Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جلیل حسنی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه لارستان، در بازدید از طرح بیابان‌زدایی منطقه کهنه بخش مرکزی این شهرستان، با مثبت ارزیابی کردن اقدامات انجام شده در حوزه بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری منابع طبیعی، این اقدامات را زیر بنایی و تاثیرگذار در جلوگیری از بیابانی شدن منطقه دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او، بیان کرد: مهمترین راه حفاظت از اراضی ملی با توجه به وسعت عرصه‌های ملی در این شهرستان، مشارکت مردم در امر حفاظت، احیا و بهره‌برداری است که باید به آن توجه ویژه شود.

حسنی تصریح کرد: اجرای طرح‌های منابع طبیعی در جلوگیری از بیابان‌زایی و کنترل ریزگردها، تخریب زمین، فرسایش آبی و بادی و بازگشت زندگی به روستاها نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

منصور رضایی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان نیز در این بازدید ادامه داد: طرح بیابان‌زدایی از سال۱۳۸۴ تاکنون در منطقه لارستان در حال اجرا بوده و در کهنه بخش مرکزی این شهرستان، ۲۶ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی مورد مطالعه و بررسی دقیق کارشناسی قرار گرفته است.

او، افزود: برای هریک از نقاط این محدوده مطالعاتی، طرح های مختلفی تعریف شد که از شاخص‌ترین طرح های اجرا شده، عملیات نهال کاری کهنه بخش مرکزی بود که با سختی فراوان و به میزان یک هزار هکتار جنگل‌کاری انجام و بیش از ۴۰ هزار نهال در این منطقه کاشته شد.

رضایی اضافه کرد: در یک هزار هکتار از اراضی منطقه کهنه بخش مرکزی لارستان، برای جلوگیری از بیان‌زایی، فرسایش خاک، مدیریت هرز آب‌ها ، احیا و ایجاد پوشش‌های گیاهی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان، عملیات ساخت هلالی و کاشت نهال با اعتباری بالغ بر  ۴۰ میلیارد ریال آغاز شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لارستان اظهار کرد: در قالب این طرح، نهال‌های مختلفی همچون کرت، استبرق، کهور، کُنار، سمر، درمان عقرب، آکاسیا، ویکتوریا، و گز شاهی، کاشته شده است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

انتهای پیام/ت

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری بیابان زدایی اراضی ملی جنگل کاری منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۴۷۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال

رسول مقسم روز شنبه گفت : سال قبل گلستان از محل تولید نهال‌جنگلی ۳۸۷ هکتار از عرصه‌های جنگلی هیرکانی را با کاشت «بلوط، ون، افرا و خانواده سرو نقره‌ای» احیا کرد یا توسعه داد که شامل ۲۰۰ هکتار در منطقه «قلعه‌قافه» مینودشت، ۱۰۰ هکتار در منطقه «قربان‌دره» مراوه‌تپه، ۵۷ هکتار در منطقه «جوزچال» رامیان و ۳۰ هکتار در مناطق« عربکلو و خسروآباد» گالیکش بود.

طبق گزارش مسوولان حوزه جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، سال قبل در قالب اجرای طرح ملی چهارساله کاشت یک میلیارد درخت، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال جنگلی برای فضای سبز، زراعت چوب، احیا و توسعه جنگل و مرتع و بیابان با بهره‌گیری از نهالستان‌های دولتی و خصوصی در استان تولید و در اختیار استان‌ها قرار گرفت در حالی که تعهد ایجاد شده برای گلستان در این سال پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نهال بود.

به روزرسانی جنگل‌های هیرکانی نیازمند احیا و توسعه

رییس اداره جنگلکاری، پارک‌ها و تفرجگاه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: مکاتبه با ادارات شهرستانی منابع طبیعی و آبخیزداری برای شناسایی جنگل‌های مخروبه، کم پوشش و فقیر جنگلی انجام شده است.

طبق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، در این استان شمالی با مساحتی نزدیک به ۲ میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه‌ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و ۳۳۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که ۴۵۲ هزار هکتار آن را عرصه جنگلی هیرکانی است.

گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن برپایه کشاورزی استوار است.

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر مربع از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • رفع تصرف ۸۰۰۰ متر از اراضی ملی در رحیم آباد رودسر
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • دستگیری قاچاقچیان چوب در لفور سوادکوه
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است