند. ماماها در این شرایط پروتکلهای پیشگیری را به خانوادهها آموزش میدادند و همه آماده باش بودیم تا اگر در شرایط اضطراریتری قرار گرفتیم، ویزیت و زایمان در منزل برای مادران باردار انجام شود. من و همه همکارانم سعی میکنند که انقدر قوی باشیم که بتوانیم به جامعه خود کمک کنیم.»
در کنار همه استرسهایی که این روزها همه با آن مواجه هستیم، شاید شدیدترین آن را مادران باردار احساس میکنند چراکه این نگرانی همواره با آنان وجود خواهد داشت که مبادا فرزندانشان تازه متولدشده آنان به این بیماری سخت دچار شوند و این مساله درکنار منتفی شدن حضور همراه در کنار آنان کار را برای مادران سختتر کرده است. در نتیجه در این شرایط ماماها نقش مهمی را ایفا میکنند چراکه علاوه بر تضمین سلامتی مادر و کودک میتواند آرامشی را به آن خانواده ایفا کنند که با هیچ مسالهای قابل قیاس نیست.
استقبال مادران از طرح مامای همراه در شرایط کرونا
این متخصص مامایی در ادامه صحبتهایش به وضعیت مادران برای حضور در بیمارستانها وزایشگاهها با وجود کرونا پرداخت و گفت: «خوشبختانه ما پیش از شیوع کرونا و نزدیک سه تا چهارسال پیش در استان اصفهان طرحی را با عنوان مامای همراه اجرا کردهایم که بر این اساس بیمارستانهای دولتی و خصوصی موظف شدند که اگر مادری درخواست مامای همراه داشت، این مساله مهیا شود. با شیوع کرونا این طرح با استقال زیادی در مراکز مشاوره مامایی مواجه شده است.»
وقتی از او خواستم درباره جزییات این طرح بیشتر توضیح دهد، پاسخ داد: «جزییات این طرح به این صورت است که مامای همراه ما از وقتی که مریض وارد بیمارستان میشود تا زمانی که از بیمارستان ترخیص شود، در کنار مادران باردار خواهند بود و این مساله در این شرایط کرونایی از اهمیت چندانی برخوردار است چراکه عملا زنان نمیتوانند فردی را از خانواده خود در کنارشان داشته باشند و این مساله در جهت تقویت آرامش و کاهش استرس زنان باردار موثر است. ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از همکاران و اعضای هیات علمی مامایی در این شرایط کرونایی در مراکز مشاوره تلفنی فعالیت داشتند تا جوابگوی سوالات خانوادهها باشند و خانوادهها با مشکلی مواجه شوند.»
سالهاست سیاست وزارت بهداشت بر طبیعی بودن زایمانها تاکید دارد و در طرح تحول سلامت هم به این موضوع توجه شد. اما پرسشی که در اینجا به وجود میآید این است که با توجه به شیوع کرونا این مساله چه تغییراتی را بر نحوه زایمانها قرار داده است و عملا انجام زایمان طبیعی باعث افزایش طول مدت مادران باردار در بیمارستانها و به تبع آن افزایش احتمال ابتلای آنان به این بیماری سخت نمیشود که این متخصص مامایی در جوابم گفت: «من همیشه این مساله را به بیماران خودم هم میگویم که زایمان طبیعی در هر حالتی باشد، برای مادران بهتر است. استدلال من همیشه این بوده که خداوند خواسته نحوه زایمان به این صورت باشد و قطعا در این سختی خیریتی وجود دارد که واقعا هم این اتفاق صورت میگیرد. از جمله اینکه مادرانی که زایمان طبیعی انجام میدهند، با ابتلای کمتری به سرطان سینه، رحم و تخمدان مواجه میشوند و حتی فرزندانی هم که در این شیوه به دنیا میآیند، از نظر سیستم ایمنی قویتر هستند و با کاهش ابتلا به بیماریهایی همچون برونشیت، آسم و دیابت مواجه میشوند.»
زایمان طبیعی در شرایط کرونا بهتر از سزارین است
وی در ادامه صحبتهایش تاکید میکند: «پروتکل بهداشتی در زمان کرونا این است که اگر مادری مشکوک یا متبلا به کرونا باشد، به خاطر مسائل اکسیژنی و احتمالا خطر برای نوزاد بهتر است که سزارین انجام شود، اما من با افتخار میگویم که خوشبختانه در طول این مدتی که با بیماری کرونا درگیر بودیم، تنها دو مادر مبتلا به کرونا داشتم که منجر به سزارین شد و باقی بیمارانم به صورت طبیعی فرزندانشان را به دنیا آوردند. من از شروع بحران در دهم اسفند تاکنون در زایمان طبیعی ۲۸ نفر از بیمارانم نقش داشتم و اینگونه نبوده که کرونا همه مادران ما را به سمت سزارین ببرد.»
