Web Analytics Made Easy - Statcounter

ادعای روزنامه آمریکایی از خروج سامانه‌های پاتریوت از عربستان، حمله توپخانه‌ای و هوایی ائتلاف سعودی به دو استان یمن، موافقت کنست با توافق گانتس و نتانیاهو برای تشکیل دولت فراگیر و تعویق انتخابات پارلمانی سوریه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به ادعای نیویورک تایمز درباره مذاکره ایران و آمریکا برای تبادل زندانی نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده است که واشنگتن و تهران برای تبادل یک کهنه سرباز نیروی دریایی آمریکا با یک پزشک ایرانی-آمریکایی در حال مذاکره هستند.

این روزنامه آمریکایی مدعی شده است که مذاکره برای تبادل مایکل وایت 48 ساله و یک پزشک ایرانی-آمریکایی با هویت نامشخص در جریان است و به نقل از ابوالفضل مهرآبادی معاون دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن گفته «این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است».

آمریکا مدعی است که مایکل وایت کهنه سرباز نیروی دریایی این کشور 2 سال پیش در ایران بازداشت شد.

ادعای نیویورک تایمز در حالی است که شب گذشته «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع  آمریکا در جمهوری اسلامی ایران، از مقامات ایران درخواست کرده است که با تمدید مرخصی زندانیان آمریکایی ــ که به‌دلایل بشردوستانه و با موافقت مقامات قضائی جمهوری اسلامی ایران در مرخصی به‌سر می‌برند ــ موافقت کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه از تلاش‌های دولت سوئیس برای تمدید مرخصی تنی چند از اتباع آمریکایی زندانی در ایران تشکر کرد.

با این حال مایک پامپئو نه‌تنها حاضر نشد که از قوه قضائی جمهوری اسلامی ایران بابت اعطای مرخصی به زندانیان آمریکایی تشکر کند، بلکه در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران مدعی شد که اتباع آمریکایی و همچنین اتباع دیگر کشورهای غربی بی‌دلیل در ایران زندانی شده‌اند و ایران باید هرچه زودتر آنها را آزاد کند.

این در حالی است که مقامات وزارت امور خارجه کشورمان بارها تأکید کرده‌اند که قوه قضائیه در ایران یک قوه مستقل است که تصمیمات خود را به‌صورت مستقل اتخاذ می‌کند و حکم زندانیان آمریکایی نیز پس از طی رویه‌های قضائی لازم صادر شده است.

ادعای روزنامه آمریکایی از خروج سامانه‌های پاتریوت از عربستان

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال روز پنجشنبه گزارش داده آمریکا در حال خارج کردن سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی است.  

مقام‌های آمریکایی علاوه بر این گفته‌اند دولت آمریکا کاهش سایر قابلیت‌های نظامی خود در عربستان سعودی را نیز بررسی می‌کند. وال‌استریت‌ژورنال این تصمیم را به منزله پایان تقویت نظامی آمریکا در عربستان سعودی برای مقابله با ایران دانسته است. 

 چند مقام آمریکایی گفتند آمریکا چهار سامانه پاتریوت، همراه با ده‌ها پرسنل نظامی خود را که بعد از حمله به تأسیسات نفت سعودی به این کشور ارسال شده بود از عربستان خارج می‌کند. 

 منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال می‌گویند دو اسکادران جنگنده آمریکا هم منطقه را ترک کرده‌اند و مقام‌های آمریکایی به زودی کاهش حضور نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس را هم مورد بررسی قرار خواهند داد. 

این روزنامه نوشته تصمیم پنتاگون برای خارج کردن سامانه ضدموشکی پاتریوت از عربستان سعودی مبتنی بر ارزیابی برخی مقام‌های آمریکایی است که تهران دیگر تهدیدی فوری علیه منافع راهبردی آمریکا به شمار نمی‌رود.

ارتش یمن در شهریورماه گذشته در پاسخ به حملات ائتلاف سعودی، پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» مربوط به تأسیسات نفتی آرامکوی عربستان را هدف گرفته و آن را عملیات «توازن بازدارندگی دوم» نامیده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم روز پنجشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد واشنگتن قصد دارد دو سامانه ضدموشکی پاتریوت و برخی از جنگنده‌های خود را از عربستان سعودی خارج کند.

آسوشیتدپرس این تصمیم را به تنش‌های نفتی میان دولت‌های آمریکا و عربستان سعودی ربط داده و نوشته این اتفاق در بحبوحه تنش‌ها میان عربستان سعودی و دولت ترامپ بر سر تولید نفت رخ داده است.

این مقام به آسوشیتدپرس گفته آمریکا دو سامانه ضدموشکی را که قبلا برای محافظت از تأسیسات نفت سعودی مستقر کرده بود از این کشور خارج و دو سامانه پاتریوت را در پایگاه هوایی شاهزاده سلطان حفظ می‌کند.

