Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-05@16:30:44 GMT

انطباق آیین نامه دورکاری کارکنان با شرایط بحران کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۳۹۴۷۵

انطباق آیین نامه دورکاری کارکنان با شرایط بحران کرونا

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به بررسی انطباق آیین نامه دورکاری کارکنان با شرایط بحران کرونا پرداخت.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش‌های مجلس، وقوع بحران کرونا، در نظام اداری نیز همانند سایر نظام‌ها موجب بروز مشکلاتی شده و اتخاذ تصمیماتی را در این حوزه اجتناب‌ناپذیر ساخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این پژوهش، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مهم‌ترین نهادی است که در این میان به چاره‌جویی برخاسته و خارج از نظامات متعارف، بنا به اقتضای شرایط تصمیمات فوری اتخاذ کرده است. در این واقعه نقش سازمان اداری و استخدامی کشور در نظام اداری صرفاً ارائه برخی راهکارها به‌منظور اجرایی نمودن تصمیمات ستاد مذکور بوده است. اما سازوکارهای پیشنهادی این سازمان در اجرای مصوبات ستاد بعضاً با اشکالاتی همراه بوده است. برای مثال راهکار سازمان مذکور در رابطه با مصوبات ستاد پیرامون حضور یک‌سوم یا دوسوم کارکنان دولت در محل کار و دورکاری، مکلف کردن دستگاه‌های اجرایی به اجرای آئین‌نامه دورکاری کارکنان (کار در خانه) است که پیش از این در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده است.

با انطباق و قابلیت اجرای آئین‌نامه مذکور با مصوبه ستاد مبنی‌بر دورکاری، مورد مداقه قرار گرفته تا سودمندی راهکار سازمان اداری و استخدامی کشور روشن شود.

در شرایط بحران کرونا سازوکاری که سازمان اداری و استخدامی کشور در اجرایی نمودن مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص نحوه حضور کارکنان دولت در پیش گرفته، اجرای مجدد آئین‌نامه دورکاری کارکنان مصوب سال ۱۳۸۹ بوده است.

این اقدام در شرایطی صورت گرفته که اجرایی شدن دقیق این مصوبه در همان سال‌های اولیه تصویب، بنا به‌دلایل متعدد همچون فراهم نبودن الزامات و مقدمات آن با تردید مواجه شد و اجرای آن متوقف شد. حتی پس از کنار گذاشتن آئین‌نامه مذکور، عزم و اراده‌ای جهت اصلاح و ارتقای آئین‌نامه و یا پیش‌بینی سازوکاری جدید برای این منظور از ناحیه دولت ملاحظه نشده است.

در شرایط بحران فعلی نیز مصوبه مذکور ظرفیت لازم برای اجرایی نمودن مصوبات ستاد مبنی‌بر حضور یک‌سوم و یا دوسوم کارکنان در منزل را ندارد. بدین ترتیب و با توجه به نامعلوم بودن زمان پایان این بیماری، ممکن است ضرورت حضور کارکنان در منزل و دورکاری آنها استمرار یابد.

این ضرورت ایجاب می‌کند سازمان اداری و استخدامی کشور متناسب با شرایط بحران فعلی تدابیر مناسب و قواعد جدیدی را به‌منظور اجرایی نمودن مصوبه ستاد مبنی‌بر حضور یک‌سوم و دوسوم کارکنان و یا سایر سناریوهای پیشنهادی تنظیم نماید که ضمن حفظ کیفیت خدمت‌رسانی دولت، سلامت کارکنان نیز تضمین شود. این قواعد جدید باید سازوکارهایی را برای دورکاری تمام‌وقت و پاره‌وقت کارکنان پیش‌بینی نماید. دورکاری باید به‌صورت تناوبی و حضور یک‌روزه، دوروزه و یا سه‌روزه و… کارکنان با توجه به ویژگی‌های فعالیت باشد. همچنین بهتر است سازوکارهایی در خصوص چگونگی پرداخت حقوق و مزایا متناسب با شرایط فعلی پیش‌بینی شود.

کد خبر 422205

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مرکز پژوهش های مجلس دورکاری ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان اداری و استخدامی کشور نامه دورکاری کارکنان اجرایی نمودن مصوبات ستاد شرایط بحران بحران کرونا آئین نامه حضور یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۳۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس

غلامرضا غلامی گفت: بارندگی شب گذشته علاوه بر اینکه رحمت به مردم فارس عنایت کرد، اما به دلیل حجم زیاد بارش‌ها برخی از راه‌های روستایی در شهرستان نورآباد ممسنی را تحت تاثیر قرار داد و سازمان راهداری و فرمانداری شهرستان در تلاش برای ترمیم این راه‌ها هستند.

او همچنین از خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: برخی از مزارع خوشه‌های گندم و محصولات دیگر نیز دچار خسارت شدند و برخی از اراضی کشاورزی هم به دلیل حجم و شدت بارش‌ها دچار فرشایش و آسیب شدند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از کشاورزان خواست تا برای خسارت خود به سازمان جهاد کشاورزی و ستاد مدیریت بحران استان مراجعه کنند تا در صورت تخصیص اعتبار خسارت‌ها پرداخت شود.

غلامی بیش‌ترین میزان بارش‌ها را در شهرستان‌های اردکان سپیدان با ۵۶۰ میلی‌متر، نوآباد ممسنی با ۵۲۵ میلی‌متر و در نهایت شهرستان فیروزآباد با ۴۲۸ میلی‌متر اعلام کر و گفت: این توده هوا امروز عصر از استان خارج و شهر‌های جنوبی را در برخواهد گرفت.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس در ادامه بیان کرد: بارندگی‌های اخیر برای سال زراعی جاری یک عیدی خوبی بود و امیداواریم مسئولان برای امسال برنامه‌ریزی کنند تا این بارش‌ها را با انجام کار‌های آبخیزداری از جمله ایجاد بند‌های سنگی و ملاتی، بانکت بندی و کاشت گونه‌های گیاهی کم آب‌بر نگذاریم این حجم آب از استان خارج شود.

غلامی تصریح کرد: خوشبختانه رعد وبرق دیشب تلفات جانی را در برنداشته، اما عشایران شهرستان ممسنی برنامه زمانبندی کوچ را رعایت نکردند و دچار مشکل شدند و هلال احمر استان در حال امدادرسانی به آنهاست.

او اعلام کرد: در حال حاضر تمامی جاده‌های فارس باز و تردد روان است و آبگرفتگی معابر را در سطح شهر شیراز گزارش نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • بازدید دادستان تهران از دادسرای ناحیه ۳۸
  • کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت/برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲۰۱ نقطه جهان
  • اعلام برنامه‌های حرم حضرت معصومه (س) به‌مناسبت دهه کرامت
  • احکام افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان قوه قضائیه صادر شد
  • کوتاهی سازمان لیگ در اجرای آیین‌نامه در جریان دیدار جنجالی
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است