وی در تشریح تفاوت انجام زایمان طبیعی و سزارین در شرایط کرونا تاکید کرد: «خانمهایی که زایمانشان را به صورت سزارین انجام میدهند، قطعا طول مدت بیشتری باید در بیمارستان بستری باشند و احتمال اینکه بچههای سزارینی دچار زردی شوند، بالاست در نتیجه خانوادهها باید زمان بیشتری را در بیمارستان بگذرانند. در نتیجه توصیه من این است که اگر مادری علایم کرونا را ندارد واقعا به نفعش است که زایمانش را به طور طبیعی انجام دهد چراکه در زمان کوتاهتری ترخیص میشود و زودتر با بچه ارتباط برقرار میکند و همه نگرانیهای ما بابت حضورشان در بیمارستان کمتر خواهد شد.»
این متخصص مامایی با اشاره به توصیه برخی از پزشکان بر انجام سزارین گفت: همانطور که میدانید انجام عمل سزارین برای پزشکان زمان کوتاهتر و به تبع آن تعداد بیماران بیشتر و در عین حال با مسئولیت کمتر برای پزشک همراه است و در نتیجه متاسفانه برخی از پزشکان و متخصصان زنان و زایمان بر انجام سزارین توصیه میکنند که مادران باید این مساله را جدی بگیرند و برای سلامتی خود و فرزندانشان اهمیت قائل شوند.»
تاریخ تولد لاکچری که به سلامت فرزندشان ضربه میزند
این ماما در ادامه صحبتهایش به نقد تولدهای لاکچری در تاریخهای خاص و عدم توجه مادران به وضعیت سلامتی فرزندانشان پرداخت و تاکید کرد: «متاسفانه برخی تاریخهای لاکچری ما موارد متعددی از سزارینهای به دلخواه را داریم که طبق پروتکلهای جدید اگر خانوادهای متقاضی سزارینهای بی دلیل شود، تمامی هزینههای درمانی آن به صورت آزاد محاسبه میشود و نمیتواند از بیمه تکمیلی هم استفاده کند. در این شرایط هم سزارین تنها برای مادران مبتلا یا مشکوک به کرونا توصیه میشود و یک خانم سالم در همین شرایط شش ساعت بعد از تولد طبیعی نوزادش میتواند ترخیص شود، اما در حالت سزارین باید ۲۴ ساعت در بیمارستان بماند. علاوه بر اینکه مادران مجددا برای مراقبتهای درمانی بعد از عمل سزارین همچون کشیدن بخیهها باید به بیمارستان مراجعه کنند.»
از او از آرزوهایش در روند اجرایی کارش میپرسم و میگویم چه اقدامی به نظرش میتواند به مادران باردار کمک کند تا مشکلات کمتری داشته باشند که در پاسخ میگوید: «ما به مدت هشت سال است که کلاسهای آموزشی را برای مادران باردارمان قرار میدهیم که این کلاسهای آمادگی برای زایمان میتواند برای مادران بسیار مفید باشد. این کلاسها میتواند برای مادرانی که چندمین بچههای خود را به دنیا میآورند هم میتواند مفید باشد چراکه زایمانها در این شرایط سخت شده چراکه تحرک فیزیکی مادرانمان کم است و اگر من میتوانستم به عنوان سیاستگذار مسالهای را اجباری کنم، قطعا حضور در کلاسهای آمادگی برای زایمان را اجباری و حتی انجام زایمان را منوط به ارائه گواهی هشت جلسه کلاس آموزش زایمان میکردم.»
صحبتمان که به اینجا رسید از او خواستم تا شیرینترین و تلخترین خاطره کاریش را بیان کند و او در این رابطه تاکید کرد: «این کار شبانهورزی اگر همراه با عشق و علاقه انجام نشود، قطعا نمیتواند خود را موفق نشان دهد، اما من خودم به شخصه پس از ۳۳ فعالیت در این حوزه به این نتیجه رسیدم که اگر ما دقت لازم و عشق کافی را نداشته باشیم، قطعا نمیتوانیم موفق شویم. در طی این سالها با مادرانی برخورد کردهام که سالها قبل خودم در تولد فرزندانشان نقش داشتهام و حالا پس از گذشت سالها آنان خودشان مادرانی شدهاند که نقش مهمی را در خانوادهشان ایفا میکنند. اکنون وضعیتم به جایی رسیده است که اگر روزی زایمانی در برنامهام ندارم، دلتنگ آن میشوم چراکه لحظه تولد نوزاد سختترین لحظه برای زندگی مادران است و ما میتوانیم این لحظه را برای آنان ماندگار کنیم.»
نگاه متفاوت یک ماما به معنای تولد و مرگ
این ماما تاکید دارد که زندگیش در این سالها با خاطرات تلخ و شیرین همراه بود است، اما شاید شادترین آنها به زمانی مربوط باشد که مادری بعد از چند سقط جنین مکرر صاحب فرزند شده است و در عین حال مواردی را هم داشتیم که کودک در هنگام تولد با ناهنجاری مواجه شده است و این لحظه تلخی برای من و همه همکاران بوده است. جالب اینجاست که خانم دکتر با همه سختی و شیرینیها معقتد است که اگر بازهم به دوران دانشجویی خود برگردد بازهم همین راه را انتخاب میکند و در انتخاب خود شکی به دل راه نمیدهد.
نگاهش به مرگ و تولد برایم جالب است چراکه اعتقاد دارد مرگ و زندگی هر کدام مرحلههای جدایی از زندگی ما هستند که کرونا به ما ثابت کرد که خداوند در هر لحظه میتواند دنیا را متحول کند و واقعا نگاهمان این بود که اکنون هیچ کجای دنیا امن نیست و همه ما با هر سطح فرهنگی درگیر مسالهای شدند که قدرت خداوند را مجددا به ما نشان داد.
به اعتقاد تولد مانند زندگی و حیاتی است که در هر فصل بهار تجربهاش میکنیم و شاید هر مادر با تولد فرزندش با آن روبهرو میشود؛ موضوعی است که از ابتدای خلقت انسان وجود داشته است و همچنان ادامهدار خواهد بود. شاید بشریت نیاز به این تکان داشت، ولی زندگی با همه سختیهایش ادامه دارد و فکر میکنم باید با همه وجود از خداوند سپاسگذار باشیم و در این شرایط فقیر و غنی باهم هیچ فرقی ندارند که امیدواریم این بحران هرچه زودتر تمام شود.
مادران باردار و نکاتی در تقویت سیستم ایمنی باید به آن توجه کنند
در پایان گویی باز هم از فکر مادران باردار رها نمیشود و تاکید دارد که مادران باردار در این شرایط کرونایی به سلامت خودشان اهمیت زیادی بدهند و معتقد است که این مساله با مواد قابل دسترسی انجام پذیر است. سبزیجات و میوهجات آناناس، کلم بروکلی و آلوورا را از جمله مواد غذایی میداند که برای مادران باردار مناسب است و در عین هر فرد باید به شرایط خود برای مصرف این مواد توجه کند برای مثال مادران دیابتی باید آناناس کمتر بخورند.
در نکته آخر تاکید دارد که ما باید آموزشهای بارداری و زایمان را باید در دل خانوادهها از طریق رسانهها و رسانه ملی همگانی کنیم و این مساله منجر به کاهش عوارض در زایمانها و مرگ و میر خواهد شد.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: کرونا مادران باردار شرایط کرونایی شرایط کرونا مادران باردار ادامه صحبت زایمان طبیعی برای مادران مامای همراه خانواده ها شیوع کرونا زایمان ها اگر ما کلاس ها یک ماما ماما ها همه ما سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۰۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعیاد یهودی؛ بهانهای برای خشونت و تشدید شهرکسازی صهیونیستها در قدس
صهیونیستها در حالی این روزها به بهانه عید یهودی «پسح» در حال هتک حرمت مسجدالاقصی هستند که مقامات محلی فلسطین تاکید کردهاند اعیاد یهودیان به ویژه عید پسح به مناسبتی برای خشونت علیه فلسطینیها و تلاش برای تشدید شهرکسازی در قدس اشغالی و همچنین تغییر واقعیت مسجدالاقصی تبدیل شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر «سعید یقین» معاون وزیر امور قدس در این باره به «العربی الجدید» اعلام کرد: «نه تاریخ باستان و نه تاریخ معاصر شاهد سوء استفاده از دین برای اعمال خشونت علیه مردمان تحت حاکمیت استعمار، مانند کاری که اسرائیل انجام میدهد، نبوده است. این اعیاد یهودی، اعم از مذهبی و رسمی، آسیبهای سازمان یافته و برنامه ریزی شدهای به قدس به طور کلی فلسطین وارد میکند.»
وی گفت: هدف از این خشونت مذهبی آرام کردن فلسطینیها در قدس و پذیرش چهره یهودی برای این شهر مقدس است و اشغالگران میخواهند این هویت جعلی را به زور بر شهر تحمیل کنند.
یقین افزود: اسرائیل در سطح کابینه، احزاب، انجمنهای مذهبی و شرکتهای شهرک سازی درصدد تغییر هویت قدس به عنوان پایتخت خود است، بنابراین از اعیاد یهودیان برای حذف فلسطینیها سوء استفاده میکند.
وی ادامه داد: برجستهترین کاری که انجمنهای شهرک سازی انجام دادهاند، تلاش مستمر آنها برای تشدید تهاجمات به مسجدالاقصی است که تحت حمایت نیروهای اشغالگر اسرائیل انجام میشود. از آغاز تعطیلات عید پسح یهودیان در سهشنبه گذشته، حدود سه هزار شهرک نشین به صحنهای مسجدالاقصی یورش بردند و نگهبانان مسجد مبارک الاقصی و فعالان، چندین تلاش شهرکنشینان را برای آوردن حیوانات به الاقصی به منظور قربانی کردن ناکام گذاشتند. پلیس رژیم اشغالگر مدعی است که تعدادی از آنها را دستگیر کرده است، اما آنچه در میدان اتفاق میافتد این است که نیروهای اشغالگر از شهرک نشینان محافظت میکنند.
«عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی نیز در این باره به العربی الجدید اعلام کرد: در ایام تعطیلات یهودیان، اشغالگران به دنبال تحمیل واقعیتهای جدید با زور هستند و نیروهای پلیس نیز از اقدامات جنجالی و تحریک کننده آنها حمایت میکنند و نمازگزاران فلسطینی را مورد تعرض و ضرب و شتم قرار میدهند.
وی افزود: در کنار این محدودیتها، نیروهای اشغالگر به ضرب و شتم، بازداشت و تبعید از مسجدالاقصی و محله قدیمی قدس همزمان با حملات شهرکنشینان به فلسطینیها میپردازند.
الکسوانی ادامه داد: حملات و ضرب و شتم انجام شده توسط پلیس رژیم اشغالگر به یک اتفاق روزمره تبدیل شده است و آنها روزانه تلاش میکنند تا نمازگزاران و کارگران اداره اوقاف اسلامی را از مسجدالاقصی بیرون کنند. این حملات اخیراً در ایام تعطیلات اعیاد یهودی، به ویژه توسط شهرکنشینان افراطی که از مناسبتهای مذهبی برای محاصره مسجدالاقصی استفاده میکنند، تشدید شده است.
طبق گفته الکسوانی، تخلفات شهرک نشینان به اشغال مسجدالاقصی وجه قانونی نمیدهد؛ چراکه آنچه در آن و آنچه در زیر آن و اطراف آن است، ملک خصوصی مسلمانان است. علیرغم همه تلاشها برای تخلیه مسجدالاقصی و سوء استفاده از اعیاد یهودی برای تحمیل تقسیم زمانی و مکانی به آن، اما این معادلهای که اشغالگران روی آن شرط بندی میکنند با شکست مواجه میشود.
این مقام فلسطینی همچنین گفت: شهرکنشینان به دنبال تحمیل معادله «خشونت» به عنوان عنوانی برای مرحله بعدی هستند، اما اگر حمایت پلیس از آنها نباشد، نمیتوانند آن را عملی کنند.
وی همچنین اضافه کرد: اگرچه بیم گسترش تجاوزات شهرک نشینان با تهدید به ذبح قربانی در صحنهای مسجدالاقصی وجود دارد، اما به دلیل مقاومت فلسطینیها در داخل مسجد، آنها از اجرای این تهدیدات عقب نشینی میکنند.
الکسوانی همچنین میگوید: این اقدامات اشغالگران تنها باعث افزایش اصرار فلسطینیها برای حضور در داخل مسجد الاقصی و از بین بردن نقشههای اشغالگران و شهرک نشینان افراطی آن میشود.
«عبدالسلام عواد» محقق در امور قدس و اماکن مقدس به العربی الجدید گفت: هدف واقعی اشغالگران آسیب رساندن به مسجدالاقصی و در نهایت تخریب آن به منظور برپایی «معبد کذایی» یهودیان است.
شهرکنشینان و انجمنهای شهرک سازی ایده ایجاد معبد ادعایی را ترویج میکنند و چندین سال است که در تلاش برای تحمیل تقسیم زمانی و مکانی در مسجدالاقصی هستند.
انتهای پیام