مقام آمریکایی گفته حدود ۳۰۰ نظامی که همراه با این دو سامانه به عربستان ارسال شده‌اند هم این کشور را ترک خواهند کرد.

آسوشیتدپرس نوشته هنوز مشخص نیست مناقشه نفتی میان آمریکا و عربستان سعودی هم در این تصمیم دولت ترامپ نقش داشته است یا خیر.

مقام آمریکایی گفته یک فروند سامانه دفاع موشکی تاد هم در عربستان سعودی باقی خواهد ماند. سامانه تاد با فراهم آوردن دفاع علیه موشک‌های بالیستیکی که در خارج از جو زمین پرواز می‌کنند عملکرد پاتریوت را تکمیل می‌کند.

حمله توپخانه‌ای و هوایی ائتلاف سعودی به دو استان یمن

 روز پنجشنبه، استان‌های «صعده» (شمال یمن) و «صنعاء» را هدف حمله توپخانه‌‌ای، موشکی و هوایی قرار داد.

به گزارش وبگاه خبری شبکه «المسیره»،‌ نیروهای ائتلاف سعودی مناطق مسکونی چند روستا در ناحیه مرزی «رازح»  (استان صعده) را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار دادند که به دنبال این اقدام، یک شهروند یمنی به شهادت رسید.

نیروهای ائتلاف سعودی همچنین منطقه «العرقوب» در ناحیه «خولان الطیال» (استان صنعاء)، را هدف حمله حمله هوایی قرار دادند. 

تا بدین لحظه، گزارشی در خصوص تلفات جانی و خسارت‌های مادی در حمله به استان صنعاء گزارش نشده است.

نامه لاوروف به ظریف 

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با ارسال نامه کتبی خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به مردم ایران با جمهوری اسلامی ایران در خصوص مخالفت با خط مشی ضد بشری آمریکا در زمینه گسترش تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه علیه ایران اعلام همبستگی کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

جناب آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای وزیر، دوست عزیز

در ابتدا مایلم حلول ماه رمضان که برای تمامی مسلمانان مقدس است را به شما و همکاران وزارت امور خارجه ایران تبریک عرض کنم، آرزوی استقامت و پایداری دارم.

تمایل دارم همبستگی کامل ما با ارزیابی های شما در خصوص خط مشی ضد بشری واشنگتن در زمینه گسترش تحریم‌های غیر قانونی یکجانبه علیه ایران که همانند بسیاری از کشورهای جهان از شیوع عفونت جدید ویروس کرونا بطور جدی آسیب دیده است را یادآور شوم. این رویکرد اصولی در گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران که در ۲۱ آوریل سالجاری برگزار شد، مورد تاکید قرار گرفت.

ضمن نظارت بر پیامدهای سنگین پاندمی برای بسیاری از کشورها و ملت ها، به اهمیت پیشنهاد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که در اجلاس سران گروه ۲۰ در ۲۶ مارس سال جاری مطرح شد و در مورد لغو محدودیت‌های تحویل دارو و مایحتاج اولیه و همچنین تراکنش‌های خرید آنها بود بیشتر متقاعد می‌شویم.

روسیه دائما ماهیت غیرقانونی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را خاطرنشان می‌کند. همواره از آمریکا می‌خواهیم این تحریم‌ها را لغو کند و مانعی برای مبارزه تمام عیار با عفونت ویروس کرونا ایجاد نکند. کشورهای اروپای غربی را نیز فرا می‌خوانیم تحت تاثیر ارعاب و تهدید واشنگتن قرار نگیرد و به تعامل با شرکای ایرانی ادامه دهند.

دیپلماسی مصرانه و هماهنگ ما با کشورهای همسو نتایج مشخصی به بار می آورد.گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود به رهبران کشورهای گروه ۲۰ از آنها خواست تحریم‌های جاری علیه سایر کشورها به منظور مقابله با پاندمی کووید-۱۹ را متوقف کنند. میشل باچلت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از منظر حفظ حقوق بشر اظهارات انتقادی در این خصوص داشت.

مسائل مطرح شده در نامه شما دائما در دیدارهای ما با شرکای خود در مجامع بین المللی، به ویژه در چارچوب بریکس بررسی می شوند.

با توجه به اهمیت بسیاری که به روابط ایران و روسیه معطوف می داریم، در آینده نیز کار فعال دیپلماتیک خو درا ادامه خواهیم داد. همزمان با آن، اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی که روسیه علی رغم فشار تحریم ها و شرایط سخت، در ایران تحقق می‌بخشد را ادامه خواهیم داد و با این کار از مردم دوست ایران حمایت کاربردی خواهیم کرد.

با بهترین آرزوها،

سرگئی لاوروف

موافقت کنست با توافق گانتس و نتانیاهو برای تشکیل دولت فراگیر

کنست (پارلمان اسرائیل) روز پنج‌شنبه قانون "تناوب" قدرت در اسرائیل را که به نتانیاهو و بنی گانتس اجازه نوبتی کردن نخست‌وزیری را می‌دهد، تایید کرد.

به گزارش اسکای نیوز، دفتر اطلاع‌رسانی کنست اعلام کرد، هیئت عمومی کنست در بررسی و قرائت دوم و سوم پیش نویس اساس دولت تناوبی، با اکثریت ۷۲ رای مقابل ۳۶ رای مخالف آن را تایید کرد.



این رای‌گیری منعکس کننده میزان حمایت کنست از دولت جدید با ۱۲۰ عضو است.

حزب لیکود به ریاست نتانیاهو و بنی گانتس، رهبر حزب آبی - سفید در بیانیه‌ای مشترک در روز چهارشنبه اعلام کردند دولت جدید چهارشنبه آینده در برابر کنست مراسم تحلیف به جا می‌آورد.
براساس توافق دو حزب، نتانیاهو برای ۱۸ ماه نخست وزیر می‌شود و بعد از آن گانتس نخست وزیر ۱۸ ماه دوم خواهد بود.

البته گانتس در دوره نخست‌وزیری نتانیاهو پست وزیر جنگ و معاون نخست‌وزیر را برعهده خواهد داشت. 

تعویق انتخابات پارلمانی سوریه

رئیس جمهوری سوریه امروز پنجشنبه دستور داد انتخابات پارلمانی این کشور به تاریخ ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) ۲۰۲۰ موکول شود.

قرار بود این انتخابات روز ۲۰ ماه مه جاری برگزار شود.

این تصمیم به دلیل اتخاذ تدابیر پیشگیرانه به منظور مقابله با شیوع کرونا لحاظ شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا زلزله مصطفی الکاظمی دعای روز چهاردهم رمضان زلزله تهران نماز آیات تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام روسیه کروناویروس ویروس کرونا زلزله مصطفی الکاظمی دعای روز چهاردهم رمضان زلزله تهران نماز آیات جمهوری اسلامی ایران پاتریوت از عربستان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز وزیر امور خارجه عربستان سعودی مقام آمریکایی ائتلاف سعودی حمله توپخانه روز پنجشنبه برای تبادل علیه ایران توپخانه ای دو سامانه نخست وزیر تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۷۳۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد

نخست‌وزیر یونان اعلام کرد که این کشور نمی‌تواند سامانه‌های دفاع هوایی مانند «پاتریوت» یا «اس-۳۰۰» در اختیار کی‌یف قرار دهد.

به گزارش مشرق، کیریاکوس میتسوتاکیس اواخر روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون «اسکای» یونان گفت: آتن قرار نیست اس-۳۰۰ (S-۳۰۰) یا پاتریوت (Patriot) به اوکراین بفرستد.

وی اظهار داشت: از ما [در این باره] درخواست شد و ما توضیح دادیم که چرا نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نخست‌وزیر یونان افزود: این سامانه‌ها برای توانایی بازدارندگی ما حیاتی هستند.

بر اساس این گزارش، با تشدید حملات هوایی روسیه به اوکراین، دولت‌های اتحادیه اروپا به ویژه کشورهایی از جمله یونان و اسپانیا که سامانه‌های دفاعی را در زرادخانه خود دارند، تحت فشار هستند تا دفاع هوایی بیشتری را به کی‌یف ارائه کنند.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی به اعضای ناتو گفت که کی‌یف برای مقابله با حملات هوایی روسیه به حداقل هفت سامانه «پاتریوت» یا سایر سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی نیاز دارد و از آنها خواست کمک‌های نظامی خود را برای اوکراین افزایش دهند.

وزرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کردند که در حال بررسی فوری چگونگی ارائه دفاع هوایی بیشتر به اوکراین هستند.

روزنامه «ال پائیس» اسپانیا نیز امروز (جمعه) خبر داد که مادرید «تعداد کمی موشک پاتریوت» به اوکراین ارسال می‌کند.

رویترز در ادامه خاطرنشان می‌کند که یونان در گذشته هزاران موشک، مواد منفجره، خودرو جنگی پیاده‌نظام (IVF)، مواد محترقه با انفجار قوی، مهمات و موشک‌های ضد تانک به اوکراین ارسال کرده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  •  سخنگوی حماس : تکذیب ادعای خروج برخی رهبران حماس از غزه در چارچوب توافق تبادل اسرا
  • عضو کابینه جنگ اسرائیل : اگر کابینه نتانیاهو توافق تبادل [اسرا] را نپذیرد، سرنگون می‌شود
  • نتانیاهو توافق را نپذیرد سرنگون می‌شود
  • حمله شدید اللحن روزنامه نگار مشهور اسرائیلی به نتانیاهو
  • گمانه‌زنی تایمز درباره بازداشت سران تل‌آویو به اتهام جنایت جنگی
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • نیویورک‌تایمز: سیستم پزشکی غزه در آستانه فروپاشی است
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • یونان ارائه سامانه دفاع هوایی به اوکراین را رد کرد
  • نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد